مشاهدة النسخة كاملة : الى يعرف يرد عليا بالله عليكم

سبحان الله 2
30-06-2011, 07:01 PM
السلام عليكم ورحمة الله
انا خريجة اداب لغه عربيه المفروض اشتغل اييييييييييييييه ............... العقل بيقول مدرسة ولا انا فاهمة غلط حد يفهمنى بالله عليكم انا اما اروح اعمل تقديم فى اى ادارة يحسسونى انا جيه اشتغل بابتدائيه مش عارفه ليه ده ان حد رد عليا وفادنى اصلا وللعلم انا خريخة 2009بس معملتش التربوى انا ممكن اقدم واشتغل ولا مفيش امل ارجووووووو التوضيح او دعوه منكم لعلها تستجاب

سبحان الله 2
30-06-2011, 08:02 PM
لا اله الا الله حتى هنا محدش عايز يرد هو انا كاتبه الموضوع فى مكان غلط ولا ايه

hayat elroh
30-06-2011, 08:04 PM
معلش ياجميل انا برده قعدت في البيت سنتين قبل ما اشتغل يعني كلنا كده ما اتخرجناش لقينا الشغل مستنينا ولا حاجه
بس نصيحتي اعملي الدبلومه التربوي منها تكوني جاهزه للشغل ومايبقاش ليهم اي حجه ومنها كمان تكوني استغليتي وقتك في حاجه مفيده

Mr/Ali Aswan
30-06-2011, 08:08 PM
لا ممكن بس اعمل الدبلومه التربويه وكله هيبقه تمام بس انتي تخصص ايه الاول

سبحان الله 2
30-06-2011, 08:12 PM
معلش ياجميل انا برده قعدت في البيت سنتين قبل ما اشتغل يعني كلنا كده ما اتخرجناش لقينا الشغل مستنينا ولا حاجه
بس نصيحتي اعملي الدبلومه التربوي منها تكوني جاهزه للشغل ومايبقاش ليهم اي حجه ومنها كمان تكوني استغليتي وقتك في حاجه مفيده

جزاك الله خير على ردك
انا عايزه اروح اقدم فى الادارة ينفع ولا لازم التربوى

Mr Ragab Ahmed
30-06-2011, 08:38 PM
والله أنا مش عارف أقولك ايه ... بس كلامك دا فكرني في أول ما بدأت أقدم ورقي في الأدارة .... أول ما رحت سئلت علي التقديم والموظف ( ربنا يسامحه ) قال : السنة دي مش عارف اذا كان فيها تقديم ورق ولا مفيش ... روح وتعالي في بداية المدرسة .... وبعديها بأيام كان التقديم بدأ .... وكلام الموظف ربنا يسامحه عاوز يضيعني ... لو حضرتك عاوزة تشتغلي كلمي التوجيه يشفلك أي مدرسة يكون فيها عجز ومترحيش لأي موظف خالص في الأدارة ... لأن هيخليكي محبطة ولا يعرفوا حاجة في اي حاجة .... كلمي الموجة المسئول ... وأن شاء الله كله هيكون تمام .......... علي فكرة أنا خريج 2006 والحمد لله أول متخرجت أشتغلت .... المدارس بها عجز كتير ...... حتي المدرسة اللي أنا فيها عاوزين مدرسة لغة عربية ...... هههههه ........... ربنا هيكرمك أن شاء الله .... ربنا مش بيضيع تعب حد ... وبالنسبة للدبلومة التربوية .... أشتغلي في اي مدرسة حتي لو المدرسة ابتدائية ... أنا مدرس أبتدائي وبحب الأطفال الصغيرين عن الكبار ... يعني أقصد كله واحد سواء ابتدائي أو .... أو ثانوي وذكري أثناء الدراسة ... تبئي ضربتي عصفورين بحجر ....

