مشاهدة النسخة كاملة : الثقافة الفنية لامتحان كلية الفنون الجميلة (نظرى )

ياسر المزين
07-07-2011, 03:23 PM
هذا جزء من الثقافة الفنية لامتحان كلية الفنون الجميلة (نظرى_ فنون ) ويضاف الية اطلاع الطالب
من خلال شبكة الانترنت + جزء من كتاب التذوق الفنى للمرحلة الثانوية
واليكم الرابط ونرجو منكم الدعاء

http://www.4shared.com/document/iYljjGb4/___online.html (http://www.4shared.com/document/iYljjGb4/___online.html)

دينا ناشد
08-07-2011, 12:15 AM
شكرا يااستاذ ياسر .... بجد احنا بنستفيد كتير اوى من حضرتك

ياسر المزين
08-07-2011, 12:23 AM
شكرا يااستاذ ياسر .... بجد احنا بنستفيد كتير اوى من حضرتك

جزاك الله خيراً وربنا يوفقكم

سعيد الصعيدى
10-07-2011, 03:05 PM
شكرا على اهتمامكم يا استاذ ياسر

malak_el7ob
10-07-2011, 05:44 PM
مشكووووووووور جزاك الله خيرا يا مستر

هدى20121
10-07-2011, 07:56 PM
جزاك الله خيرا بجد مستر ياسر بس ممكن تقولنا ممكن يجبلنا ايه فى الامتحان سواء التعبير الفنى او التصميم انا عرفت ان السنه دى مختلف عن اى سنه

ياسر المزين
11-07-2011, 12:12 AM
جزاك الله خيرا بجد مستر ياسر بس ممكن تقولنا ممكن يجبلنا ايه فى الامتحان سواء التعبير الفنى او التصميم انا عرفت ان السنه دى مختلف عن اى سنه

التعبير الفنى طبيعة صامتة مثل مجموعة من القواقع او زجاجات المياة او اناء فخارى
اوطبيعة حية مثل رسم ورق الشجر او رسم كف اليد وغير

اما التصميم الابتكارى فهو تصميم عادى اعلان او ميدالية تذكارية او درع او دعوة (كارت)

شمس فلسطين
12-07-2011, 10:47 PM
شكرا ليك يا مستر على المجهود

بس ممكن التدعيم بالصور ؟؟

ياسر المزين
13-07-2011, 01:02 AM
شكرا ليك يا مستر على المجهود

بس ممكن التدعيم بالصور ؟؟

موجود فى كتاب التذوق الفنى للثانوية العامة اللى بيسلم فى اولى ثانوى

malak_el7ob
13-07-2011, 05:01 PM
موجود فى كتاب التذوق الفنى للثانوية العامة اللى بيسلم فى اولى ثانوى
احنا مش استلمنا الكتاب ده قبل كده

ياسر المزين
13-07-2011, 05:20 PM
احنا مش استلمنا الكتاب ده قبل كده
المفروض المدرسة بتسلمة لطلبة فى اولى ثانوى اسئلى مدرس التربية الفنية علية

MAHMOUD.ALEX
13-07-2011, 05:28 PM
هو قسم التصميمات المطبوعه (الجرافيك) ليه اختبار قدرات ولا اختبار القدرات يقتصر على العمارةوالفنون فقط ويقصد بالفنون قسم ايه

ياسر المزين
13-07-2011, 11:29 PM
هو قسم التصميمات المطبوعه (الجرافيك) ليه اختبار قدرات ولا اختبار القدرات يقتصر على العمارةوالفنون فقط ويقصد بالفنون قسم ايه
اولا - قدرات الفنون واالعمارة هو اختبار تأهيلى لدخول كلية الفنون الجميلة اذا كان فنون او عمارة ولو عايز قسم جرافيك دة عندما تدخل الكلية قسم فنون والتخصص بعد السنة الاعدادى

شاكر الرحمن
14-07-2011, 01:26 PM
جزاك الله خيرا

MAHMOUD.ALEX
15-07-2011, 12:19 AM
اولا - قدرات الفنون واالعمارة هو اختبار تأهيلى لدخول كلية الفنون الجميلة اذا كان فنون او عمارة ولو عايز قسم جرافيك دة عندما تدخل الكلية قسم فنون والتخصص بعد السنة الاعدادى

