مشاهدة النسخة كاملة : حصرى وعـــــــــــــــــاجل لكل معلم

ليث مصر
04-07-2011, 04:33 PM
بعد تصريحات وزير المالية وخروج معظم المعلمين من هيكلة

الأجور – مستنيين ايه - ...

هتبقوا رجالة وتنزلوا التحرير ولا لأ

وممكن متنزلش لو :

لو مرتبك مكفيك .. متنزلش
لو عاجبك حال نقابتك .. متنزلش
لو حاسس بمكانتك .. متنزلش
لو اختبارات الكادر مش إهانة .. متنزلش
لو مش حاسس بالظلم .. متنزلش
لو مش عاوز حقك فى الدرجة المالية .. متنزلش

أنا بقى هنزل التحرير

سيلفانو
04-07-2011, 04:54 PM
لو بسبب التحرير زادت حالات البلطجة متنزلش
لو بسبب التحرير زادت حالات ال****** متنزلش
لو بسبب التحرير زادت حالات السرقة متنزلش
لو بسبب التحرير زادت حالات عدم الامان متنزلش
لو بسبب التحرير زادت حالات وقف عجلات الانتاج متنزلش
لو بسبب التحرير زادت حالات دخول الجواسيس الاسرائيلين للاندساس فو وسط المصريين بل وتصديق الجواسيس والانسياق ورائهم متنزلش
لو بسبب التحرير زادت حالات الفقر والفساد وعدم الارتياح داخل الدولة ولا حتى المنزل لعدم توافر الامان متنزلش

والله حرام عليكو ارحمونا بقا شوية
البلد رايحة فداهيه واحنا بنقول التحرير
مش نصبر لما نشوف ايه اللى هيحصل فالبلد بعد الثورة ومين هيبقا رئيس الدولة وايه اللى هتحققوا الثورة
وان معجبكوش ابقوا انزلوا التحرير وناس تانية تموت وبنات تانية تغتصب
وشباب يموت وظباط تموت وابقوا خدوا معاكو الاطفال بالمرة عشان تموت
حراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااام

اللهم لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

ledo2005
04-07-2011, 05:06 PM
لو بسبب التحرير زادت حالات البلطجة متنزلش
لو بسبب التحرير زادت حالات ال****** متنزلش
لو بسبب التحرير زادت حالات السرقة متنزلش
لو بسبب التحرير زادت حالات عدم الامان متنزلش
لو بسبب التحرير زادت حالات وقف عجلات الانتاج متنزلش
لو بسبب التحرير زادت حالات دخول الجواسيس الاسرائيلين للاندساس فو وسط المصريين بل وتصديق الجواسيس والانسياق ورائهم متنزلش
لو بسبب التحرير زادت حالات الفقر والفساد وعدم الارتياح داخل الدولة ولا حتى المنزل لعدم توافر الامان متنزلش

والله حرام عليكو ارحمونا بقا شوية
البلد رايحة فداهيه واحنا بنقول التحرير
مش نصبر لما نشوف ايه اللى هيحصل فالبلد بعد الثورة ومين هيبقا رئيس الدولة وايه اللى هتحققوا الثورة
وان معجبكوش ابقوا انزلوا التحرير وناس تانية تموت وبنات تانية تغتصب
وشباب يموت وظباط تموت وابقوا خدوا معاكو الاطفال بالمرة عشان تموت
حراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااام

فلول فلول فلول فلول

ليث مصر
04-07-2011, 05:22 PM
للأسف اللى عمره ما راح ميدان التحرير لا قبل الثورة ولا بعدها بيردد كلام ناس قبله قالوه واعترفوا بخطأه فيما بعد ...
اللى يقول ****** واللى يقول سرقة واللى يقول كنتاكى ... كفاية مهاترات
ميدان التحرير اللى فيه خيرة شباب مصر و العالم كله شهد بذلك
وبعدين تعطيل انتاج ايه والوقفة بتكون يوم الجمعة يعنى أجازة
وبعدين عجبك حال المعلمين خليك فى البيت بس لازم تعرف ان مبدئك ده لو كان مشى عليه الشعب مكانتشى الثورة هتشوف النور وكان زمان جمال مبارك بيحكم ويذل فى الشعب على اعتبار انها عزبة ورثها عن أبيه
وبعدين :
مش عيب انك تطالب بحقك بصورة سلمية و وحضارية وتوصل صوتك ومطالبك
وكفاية :
كفاية تخاذل واستسلام وخنوع .. واحنا لو سكتنا ألف سنة حقنا مش هيرجع
ولا يضيع حق وراءه مطالب