مريم اليكس2011
30-06-2011, 08:43 PM
للاسف مينفعش تشتغلي غير مدرسه تابعي اخبار التعاقد ولو حتي بالحصه اهو تعتبري نفسك حاجزة مكان واستعدي للتعيين بالتربوي وicdl

سبحان الله 2
30-06-2011, 08:44 PM
والله أنا مش عارف أقولك ايه ... بس كلامك دا فكرني في أول ما بدأت أقدم ورقي في الأدارة .... أول ما رحت سئلت علي التقديم والموظف ( ربنا يسامحه ) قال : السنة دي مش عارف اذا كان فيها تقديم ورق ولا مفيش ... روح وتعالي في بداية المدرسة .... وبعديها بأيام كان التقديم بدأ .... وكلام الموظف ربنا يسامحه عاوز يضيعني ... لو حضرتك عاوزة تشتغلي كلمي التوجيه يشفلك أي مدرسة يكون فيها عجز ومترحيش لأي موظف خالص في الأدارة ... لأن هيخليكي محبطة ولا يعرفوا حاجة في اي حاجة .... كلمي الموجة المسئول ... وأن شاء الله كله هيكون تمام .......... علي فكرة أنا خريج 2006 والحمد لله أول متخرجت أشتغلت .... المدارس بها عجز كتير ...... حتي المدرسة اللي أنا فيها عاوزين مدرسة لغة عربية ...... هههههه ........... ربنا هيكرمك أن شاء الله .... ربنا مش بيضيع تعب حد ... وبالنسبة للدبلومة التربوية .... أشتغلي في اي مدرسة حتي لو المدرسة ابتدائية ... أنا مدرس أبتدائي وبحب الأطفال الصغيرين عن الكبار ... يعني أقصد كله واحد سواء ابتدائي أو .... أو ثانوي وذكري أثناء الدراسة ... تبئي ضربتي عصفورين بحجر ....
جزاك الله خيرا على ردك يعنى فى امل اهو انا من اسكندرية اروح اى توجيه بالظبط انا تبع ادارة المنتزة ودى ربنا يصلح حالهم مش بيعبروا حد اصلا بس على فكرة انا ادربت فى مدرسة خاصه كام شهر وقالوا حنبقى نتصل مش عارفه حيتصلوا ولا لا وربنا ييسر الامر

سبحان الله 2
30-06-2011, 08:46 PM
للاسف مينفعش تشتغلي غير مدرسه تابعي اخبار التعاقد ولو حتي بالحصه اهو تعتبري نفسك حاجزة مكان واستعدي للتعيين بالتربوي وicdl
ان شاء الله حبقى اقدم على التربوى فى السنه الجديدة وربنا يسهل شكرااااا لردك

Mr Ragab Ahmed
30-06-2011, 08:49 PM
جزاك الله خيرا على ردك يعنى فى امل اهو انا من اسكندرية اروح اى توجيه بالظبط انا تبع ادارة المنتزة ودى ربنا يصلح حالهم مش بيعبروا حد اصلا بس على فكرة انا ادربت فى مدرسة خاصه كام شهر وقالوا حنبقى نتصل مش عارفه حيتصلوا ولا لا وربنا ييسر الامر

بسي يا استاذه .... الموجهين هما اللي عارفين كل كبيرة وصغيرة في المدارس ...... يعني توجيه المادة هوا الكل في الكل ( وخللي بالك من الكل في الكل ) وإن شاء الله هتشتغلي .... وهتقولي مستر رجب فعلاً كان كلامه صحيح .... ياريتك تخللي حد يكون عارف التوجيه

سبحان الله 2
30-06-2011, 08:53 PM
بسي يا استاذه .... الموجهين هما اللي عارفين كل كبيرة وصغيرة في المدارس ...... يعني توجيه المادة هوا الكل في الكل ( وخللي بالك من الكل في الكل ) وإن شاء الله هتشتغلي .... وهتقولي مستر رجب فعلاً كان كلامه صحيح .... ياريتك تخللي حد يكون عارف التوجيه
ححاول ان شاء الله اسال عليه وشكرا لاهتمام حضرتك