اشكر حضرتك على الرد الوافى دا بس كان ليا استفسار بخصوص ان المعهد الفنى الصناعى تخصص الكترونيات لهم فى اختبارات الفنون ولا مقتصرة على تخصص عمارة للتقديم فى الكليه لاداء اختبار العمارة فقط
مع خالص تحياتى وتقديرى لك

Mr. Medhat Salah
15-07-2011, 12:35 AM
جزاك الله خيرا

ياسر المزين
15-07-2011, 12:53 AM
اشكر حضرتك على الرد الوافى دا بس كان ليا استفسار بخصوص ان المعهد الفنى الصناعى تخصص الكترونيات لهم فى اختبارات الفنون ولا مقتصرة على تخصص عمارة للتقديم فى الكليه لاداء اختبار العمارة فقط

مع خالص تحياتى وتقديرى لك

المعهد الفنى الصناعى تخصص الكترونيات لة فى اختبارات كلية الفنون التطبيقية بس يكون حاصل على 75% من المعهد

MAHMOUD.ALEX
15-07-2011, 01:53 AM
المعهد الفنى الصناعى تخصص الكترونيات لة فى اختبارات كلية الفنون التطبيقية بس يكون حاصل على 75% من المعهد

يعنى كدا فنون جميله باى باى والكلام هيكون على التطبيقيه ان شا ءا الله بس حاجه غريبه ان الكليتين فيهم قسم جرافيك ووحدة تقبل تخصص الكترونيات والتانيه لاء سياسه غريبه

بارك الله فيك يا استاذ ياسر على متابعتك المتواصله مع الجميع وجزاك الله كل خير

papao
20-07-2011, 06:24 AM
متشكر جدا يا استاذ ياسر علي مجهودك والافادة اللي بنحصل عليها من حضرتك
لو سمحت انا كنت عايز اكثر من سؤال ومعلش هتعبك
انا مكنش في دماغي موضوع اني ادخل كلية من كليات الفنون سواء تطبيقية او فنون جميلة لكن انا مصمم جرافيك وناس كتير قالولي ان الكليات دي اكتر حاجه هتفدني فا ابتديت اتابع بس متاخر شوية
اولا انا عايز بس اعرف هي كلية فنون جميلة ملهاش علاقة بمجموع الثانوي العام ولكن الالتحاق بها فقط عن طريق اجتياز اختبار القدرات ؟
ولو مش كده طيب مجموعها بيكون كام ؟؟
وياريت اعرف هو اختبارات القدرات خلاص انتهي ولا لسه شغال واخره امتي وياريت بعض التفاصيل عنه
ياريت حصرتك تفيدني في الكلام ده عشان انا مش عارف اي حاجه بجد ومش لاقي حد استفسر منه :)

MAHMOUD.ALEX
20-07-2011, 05:28 PM
انا مكنش في دماغي موضوع اني ادخل كلية من كليات الفنون سواء تطبيقية او فنون جميلة لكن انا مصمم جرافيك وناس كتير قالولي ان الكليات دي اكتر حاجه هتفدني فا ابتديت اتابع بس متاخر شوية
اولا انا عايز بس اعرف هي كلية فنون جميلة ملهاش علاقة بمجموع الثانوي العام ولكن الالتحاق بها فقط عن طريق اجتياز اختبار القدرات ؟الاختبارات دى حاجه مش اكتر من تاهيليه للكليه وطبعا دخولها بيعتمد على مجموع الثانويه بتاعك وهتنسق عادى لو جبت مجموعها المطلوب وترفق نتيجه الاختبار دا فى ملف التنسيق بتاعك
دى الله واعلم بس بالنسبه للجميله سمعت انها فى حدود 83 وربنا يسهل وتنزل عن كدا ما تطلعش اما التطبيقيه فا بتكون فى حدود ال90 و89 دا اللى سمعتو
وياريت اعرف هو اختبارات القدرات خلاص انتهي ولا لسه شغال واخره امتي وياريت بعض التفاصيل عنه ياريت
هو كان من اول يوم السبت دا ولحد يوم الخميس
حصرتك تفيدني في الكلام ده عشان انا مش عارف اي حاجه بجد ومش لاقي حد استفسر منه :)

