مشاهدة النسخة كاملة : يا جماعه عندي استفسار بسيط ياريت اللي يعرف يقولي ضروروي

Rojena
01-07-2011, 03:13 PM
ايه الفرق بين خريج كلية الحاسبات والمعلومات وخريج كلية علوم قسم حاسب
ايه الفرق بينهم في الدراسه ؟ واسم المؤهل ؟

كيميائي طبي2011
01-07-2011, 08:21 PM
ايه الفرق بين خريج كلية الحاسبات والمعلومات وخريج كلية علوم قسم حاسب
ايه الفرق بينهم في الدراسه ؟ واسم المؤهل ؟

الاتنين زي بعض والاتنين تبع شعبه الحاسبات في نقابه المهن العلميه والاتنين اسمهم بكالوريوس علوم حاسب

s.hero39
03-07-2011, 12:09 AM
بالنسبة للدراسة معنديش معلومات كافية لمنهج علوم قسم حاسب
لاكن بالنسبة للخريجين فحاليا يتم وضع اللمسات الاخيرة لنقابة مهندسي البرمجيات (شبه انتهت والتصديق النهائي عليها مفروغ منه)
المسمى الوظيفي لخريج حاسبات حيكون مهندس برمجيات

سمسم 1993
05-07-2011, 12:01 PM
انت متاكد ان فعلا هيبقى فى نقابة لمهندسى البرمجيات

s.hero39
05-07-2011, 08:44 PM
انت متاكد ان فعلا هيبقى فى نقابة لمهندسى البرمجيات

ان شاء الله,,كدا او كدا كانت حتتعمل حتتعمل بس هي مسألة وقت مش أكتر ورئيس الجمعية المصرية لمهندسي البرمجيات دكتور خورشيد قابل وزير الاتصالات وقاله انه حيعرض مشروع النقابة على المجلس العسكري وممكن يتصدق عليه قبل مجلس الشعب حتى
لمزيد من المعلومات يمكنكم زيارة صفحة النقابة على الفيسبوك:
الصفحة الرسمية للنقابة المصرية لمهندسي البرمجيات (http://www.facebook.com/#%21/egswengs)

Linuxboy
22-07-2011, 02:01 PM
اعتقد ان موضوع النقابة بقاله سنين و حتى الآن لم يتم الإعلان بشكل رسمى عن وجود كيان حقيقى للنقابة وكلها مجرد صفحات على الانترنت لا اكثر !!

eng.ahmed55
22-07-2011, 04:47 PM
الاتنين زي بعض والاتنين تبع شعبه الحاسبات في نقابه المهن العلميه والاتنين اسمهم بكالوريوس علوم حاسب
لا لا زى بعض ازاى حضرتك مشوفتش مناهج الاتنين عشان تحكم انا شوفت المناهج واقدر احكم
اول حاجة الدراسة علوم بيدروسوا رياضة واحصاء كتييير والبرمجة جزء صغير منها وكمان مش بتعمقوا ف التكنولوجيا الحديثة
حاسبات من اول مادة لاخر مادة كلها كمبيوتر وفيه رياضة وفيزكس بس دى مادة مثلا كل تيرم عشان فيه الجوريزمات لازم تكون جاامد ف الرياضة ودماغك تكون عالية

elswaify
22-07-2011, 10:00 PM
انا والله ما بقيت فاهم حاجه حالص فى موضوع حاسبات وعلوم حاسب ومش عارف ايه وايه وايه

نفسى اكلم حد يكون فاهم بجد :(

eso0o0o
23-07-2011, 02:13 AM
هى علوم حاسبات دى موجوده فى عين شمس ولا القاهرة بس؟؟؟ و يدخلها حد من علوم علوم؟؟؟