مشاهدة النسخة كاملة : حملة شباب ضد الغش - هااااااام جدااا لمساعدتكم

sanawyastudents
16-06-2011, 06:44 AM
السلام عليكم

أطللقنا حملة جديدة علي الفيس بوك بعنوان "شباب ضد الغش"

بعدما كثرت الشكاوى من طلاب الثانوية العامة بوجود حالات غش جماعي في لجان المراقبة

هدف الحملة إننا نجمع من الطلبة أسماء المدارس اللي فيها غش جماعي وتسيب ونبلغ الوزارة حتي يتم تدارك الأمر ...

إحقاقا للحق ولكي يتم إمتحان جميع الطلاب تحت نفس الظروف وتتحقق المساواة ويتم التحقيق مع المراقبين اللي بيسمحوا بكده

ده لينك الشكاوى علي موقع وزارة التربية والتعليم اللي بيوضح تعدد الشكاوى وجدية الأمر

http://www.facebook.com/topic.php?uid=192739377423484&topic=3808

إحنا أنشأنا الحملة في محاولة لتوصيل صوتنا للوزارة

وبالفعل معانا أسماء لأكثر من 25 مدرسة في مختلف المحافظات ومعانا مسؤول من وزارة التربية والتعليم المصرية مهتم بالموضوع والتحقيق مع لجان المراقبة في المدارس ...

إحنا في حاجة لمساعدتكم في نشر الصفحة بشكل سريع جدا لتدارك الأمر قبل إمتحان الفيزياء والكيمياء والأحياء وباقي الإمتحانات ....

تذكر إن الطالب هو المتضرر الأول والأخير من موضوع الغش

سجل في الصفحة وإكتب إسم مدرستك والإدارة التابع ليها وإيه حالة الغش في المدرسة بالظبط

ده لينك صفحتنا .... منتظرينكم

شباب ضد الغش

http://www.facebook.com/Againstcheating

http://i54.tinypic.com/992nw2.jpg (http://www.facebook.com/Againstcheating) http://i54.tinypic.com/1zgtjrl.jpg (http://www.facebook.com/Againstcheating)

فوزى عبده
16-06-2011, 09:22 AM
الموضوع لازم يتثبت لو فيه خير في المنتدى ده والموقع ده لأن ده احسن موضوع في الفترة الأخيرة كل المواضيع بتتكلم عن المرتب والحد الأدنى والمكافأة
هايل ياشباب ... لقدم هرمت والله ولكنى لم أيأس ابدا ............ أنا معكم وعلى بركة الله

sanawyastudents
16-06-2011, 04:51 PM
الف شكر يا مستر .... وياريت لو حضرتك تقدر تقدم أي مساعدة أو إقتراحات لينا لدعم الحملة أكون شاكر جدا لحضرتك

منار على
16-06-2011, 06:15 PM
اه ياجماعه ياريت اداره المنتدى تثبت الموضوع دا تحديدا لانه السبب الاساسى فى حاجات كتير جدا مش كويسه بتحصل فى مجتمعنا دلوقت

منار على
16-06-2011, 06:29 PM
اه ياجماعه ياريت اداره المنتدى تثبت الموضوع دا تحديدا لانه السبب الاساسى فى حاجات كتير جدا مش كويسه بتحصل فى مجتمعنا دلوقت

sanawyastudents
16-06-2011, 06:54 PM
طب يا جماعه معلش أنا جديد شوية في المنتدي ومعرفش إزاي أتواصل مع إدارة المنتدي .... ياريت لو حد يقدر يساعدنا في أسرع وقت قبل باقي الإمتحانات

sahar2012
16-06-2011, 08:03 PM
فعلاً لابد من التصدى لهذه الظاهرة وبقوة ... وفعلاً تم فى بعض المدارس أخذ سماعات للغش من بعض الطلاب لكن لم يحاسبوا

أنا مع هذه الحملة وبقوة لأن لن تجنى البلد فساد اكثر مما نحن فيه ...فضلاً عن جيل فاشل يقود البلاد بتفوق لا يستحقه وتؤتى ثماره الفاسدة فى المستقبل

abdelsalam1983
17-06-2011, 02:51 AM
الحمد لله رب العالمين وبعد الغش فعلا اصبح شديد لكن لو ما غششناش بنواجه رد فعل عنيف من الجميع

sanawyastudents
17-06-2011, 04:39 AM
الحمد لله رب العالمين وبعد الغش فعلا اصبح شديد لكن لو ما غششناش بنواجه رد فعل عنيف من الجميع

يا أستاذي الفاضل ... أنا طالب بسيط ... معروف بين الطلاب إني "قفل" عشان مش بغشش حد ... واللي يسمع كده يفتكر إنهم بيكرهوني بس والله أبدا ... أنا الحمد لله بالرغم من ده محبوب منهم جداااااا ويكفيني إحترامي لنفسي قبل إحترامهم لي ...

سيدي الفاضل، أحب أسأل حضرتك سؤال وفكر فيه بعمق ... هل تنتظر من الطالب أن يعاملك بإحترام بعد أن سمحت له بالغش ؟؟ وهل ردة الفعل العنيفة التي تلقاها من الجميع عند منع الغش تنقص من إحترام الطلاب لك ؟؟ أم أنها تزيده ؟؟ وفي أي الحالتين تشعر برضا الله وإرتياح الضمير ؟؟ هل ستسأل من الله أم من الناس ؟؟ مش منتظر إجابة ... إنما يكفي مجرد التفكير في السؤال

عن ابن عباس ، قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " من أسخط الله في رضا الناس سخط الله عليه ، وأسخط عليه من أرضاه في سخطه ، ومن أرضى الله في سخط الناس رضي الله عنه وأرضى عنه من أسخطه في رضاه حتى يزينه ويزين قوله وعمله في عينه " .

