مشاهدة النسخة كاملة : اخيراً وبعد طول انتظار ثورة المعلمين يوم 7/8

قرشم
28-06-2011, 04:20 PM
بعد طول انتظار من معلمى مصر ولعدم تنفيذ اى مطالب

ولا حتى الاعتراف بنا كمجموعة لها اعتبرهاا

ان شاء الله ثورة المعلمين

يوم 2011/7/8

المكان التحرير

المعلموت يلبسون كاب اسود

ومعهم يفط للمطالبة بحقوقهم

كل مجموعة او فئة لها مطلب ممكن تتجمع وتعرض مطالبها

بس كلنا ايد واحدة

وده صفحة على الفيس بوك للتواصل

http://www.facebook.com/pages/ثورة-غضب-المعلمين-للمطالبه-بحقوقهم-المشروعة-8-يوليو-2011/178160195576841

قرشم
28-06-2011, 05:48 PM
منتهى السلبية اكتر من 20 واحد شافوا الموضوع ومحدش دخل حتى يقول هشارك او معترض حتى

كفانا سلبية

ادخل قول رايك ولو مش عاوز تيجى قول

الكتكوت النونو
28-06-2011, 06:35 PM
الأخوة الأعزاء / معلمى مصـر
بعد التحية
نرجوا من كل واحد المشاركة بفاعلية وعدم التخاذل فلقد ولى زمن الجبن
فنحن الآن نكتب تاريخاً جديداً
وفقكم الله لما يحبه ويرضاه وبرك الله فى جهدكم المخلص

mimi1234
28-06-2011, 07:21 PM
يا رب يكون ده اخر ميعاد للتجمع وعرض مطالبنا

khaled7
28-06-2011, 07:23 PM
ان شاء الله انا معاك بارك الله فيك

مسيو اسامة حشمت
28-06-2011, 07:32 PM
على بركة الله

معلم محتار
28-06-2011, 07:48 PM
انشاء الله معاكم يوم الجمعة 8 / 7 / 2011

m_hashim777
28-06-2011, 07:53 PM
من ساعة ما قامت الثورة و ابتدى كل مجموعة تحدد ميعاد و نقول كلنا هنكون موجودين و كل مرة الناس اللى تروح تلاقى عشرة او عشرين لدرجة ان الوزير نفسه كان بيتريق عليهم و الوزير عارف ان محدش من المعلمين هيتجمع ولا حاجة انا شايف اننا نفض الموضوع دا و نقبل بأى حاجه انا مش بقول الكلام دا وانا مبسوط بس دا من الاحباط

قرشم
28-06-2011, 08:01 PM
ان شاء الله يا جماعة اليوم يعدى على خير

بس اهم حاجة الناس تحضر وبلاش موضوع تكسير المجاديف

اللى مش عاوز يجى بلاش يحطم الناس اللى عاوزة تيجى

وفى حل كويس ان كل مدرسة تجيب عربية وتطلع زى رحلة

هو يوم وهيكون يوم للكرامة ان شاء الله

mr_moh555555
28-06-2011, 09:18 PM
مش معاكم

تحقيقات موسعة في قسم منشأة ناصر.. بعد محاولة الهروب الجماعي للمساجين

مصرع وإصابة 3 مجندين شرطة في مواجهة مع مسلحين بنجع حمادي

في حملة أمنية بالاسكندرية ضبط 50 سلاحاً نارياً غير مرخص و7 كيلو بانجو

للمرة الثالثة.. معركة بالمولوتوف والسيوف بالمنتزه

محمدبدران النجدي
28-06-2011, 09:37 PM
انا معاكم ان شاء الله من الدقهلية

alasadalasad
28-06-2011, 10:03 PM
كلنا لازم نكون ايدواحدة

anafree
28-06-2011, 10:12 PM
انا معاكم ان شاء اللة وهلبس اسود في اسود

السيد ابو عمرو
28-06-2011, 10:14 PM
ارجو ان يتفق جميع المعلمين و لو لمرة واحدة حتى يحترمك الاخرين و يسلموا ان لك حقوق يجب ان تحترم و الا لا تزعل الا من نفسك و لا تلوم احد غيرك و لا تقول ان لك حقوق مسلوبة فانت لم تسعى للحصول عليها
نحن لا نادى باحداث مشاكل للبلد و خسائر و لا تخريب و اضار و لكن مجرد بحث عن و ضع محترم يليق بالمعلم ،،، كما يطلبوا منا ان نعمل ، يحققوا مطالبتا المشروعة
ارفع راسك فوق ...... انت معلم مصرى .....

