مشاهدة النسخة كاملة : محدث .. مورايش يوقع رسميا للنادي الاهلي لمدة موسمين .. فيديو

Mohamed_MA
25-06-2011, 01:42 PM
وقع البرازيلي برونو مورايش مهاجم نافال البرتغالي السابق رسميا للنادي الاهلي لمدة موسمين صباح السبت.
وقال مصدر مسؤول في النادي الاهلي لـYallakora.com ان اللاعب وقع علي عقود انتقاله للنادي الاحمر لمدة موسمين تبدأ من الموسم القادم."
واضاف " لم تتكلف خزينة الاهلي اي مبالغ مالية لنادي مورايش السابق نظرا لانتهاء عقده معه بنهاية يونيو الجاري."
ويجري حاليا المهاجم البرازيلي فحوصات طبية بأحدي المستشفيات القريبة من النادي الاهلي.
وكان مصدر مسؤول داخل النادي الاهلي قد صرح في اتصال هاتفي بـYallakora.com في وقت سابق " يخضع اللاعب حاليا لفحوصات طبية من اجل الوقوف علي حالته البدنية بشكل كامل."
واضاف " حال اجتاز اللاعب الفحوصات فسوف يتم التعاقد معه فورا."
وكان مورايش قد وصل الي العاصمة المصرية القاهرة مساء الجمعة بعد توصله الي اتفاق مبدئي مع الاهلي يقتضي بالانتقال اليه خلال فترة الانتقالات الصيفية القادمة.
واصبح مورايش اول صفقة رسمية ييبرمها النادي الاهلي خلال فترة الانتقالات الصيفية والتي يرغب فيها في تدعيم صفوفه قبل "معمعة" دور الثمانية لدوري ابطال افريقيا.

ولمعرفة المزيد من المعلومات عن مهاجم النادي الاهلي الجديد، برجاء قراءة التقرير التالي....
تعرف على مورايش من خلال التقرير التالي:
تقرير .. البرازيلي مورايش .. مهاجم واعد أسقطته الإصابات (http://www.yallakora.com/arabic/yk_news/details.aspx?tourid=158&id=160077&region=)
شاهد اهداف متنوعة للاعب

http://www.yallakora.com//arabic/YK_news/details.aspx?ID=160174&ref=rss&updated=2562011130