الطالب اللي بيغش بيشيل ذنبه لوحده ... المدرس اللي سمح للطلبة إنهم يغشوا بيشيل ذنبه وذنب كل طالب غش ...

يا مستر إعتبرني أخو حضرتك الصغير وده شرف ليا والله ... حضرتك لسه 28 سنة تقريبا ... يعني حضرتك لسه بتكون صورتك عند الناس ... خليهم ياخدوا عن حضرتك صورة كويسة من الأول ... يحترموها في وجودك ويذكروها بالخير في غيابك .... وتذكر دائما أنك الداعية الصامت ... تدعو الناس بأخلاقك وتصرفتاك ويجزيك الله على تلك الدعوة

وتقبل مني كل إحترامي وتقديري

فوزى عبده
17-06-2011, 11:17 AM
استاذنا الفاضل ياريت تجاوب على الأسئلة التالية:

اصحاب رد الفعل دول هيتحاسبو بدلا عنك ؟
اصحاب رد الفعل العنيف دول يخلوك تأكل حرام انت وولادك؟
اصحاب رد الفعل يخلوك تفرط في كرامتك؟
اصحاب رد الفعل يمنعوا تلميذ ينظر نظرة احتقار؟
انت مصدق لرسول الله عندما قال من غشنا فليس منا؟
انت مصدق ان الغش من الفساد في الأرض ولا لأ؟

ربنا قال في كتابه ( والله لايحب الفساد)

MR : ABO BATTA
17-06-2011, 11:34 AM
لا .. لا .. لا .. للغــــــش

منار على
17-06-2011, 11:37 AM
يا أستاذي الفاضل ... أنا طالب بسيط ... معروف بين الطلاب إني "قفل" عشان مش بغشش حد ... واللي يسمع كده يفتكر إنهم بيكرهوني بس والله أبدا ... أنا الحمد لله بالرغم من ده محبوب منهم جداااااا ويكفيني إحترامي لنفسي قبل إحترامهم لي ...

سيدي الفاضل، أحب أسأل حضرتك سؤال وفكر فيه بعمق ... هل تنتظر من الطالب أن يعاملك بإحترام بعد أن سمحت له بالغش ؟؟ وهل ردة الفعل العنيفة التي تلقاها من الجميع عند منع الغش تنقص من إحترام الطلاب لك ؟؟ أم أنها تزيده ؟؟ وفي أي الحالتين تشعر برضا الله وإرتياح الضمير ؟؟ هل ستسأل من الله أم من الناس ؟؟ مش منتظر إجابة ... إنما يكفي مجرد التفكير في السؤال

عن ابن عباس ، قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " من أسخط الله في رضا الناس سخط الله عليه ، وأسخط عليه من أرضاه في سخطه ، ومن أرضى الله في سخط الناس رضي الله عنه وأرضى عنه من أسخطه في رضاه حتى يزينه ويزين قوله وعمله في عينه " .

الطالب اللي بيغش بيشيل ذنبه لوحده ... المدرس اللي سمح للطلبة إنهم يغشوا بيشيل ذنبه وذنب كل طالب غش ...

يا مستر إعتبرني أخو حضرتك الصغير وده شرف ليا والله ... حضرتك لسه 28 سنة تقريبا ... يعني حضرتك لسه بتكون صورتك عند الناس ... خليهم ياخدوا عن حضرتك صورة كويسة من الأول ... يحترموها في وجودك ويذكروها بالخير في غيابك .... وتذكر دائما أنك الداعية الصامت ... تدعو الناس بأخلاقك وتصرفتاك ويجزيك الله على تلك الدعوة

بصراحه معاك حق فى كل كلمه قلتها ومتتخيلش انا ازاى ببقى مبسوطه لما الاقى حد بيفكر زيك وخاصه لو كان طالب وفعلا اكتر مدرس الطلبه مش بيحترموه هو المدرس اللى بيغشش وبيستخفوا بيه جدا وللاسف فعلا ظاهره الغش دى منتشره جدا لحد للاسف ان اللى ماشى اليومين دول ان الطبيعى انك تغشش وان اللى مش طبيعى انك متغشش لكن للاسف السبب الاساسى فى كدا هو نظام قديم فاشل واضح جدا ان اهم اهدافه اللى كان بيحققها هو خلق شباب عديمه القيم والمبادىء لان للاسف التعليمات اللى كانت بتيجى من الاعلى مننا هو نجحوا الطلبه لدرجه انهم كانوا بيدونا تعليمات واضحه غششوا الطلبه عشان ينجحوا لحد مااتعود اولياء الامور والمجتمع كله على كدا مع الوقت وبتهيالى النتايج واضحه جدا انا الحمد لله من الناس اللى كنت بسمع الكلام دا ومش بنفذه مش بنفذ غير بس اللى يرضى ضميرى واللى انا مقتنعه بيه وعلى فكره مش انا بس كدا فيه كتير جدا غيرى كمان ودا اللى شجعنى اكتر واكتر
وعلى فكره انا طلعت مراقبه اكتر من مره وراقبت اكتر من مره والحمد لله سمعت كلام كتير يضايق سواء من الطلبه او اولياء الامور او حتى نظرات الناس اللى حواليا لكن طول ماانا مقتنعه انى انا صح طبعا مفيش اى تاثير للكلام دا معايا لكن هيكون فيه تاثير اسوأ بكتير عليا لو انا ساهمت فى عمليات الغش اللى انا عارفه خطورتها كويس جدا كفايه الاحساس انك بتظلم اكتر من طالب متميز ذاكر واجتهد وفى الاخر ببساطه جدا اساوى زمايله اللى متعبوش حتى نفسهم وحاولوا يذاكروا بيه ولا احساسى انى جبانه بغضب ربنا عشان خايفه من ولى امر جاهل باللى حتى بيعمله فى ابنه مش فاهم انه لما يقوله غش ويساعده على كدا اول واحد هيغشه وهيكدب عليه هو للاسف طبعا كتير بيستهونوا جدا بالظاهره دى وكتير بيحاولوا يبرروا افعالهم بعباره اولياء الامور التعبانين على اولادهم طول السنه وبيصرفوا عليهم دروس حرام ان ميكونش فيه فايده لدا لكن زى مابيفكروا كدا المفترض كمان يسالوا نفسهم كان فين ولى الامر دا من متابعه ابنه طول السنه ومش حرام يتساوى مع ولى امر تانى تعبان مع ابنه ومتابعه ومعاه من اول السنه مش بيصرف عليه ماديا وبس وغير كدا مش حرام يساوى طالب اجتهد بطالب كان بيلعب طول السنه وهل لو عنده ابن تعب معاه طول السنه يرضى فى الاخر انه يتساوى مع طالب مهمل لعبى وهو يتساوى مع ولى امر كل علاقته بابنه انه بيصرف عليه ومهمل متابعته طول السنه بجد حسبى الله ونعم الوكيل فى اى مدرس يسهل عمليات الغش او يشارك فيها