قرشم
28-06-2011, 10:20 PM
ارجو ان يتفق جميع المعلمين و لو لمرة واحدة حتى يحترمك الاخرين و يسلموا ان لك حقوق يجب ان تحترم و الا لا تزعل الا من نفسك و لا تلوم احد غيرك و لا تقول ان لك حقوق مسلوبة فانت لم تسعى للحصول عليها
نحن لا نادى باحداث مشاكل للبلد و خسائر و لا تخريب و اضار و لكن مجرد بحث عن و ضع محترم يليق بالمعلم ،،، كما يطلبوا منا ان نعمل ، يحققوا مطالبتا المشروعة
ارفع راسك فوق ...... انت معلم مصرى .....

الله يبارك فيك يا رب

هو ده الكلام

رضوى الخولى
28-06-2011, 11:33 PM
هاكسر الاشاره تانى
وهاخد رشوه
وهابيع ضميرى
وسلملى على الثورة

ليث مصر
28-06-2011, 11:39 PM
إن شاء الله معاكم .. ويد الله مع الجماعة
ولا يضيع حق وراءه مطالب

wahid2000
28-06-2011, 11:43 PM
انا من سوهاج ومعاكم ان شاء الله وكفاية سلبية

مستر طه أبوسمرة
28-06-2011, 11:45 PM
احترس يا معلم ( ولا تكن إمعه )

منتهى السلبية اكتر من 20 واحد شافوا الموضوع ومحدش دخل حتى يقول هشارك او معترض حتى

كفانا سلبية

ادخل قول رايك ولو مش عاوز تيجى قول

قرشم - عضو جديد - 32 مشاركة

الأخوة الأعزاء / معلمى مصـر
بعد التحية
نرجوا من كل واحد المشاركة بفاعلية وعدم التخاذل فلقد ولى زمن الجبن
فنحن الآن نكتب تاريخاً جديداً
وفقكم الله لما يحبه ويرضاه وبرك الله فى جهدكم المخلص

الكتكوت - عضو جديد - 23 مشاركة

ان شاء الله انا معاك بارك الله فيك

Khaled - عضو جديد - 3 مشاركات

انشاء الله معاكم يوم الجمعة 8 / 7 / 2011

معلم محتار - عضو جديد - 26 مشاركة

ان شاء الله يا جماعة اليوم يعدى على خير

بس اهم حاجة الناس تحضر وبلاش موضوع تكسير المجاديف

اللى مش عاوز يجى بلاش يحطم الناس اللى عاوزة تيجى

وفى حل كويس ان كل مدرسة تجيب عربية وتطلع زى رحلة

هو يوم وهيكون يوم للكرامة ان شاء الله

فعلا حل كويس خلي البلد تخرب زيادة

كلنا لازم نكون ايدواحدة

alasadalasad - عضو جديد - 29 مشاركة

انا معاكم ان شاء اللة وهلبس اسود في اسود

anafree - عضو جديد - 19 مشاركة

التعليق
بسم الله , والصلاة والسلام على رسول الله وبعد .....
الاخوة الأفاضل قارئي الموضوع
قال النبي ( صلى الله عليه وسلم ) : لا يكن أحدكم إمعه يقول إن أحسن الناس أحسنا وإن أساءوا أسأنا

فنحن الآن في زمن الفوضى اللاخلاقة
أو كما قال القذافي : ثورة ... ثورة ... ثورة
على ايه ... ؟ .. الله أعلم

المهم إنها ثورة

حرام عليكم يا أعضاء يا جدد .. أتقوا الله في أنفسكم وفي بلدكم ..... إحنا صابرين عشرات السنين , ومش قادرين تصبروا معانا أيام أو شهور لحين انتظام الأمور

إذا كانت دولة الظلم ساعة فإن دولة الحق إلى قيام الساعة

الكمبيوتر لما ياخد 10 أوامر مرة واحدة بيحصل له إيه ؟؟؟

..
....
....
.....
أكيد بيهنج

احنا في مرحلة انتقالية ... مش عيب ولا تخاذل اننا نراعي مصلحة الوطن اللى بتقتضي اننا نصبر على أولى الأمر والمسئولين اللى ياما صبرنا عليهم

وصدقوني والله لو فر الانسان من رزقه لطارده رزقه حتى يأتيه

ولكن للأسف احنا كلنـــــــــــــا عايزين طلباتنا ( كن فيكون )

أنا شخصيا ضد التظاهر الفئوي وأنا مع الصبر وإن شاء الله اللى جاي أفضل

هاجموني
انتقدوني
سبوني

هذا موقفي ولن أتراجع عنه
لأنني باختصار لست....