Mohamed_MA
25-06-2011, 01:42 PM
قد يكون البرازيلي برونو مورايش الذي تأكد وصوله الجمعة للقاهرة من اجل التوقيع للنادي الأهلي، قد يكون لاعب ذو مهارات فنية جيدة وهو الأمر الذي جعل نادي بورتو يستقدمه وهو في سن صغير من البرازيل ولكن المؤكد أيضا أن كثرة إصابات اللاعب كانت هي السبب الرئيسي في ابتعاده عن المباريات في طوال مشواره مع كرة القدم وخصوصا في البرتغال.
وكانت بداية مورايش مع عالم كرة القدم الاحترافي في عام 2003 عندما انتقل من سانتوس البرازيلي إلي بورتو البرتغالي بعقد مدته 5 سنوات ولم يكد سنه قد تخطي الـ19 عام حينها.
وكان موهبة مورايش الفطرية هي الدافع الاساسي لأحد اكبر الاندية البرتغالية لكي يعطيه الفرصة للانضمام إلي صفوفه في سن مبكر.
ومنطقيا كان من المنطقي ان يقرر بورتو اعارة مورايش مبكرا الي احد الاندية الصغري في البرتغال من اجل اكسابه خبرة المباريات واللعب في اوروبا ولذلك انتقل مورايش في موسم 2004-2005 الي فيتوريا سيتوبال البرتغالي.
ولعب مورايش مع سيتوبال في هذا الموسم 14 مباراة أحرز خلالهم 10 اهداف ولكنه تعرض لاصابة بالغة جعلته يعود الي بورتو مرة اخري مع بداية موسم 2005-2006 الذي لم يلعب فيه اي مباراة رسمية.
في موسم 2006-2007 عاد مورايش للمشاركة مع بورتو ولعب معه مباراتين فقط طوال الموسم.
خلال هذه الفترة قدم الجهاز الطبي لبورتو تقريرا عن اللاعب اثبت خلاله ان تكوينه الجسماني لا يؤهله للعب مباريات قوية ولذلك تكثر اصابته الامر الذي جعلهم يضعونه في التصنيف (c) للقابلية للاصابة او التحمل الجسدي.
وهناك 3 تصنيفات للقابلية للإصابة أو التحمل الجسدي وهم (a) وهو اعلي تصنيف ويتم وضعه للاعبين الأقوياء وذوي القدرات البدنية العالية، والتصنيف (b) ويتم وضعه للاعبين الذين يملكون قدرة متوسطة لتحمل الإصابات، وأخيرا هناك التصنيف (c) والذي يتم وضعه للاعبين أصحاب القدرة الضعيفة علي تحمل الإصابات والأخير هو الذي تم وضع مورايش به.
وبناء علي ذلك، عاد بورتو ليعير اللاعب مجددا في موسم 2008-2009 إلي نادي سيتوبال مجددا ثم أعاره في موسم 2009-2010 الي ريو افيو حتي انتهي عقده معه.
مع بداية موسم 2010-2011 لعب مورايش في البداية مع فريق جلوريا بستريتا الروماني قبل أن ينتقل في يناير الماضي إلي نافال البرتغالي لمدة 6 اشهر فقط تنتهي في 31 يونيو القادم.
وخلال الـ6 اشهر الماضية لم يكن مورايش أساسيا علي الإطلاق مع نافال حيث كان دائما جليسا لدكة البدلاء للمهاجم الاساسي فابيو جونيور والذي كان أيضا محل اهتمام النادي الأهلي ولكن يبدو ان وجود عقد للاعب مع النادي جعل الأهلي يحول أنظاره الي مورايش الذي ستكون صفقة انتقاله حرة ولن يحصل ناديه علي أي مقابل مادي.
وسيكون علي الأهلي اخضاع اللاعب لكشف طبي قوي قبل ان يضعه توقيعه علي اي ورقة والا سيجد النادي الاحمر نفسه يحاول التخلص من مهاجمه الليبيري فرانسيس دو فوركي الكثير الاصابات باستبداله بمهاجم اخر علي نفس الشاكلة وهو الامر الذي تثبته السيرة الذاتية للاعب في اخر 8 سنوات.

LoOoLy El Treikawya
25-06-2011, 01:46 PM
بالتوفيق ان شاء الله

شكرا كتير على الخبر

جزاك الله خيرا

عاشق البلانكو الابيض
25-06-2011, 01:56 PM
مقلب كبير ده جاب هدف واحد فى 4 سنين ههههههههـ وعملوله حفلة

LoOoLy El Treikawya
25-06-2011, 02:03 PM
مقلب كبير ده جاب هدف واحد فى 4 سنين ههههههههـ وعملوله حفلة

مع الاهلى حاجة تانية

عشان النادى الاهلى بيعرف يستثمر لعيبته

وبعدين معجبناش نشترى غيره الاهلى معاه وبيدفع

عاشق البلانكو الابيض
25-06-2011, 02:10 PM
مع الاهلى حاجة تانية

عشان النادى الاهلى بيعرف يستثمر لعيبته

وبعدين معجبناش نشترى غيره الاهلى معاه وبيدفع

ما هو مال عام سايب محدش بيسال فيه صح ولما نشوف فرانسيس 2

MR : ABO BATTA
25-06-2011, 02:24 PM
شكرا على الخبر يا محمد

LoOoLy El Treikawya
25-06-2011, 05:51 PM
ما هو مال عام سايب محدش بيسال فيه صح ولما نشوف فرانسيس 2

المال السايب اللى بيتصرف على لا شئ

لكن الاهلى بيجيب بطولات ومكتشف لعيبة وبيجيب اللاعب ميكونش مشهور وهو اللى يشهره زى فلافيو

وبعدين هنبصله فى ماله لى البطل يستحق يبقى عنده مال

Mohamed_MA
25-06-2011, 09:39 PM
شكرا لكم على المرور

يا ريت يا عاشق البلانكو ويا لولى التريكاويه تبطلوا الكلام دا عشان انا عارف اللى هيحصل فى النهايه

وبعدين يا عاشق البلانكو الابيض يجيبوا اللى هم يجيبوه احنا مالنا ان شاء الله ما يكونش جاب ولا جون في اى سنه هم احرار

zozza love
25-06-2011, 10:34 PM
شكراً على الخبر

LoOoLy El Treikawya
25-06-2011, 10:50 PM
شكرا لكم على المرور

يا ريت يا عاشق البلانكو ويا لولى التريكاويه تبطلوا الكلام دا عشان انا عارف اللى هيحصل فى النهايه