mohammed ahmed25
04-07-2011, 05:32 PM
ايه رأيكم ننزل التحرير يوم 8 ؟

nada1993
04-07-2011, 05:49 PM

فين الخبر ده؟ اكتبلنا اللينك حالا لو سمحت

ليث مصر
04-07-2011, 05:56 PM
فين الخبر ده؟ اكتبلنا اللينك حالا لو سمحت
أخى العزيز هذه التصريحات صدرت اليوم الاثنين وجاء فيها أن عدد المستفيدين من هيكلة الأجور حوالى 2مليون فقط مع العلم أن الجهاز الادارى للدولة حوالى 6 مليون معنى ذلك أن هناك 4 مليون خارج هيكلة الاجور

المالية": 15% زيادة بمصروفات الموازنة ..54% منها على البعد الاجتماعى.. وزيادة مخصصات التعليم 10%..والصحة 17%..والإسكان 39%..و15% زيادة بالمعاشات أوائل أبريل المقبل
الإثنين، 4 يوليو 2011 - 14:09
http://www.thanwya.com/vb/images/NewsPics/large/s6201122105121.jpg وزير المالية د. سمير رضوان وزير المالية
كتبت منى ضياء
http://www.youm7.com/images/graphics/lg-addthis-en.gif (http://www.youm7.com/bookmark.php?v=20) http://www.thanwya.com/images/graphics/igoogle.gif (http://www.google.com/ig/adde?moduleurl=http://activedd.googlecode.com/svn/trunk/iGoogle/Gadgets/Youm7/Youm7.xml)
أكدت وزارة المالية، أن الموازنة العامة للعام المالى الجديد والتى اعتمدها المجلس العسكرى اشتملت على إجمالى مصروفات بلغت 491 مليار جنيه بزيادة 15% عن المتوقع للعام المالى الحالي، وبلغ الإنفاق على البعد الاجتماعى بالموازنة الجديدة حوالى 54% من إجمالى المصروفات، حيث أكدت الحكومة على الالتزام الكامل بحماية محدودى الدخل خاصة ضد مخاطر تقلبات الأسعار العالمية للغذاء.

وسجلت جملة مخصصات قطاع التعليم نحو 52 مليار جنيه بزيادة 10% عن الموازنة المعدلة للعام المالى الحالى، كما ارتفعت مخصصات قطاع الصحة بنسبة 17% لتبلغ 23,8 مليار جنيه، وكذلك مخصصات قطاع الإسكان والمرافق المجتمعية بحوالى 39% إلى 16,7 مليار جنيه.

ومن أهم ملامح الموازنة العامة للعام المالى 2011/2012 تتضمنها لعدد من عناصر الحماية الاجتماعية المهمة الموجهة للعاملين بالحكومة وكذلك أصحاب المعاشات، حيث بلغت جملة مخصصات الأجور حوالى 118 مليار جنيه بزيادة 22% عن المتوقع خلال العام المالى الحالى، وشملت هذه المخصصات تكلفة العلاوة الخاصة بنسبة 15% للعاملين بأجهزة الدولة بتكلفة إجمالية 3 مليارات جنيه تقريباً، كما تضمنت الموازنة الجديدة تكلفة تمويل المرحلة الأولى من برنامج إصلاح الأجور فى الجهاز الحكومى، حيث تم إقرار رفع أقل نسبة للأجر المتغير للعاملين بشكل غير مسبوق من 75% إلى 200%، وهو ما يصل بالأجر الشامل لموظف الدرجة السادسة إلى 684 جنيها تقريباً، وذلك اعتباراً من راتب شهر يوليو 2011.