sanawyastudents
18-06-2011, 02:18 AM
ياريت حد يتواصل مع المشرفين يخليهم يثبتوا الموضوع لأني بجد حاولت كتير ومفيش أي إستجابة منهم

فوزى عبده
18-06-2011, 07:20 AM
ياريت يتثبت يامشرفين

hatemT
19-06-2011, 05:28 AM
موضوع ممتاز أكثر, من رائع.
أرجو الإهتمام والتثبيت

خالد خلف الله
20-06-2011, 03:55 AM
هذا الموضوع يحتاج لجهود كبيره من القائمين علي العمليه التعليميه لان للاسف هولاء هم المتسببون في هذه الظاهره .
وللاسف يكون هذا بمقابل

leda
20-06-2011, 11:38 PM
الغش دمر اخلاق ابنائنا الطلاب حتى انهم اصبحوا معتقدين بانه حق لهم لدرجة اننا سمعنا عن شكاوى ضد المدرسين الرافضين للغش و محاربة الغش رغم انها لها ثمن يدفعه من يصر على عدم الغش ولكن يستطيع الانسان الصبر و التحمل
ولكن ما القول فى مديرى الادارات و المحافظين الذين يصرون على رفع النتيجة بطريقة غير معقولة حتى سمعنا انها رفعت من 30% الى 90% تخيل ماذا يعنى هذا بعض تلاميذى قالوا لى لقد نجحنا و لم نكتب شئ
محاربة الغش يجب ان تكون من اولويات النهوض بالتعليم

Mr.Mohammed Galal
21-06-2011, 04:01 PM
أول خطوة لإصلاح التعليم فى مصر

هو منع الغش

عمادالجزار
23-06-2011, 05:24 PM
والله ياجماعة المشكلة فينا احنا
يعني الأهالي والطلاب لو مغشش ابنهم ممكن يقتلوا المدرس
والمدرسين يبصوا ليه نظرة تانية عامل شيخ ويرقبوه وقتاه يغلط ويضعوا له المشنقة
أنا مثلاً أحصائي تطوير لكن مش بغشش في النهاية بقعد في الأمن عقاب ليه علشان مش بغشش وزميلي يقولوا لازم تكون تمام في كل حاجة مش منع الغش فقط طب هو أنا نبي صحيح انا ملتحي بس مش نبي والواحد بيجتهد
والغش موجود على مستوى الادارات وليس مدرسة واحدة
ولو اشتكيت ممكن تاخد حقك لكن بيحطوك في راسهم ويقفوا لك كل حاجة
انا بقول يارب ازل الطلم الى الابد واهدي الناس

محمدبدران النجدي
23-06-2011, 08:14 PM
جميع مدارس الدقهلية تعوم في بحار الغش ولا احد يهتم واحاول جاهدا منع الغش في كل مدرسة عملت بها ولكني اظل المدرس الوحيد الذي يكافح الغش ولا اجد اي مساندة لدرجة اني اكره المراقبة على اي امتحان من كثرة المشاكل التي تحدث لي من زملائي في المدرسة واولياء الامور

sahar2012
24-06-2011, 07:36 AM
المشكلة الكبرى إن الأهالى يشجعوا أولادهم على الغش وفعلاً كأن هذا من حقهم ...إنهم يخادعون أنفسهم ويدمرون الأبناء وتضيع كل القيم وكل فرحة بالنجاح ... ياريت كل الأمور تؤخذ بحزم شديـــــــــــــــــــــــــــــــــــــد

mohmedmhros
25-06-2011, 10:32 PM
حتى لا نصعب الامور على نفسنا يجب علينا ان نعد المدراس اللى ما فيهاش غش لان 99 % من المدارس والادارات فيها غش للركب اصبحنا لا نعلم التلميذ كيف يقرأ ويكتب ولكن نعلمه كيف يغش ويفتح دماغة ومن يعترض يصفه زملائه وتلاميذه بانه معقد نفسياً وعايز يسقط العيال
حسبى الله ونعم الوكيل
http://files.thanwya.com/do.php?img=6179