.....

....

....

إمعه

قلبك حنين
28-06-2011, 11:48 PM
إذا تأملنا في النصوص الواردة في الطيرة والتشاؤم وما ذكره الشرّاح في حقيقة ومظاهر كلٍّ منهما، أمكننا أن نصل إلى الأسباب التي أدّت إلى تحريمها والتشديد في النهي عنها وهي كالآتي:

أولاً: مناقضة هذه المعتقدات وتلك التصرّفات لمقتضى التوحيد وحقيقته، خصوصاً ما يتعلّق بتوحيد الألوهيّة، إذ الواجب على العباد أن يفردوا الله سبحانه وتعالى بجميع أنواع العبادة، ويدخل ضمن ذلك العبادات القلبية ومنها التوكّل، والحال أن المتطيّرين قد أخلّوا بهذه العبادة حين انصرفت قلوبهم إلى غير الله عزّ وجل واعتمدت على غيره، وتلك أمارةٌ بيّنة وعلامةٌ واضحة على ضعف يقين العبد بربّه وإخلاله بهذا الأصل، وهو الأمر الذي يفتح أبواب الخوف من المخلوقين.

ثم إن الالتفات الحاصل من المتطيّرين والمتشائمين إلى غير الله تعالى هو بالضرورة تعلّقٌ بأوهامٍ لا حقيقة لها ولا مستند لصحّتها، بل هي ضربٌ من ضروب الدجل والخرافة، ولا شكّ في مباينتها لما هو واجبٌ من إخلاص الاستعانة بالله وحده دون ما سواه.

يقول الإمام ابن القيم: "التطير هو التشاؤم بمرئيٍ أو مسموع ، فإذا استعملها الإنسان فرجع بها من سفر ، وامتنع بها عما عزم عليه فقد قرع باب الشرك ، بل ولجه ، وبرئ من التوكل على الله سبحانه، وفتح على نفسه باب الخوف والتعلق بغير الله والتطيّر مما يراه أو يسمعه ، وذلك قاطع على مقام: { إياك نعبد وإياك نستعين} وقوله: {فاعبده وتوكل عليه} وقوله: {عليه توكلت إليه أنيب} فيصير قلبه متعلقاً بغير الله عبادة وتوكلاً ، فيفسد عليه قلبه وإيمانه وحاله ، ويبقى هدفاً لسهام الطيرة ، ويُساق إليه من كل أرب ، ويقيض له الشيطان من يفسد عليه دينه ودنياه ، وكم هلك بسبب ذلك وخسر الدنيا والآخرة".

ثانياً: التطيّر يحمل في طيّاته سوء ظنٍّ بالله عزّ وجل، ويُنافي الثقة به وتسليم الأمور إليه والرضا بقضائه وقدره، وهذا هو ظن الجاهلية ، واعتقاد السوء الذي لا يليق به سبحانه ولا بحكمته وحمده ويتنافى مع جلاله وكماله وصفاته ونعوته ، فضلاً عن كونه من أبرز صفات الجاهليّة كما قال تعالى: {يظنون بالله غير الحق ظن الجاهلية}( آل عمران:154 ) وفي آيةٍ أخرى: { ويعذب المنافقين والمنافقات والمشركين والمشركات الظانين بالله ظن السوء عليهم دائرة السوء} (الفتح:6 )، وإلا فإن الواجب على المؤمن أن يُحسن الظن بربّه الذي بيده مقاليد السماوات والأرض، فيثق في حكمته سبحانه فيما قضى وقدّر على عباده وأنّه خيرٌ كلّه حالاً أو مآلاً ولو كان ظاهره ابتلاء وعذابٌ وشدة.

ثالثاً: ظهور آثار سلوكيّة سلبيّة على أصحاب هذه المعتقدات، فإنه من كان معتنيا بها قابلاً لها تفتَّحت له أبواب الوساوس فيما يسمعه ويراه ويعطاه، ويفتح له الشيطان فيها من المناسبات البعيدة والقريبة في اللفظ والمعنى ما يفسد عليه دينه، ويُنكد عليه عيشه.