ومن المقرر أن يستفيد من هذا الإجراء حوالى 2 مليون موظف من العاملين بالدولة بتكلفة إجمالية تبلغ 9 مليارات جنيه سنوياً، ويحقق هذا الإجراء تقليل فى الفوارق غير المقبولة بين ما يتقاضاه شاغلو نفس الدرجة المالية فى الجهات المختلفة.

وقد حظى أصحاب المعاشات على النصيب الأكبر فى الاعتمادات الخاصة بالجانب الاجتماعى فى هذه الموازنة، حيث تمثلت فى زيادة المعاشات بنسبة 15% اعتباراً من أول أبريل 2011 محسوبة على إجمالى قيمة المعاش وليس معاش الأجر الأساسى فقط، حيث أن ما قامت الحكومة بتطبيقه يعتبر سابقة تحدث لأول مرة الهدف منها المساعدة فى رفع قيمة المعاشات الإجمالية ليتمكن أصحابها من مواجهة أعباء الحياة وتحسين ظروف معيشتهم، وسوف تتحمل الخزانة العامة بإجمالى تكلفة هذه الزيادة والتى بلغت 6.5 مليار جنيه ويستفيد منها 8 ملايين صاحب معاش ومستفيد.

وتضمنت الموازنة الجديدة اعتماد صرف فرق زيادة المعاشات المقررة فى عام 2008 لتكون بنسبة 30% بدلاً من 20%، وذلك بدون حد أقصى حيث سيتم إلغاء الحد الأقصى الذى كان مقرراً فى عام 2008 وقدره 100 جنيه، وذلك كمبادرة من الحكومة لأعمال المساواة بين أصحاب المعاشات والمستحقين عنهم والعاملين فى الدولة وسوف تساعد هذه الزيادة أيضاً فى تحسين مستوى معيشة أصحاب المعاشات والمستحقين عنهم، تبلغ تكلفة تمويل تلك الزيادة 2,8 مليار سنوياً وعدد المستفيدين منها 7,5 مليون صاحب معاش ومستفيد.

كما تم تخصيص 1,2 مليار جنيه لتمويل التزام الخزانة بتحمل التكلفة السنوية لزيادة المعاشات والتى بدأت فى أول يوليه 2010، واستهدفت زيادة المعاشات التى كانت 40، 50، 60، جنيهاً، حيث تم رفعها إلى 176، 185،195 جنيهاً، ويستفيد منها 3,5 مليون صاحب معاش ومستفيد، كما يستفيد منها كل صاحب معاش جديد يتم تسويته منذ يوليو 2010، بخلاف 17 مليار جنيه خصصته الخزانة العامة للدولة لصناديق التأمينات الاجتماعية تسددها كفائدة على مديونيتها لصناديق المعاشات.

يذكر أن الحكومة كانت قد طرحت فى وقت سابق مشروع موازنة يتضمن عجزاً فى حدود 170 مليار جنيه وهو ما يعادل 11% من الناتج، إلا أن الحوار المجتمعى الذى دار حول هذا المشروع أوضح الرغبة فى عدم التوسع فى العجز بصورة كبيرة وتجنب تحميل الأجيال القادمة بزيادات ضخمة فى الدين الحكومى، وهو التوجه الذى عززه المجلس الأعلى للقوات المسلحة خاصة فى ظل الظروف الاقتصادية التى تمر بها البلاد، وقد قامت الحكومة إثر ذلك بخفض الإنفاق العام وإعادة ترتيب أولوياته ومع الحفاظ على تحقيق التوازن بين ذلك الخفض وبين الالتزام بتنفيذ مراحل مهمة على مضمار العدالة الاجتماعية، وكذلك زيادة الإنفاق الاستثمارى الداعم للنمو.