سامى الجنانى
28-06-2011, 08:44 AM
هذه هى الموضوعات البناءه التى تستحق الشاركة

حسام مشرف محمد
30-06-2011, 10:36 AM
انا معاكم يا جماعه انا من محافظه قنا

فوزى عبده
30-06-2011, 04:07 PM
هنقدر إن شاء الله

mr_cone16
03-07-2011, 05:58 PM
اشكركم علي هذة الدعوة الطيبة و ان كانت ثورة ضحي بها شبابنا لم تنادي فقط باسقاط نظام و لكنها ايضا تنادي باسقاط كل ما هو سيء و خصوصا في التعليم حيث انة انتشرت في القنطرة غرب - الاسماعيلية ان مدرسا معروفا قام بحل ورقة اسئلة المرحلة الثانية و تم بيعها من قبل آخرون علي باب اللجنة بسعر عشرون جنيها للنسخة الواحدة ... يا بلاش

علي.محمد
06-07-2011, 04:25 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
نداء إلى السيد وزير التربية والتعليم والسيد محافظ الإسكندرية
ارحمونا من السيد الأستاذ / مصطفى فوزي مدير المرحلة الابتدائية في إدارة و وسط إسكندرية التعليمية
حيث انه يقوم بإرسال رسائل للمعلمين بالمدارس ومديري المدارس ويأمرهم بعدم إعطاء أصواتهم لبعض المرشحين لانتخابات النقابة الذين لا ينضمون إليه ويحرض المدارس بعدم السماح لهم بممارسة حقوقهم في الإعلان عن أنفسهم وعدم السماح لهم بعدم الجلوس مع المدرسين في المدارس مستغلا وظيفته في التهديد علما بأنه من فلول الحزب الوطني
أنقذونا من هذا الرجل الذي ظل سنوات كثيرة في النقابة دون فائدة للمعلمين ويريد أن يرشح نفسه مرة أخرى للنقابة الفرعية وسوف يحصل على هذا إذا نجح في الانتخابات الأولى المجموعة التي معه ومتضامنة معه
مثل
الأستاذ / عبد الحليم أحمد عبد الحليم فواز ) من أعضاء النقابة القديمة وعضو في الحزب الوطني المنحل (
والأستاذة / صباح حسن مكاوى ) من أعضاء النقابة القديمة وأمينة لجنة المرأة في الحزب الوطني المنحل (
والأستاذ / محمد منصور محمود ) عضو في الحزب الوطني المنحل (
والأستاذ / خميس وجدي السيد ) عضو في الحزب الوطني المنحل (
والأستاذ / حسام محمود معتوق ) عضو في الحزب الوطني المنحل (
والأستاذ / مصطفى إبراهيم مصطفى ) عضو في الحزب الوطني المنحل (
والأستاذ / هشام محمود جبريل ) من أعضاء النقابة القديمة وعضو في الحزب الوطني المنحل (
وغيرهم من الذين ينتمون إلى قائمة الأستاذ عبد الحليم أحمد عبد الحليم فواز) من أعضاء النقابة القديمة وعضو في الحزب الوطني المنحل (ومرشح رئاسة
بحيث إذا نجحت هذه المجموعة يحدث الآتي
بعد انتهاء انتخابات اللجان الفرعية باب شرق ومحرم بك والعطارين 16 + 16 + 16 = 48
ينتهي دور المعلمين عند هذه المرحلة
ثم تأتي انتخابات اللجنة الفرعية بالازاريطة هؤلاء ال 48 عضو فقط هم الذين لهم حق اختيار اللجنة الفرعية بالازاريطة
ويحق لأي معلم أن يرشح نفسه فيها ومن هنا يأتي القدامى مرة أخرى لان الذين سوف يختارونهم هم ال 48 عضو فقط
ولكي لا يحدث هذا يجب إن نقوم نحن المعلمون بعدم اختيار هؤلاء القدامى أو من ينتمي إليهم حتى تعود نقابتنا إلينا بإذن الله ولن يحدث هذا اللا بالوجوه الجديدة الشريفة
والله المستعان
جعلكم الله عونا لنصرة الحق

mahmoud20002010
06-07-2011, 10:46 PM
بارك الله فيك

اسراء رشاد
09-07-2011, 03:04 PM
علاج الغش الجذرى يتمثل فى ازاحة العقليات التى تدير التعليم الابتدائى فكل همهم ان تكون النتيجة 99.999مثل انتخابات الحزن الوطنى السابق ولم تغير الثورة شيئاً فيهم فهم عقليات متحجرة تعودت تنفيذ الاوامر دون تحديد الفائدة من الضرر

AlMaZiKaWiY
10-07-2011, 04:12 PM
عندك حق فى الكلام ده فى الابتدائى كان كله بيطلع الاول مكرر
المفروض الابتدائى ده تبقى الدراسة فيه سليمة ومفيش غش والكلام ده

سارة عطالله
10-07-2011, 10:21 PM
الغش كان عندنا فى الشوبك الغربى
كان فى لجان البنين
كان ممكن يراجعوا كل الاجابات مع بعض
وبيجيبوا مجاميع عالييييييييييييييييييييييييية