وربنا يوفقك ان شا ءالله

ياسر المزين
20-07-2011, 06:39 PM
اولا انا عايز بس اعرف هي كلية فنون جميلة ملهاش علاقة بمجموع الثانوي العام ولكن الالتحاق بها فقط عن طريق اجتياز اختبار القدرات ؟
وياريت اعرف هو اختبارات القدرات خلاص انتهي ولا لسه شغال واخره امتي وياريت بعض التفاصيل عنه
ياريت حصرتك تفيدني في الكلام ده عشان انا مش عارف اي حاجه بجد ومش لاقي حد استفسر منه :)
طبعاً كلية الفنون التطبيقية بتأخذ مجموع لايقل عن 91% اما كلية الفنون الجميلة بتأخذ فى 85% فيما فوق ولابد من اجتياز الاختبارات والنجاح0 فيها
اما بالنسبة للاختبارات فهى شغالة حتى يوم الجمعة

papapo
20-07-2011, 07:18 PM
Mahmoud.alex
متشكر جدا جدا علي ردك واهتمامك

استاذ ياسر المزين
متشكر جدا لحضرتك علي اهتمامك وافادتنا كلنا وربنا يكرمك يارب
بس معلش انا كنت عايز اسال سؤال تاني
طيب لو واحد مثلا مدخلش الاختبارات دي اصلا وبعدين تنسيقه جابلو فنون جميله ايه اللي بيحصل في الحالة دي ولا بيختبروه بعد كده في الجامعة او لو فيه اي توضيح ياريت حضرتكو توضحولي

واسف مرة تانيه علي الازعاج

ياسر المزين
21-07-2011, 02:22 AM
mahmoud.alex
متشكر جدا جدا علي ردك واهتمامك

استاذ ياسر المزين
متشكر جدا لحضرتك علي اهتمامك وافادتنا كلنا وربنا يكرمك يارب
بس معلش انا كنت عايز اسال سؤال تاني
طيب لو واحد مثلا مدخلش الاختبارات دي اصلا وبعدين تنسيقه جابلو فنون جميله ايه اللي بيحصل في الحالة دي ولا بيختبروه بعد كده في الجامعة او لو فيه اي توضيح ياريت حضرتكو توضحولي

واسف مرة تانيه علي الازعاج
هذا الاختبار والنجاح فية هواساس دخولك الكلية سواء فنون تطبيقية او فنون جميلة وعمر التنسيق ما هيختار اى فرد طالما لم يدخل الامتحان حتى لو المجموع يدخل كل من الكليتين

نور الجنزورى
21-07-2011, 03:28 AM
لو سمحت يا استاذ ياسر انا علمى رياضه و جبت مجموع 312 و كنت عيزه ادخل فنون جميله (فنون ) يا ترى ممكن الحق ولا لأ و لو لحقت ممكن ادخل قسم ايه؟
يا ريت الرد

papapo
21-07-2011, 03:46 AM
شكر جزيلاااا يا استاذ ياسر
جزاك الله كل خير انشاء الله

ياسر المزين
21-07-2011, 06:07 PM
لو سمحت يا استاذ ياسر انا علمى رياضه و جبت مجموع 312 و كنت عيزه ادخل فنون جميله (فنون ) يا ترى ممكن الحق ولا لأ و لو لحقت ممكن ادخل قسم ايه؟
يا ريت الرد
انشاء الله تلحقى فنون جميلة قسم عمارة بس تكونى نجحتى فى امتحان القدرات العمارة

aliasalman
22-07-2011, 05:49 PM
استاذ ياسر كيف يمكن الحصول على درس قدرات لوافد يريد الألتحاق بفنون جميلة و لو ممكن حضرتك تديلو درس كيف يمكن الاتصال بك

ياسر المزين
22-07-2011, 11:58 PM
استاذ ياسر كيف يمكن الحصول على درس قدرات لوافد يريد الألتحاق بفنون جميلة و لو ممكن حضرتك تديلو درس كيف يمكن الاتصال بك
لقد قمت بارسال رسالة خاصة

نجلاء احمد عبد السلام
06-02-2012, 08:57 AM
جزاكم الله خير الجزاء وغفر لكم ولنا ولابائنا وامهاتنا

يويو يويو10
22-02-2012, 11:53 AM
جزاك الله خيرا

أكيمى
09-07-2014, 09:00 PM
الف شكر على المجهود المذهل

Mostiman
10-08-2015, 05:19 AM
طب هو الامتحان بيكون فين فى المدرسة ولا فى الجامعة وبيكون بعد امتحانات الثانوية بكام يوم؟؟