وعلى الرغم من خفض العجز بنحو 36 مليار جنيه إلى 134 مليار جنيه أى ما يعادل 8,6% من الناتج المحلى، إلا أن السياسة المالية لا تزال توسعية وتتضمن برامج لتحفيز النشاط الاقتصادى وأخرى داعمة لتحقيق العدالة الاجتماعية إذا ما قورنت بمشروع الموازنة العامة المعد قبل ثورة 25 يناير، حيث كان يستهدف عجزاً فى حدود 7% من الناتج المحلى.

وأكد مجلس الوزراء حرصه الشديد، أن تلتزم كافة جهات الدولة بحدود مخصصات الإنفاق العام لكل منها وعدم تجاوزها، والاعتماد على مصادر التمويل الذاتى من خلال الصناديق والحسابات الخاصة التابعة لكل منها إذا ما طرأت احتياجات ملحة لزيادة الإنفاق.

من ناحية أخرى أكد مصدر مسئول بالوزارة أنه بعد الإعلان عن إقرار المجلس العسكرى للعام المالى الحالى، بدأت الوزارة اليوم فى إجراءات توزيع موازنات الوزارات والهيئات الحكومية المختلفة لبدء العمل بها على أن يتم إمداد هذه الجهات بالمخصصات المالية للعام المالى الجديد خلال الأسبوع الحالى بعد أيام من الارتباك لعدم تلقى الجهات موازناتها الجديدة لبدء العمل بها نتيجة تأخر إعلان المجلس العسكرى للموازنة الجديدة.

ليث مصر
04-07-2011, 05:59 PM
طيب ممكن اعرف ننزل التحرير يوم ايه؟
لازم نحدد يوم من دلوقتى

لو المعلمين ايد واحدة كانوا اتفقوا على ميعاد ولكنهم للأسف شتات لا يغنى ولايسمن من جوع .. النزول يوم الجمعة فقط

mohammed ahmed25
04-07-2011, 06:03 PM
الجمعه القادمه؟

سيلفانو
04-07-2011, 06:06 PM
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
لا فعلا انت اللى صح
فعلا لازم ننزل التحرير ومنستناش اصل البلد كلها قبضت المرتبات وطلع المعلمين بس اللى ملهومش فالحد الادنى
والله كلام غير منطقى بالمرة
عالعموم اللى فيه الخير يقدمه ربنا

nada1993
04-07-2011, 06:10 PM
الجمعة القادمة مش وقت كافى لتجميع المعلمين

مريم اليكس2011
04-07-2011, 06:12 PM
ايه الي بيحصل مين الي قال ان المعلمين مستثنين من الحد الادني اذا كان الوزير نفسه كدب الاشاعه دي قبل كده مرارا وتكرارا

ليث مصر
04-07-2011, 06:18 PM
الجمعه القادمه؟

نعم .. وكل جمعة بأسلوب حضارى نعرض مطالبنا ونوصل صوتنا

ليث مصر
04-07-2011, 06:20 PM
ايه الي بيحصل مين الي قال ان المعلمين مستثنين من الحد الادني اذا كان الوزير نفسه كدب الاشاعه دي قبل كده مرارا وتكرارا

المعلمون الذى يقل راتبهم الكلى عن 700 جنيه قد يدخلون فى منظومة هيكلة الأجور .. أما باقى المعلمين فلا

ليث مصر
04-07-2011, 06:22 PM
الجمعة القادمة مش وقت كافى لتجميع المعلمين
موعدنا كل يوم جمعة فى ميدان التحرير نعرض مطالبنا بأسلوب راقى متحضر ونوصل صوتنا

أ صوت الحق
04-07-2011, 06:40 PM

أولا رجالة وبنخاف على البلد مش هننزل التحرير

وممكن متنزلش لو :

لو مرتبك مكفيك .. متنزلش حتى لو مش مكفينى مش هنزل التحرير
طول عمرنا عيشين من غير النقابة مش هنزل التحرير
لو حاسس بمكانتك .. متنزلش مش هتفرق عام كمان مش هنزل التحرير هنزل التحرير
ولماذا دخلت الامتحان وهو الكادر من هذه الحكومة مش هنزل التحرير
لو مش حاسس بالظلم .. متنزلش الظلم موجود من قبل الثورة ورب العزة القادر الوحيد الذى يقول للشئ كن فيكون مش هنزل التحرير
لو مش عاوز حقك فى الدرجة المالية .. متنزلش كان حقك فين العام الماضى مش هنزل التحرير