AlMaZiKaWiY
10-07-2011, 11:45 PM
وعلى فكرة فى البنات برده مش فى البنين بس
يعنى السنة دى اللجان فى 2 ثانوى بنات كانوا بيقعدوا جانب بعض مش حرام؟؟؟؟

qayxswe
11-07-2011, 02:22 PM
والله موضوع رائع و هادف
يمكننا بإذن الله وقف هذه المهذلة و العار الملصوق بالتعليم المصرى و المسمى بالغش , و يتم ذلك بأليات فاعلة
و تكاتف من كل المعلمين فى كل أنحاء الجمهورية

و لنبدأ بجمع الإقتراحات المختلفة لتفعيل مبادرة منع الغش
و إليكم متقترجاتى البسيطة التى أرجو أن تساعد فى حل هذة المشكلة
1- صمود كل شخص على موقفة
2- محاولة النقاش مع ( أرباب الغش ) فى مدرستك بغية إقناعهم بجرمانية الغش و أضراره الوقتية و المستقبلية
3- توزيع المدرسين الرافضون للغش على كل اللجان
4- تحرير محاضر غش فورية لكل من يثبت غشه و التبليغ الفورى للمديرية التابعة لها المدرسة

و.....

AlMaZiKaWiY
11-07-2011, 02:34 PM
انا معاك فى الاقتراحات دى بس الحكاية دى عاوزة سنين
وعاوزة وقت طويل

الطبهارى
11-07-2011, 05:06 PM
كمال صادق مانا درس من 79 الفيوم اشكر صاحب الفكرة الحملة على الغش واقول ولله العظيم الغش اكبر آفة افسدت الحياة فى مصر مش النظام السابق وانت وانا لنا دور فى ذلك ولنجاح الحملة يكتب عهد مع الله فى بداية بوابة الثانوية ومن يرغب يوقع ويكون برئ امام الله

nada_21
13-07-2011, 02:47 PM
وانا كمان معاكوا انا ضد الغش مع العلم انى مدرسة ولست طالبة انا ضد الغش فى مختلف المجالات التعليم ياريت ان حد يوقف قدام الطفان بتاع الغش لان الطالب الشاطر اللى طول السنة هو المتضرر الوحيد
حررررررررررررررررررررررررررررررررام

اسماء احمد عبدالسلام
28-07-2011, 10:26 AM
فعلا نحن اصبحنا نعد الطلاب للغش فاصبحنا من ضعف الطلاب نتعامل مع 4 او 5 طلاب فقط داخل الفصل لانهم هم الوحيدون الذين يعرفون القراءة والكتابة

سلطحكو 2
06-08-2011, 02:59 PM
الى كل معلم شريف انضم الى صفحة
(((( المعلمون الاحرار ))))على الفيس بوك )))) لنصل بالعدد ل 100 الف في اسبوع لنرفع الصوت عاليا ليسمعنا من يهمه الامر

أرجو من الجميع التفاعل مع تلك الصفحة على الفيسبوك .. من أجل معلمي مصر الأحرار
https://www.facebook.com/pages/%D8%A...996552?sk=wall (https://www.facebook.com/pages/%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D8%B1/200611399996552?sk=wall)

المريسي
08-08-2011, 02:46 PM

ناصر ريفا
10-08-2011, 02:03 PM

هي منع الغش

لكن للأسف في ناس بتغشش بالأمر

nabhab2
13-08-2011, 10:35 PM
بارك الله فيكم وجزاكم خيرا

أحمد التازى
17-08-2011, 12:39 AM
المشكلة الأخوة الأعزاء فى المدرس الذى يبيع ضميره من أجل المال فرض المجموعات والدروس الخصوصية بالإجبار وهؤلاء ليسوا بالقليل بجانب عدم اهتمام المدرس بعمله داخل الفصل واهماله بدوره كمعلم أجيال فى بناء شخصية التلميذ علمياً وأخلاقياً ... وأرى أن الحل يكمن فى أن يبدأ كل واحد فى أصلاح ذاته ويقف وقفة مع نفسه أمام رب العالمين ويتق الله فى هذه البلد المنهارة فى كل شئ بسبب نظام فاسد وأفسد كل شئ وأهمه التعليم فالعبئ الكبير يقع على عاتق المدرس أينما كان فبه تنهض الأمه فعلى كل أنسان مخلص لربه وبلده أن يكون ناصحاً مخلصاً لزملائه ولاييأس مما يسمع فهذه رسالة فى أعناقنا جميعاً ... المشكلة ليست فى الطالب الذى يسعى للغش وأنما فى المعلم الذى وفر له مناخ الغش بل ساعده على ذلك وأصبح قدوة سيئة له ... وفق الله الجميع إلى مايحب ويرضى

مستر راضى كريم
17-08-2011, 02:39 PM
عدم الغش لازم يبدأ من المرحلة الابتدائية لان الطالب اذا كبر مش متعود ع الغش هيكون الموضوع منتهى

محمد السويركى
19-08-2011, 07:57 AM
هو ده تفكير الشباب الصح

السيد احمد اسماعيل
27-08-2011, 01:06 AM
تقدم شركة انتل وايباد, حاسوب محمول هدية لفترة محدودة لاول 50000 مشترك فقط وبعد دلك الاجهزة ستصير للبيع ليست هدايا اغتنم الفرصة و لاتضيعها واستفد من النت والفيس بوك طبعاكونك ستعمل شغل على النت بطرق سهلة خالص ستعمل شغل للشركة مقابل دلك انت ستكسب الحاسوب المحمول وجوائز اخرى https://www.facebook.com/Laptop.Intel?sk=app_4949752878