مريم اليكس2011
30-06-2011, 09:44 PM
بصي يا ستي في ناس كويسه اوي في الادارة مدام فاطمه في التعيينات اخر دور ممكن تساليها والمكتب ده كله ناس لزاز احسن من غيرهم كتير واوعي تفكري تروحي وكاله الوزارة دول بقه الي زباله بجد وماشيين بمبدا ريح الزبون وتابعي الاخبار من اي حد قريب من الادارة وخصوصا قبل بدايه الدراسه بشويه وانشاء الله خير اما بالنسبه للتوجيه مفيش بايديهم حاجه ممكن بالكتير عقد حصه وده لو ليكي حد معرفه لكن التعاقد الي تبع الادارة ده بيجي من الوزارة مش من التوجه

احمداحمد333
30-06-2011, 10:08 PM
بالعكس بداية الخيط هو التوجيه

Mr Ragab Ahmed
30-06-2011, 10:25 PM
بصي يا ستي في ناس كويسه اوي في الادارة مدام فاطمه في التعيينات اخر دور ممكن تساليها والمكتب ده كله ناس لزاز احسن من غيرهم كتير واوعي تفكري تروحي وكاله الوزارة دول بقه الي زباله بجد وماشيين بمبدا ريح الزبون وتابعي الاخبار من اي حد قريب من الادارة وخصوصا قبل بدايه الدراسه بشويه وانشاء الله خير اما بالنسبه للتوجيه مفيش بايديهم حاجه ممكن بالكتير عقد حصه وده لو ليكي حد معرفه لكن التعاقد الي تبع الادارة ده بيجي من الوزارة مش من التوجه

أحنا عندنا في المحافظة.... أو أي محافظة جمبينا الموجة اللي بيوزع ويحط الاسامي ....وزي ما حضرتك بتقولي عقد حصة ..... لما ان احنا معندناش عقد حصة عندنا عقد عادي بسنة ..... وكله في أيد الموجه لأن الموجة هوا اللي بيبلغ الأدارة بالأسماء .... وهوا الللي بيوزع الاسماء في المدارس ..... طبعاً في مدارس قريبة ومدارس بعيده !!!!! يعني توزيع الموجة!!!! .... والنهاردة عقد بحصة .... بكرة يبقي عقد مميز ........... ثم في نهاية المطاف التعيين إن شاء الله ........... مع تمنايتي لك بالتوفيق والنجاح

سبحان الله 2
30-06-2011, 11:17 PM
انا يا مريم رحتها حوالى اربع مرات كل مره بتعقد اكتر من الى قبلها اول مره دخلت المكتب كل الستات نيمين والى صاحيه مش بترد كانت بتسمع الرديو ومره تانيه واحد قالى شايفه الورقه الى على الباب اريها مكتوب فيها ايه
لا يوجد تعاقد بالادارة حالياااا
بنفس الحجم كده تالت مره كان معايا والدى شاف كم البنات قالى يلا بينا نروح احسن واخر مره كانت بالضرب وعشان يسكتوهم بينادوا على بنات مش موجوده اصلا يعنى يقول ايه منى هبه على اساس انها عرفه نفسها اى منه واى هبه وهذه مغامراتى مع الاداره يكفى اتعقد ولا لا

مريم اليكس2011
30-06-2011, 11:38 PM
معلش كلنا تعبنا انشاء الله خير وجربي التوجيه مفيش مشكله المهم انك تثبتي اقدامك في اي مدرسه باي وضع انشاله مجلس امناء كله دلوقت كويس

مريم اليكس2011
30-06-2011, 11:41 PM
جربي كمان ادارة بعيده زي البرج والعامريه والبرج افضل افتكر انهم محتاجين علي طول ومش مشكله اتحملي المشوار واعتبري نفسك لسه في فترة الدراسه علي بال ما تتنقلي جربي واسالي الاعضاء هنا في المنتدي اي حد تبع ادارة البرج ممكن يساعدك

سبحان الله 2
30-06-2011, 11:53 PM
جربي كمان ادارة بعيده زي البرج والعامريه والبرج افضل افتكر انهم محتاجين علي طول ومش مشكله اتحملي المشوار واعتبري نفسك لسه في فترة الدراسه علي بال ما تتنقلي جربي واسالي الاعضاء هنا في المنتدي اي حد تبع ادارة البرج ممكن يساعدك
ربنا يبارك لك يا مريم ومتشكره لاهتمامك وردك ان شاء الله ربنا يفرجها عن قريب