والمتطير متعب القلب، منكد الصدر، كاسف البال، سيء الخلق، يتخيَّل السوء من كل ما يراه أو يسمعه، وإنك لتجده من أشد الناس خوفاً، وأنكدهم عيشاً، وأضيق الناس صدراً، وأحزنهم قلباً، كثير الخوف من المجهول والتوجّس من المستقبل، أبعد الناس عن اطمئنان النفس، وهدوء البال، وقرّة العين، وارتياح الضمير، كثير الاحتراز والمراعاة لما لا يضره ولا ينفعه، إذا سمع كلمةً سيّئةً أوّلها أسوأ تأويل، وحملها أسوأ محمل، ينظر إلى الدنيا بمنظارٍ أسود، وكم قد حرم نفسه بذلك من حظ، ومنعها من رزق، وقطع عليها من فائدة، ويالتعاسة من ضعف توكّله على ربّه ومولاه.

مواقف الناس من الطيرة والتشاؤم

للناس مواقف متباينة تجاه ما يرونه من الأحوال الداعية إلى التشاؤم، فمن الناس من يتطيّر ويُحجم عن أفعاله التي كان ينوي فعلها، فإذا كان عازماً على السفر نقض عزمه في ذلك، وإذا أراد سلوك طريق فرأى ما يُفزعه تحوّل إلى طريق آخر، فهذا مستجيبٌ لداعي التطيّر واقعٌ في المحرّم المنهي عنه شرعاً، بل جاء في حقّه الوعيد الشديد في قول النبي –صلى الله عليه وسلم-: (من ردته الطيرة عن حاجة فقد أشرك) رواه الإمام أحمد، ويُخشى عليه إن استمرّ في هذا الطريق أن يتلاشى عنده الأمل تماماً فيفقد الثقة بخالقه وييأس من روحه، ولا ييأس من روح الله إلا القوم الكافرون.

ومن الناس من إذا رأى تلك الأمور لا ينقض عزمه ويترك ما نوى فعله، لكن يساوره قلق عظيم وتخوّف كبير مما قد يحدث له ويظلّ متوجّساً حتى يُتمّ فعله، ولا شكّ أن هذا القسم أهون من سابقه لا يكون قد ولج باب الشرك أو استحقّ البراءة من الإسلام على ما جاء في قول النبي -صلى الله عليه و سلم- قال : ( ليس منا من تَطير ولا تُطير له ) رواه البزار، إلا أن تشاؤمه مشعرٌ بضعفِ إيمانه وقلّة توكّله على الله عزّ وجل.

أما أوفر الناس حظّاً من هذين الفريقين من لا يتطيّر ابتداءً، ولا يستجيب لداعي التطيّر، ولا يلتفت قلبه إلى هذه الهواجس بل تمرّ على قلبه مروراً سريعاً ثم تخرج منه، لأنه حقّق إيمانه وامتلأ قلبه بالتوكّل فصدق اعتماده على الله وتوكله عليه ، فكان حقّه أن يدخل الجنّة بغير حسابٍ ولا مساءلةٍ ولا عذاب كما صحّ بذلك الحديث.

هل كل من تطيّر فهو مشرك؟

إن كل هذه الأحاديث التي أوردناها من قبل تبين حرمة الطيرة وعظيم خطرها وأنها من الشرك، إلا أن الحكم يختلف بحسب اعتقاد المتطير، فإن اعتقد المتطير تأثير الطيرة بنفسها دون تقدير الله سبحانه كان ذلك من الشرك الأكبر المخرج من الإسلام. والعرب كانت تعتقد تأثير الطيرة ويقصدون بها دفع المقادير المكتوبة عليهم، فكان حقيقة حالهم أنهم طلبوا دفع الأذى من غير الله تعالى.

وأما إن اعتقد أن حركة الطير مجرد سبب لجلب الخير ودفع الشر فيكون شركاً أصغر لا يخرج من الإسلام ، وذلك لأنه أثبت سببا لم يثبت تأثيره شرعا ولا قدراً . والقاعدة هنا أن كل من اعتمد على سبب لم يجعله الشارع سببا لا بوحيه ولا بقدره فإنه مشرك شركاً أصغر.