Observer
01-09-2011, 01:38 AM
انا ضد الغش على طول الخط الموضوع ممتاز جدا وهادف جدا جدا
عملت لايك عالفيسبوك

nadaelgayar
01-09-2011, 02:01 AM
الواحد يتمنا ان الكلام ده يحصل لان بجد الغش بئا كتير جدا وحاجة مقرفة حسبنا الله ونعمه الوكيل فى المدرسين الىكانوا بيخلوا الطلاب تغش

nilcrouse
01-09-2011, 02:23 PM
المشكلة الكبرى إن الأهالى يشجعوا أولادهم على الغش وفعلاً كأن هذا من حقهم ...إنهم يخادعون أنفسهم ويدمرون الأبناء وتضيع كل القيم وكل فرحة بالنجاح ... ياريت كل الأمور تؤخذ بحزم شديـــــــــــــــــــــــــــــــــــــد

ابلغكم بأن ادارة العامربة بالاسكندرية اثناء الامتحانات يتم تسريب ورق الاسئلة الى حجرة العمال ليقوم مدرس المادة بحلها ثم يقوم التلاميذ بالحجج للذهاب لدورة المياه ويأخذوا الحل ويقوموا باسنغفال الملاحظ وينقلوا الحل وده بيتم اما سؤال سؤال او ورقة كاملة وطبعا كل رأس عليها من 20 -50 جنيه حسب نوع ومكان المدرسة وجالة التلميذ المادية وبرضه فى ناس عندهم رحمة يصعب عليهم ولى الامر الفقير ويكتفى ب 5 جنبه وللاسف اللى بيدير العملية دى بيقول لاولياء الامور ان الفلوس دى هاتوزع على اللجنة علشان يغمضوا عنيهم والاكيد ان مدرس المادة والعامل والله اعلم برئيس اللجنة متورط ام لا وطبعا انا لا افترى ودى مشاهدات بأم عينى وقمت بابلاغ رئيس اللجنة بها لاتخاذ اجراء وعند سؤاله بما تم قال انه عنفه وان احنا مش عايزين نكير الموضوع ولكننى تسببت فى ايقاف حنفية الغش اه كان اخر يوم لكن كثير من الملاحظين الغافلين فطنوا للحمام وتم الحصار وقام العامل برد بعض المبالغ للطلبة وقمت بحثهم على ذلك وكل ده بعد الثورة
ارجو التفكير فى وسيلة لمنع وجود طبقة العمال اثناء الامتحانات وعلى جميع المدارس ترك المدارس حاهزة لاستقبال اللجان على ان يتواجدوافقط بعد انتهاء اليوم للنظافة وهكذا حتى تنته المهمة وماحدش بقول بيستفيدوا من البيع كفاية عليهم اثناء العام الدراسى دول سبب فشل الاجيال بجانب الفئة معدومة الضمير والجشعة من المدرسين اللى وصلوا انهم يتاجروا بالنتائج ويتقاولوا عليها هاتى 5 جنيه واجيبها لك من الكنترول فئة حقبرة اساءت الى شرفاء كثر

محمد السيد مرسى عجمى
06-09-2011, 01:55 PM
اقسم بالله العظيم ان هذا الموضوع هو قضيتى الأساسية فى مدرستى ولذلك تعرضت لهجوم شرس من مدير المدرسة وزملائى ولكنى ثابت على موقفى لدرجة أن مدير المدرسة هددنى باستبعادى من التدريس للصف السادس لاننى لا أحضر مع التلميذات الامتحان وأقوم بحل الامتحان لهن مثلما يفعل المدرسون بالمدارس الآخرى. انا معكم

محمدمحمد4
10-09-2011, 07:45 PM
اكتر شيئ بيهددمستقبل البلد هو موضوع الغش
اللهم احفظ بلدنا يارب

الهمشرى1
19-09-2011, 04:37 PM
ربنا الموفق والمستعان
ربنا الموفق والمستعان

موفاسا سيمبا
22-09-2011, 07:35 AM

هو منع الغش

يوسف اسامه
30-09-2011, 08:35 PM
لا .. لا .. لا .. للغــــــش هذة هى اول خطوة للنهوض بالتعليم

ahmedasd70
12-10-2011, 09:43 PM
قبل ان نقول لا غيش اين التربية والتعليم اين المعلم اين التربية كل شئ ضاع مع الفساد نحن الان فى عصر الحرية قف وانظر الى التعليم وحارب الفساد وانظر الى التلاميذ الى حال التعليم فى مصر = 0

مدرس اللغة
12-12-2011, 05:43 PM
الرابطة الأولى من نوعها التي اهتمت بموضوع الغش
وأول رابطة على الفيس بوك تهتم بهذا الموضوع
اسمها
رابطة معلمي مصر لمكافحة الغش في الامتحانات (http://www.facebook.com/home.php#!/groups/114787395293141/)