أنا بقى هنزل التحرير أنت حر وهذا حقك أين كنت العام الماضى والى قبلة ؟
أنا بقى مش هنزل التحرير علشان بحب بلدى وبخاف عليها
أنا بقى مش هنزل التحرير علشان واثق انى حقى سوف يصل لى بمرور الوقت
أنا بقى مش هنزل التحرير التحرير علشان عجلة الانتاج تدور واحصل على حقى
أنا بقى مش هنزل التحرير علشان واجب عليه أن أعطى الأول لكى أخذ
أنا بقى مش هنزل التحرير علشان انا مظلوم من 1984 وهو تاريخ تعيينى مش هتفرق عام حتى لو مفيش أى زايادة
أنا بقى مش هنزل التحرير علشان الكل لم يطالب بحقة من مدة فينتظر عام اخر مش تفرق
أنا بقى مش هنزل التحرير لاننا قلناها قبلك من ثلاث سنوات وأكثر كنت أنت فين ؟ فى التحرير برده ياريت تدخل هنا كده وتقول رائيك
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=336836
شوف الرد ده من ثلاث شنوات وأكثر
مستر / محمد أحمد

الى الاستاذ الفاضل /جابر شكري

تحية تقدير لحضرتك ولرأيك والجميع يحترم رأيك ورغبتك وإن كان كل منا عبر عن رأيه بطريقته
أستاذي الفاضل
لقد سعدنا برأيك أمس فى الغرفة الصوتية بأن يكون هناك الموافقة أولا على إنشاء الرابطة ثم باقي الاجراءات ولكن اليوم تعلن انسحابك لانك شعرت أن كل منا لا يعرف الآخر وأن هناك مصالح شخصية وراء إنشاء الرابطة والفائدة للجهة التى ستمول الرابطة
وأخبرك أستاذي الفاضل بأنك لست أكثر منا وطنية وعشقا لهذا البلد فجميع معلمي مصر بلا استثناء غيوريين على مصر الوطن العزيز علينا الذى نضحى من أجله بكل غالي ورخيص فليس معلمى مصر من يقبلون أن يسيء أحد الى هذا الوطن

وأخبرك استاذي العزيز بأن أعضاء مجلس الادارة المؤقت كنا حتى اأول اجتماع لايعرف بعضا البعض وأنا عن نفسي لم أعرف الاسماء الا يوم الاجتماع ولكى أكون صادقا معك لم أكن أعرف اسما الا الاستاذ شريف لأنه يدخل بهذا الاسم ولكن عندما تحدثت معهم وجدت شبابا عندهم الرغبة فى تقديم الخدمة

وبخصوص إدارة الحجرة فكان الاتفاق بيننا أن نترك المايك لمن يريد أن يتحدث وكان رأي الاستاذ عصام لن نمنع المايك عن أحد ليتحدث حتى لايشعر أحدا أننا قد ربطنا بيننا وبين من يتحدث فنتهم بالمحاباة ولكننا تركنا المايك لمن يريد وكنا فقط نعمل مداخلات من أجل التوضيح ثم نترك الزملاء ليعبروا عن رايهم
وأخيرا استاذي العزيز الكل يحترم رأيك ويقدره وسنكون أكثر سعادة عندما تعود الينا مرشدا وناصحا وكل عام وانت بخير

http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=92319&page=34
كلام بالدليل ومن المنتدى لاننى اعلم بكل كبيرة وصغيرة بهذا المنتدى لانه عشرة عمر

huda ebrahim
04-07-2011, 06:50 PM
مش حننزل التحرير
علشان خاطر بلدنا
علشان عجلة الإنتاج تدور
علشان بنحب مصر
علشان ولادنا
كفاية خراب ودمار البلد مش ناقصة

