مشاهدة النسخة كاملة : نداء إلى المسؤل المختص

hatemT
04-07-2011, 03:46 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الأستاذ الفاضل محمد الشربيني بعد التحية الطيبة.
أولاً: أسأل الله أن يجد موضوعي, وطلبي هذا سعة الصدر, والتّفهم, والقبول عند حضرتك.
ثانياً: الموضوع باختصار شديد هو مقترح وسأبلوره, وأضع له خطوط عريضة في السطور القليلة القادمة.......................
إنشاء قسم بمسمى خريجي الثانوية العامة (لن يكون مقتصراً على طلبة هذه الدفعة فقط ؛بل سيكون لكل خريجي الثانوية العامة), وهدفه بإختصار شديد هو انطلاقاً من قيم, ومبادئ هذا المنتدى, والصرح العلمي الكبير بتنمية, وتطوير المستوى التعليمي للطلبة المصريين, وتقديم المساعدات الفنية لهم, سيكمل هذا المنتدى العظيم هذه المسيرة مع الطلبة في العطلة الصيفية, من أجل استغلالها في تطويع طاقات وامكانات الطلاب العلمية, والبشرية أفضل استغلال من أجل أن يعم الخير على بلدنا الحبيب أولاً, وعلى هؤلاء الطلبة ثانياً.
ثالثاً: الهدف من إنشاء قسم خاص بهذا الموضوع, لأنه ببساطة شديدة إذا تم دمج هذه الفكرة في أي من أقسام المنتدى فإننا بالتالي سنشتت اهتمام طلبة الثانوية العامة الدفعة الجديدة, بالإضافة إلى أن الموضوع سيكون فيه خلط بين مواضيع قسم الفيزياء, والمواضيع التي نتحدث فيها.
رابعاً: آسف على الإطالة, وأرجو سيدي الفاضل ألا تخذلني في هذا الطلب, فأنا أتعهد أمام الله, ثم إدارة المنتدى أن أقدم كامل الدعم لهذا القسم إلى أن يشاء الله, ومسؤلية الإشراف هذه حق أصيل للإدارة فلها الحق في اختيار المشرف المسؤل عن هذا القسم-بعد الموافقة على إنشاءه إن شاء الله- سواء كان لي أو لغيري فهذه ليست مشكلة, المهم أن نأخد الموافقة من الإدارة الفاضلة على هذا المقترح.
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

hatemT
04-07-2011, 04:27 PM
الحمد لله يا جماعة الأستاذ مصطفى الأنصاري رد عليا وبلغني أن الموضوع الآن أمام الإدارة
ونحن في انتظار الرد بالموافقة إن شاء الله قولوا آمين

روحاء هندسه
04-07-2011, 04:38 PM
أنا أؤيد فكرة بشمهندس حاتم

وأتمنى الادارة تتفهم مدى النفع اللي هيعود على كل دفعه جديدة بغض النظر عن سنتها

نتخيل وجود مجموعة من الزملاء في دفعة واحدة حريصين ع الافادة والتعلم وكسب المهارات بشكل كبير وجيد وبالتالي بينهم حماس كبير

نتخيل وجو كثير من الآراء يتم مناقشتها وكثير من الخبرات والمهارات يتم تداولها

وكل دة تحت اشراف شخص واعي ومثقف مثل البشمهندس حاتم وبالتالي أكيد هيفيدنا كتير وأكيد كلنا كزملاء هنستفيد من بعض

لو كل دفعة يطلعوا يلاقوا قسم كامل بيجمعهم ويوحدهم لهدف واحد بغض النظر عن مجامعيهم وكلياتهم فيما بعد هنلاقي الفايدة تعود ع الجميع بالخير أكيد

أتمنى من الادارة تفهم الطلب ودراسته بشكل كامل قبل ابداء اي راي

وشكرا

hatemT
04-07-2011, 04:44 PM
شكراً على اطارئك يا فندم, وأنا أتمنى وأعتقد أن هذا سيحدث لأنها إدارة واعية بإذن الله

josephmorris
04-07-2011, 06:49 PM
طيب هو محدش رد عليا ليه ... هو انا وحش ؟؟

على العموم اؤيد الفكررررررة انا كمان ....

bolbola101
04-07-2011, 07:16 PM
ياريت الأداره توافق على الفكره دى لأن بجد فيها توجيه سليم
جدا لطاقات ولادنا وارشادهم لملأ اوقات فرغهم فى الأجازه
جزاك الله خيرا يا بشمهندس وجعلك الله زخرا لنا بأفكارك ومجهودك الرائع
وتظل دائما نور الأمل الذى ينير الطريق لأولادنا بالأفضل

MoHaMeD ELsHeRbEnY
05-07-2011, 03:34 AM
حضرتك تم الرد على موضوع اخر يحمل نفس الفكرة
ع العموم للاسف حالياً تقوم الادارة بأعادة هيكلة وتنظيم الاقسام الاساسية للمنتدى
وقريباً ان شاء الله سيتم مناقشة الفكرة وتنفيذها اذا كانت فى صالح الطلاب ان شاء الله
فى رعاية الله

لوجين 3
05-07-2011, 12:43 PM
انا اتعلمت كتير اوي من المنتدي ده سواء علي المستوي التعليمي او الاخلاقي في معاملة الغير وكمان اكتسبت اصحاب كويسين جدا اصبحوا اكتر من اخواتي ولما خلصنا امتحانات وجت الاجازة بقيت مش عارفة اروح فين هل ادخل علي الفيس بوك واتواصل مع اصحابي دول مع ان الفيس مش امان خالص وما فيش اي خصوصية فيه وكمان ما عندناش خبرة كبيرة بيه والفكرة مش مستحبة خالص ما لقيتش غير المنتدي ده اللي بقي لي فيه سنتين كاملين وان شاء الله نكمل فيه في قسم الجامعات دلوقتي بجد نفسي الادارة توافق علي مقترح الباش مهندس حاتم واللي هو نفسه مقترح زميلي جوزيف موريس وتعتبر ده تجديد في المنتدي وطبعا هو تحت اشراف المهندس حاتم انا عارفة ان الادارة مشغولة بس لحد دلوقتي بقي لنا اكتر من 4 ايام وداخلين علي الخامس في اجازتنا وخايفين الاجازة تخلص واحنا لسا بنتناقش هل القسم هيتعمل ولا لأ كلنا مقدرين مسئولية الادارة في المنتدي التعليمي الكبير اللي اصبح صرح عظيم لكل الطلبة وان شاء الله دفعة 2011 علي الاقل هتكون عند حسن ظنكم وياريت حضراتكم تراعوا ظروف الطلبة اللي بتحب بعضها وبقوا اسرة واحدة مسلمين ومسيحين بنات وشباب نفسهم يكونوا مع بعض بدل البحث عن اي موقع تواصل اجتماعي تاني
ولكم مني جزيل الشكر والاحترام
واسفة لو كنت طولت اوي لكن انا عارفة سعة صدركم واوعد حضراتكم باسم اسرة الطلبة 2011 انهم هيشرفوا المنتدي ويرفعوا اسمه عاليا

ningooooo
05-07-2011, 10:06 PM
موافق معاكم انا كمان