عن قولهم: فأل الله ولا فألك

اشتهر على ألسنة الناس في أيامنا هذه قولهم: "فال الله ولا فالك"، فما مرادهم من هذه العبارة وهل ثمّة محذورٌ في إطلاقها، في الحقيقة أن الناس يقولون "فأل الله" ويقصدون به أنهم يلتمسون الفأل من الله سبحانه وتعالى، لاعتقادهم أن كل قضاء الله خيرٌ، وكلّ أفعاله منوطةٌ بالحكمة، ولذلك صحّ من دعاء النبي –صلى الله عليه وسلم- قوله: ( والشرّ ليس إليك)، فيكون التفاؤل بالله سبحانه وتعالى دون التفاؤل بما يسمعونه من كلام من يتوجّسون منه ويتخوّفون شرّه، وهي بهذا المعنى إطلاقٌ صحيح.

ahmed_elashek2003
28-06-2011, 11:53 PM
يا جماعة احنا كمعلمين لازم نكون فهمين لية معملناش مظاهرة حتى الان علشان بنحب مصر ومش عوزنها تخرب علشان خاطر سعتك تطلب مطالب فئوية تسحبنا للخلف واحنا فى عرض خطوة للامام محنا كنا عايشين ورضين بالقليل وطالبنا معروفة للجميع اية بقى لزمة التظاهر والفوضى شوف حل اخر متحضر اكتر من كدة توصل بية صوتك للمسؤلين وهما هيحترمونا اكتر لو كنت حاسس انهم مش عارفين مطلبك هما هيسكتوك ولا هيسكتو ........اية يعنى اكل وانبسط النهاردة واسيب عيالى بكرة تدفع الديون اللى اشترو بيها سكاتى

wahsh2008
29-06-2011, 12:34 AM
جزاك الله خيرا

قرشم
29-06-2011, 01:12 AM
هو احنا رايحين نكسر ولا نضرب حد

احنا رايحين نورى الوزير اننا ايد واحدة ومظلومين

وانت بتلمح اننا عاوزينها تخرب

ربنا هو اللى يعلم عاوزين كرامة للمعلم

هقول للاخ اية بس

مش لاقى كلام اقوله

هى دية الناس اللى تحبط

الاخ الاستاذ شكله قديم اوى

ومتعود انه كرامته تحت رجله

واحنا الجيل الجديد مش متعودين على كدة

لو مش عاوز يجى بلاش يحبط الناس

وهروح لوحدى هقف فى الميدان وهلبس كاب اسود

وهصلى الجمعة وارجع تانى بلدى

من غير اى مشاكل

ومش عاوز حد معايااااااااااااااااااااااااااااااااا

واحلى حاجة بيقول الاخ الاستاذ على العضو قرشم جديد

انت شكلك مركب نظارة

شوف رقم عضويتك 306000

وانا رقفم عضويتى 138000

شوف بقة مين فينا الجديد

عادل كمال احمد
29-06-2011, 04:00 AM
المشكلة بأن هناك حركات تنادي بمظاهرة يوم 7/8
وذلك لمطالب تخص عمل الدستور قبل الانتخابات والضغط على المجلس العسكري
فهل من الممكن تبرير اختيار نفس اليوم ..علما بأن الاخوان المسلمين اعلنوا انهم لن يشاركوا فيها
ارجو التفسير عن سر اختيار اليوم واين هي مشاركات الاعضاء قبل ذلك
ثم لماذا فجأة ظهرت اسمائهم ... فالمعلم مطحون من زمااااااااااااااااااااان
وكانت هناك كثير من القضايا قد تم طرحها في الشهر الماضي فأين كانوا
وما هي طلباتهم واهدافهم من تلك الوقفة
كلها اسئلة نرجو الاجابة عليها .. والا فأن الدعوة للوقفة في هذا اليوم هي محاولة تكثيف عدد المشاركين في جمعة من جمع المظاهرات المبالغ فيها

خيالك واسع
29-06-2011, 04:07 AM
معاكم بإذن الله بس ياريت يكون آخر ميعاد لأن النحن المعلمون كلام بدون فعل

مُحبة القرآن
29-06-2011, 07:41 AM

khaled - عضو جديد - 3 مشاركات

التعليق
قال النبي ( صلى الله عليه وسلم ) : لا يكن أحدكم إمعه يقول إن أحسن الناس أحسنا وإن أساءوا أسأنا

المهم إنها ثورة

حرام عليكم يا أعضاء يا جدد .. أتقوا الله في أنفسكم وفي بلدكم ..... إحنا صابرين عشرات السنين , ومش قادرين تصبروا معانا أيام أو شهور لحين انتظام الأمور

..
....
....
.....
أكيد بيهنج

احنا في مرحلة انتقالية ... مش عيب ولا تخاذل اننا نراعي مصلحة الوطن اللى بتقتضي اننا نصبر على أولى الأمر والمسئولين اللى ياما صبرنا عليهم

هاجموني
انتقدوني
سبوني

هذا موقفي ولن أتراجع عنه
لأنني باختصار لست....