وبعدين يا عاشق البلانكو الابيض يجيبوا اللى هم يجيبوه احنا مالنا ان شاء الله ما يكونش جاب ولا جون في اى سنه هم احرار
ههههههه لا مش هتوصل لنهاية اصل انا بولعها بخرج منها علطول:d

وعامة سورى يا أستاذ محمد :)

Mohamed_MA
25-06-2011, 11:19 PM
لا عادى بس انا خايف على اللى هيحصل بعد كدا

ومفيش داعى للاسف

وعلى فكرة انا طالب وليس استاذ

LoOoLy El Treikawya
25-06-2011, 11:22 PM
لا عادى بس انا خايف على اللى هيحصل بعد كدا

ومفيش داعى للاسف

وعلى فكرة انا طالب وليس استاذ
سورى افتكرت حضرتك استاذ عشان هادى ومتريث ومش بتتحانق :d

وعلى العموم مش هيحصل حاجة ان شاء الله لانى مفيش دماغ اصلا اتناقش تانى

عاشق البلانكو الابيض
25-06-2011, 11:25 PM
شكرا لكم على المرور

بس من حقى اعلق على اى خبر براحتى

Mohamed_MA
25-06-2011, 11:35 PM
اوك انا مقلتش حاجه تعلق طبعا براحتك بس ما تقولش حاجه تخلى واحد اهلاوى يرد عليك وهكذا

26-06-2011, 08:40 AM
اوك انا مقلتش حاجه تعلق طبعا براحتك بس ما تقولش حاجه تخلى واحد اهلاوى يرد عليك وهكذا

بجد انت انسان محترم :078111rg3: :078111rg3: :078111rg3:

26-06-2011, 08:42 AM
سورى افتكرت حضرتك استاذ عشان هادى ومتريث ومش بتتحانق :d

وعلى العموم مش هيحصل حاجة ان شاء الله لانى مفيش دماغ اصلا اتناقش تانى

يا بنتي محمد دا محترم بجد ومع انه زملكاوي الا انه قائم بعمل الاشراف على اكمل وجه ولا يفرق بين اهلاوي وزملكاوي
تحياتي لك يا محمد :022yb4: :022yb4: :022yb4:

Mohamed_MA
26-06-2011, 11:52 AM
ربنا يخليك يا مستر والله دا من ذوء حضرتك وكرم اخلاقك

LoOoLy El Treikawya
26-06-2011, 10:01 PM
دى اخلاق تريكاوى يعنى ولا اى؟؟

لا بجد ربنا يحفظ حضرتك يا محمد

Mohamed_MA
26-06-2011, 10:05 PM
بتحرجينى والله

بس اكيد النجم ابو تريكه ذو خلق رفيع و كان من افضل الاعبين في الوطن العربي

وانا باحبه رغم كونى زملكاوى يعشق ناديه

LoOoLy El Treikawya
26-06-2011, 10:46 PM
بتحرجينى والله

بس اكيد النجم ابو تريكه ذو خلق رفيع و كان من افضل الاعبين في الوطن العربي

وانا باحبه رغم كونى زملكاوى يعشق ناديه
اعرف زملكاوية كتير بيحبو تريكة ومش شايفة تناقض فى كدة

تريكة اللاعب حاجة وتريكة الخلوق حاجة تانية

Mohamed_MA
26-06-2011, 10:53 PM
اكيد طبعا هو في حد مش بيحب ابو تريكه

الكل شاهد انه كان من افضل الاعبين فى الوطن العربي بالاضافه الى انه صاحب خلق

انا مش عارف ايه التناقض اللى تقصديه

يمكن عشان زملكاوى يعنى

LoOoLy El Treikawya
26-06-2011, 11:13 PM
اكيد طبعا هو في حد مش بيحب ابو تريكه

الكل شاهد انه كان من افضل الاعبين فى الوطن العربي بالاضافه الى انه صاحب خلق

انا مش عارف ايه التناقض اللى تقصديه

يمكن عشان زملكاوى يعنى
آه على اساس فيه ناس بتقول زملكاوى وبيحب تريكة بس اصلا نا مش شيفاه تناقض فى النهاية كلنا عرب مسلمين