mohammed ahmed25
04-07-2011, 07:34 PM
كلامك صح...مش هننزل التحرير عشان خاطر بلدنا
مش هننزل التحرير لان الكل يريد خداع المعلمين باى حجه لكى يتم تجميع اكبر عدد يوم الجمعه القادمه و لو قرأت ما يكتبون على الفيسبوك لعرفت انهم ضد مصلحة مصر
فشعاراتهم فى الfacebookهى "جمعة اسقاط المجلس العسكرى" و "جمعة الدستور اولاً"
لا نحن المعلمون سنطالب بحقوقنا بطريقه قانونيه و انتخابات النقابه قادمه, و حكومات مبارك التى اهملت التعليم لم يعد لها و جود.
مش هننزل التحرير لاننا عندنا وعى و فاهمين ظروف البلد_اقصد الظروف الامنيه_
لن نعطى الفرصه لليبراليين و العلمانيين و فلول الحزب الوطنى بان يستغلوا المعلمين كما فعلوا فى جمعة الشهيد او جمعة القصاص.

ليث مصر
05-07-2011, 02:06 AM
يا جماعة اللى عجبوا الوضع يقعد فى بيته واللى حاسس انه لازم يكون له وضع افضل ومكانة تليق به كمعلم ينزل ويعبر ويطالب بحقه بمنتهى الرقى والتحضر ونحن لا نصادر على رأى أحد حتى ولو اختلفنا معه
وللعلم :
الأطباء طالبوا بحقهم
المحامون طالبوا بحقهم
أساتذة الجامعات طالبوا بحقهم
الشرطة طالبت بحقها
القضاة طالبوا بحقهم
والمعلمون ..........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ليث مصر
05-07-2011, 06:36 PM
طبعا السلبيات من حولنا عديدة وهى تمس كل مصرى يعيش على ارض مصر ..
ونحن معلمى مصر جزء من المجتمع الذى نعيش فيه ولا ننفصل عنه لذا وجب علينا التفاعل مع كل قضايا المجتمع
ومن الأحرى أن نتفاعل مع القضايا التى تمسنا مباشرة .. ولكن المشكلة أننا لم نتحد على موقف موحد ودائما مشتتين وفى صراع داخلى مفتعل مما يعرقل أى عمل بناء مثمر على الرغم من ان الهدف واحد والغاية نبيلة ولكن آفة التخاذل موجودة بين المعلمين سواء أكانت ناتجة عن سوء فهم وتقدير للموقف أم عن سلبية واحباط توطنوا من سنيين داخلنا أم عن أى أسباب أخرى .. المهم النتيجة واحدة
أيها المعلمون :
تعالوا إلى كلمة سواء ( ولنختلف ولنتفق ) ولكن يبقى لنا موقف موحد

ليث مصر
06-07-2011, 05:42 PM
خلاص خرج معظم المعلمين من هيكلة الأجور وهذا الرابط يؤكد كلامى ومن وزارة المالية وعلى لسان وزير المالية نفسه
واليكم الرابط :
http://www.mof.gov.eg/Arabic/MOFNews/Media/Pages/releas-a-5-6-11.aspx (http://www.mof.gov.eg/Arabic/MOFNews/Media/Pages/releas-a-5-6-11.aspx)

مستنيين ايه بعد كده .. عرفتوا ان انتوا كنتم عايشين فى الوهم
الحل :
النزول للتحرير يوم الجمعة
ملحوظة :
قررت معظم القوى السياسية المشاركة يوم الجمعة ومنهم الإخوان المسلمين , والدعوة السلفية , وحزب الوفد , وقوى أخرى كثيرة بتحب مصر
يا ريت الرسالة تكون وصلت للكل