.....

....

....

إمعه

أحسن الله إليك وبارك في عمرك وجزاك كل خير وسدد على طريق الحق قولك وفعلك نعم التفسير ونعم العقل ربنا يبارك فيك وجعلك هاديا ومرشدا وناصحا لغيرك حتى يتحقق الخير للجميع إن شاء الله

ادهم العجيب
29-06-2011, 07:59 AM
انا معكم قلبا و قالبا
واتمنا من كل معلم ذو كرامة ان يشارك حتى يعلم
الجميع من هم المعلمين

Ahmed Farag12
29-06-2011, 08:40 AM
بلاش يوم 8 / 7 خلية يوم تاني
كيف سيظهر المعلمون في هذة المظاهرة
يجب ان يكون لنا يوم خاص
اذا خرج المعلمون اصلا
فانت تنادي في مالطة
كله معاك وساعة الجد كله يهرب
اين حركات المعلمين
اين النقابة المستقلة

مستعجل
29-06-2011, 03:49 PM

Khaled - عضو جديد - 3 مشاركات

التعليق

المهم إنها ثورة

..
....
....
.....
أكيد بيهنج

هاجموني
انتقدوني
سبوني

هذا موقفي ولن أتراجع عنه
لأنني باختصار لست....

.....

....

....

إمعه

بارك الله فيك

أنا فعلاً ملاحظ معظم الموافقين (هم اعضاء جدد )

أخواني المعلمون .. لاتنخدعوا ....!! :slap1qk6:

العو2000
29-06-2011, 04:09 PM
المعلم ليس سفيه ليقلد سفهاء البلطجة و الشوراع

نحن نصبر و نصابر و نتقي الله حتي تتحسن احوالنا

و لا تنسوا ان الخدمة التي نقدمها في المدارس ردئية

و عليه مش هألبس اسود زي النسوان في الكفور

انا مش معاكم

khaloud
29-06-2011, 04:56 PM
المدرس اللى عنده كرامه يجى ميدان التحرير الجمعه 8-7-2011

احمد_عصمت
29-06-2011, 05:45 PM
هو احنا رايحين نكسر ولا نضرب حد

احنا رايحين نورى الوزير اننا ايد واحدة ومظلومين

وانت بتلمح اننا عاوزينها تخرب

ربنا هو اللى يعلم عاوزين كرامة للمعلم

هقول للاخ اية بس

مش لاقى كلام اقوله

هى دية الناس اللى تحبط

الاخ الاستاذ شكله قديم اوى

ومتعود انه كرامته تحت رجله

واحنا الجيل الجديد مش متعودين على كدة

لو مش عاوز يجى بلاش يحبط الناس

وهروح لوحدى هقف فى الميدان وهلبس كاب اسود

وهصلى الجمعة وارجع تانى بلدى

من غير اى مشاكل

ومش عاوز حد معايااااااااااااااااااااااااااااااااا

واحلى حاجة بيقول الاخ الاستاذ على العضو قرشم جديد

انت شكلك مركب نظارة

شوف رقم عضويتك 306000

وانا رقفم عضويتى 138000

شوف بقة مين فينا الجديد

بقولك ايه يا ريس معروف ان يوم 8 / 7 بتاع الناس بتوع الدستور اولاً انتا فاكرنا هبل مثلاً عشان ندخل وسطيهم علي ان طلباتنا ان يكون الدستور اولاً وداخل بتضحك علينا وعايز تسحبنا بص يا حبيبي .....اكبسك انا واحد من اللي نزولوا في الوقفة اللي كانت قدام مجلس الوزرا وعندي استعداد اشارك في اي عمل سلمي يرجع للمعلم قيمته واحترامه في البلد لكن في اي يوم تاني غير 8 / 7 لانه معروف اللي هينزل في اليوم ده هما بتوع الدستور اولاً ......العب غيرها ....وبقولك برضه الانتخابات هتكون الاول ومصر لن تكون علمانية

man22
29-06-2011, 06:18 PM
كل المعلمين ايد واحدة

قرشم
29-06-2011, 08:20 PM
بلاش يوم 8 / 7 خلية يوم تاني
كيف سيظهر المعلمون في هذة المظاهرة
يجب ان يكون لنا يوم خاص
اذا خرج المعلمون اصلا
فانت تنادي في مالطة
كله معاك وساعة الجد كله يهرب
اين حركات المعلمين
اين النقابة المستقلة