وانا عن نفسى كنت بحترم حازم امام القديم دة لما كان فى الزمالك كنت بحسه لاعب محترم

وكمان بحب حسنى عبد ربه لاعب كتير محترم

عاشق البلانكو الابيض
27-06-2011, 02:45 AM
لما ابقى اقول شئ غلط تبقى مشاركتى تتحذف ايوة لاعب بيمثل ازاى ويبقى خلوق يعنى

Golden Eagle
27-06-2011, 09:59 AM
لما ابقى اقول شئ غلط تبقى مشاركتى تتحذف ايوة لاعب بيمثل ازاى ويبقى خلوق يعنى

1 - أبو تريكة ما طلعش صبع لحد ع فكرة ( ولا شارك ف تفويت ماتش )
2 - http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=313245
دا موضوع كبيييير هاخد منه حته صغيرة

لفت نظري حاجة مهمة جدا ً ف موضوع التمثيل ف الملعب
حاليا ً إختفي خالص
لاعيبة الأهلي اللي كانت بتمثل ف الماتشات علشان تاخد فاولات بطلت ليه ؟؟؟ مع إن ليهم 6 سنين بيمثلوا ؟؟؟ بسهولة كدا إتخلوا عن السبب الرئيسي ( ف نظر البعض من اللي نظرهم ضعيف ) اللي بيكسبهم كل البطولات ؟؟؟
مش لاقي سبب لعدم إستخدام الورقة دي غير إن الأهلي لسه مش ع قمة الجدول :d
و لقيت برضو إنها بتستخدم حاليا ضد البارسا ( مع إني مش مطلع ع الكورة الأجنبية لكن شفت فيديوهات ..... معني كدا إن القصة دي شغالة كتير )
و أدي قصة التمثيل ظهرت تاني لما الأهلي إعتلي قمة الدوري بفرق 5 نقاط عن أقرب نادي ليه
شكرا ً لأنك ساعدتني أثبت وجهة نظري :d:d:d:d:d

LoOoLy El Treikawya
27-06-2011, 05:23 PM
لكل شخص ناجح مهما كان كويس وخلوق ومحترم أعداء تجدهم يبحثون عن ثغر فيه سواء كان حقيقيا او مصطنعا

والناجح هو من لا يلتفت اليهم كما يفعل الخلوق

خذوا الحكمة من فوه آلاء:d

Mohamed_MA
27-06-2011, 09:59 PM
نئنا على الراجل اهى الصفقه فشلت

فشلت صفقة انضمام المهاجم البرازيلي مورايش لصفوف الاهلي بسبب خلاف ما حول لائحة الفريق وتطبيقها على اللاعب، الا ان هناك بعض المحاولات لانجاحها.

وكان مورايش وقع عقداً السبت للانضمام للاهلي لمدة موسمين (http://www.yallakora.com/arabic/YK_news/Details.aspx?id=160174&Catid=0&region=) بداية من الموسم المقبل.
وقال مصدر مقرب من اللاعب في تصريحات خاصة لـYallakora.com: "الاهلي يريد أن يحصل اللاعب على مستحقاته كاملة حال المشاركة في 70 % من المباريات".
وأضاف: "هذا الشرط اثار رفض من اللاعب ووكيل اعماله".
وحال اذا رحل مورايش نهائياً عن صفوف الاهلي أوضح المصدر عن وجود عروض من اندية برازيلية لضم اللاعب.
من جانبه أكد سيد عبدالحفيظ مدير الكرة بالاهلي في تصريحات خاصة لـYallakora.com: "لا غبار على المستوى الفني لمورايش".
وأتبع: "تراجع اللاعب عن شرط الحصول على مستحقاته كاملة حال لعبه اقل من 70 % من المباريات سيعيد الاوضاع لما كانت عليه".
وينتظر خلال الساعات المقبلة أن يتم الحسم النهائي لصفقة انضمام مورايش للاهلي او الغائها.

28-06-2011, 08:43 AM
لكل شخص ناجح مهما كان كويس وخلوق ومحترم أعداء تجدهم يبحثون عن ثغر فيه سواء كان حقيقيا او مصطنعا

والناجح هو من لا يلتفت اليهم كما يفعل الخلوق

خذوا الحكمة من فوه آلاء:d

خلاص بقيتي حكيمة زمانك يا لولي