مريم اليكس2011
07-07-2011, 09:03 PM
حتي لو زي مانت بتقول ان كل الي مرتبه هيزيد الي اقل من 700 جنيه بالشكل ده يبقي مفيش اضطهاض موجه للمدرسين يبقي ده نظام دوله وساعتها مش من حقنا نعترض لان زينا زي غيرنا افهمو مفيش فلوس في البلد البلد منهوبه نصبر عليها والا نجيب اجلها الله يكون في عون حكومتنا بجد دول لا يقلو عن المحاربين وكل من يدعو للاعتصام منه لله وبلاش تمحيك في الثورة احنا ملناش اي فضل في الثورة وفي خلع النظام بالعكس احنا المنتفعين من دم الشهداء دول ماتو عشان احنا نعيش

mahmoad222
08-07-2011, 07:52 PM

وممكن متنزلش لو :

لو مرتبك مكفيك .. متنزلش
لو حاسس بمكانتك .. متنزلش
لو مش حاسس بالظلم .. متنزلش
لو مش عاوز حقك فى الدرجة المالية .. متنزلش

أنا بقى هنزل التحرير
اهم نزلوا التحرير من غير ميستنوك لان مطالب الثورة متتحققتش وانا شايف ان الحل هو تغيير المستشارين الحاليين للوزراء لانهم اس الفساد وما زالوا يتقاضون الملايين شهريا من دمنا

wahsh2008
09-07-2011, 03:49 AM

ليث مصر
09-07-2011, 11:08 AM
حتي لو زي مانت بتقول ان كل الي مرتبه هيزيد الي اقل من 700 جنيه بالشكل ده يبقي مفيش اضطهاض موجه للمدرسين يبقي ده نظام دوله وساعتها مش من حقنا نعترض لان زينا زي غيرنا افهمو مفيش فلوس في البلد البلد منهوبه نصبر عليها والا نجيب اجلها الله يكون في عون حكومتنا بجد دول لا يقلو عن المحاربين وكل من يدعو للاعتصام منه لله وبلاش تمحيك في الثورة احنا ملناش اي فضل في الثورة وفي خلع النظام بالعكس احنا المنتفعين من دم الشهداء دول ماتو عشان احنا نعيش

أستاذة مريم تحية الله عليكى
الظلم واضح ومش حكاية نظام دولة لأن لو فى ذرة نظام كانت الحكومة طبقت الحد الأقصى للأجور أولا قبل الحد الأدنى .. وهل تعلمى أن مرتب المستشار الواحد فى وزارة المالية يتعدى النصف مليون ويقارب على المليون وقد يزيد فى الشهر الواحد والأمثلة على ذلك كثيرة جدا جدا ..
كده يبقى البلد فيها فلوس بس متوزعة غلط × غلط
وعلى فكرة نزلنا التحرير امس وكانت ملحمة وطنية شعبية للتعبير عن مطالب الشعب بأكمله..

mmar1
09-07-2011, 11:19 AM
لو المعلمين ايد واحدة كانوا لو المعلمين ايد واحدة كانوا لو المعلمين ايد واحدة كانوالو المعلمين ايد واحدة كانوا ولا يضيع حق وراءه مطالب ولا يضيع حق وراءه مطالب ولا يضيع حق وراءه مطالب:022yb4::friendsxs3::039uw8:

البرنس ظيمو
09-07-2011, 11:30 AM
الحل :
النزول للتحرير والدعاء بالفرج

البرنس ظيمو
09-07-2011, 11:31 AM
الحل :

ليث مصر
09-07-2011, 02:17 PM
الحل :

بالفعل نزلنا التحرير بالأمس بأعداد غفيرة جدا ولم يكن هناك موطأ لقدم واستطاعنا توصيل رسالة قوية جدا من الشعب المصرى كله إلى الحكومة والمجلس العسكرى .. ولكن الطريق ما زال طويلا

hesham84
09-07-2011, 07:47 PM
كفلية عليكم الدروس و الكادر والامتحانات البلد مش نقصة اضطرابات حرام عليكم مفيش فى مصر كلها فرد متعاطف مع المدرسين

mr.abosama
09-07-2011, 08:12 PM
انا هنزل دوران شبرا

ليث مصر
10-07-2011, 01:41 AM
انا هنزل دوران شبرا

ربنا معاك ...