مفيش مشكلة انه بقة يوم تانى علشان بس اللى بتقول لن اهدف اخرى

يبقة الجمعة اللى بعدها

اما نشوف الناس حجتهم اية المرة دية

واللى له رايه تنى يقوله واحنا مش بنفرض اليوم على حد

هو الامر شورى بيننااا

وانا مستنى الردود

وانا معكم

اختاروا انتم اليوم

وانا اقل واحد فيكم وانا هسمع كلامى اساتذتى الكرام

بس اشوف حد بيكلم مش عاوزين سلبية

ابونيره
29-06-2011, 09:33 PM
ان شاء الله هنخرج كلنا بس عايزين شوية دعاية والتنسيق مع معلمى الازهر واي واحد انهزامي يسكت

sdfsdf
29-06-2011, 10:48 PM
يا جماعة احنا كمعلمين لازم نكون فهمين لية معملناش مظاهرة حتى الان علشان بنحب مصر ومش عوزنها تخرب علشان خاطر سعتك تطلب مطالب فئوية تسحبنا للخلف واحنا فى عرض خطوة للامام محنا كنا عايشين ورضين بالقليل وطالبنا معروفة للجميع اية بقى لزمة التظاهر والفوضى شوف حل اخر متحضر اكتر من كدة توصل بية صوتك للمسؤلين وهما هيحترمونا اكتر لو كنت حاسس انهم مش عارفين مطلبك هما هيسكتوك ولا هيسكتو ........اية يعنى اكل وانبسط النهاردة واسيب عيالى بكرة تدفع الديون اللى اشترو بيها سكاتى
فعلا معاك حق
وربنا يحمي مصر

Osama66
30-06-2011, 12:34 AM
دعت العديد من الحركات التي تريد الالتفاف حول نتيجة الاستفتاء وحول موافقة غالبية الشعب على خارطة الطريق التي أعدها المجلس العسكري للانتقال إلى الديمقراطية .. دعت هذه الحركات إلى التظاهر في ميدان التحرير يوم 8/7 ، وأظن أن الأخ / قرشم صاحب هذا الموضوع يريد استدراج الزملاء ليكونوا مشاركين بدون علمهم في هذه المظاهرات حيث سيحسب عددهم على المؤيدين لفكرة الدستور أولا وعلى تأجيل الانتخابات التشريعية.
ياسيدي أنت تخاطب معلمين .. يعني لابد أن يكون لديهم وعي كافي ليحددوا ما يريدوه هم بأنفسهم ولا يتم استدراجهم لتحقيق أهداف أشخاص آخرين
عيب ... عيب

مراسل مطوبس
30-06-2011, 12:49 AM
على فكره اى مظاهره فى غير صالح المدرسين الناس كرهت اى مطالبات

مراسل مطوبس
30-06-2011, 12:52 AM
بعد طول انتظار من معلمى مصر ولعدم تنفيذ اى مطالب

ولا حتى الاعتراف بنا كمجموعة لها اعتبرهاا

ان شاء الله ثورة المعلمين

يوم 2011/7/8

المكان التحرير

المعلموت يلبسون كاب اسود

ومعهم يفط للمطالبة بحقوقهم

كل مجموعة او فئة لها مطلب ممكن تتجمع وتعرض مطالبها

بس كلنا ايد واحدة

وده صفحة على الفيس بوك للتواصل

كل الاعضاء يدوب100 دول يعملوا ايه

مراسل مطوبس
30-06-2011, 12:53 AM
دعت العديد من الحركات التي تريد الالتفاف حول نتيجة الاستفتاء وحول موافقة غالبية الشعب على خارطة الطريق التي أعدها المجلس العسكري للانتقال إلى الديمقراطية .. دعت هذه الحركات إلى التظاهر في ميدان التحرير يوم 8/7 ، وأظن أن الأخ / قرشم صاحب هذا الموضوع يريد استدراج الزملاء ليكونوا مشاركين بدون علمهم في هذه المظاهرات حيث سيحسب عددهم على المؤيدين لفكرة الدستور أولا وعلى تأجيل الانتخابات التشريعية.
ياسيدي أنت تخاطب معلمين .. يعني لابد أن يكون لديهم وعي كافي ليحددوا ما يريدوه هم بأنفسهم ولا يتم استدراجهم لتحقيق أهداف أشخاص آخرين
عيب ... عيب