thegreycat
02-01-2012, 08:52 PM
السلام عليكم ارجو المساعدة زميلة فاضلة بمدرسة عبد الله النديم الابتدائية بمحافظة اسيوط تعرضت اليوم لموقف محبط عندما داخل لجنة الامتحان عندما حاولت منع عملية الغش الجماعي حيث مقر لجنتها التى تقوم بالملاحظة بداخلها فما كان الا ان اصرت زميلتها المراقبة والسيد مراقب الدور على حل امتحان الدين بالكامل اسوة بباقي لجان المدرسة والا سيكون ظلم بين قد لحق بطلاب هذه اللجنة تحديدا وربنا ميرضاش بالظلم هذه الزميلة سالتنى عن الحل في مثل هذه المواقف وخاصة ان ايام الامتحانات مازالت ممتدة حتى الاثنين المقبل وبالتاكيد ستتعرض لها مرارا ولم اعرف بماذا انصحها هل يوجد رقم تليفون للابلاغ الفورى عن تلك الحالات هى طبعا غير مصرح لها بالخروج من اللجنة او المدرسة اثناء حدوث واقعة الغش او اثناء اليوم الدراسي فى المجمل والمشكلة ان " المعلمون المغششون " كما اسمتهم اليوم السابع هم كثرة ومن الطبيعي ان يكون صوتها غير مسموع وسطهم وخاصة انها تقريبا مناصغر الموجودين عمرا وخبرة لا اريد ان انصحها بالاستسلام للحالة العامة وخاصة انا هذا كله يتم تحت توجيه ورعاية مديرة المدرسة حتى لاتقع بمشاكل لاتعرف كيف تواجهها مع حيتان المدرسة لكن بصراحة اريد ان انقذها من حالة الاحباط تلك بحل عملي ياريت المساعدة وجزاكم الله خيرا

hassan.elhelaly
13-01-2012, 05:28 PM
nice subject.....

ابراهيم ابراهيم الأشرم
15-01-2012, 01:31 PM
انا فعلا بدءت الموضوع ده عندى فى مدرستى السيدة خديجة الابتدائية بسمنود - الغربية .
لما كنا فى امتحان نصف التيرم وجدت ان الطالب الذى غش حصل على الدرجات النهائية .
فى حين الذى لم يغش لم يحصل على الدرجة النهائية و لا قرب منها .
بمعنى اخر ان الذى حصل على الجائزة فى طابور المدرسة هم الذين غشوا .
اما المجتهدون لم يحصلوا على شئ .
ايه رايكم زاد فضلكم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
و عجبى

rery fared
17-01-2012, 06:31 PM
موضوع ممتاز

therocksword
20-01-2012, 02:58 PM
بلاش احلام

عمرو باهي
12-02-2012, 09:07 PM
فكره رائعه جداااا

بس للاسف الغش مش ف لجان الثانويه العامه بس
الغش ف كل المراحل

عادل عبد الكريم
14-02-2012, 09:59 AM
موضوع ممتاز أكثر, من رائع.
أرجو الإهتمام والتثبيت

فعلا انه تدمير للعقول وهدم الطلاب المجتهدين أحب أن أرفع لكم إسم مدرستين كان الغش هذا العام في امتحان الفصل الدراسي الأول في الشهادة الإعدادية علني من الكتاب أمام مسمع ومري الملاحظين ورئيس اللجنة وهما
مدرسة شابور الإعدادية - ومدرسة كفر مجاهد الإعدادية التابعتين لإدارة كوم حمادة التعليمية بمحافظة البحيرة

رهوفه
22-02-2012, 10:40 PM
موضوع رائع ,وبالتوفيق

المحب للرياضيات
25-02-2012, 09:21 PM
اتمنى ان ينتهى الغش من المدارس
فالطلبة لا تذاكر اعتمادا على الغش
وللاسف المدرسين بيغششوا الطلبة علشان الدروس

جمال صابر ابوالمجد خليفة
26-02-2012, 09:10 PM
هل انا احلم دعونى احلم ان اجد لجنة امتحانات لايوجد فيها مراقب والمراقب هو اننا علمنا الطلاب انهم تعلموا وتربوا اخلاقيا منذ الصف الاول الابتدائى على عدم الغش او التغشيش وان كل طالب لاينظر الا فى ورقته فقط وكيف نصل الى ذلك والمحور الرئيسى فى الاصلاح هو مرحلة التعليم الابتدائى وكيف نرتقى بالتعليم الابتدائى ثم الاعدادى وكيف ان المعلم او بمعنى ادق انه على جميع العاملين فى الحقل التعليمى وخاصة الكتيبة المدرسية بكل مافيها وان تضع لائحة داخلية وهى فى اتفاق وترابط انه لايوجد غش ابدا تحت اى مسمى بشرط ان يعمل المعلم بكل طاقاته داخل الفصل ويحافظ على كرامته ومهنته ويقدر قيمة هذه المهنة العظيمة المقدسة التى بها باذن الله تنصلح كل الامور والاحوال وان يوضع الامتحان المناسب لما تم شرحه ومراجعته وعمل وتنفيذ التدريبات والتطبيقات المتنوعة والمختلفة والتى عن طريقها يقول المعلم انا اديت ماعلى وعلى الطالب ان ينتج فى الامتحان دون تمييز ومنعا ونهائيا الغش

مدرس اللغة
16-04-2012, 06:59 PM
http://www.facebook.com/groups/114787395293141/?ref=ts
رابطة معلمي مصر لمكافحة غش الامتحانات

thegreycat
22-04-2012, 09:35 PM
ياجماعة الله يكرمكم مافائدة ان نتمنى جميعا منع الغش ارجوكم يجب ان تكون هناك اجراءات واقعية ضد هذا الموضوع انا بمدرستى اعتبر من اصغر الموجودين وعندما ارغب بمنع الغش اجدنى بمواجهة جيش جرار من الزملاء الذين ترسخت فى اذهانهم فكرة ان الغش هو مساعدة للطالب وولى امره الشقيان طول العام وان ما اطلبه انا هم الحرام والقسوة بعينها وهناك من يتدخل بادب وهناك من يزيد عن ذلك واجدنى فى معارك طاحنة اكون انا الخاسر الوحيد دائما ارجوكم اخبرونى خطوات عملية انا من محافظة اسيوط والامتحانات الاسبوع المقبل ماذا افعل داخل لجنتى لو اجبرت على دخول المدير او مراقب الدور او غيرهم من الزملاء اللجنة وقيامهم باملاء جماعي للجابات على الطلاب وهل يوجد اى رقم فعلى بمعنى انه قعلا سيقدم استجابة للابلاغ عن تلك الحالات
على فكرة صفحة رابطة معلمي مصر لمكافحة الغش على الفيس بوك مع احترامى الكامل لطاقمها بها كل شئ الا مكافحة الغش اصابتنى بخيبة امل كبيرة ارجو تفعيلها