كلامك حقيقى 100فى 100

محمد وفائى76
30-06-2011, 01:07 AM
لييييييييييييييييييييييييييييييييييييي

محمد وفائى76
30-06-2011, 01:08 AM
بببببببببببببببببببببببببببببببببببببب

Osama66
30-06-2011, 01:21 AM
الأخ صاحب الموضوع وضع رابط لصفحة ثورة المعلمين على الفيس بوك ،، والصورة الشخصية للصفحة عنوانها : الثورة مستمرة .. لا للدكتاتورية الثانية
وهذه العناوين كما هو واضح لا تدل على ثورة المعلمين وإنما تدل على هوية أصحابها الذين يريدون استدراج المعلمين للمشاركة دون علمهم في تنفيذ أجندات تخص صاحب الموضوع ومن معه.
ولا أستبعد أن تكون هناك صفحات مماثلة لاستدراج فئات أخرى من الشعب عن طريق التسلل إلى منتديات مختلفة واللعب على أوتار أصحابها .
مرفق الصورة الشخصية لصفحة الفيس بوك التي أرفقها صاحب الموضوع

sadq
30-06-2011, 05:20 AM
هذا العضو مريب فعلا ويجب على الإدارة أن تتخذ أجراء ضده وأن يتم حذف هذا الموضوع لخطورته على أمن واستقرار البلد .
احترسوا يا جماعة هناك من يروج لفتنة وفوضى لإغراق مصر وتخريبها .. إذا قامت الفتنة فالقاعد فيها خير من القائم والقائم خير من الساعى.. لا تنساقوا وراء هؤلاء المروجين للفتن والفوضى، واسلوا الله تعالى أن يمر يوم 8/7 على خير فقد حشدوا له منذ فترة وليس الموضوع موضوع دستور ولا انتخابات الأمر أخطر من ذلك ويهدد أمن واستقرار مصر وبشدة.

heshamarabe
30-06-2011, 10:54 AM
الرجاء التزام الهدوء خصوصاً في هذه الايام العصيبة علي فكرة انا اداري ومن مظاليم التعليم بس برضة ده مش وقت اعتصامات

nilcrouse
30-06-2011, 02:19 PM
بما انكم ناويين تمثلونا وكلكم لكم برامج ابدأوا بانفسكم جميعا يعنى بالبلدى كده شوفوا عدد محافظاتنا كام وكل محافظة فيها كام ادارة وكل ادارة فيها كام مرشح ياه عدد ضخم جدا تقدروا تتفقوا وتنفذوا اول اتحاد لنقابة لم ترى النور بعد ارجو نشر هذه الدعوة البسيطة على الفيس بوك ونشوف كرامات المرشحين فى اول اختبار فعلى والمياة تكدب الغطاس

محمد وفائى76
30-06-2011, 02:21 PM
هياشاركوا لاتمام وثيقه مطالب المعلمين حد اقصى للمشاركه فى الوثيقه 15/7/2011
http://www.facebook.com/home.php?sk=group_198217480200263&ref=notif&notif_t=group_r2j

قرشم
30-06-2011, 04:34 PM
هياشاركوا لاتمام وثيقه مطالب المعلمين حد اقصى للمشاركه فى الوثيقه 15/7/2011
http://www.facebook.com/home.php?sk=group_198217480200263&ref=notif&notif_t=group_r2j

انا معاك اخ وفائى

بس هو الكلام بس هينفع

ما احنا ياما اكلمناا

لو عاوزين المظاهرة بتاعتنا تبقة يوم 15-7 انا مفيش عندى اى مانع

وربنا ما كنت اعرف موضوع الدسنور اولا

وعلشان كدة بلاش يبقة يوم 8-7

يبقة يوم 15-7

اظن كدة اللى هيقول كلمه فى حقى مش هسكت

الناس السلبين بقة اللى متعودين ان كرمتهم تبقة تحت رجليهم تسكت

الميعاد يتغير

لما اشوف حجتهم اية

مش عاوزين يجو يسكتوااا