الطبهارى
23-04-2012, 03:15 PM
ارجوكم يا اصحاب الرسالة ان نمتنع عن الغش ونحترم انفسنا ونرضى الله ارجوكم ياريت نحترم كمان الثورة وفى النهاية الطالب لازم يحترمنا لاىننا احترمنا انفسنا

أ/رضا عطيه
02-05-2012, 04:57 AM
جزاكم الله خيرا

منوفى
03-05-2012, 08:47 PM
اية يأستاذ رضا هو عشان عندك اولاد فى الثانوى يبقى تمنع العيال من الغش

الطبهارى
11-05-2012, 10:31 PM
والله لايحب الفساد) __________________

kanekn
14-05-2012, 10:52 PM
انا ايضا مع تفعيل هذه الحملة ولكن ايضا ارجو ان تكون هناك حملة ايضا لتوعية اولياء الامور بان الغش لا ينفع بل يضر
انا مدرسة اراقب فى احدى مدارس محافظة كفرالشيخ وبالتحديد مركز بيلا وهنا الغش بالاكراة يادخل الورق للعيال يااااااااااااااااااااا انت حر على نفسك مش هتروح لبيتك
الغش بقى اجبارى
بل وصل الامر الى ان ولى الامر لا يكتفى بان يعطى الطالب ورقة الغش فقط بل يتعدى على المدرس بالقول والسب والتهديد لو ما دخلش الورقة لابنة فى ادية
وعندما يشتكى المدرس يرد رئيس اللجنة ويقولك : دى ثورة يا استاذ كل واحد مسئول عن نفسة انت حر
ماذا يفعل المدرس
هل اصبح المدرس الان
مدرس - معلم - مصحح - مغشش - ويحافظ على ورق الاسئلة - ويراعى قواعد الامتحانات
وفى نهاية المطاف يمكن ان يجازى ماذذذذذذذذذذذا يفعل ؟

faizmattar
16-05-2012, 01:28 PM
الغش مشكلة خطيرة استفحلت وأصبحت لا تطاق والمعلم أصبح في مشكلة كبيرة لا حول له ولا قوة أمام طلاب لا يردعهم وازع أخلاقي ولا وازع ديني ولا رهبة ولا خوف من عقاب فيقع المعلم تحت ضغط عصبي كبير اثناء فترة الاختبار فالكل يريد الغش سواء شئنا أو ابينا
لذا فأنا أقترح حتى يتم ضبط الأمور وحتى يعود للمعلم المراقب في الامتحان هيبته وقوته وسيطرته الكاملة على العملية التعليمية :
- أن يتم توزيع (جدول تقويم ) بأرقام الجلوس لكل معلم مراقب بها خانات تقويم للسلوك يتم تسليمها لرئيس اللجنة بعد فترة الامتحان
- يكون على هذا التقويم ما لا يقل عن 10 درجات يسجلها المعلم بعلامة على كل خانة
- تقسم خانات التقويم من غش الى احداث ضوضاء الى الاساءة لزملاؤه او للمعلم أو ....ألخ
..........
عندما يتم العمل بهذا الإجراء اعتقد أننا سنتخلص من مشكلة الغش بدرجه كبيرة
فالطالب سيخشى من ضياع عشرة درجات أو بعضها عليه
حينها يمكن إلغاء هذا الاجراء وعودة الأمور لطبيعتها مرة أخرى

جددعقلك
19-05-2012, 05:43 PM
جزاك الله خيرا
ومصر دائما بخير طول ما فيها شباب بيفكر كده

ابوثابت
29-05-2012, 09:07 PM
شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااا

moslma1311
31-05-2012, 12:04 AM
من أسخط الله في رضا الناس سخط الله عليه ، وأسخط عليه من أرضاه في سخطه ، ومن أرضى الله في سخط الناس رضي الله عنه وأرضى عنه من أسخطه في رضاه حتى يزينه ويزين قوله وعمله في عينه " .

sheemy
24-06-2012, 05:38 PM
المشكلة ان الطلاب يتعدون علينا بالسباب وابشع الشتائم والضرب خارج اللجان ولا احد يحميك
مطلوب قانون صارم لمعاقبة الغش بكل صوره

نجوم
05-07-2012, 10:02 PM

ياياياياه ----------ده كان حلم عندى ونام انا مدرسه - لا اغشش والحمد لله حاولت كثيرا منع الغش بالنصح والارشاد وبالذات فى الدور الثانى لكن كنت بلاقى مقاومه من كافه الاتجاهات
معقول الشباب زى ما كان لهم دور فعال فى ثوره 25 يعملوا ثوره على الغش وينجحوا ---------- هنشجع وهنساعد -----بس يلا عايزين افكار حلوه لكى نتخلص من آفه الغش التى اصبحت مش بس فى الامتحانات لكن اصبحت فى حياتنا ------------والله ده حلمى ننظف التعليم اولا من هذا الميكروب الذى تفشى فى التربيه والتعليم ------------ انا وضعه هذا الموضوع من اهدافى عندما اقوم بالتدريس وحريصه عليه لكى ابثه فى تلاميذى