مشاهدة النسخة كاملة : عندى استفسااار مهم يا استاذ ياسر .. ارجووك تجاوبنى ضرورى

Analyzer.Mn3m55
13-07-2011, 10:06 AM
الف شكر اولا يا استاذنا انك دايما معانا و متواصل وبتساعدنا ربنا يجعله فى ميزان حسناتك .. بس كنت عاوز افهم حاجة انا لما ببدا ارسم فى الورقة فى الامتحان .. برسم ال 3 اشكال المطلوبين من نفس الزاوية و ببدا ارسم الظل عليهم و على الارض جمبهم طب و باقى الورقة تفضل فاضية .. ؟؟؟ و هل ارسمهم بحجم كبير عشان املى الورقة !؟؟
و معلش سوال كمان ازاى اعمل تكوين فنى لمربع و مثلث و متوازى مستطيلات هل اعملهم اشكال مستوية من غير ظل و لا اشكال فراغية بردوا ؟؟

اخر سؤال و ابقى كده خلصت كله الحمد لله : مكتوب فى موقع الكلية

يبدأ التقدم لأداء إمتحان القدرات يوم 16 /7 لمدة 5 أيام - ويتم سحب إستمارات التسجيل من مكتب التنسيق

هل 16-7 ده ميعاد سحب الاستمارة ولا هيبدأ اصلا الامتحان من يوم 16-7 ؟؟؟؟

nonziz
13-07-2011, 11:12 PM
اللى اعرفه و سالت عنه بنفسى ان من يوم 16 بتروح تسحب استماره من مكتب التنسيق و تروح تقدمها فى الكليه يا اما اللى فالزمالك او حلوان او غيره و تدفع المصروفات اللى هى 125 جنية و بيحددولك ميعاد الامتحان لان الامتحانات على حسب الحروف الابجديه وربنا معانا

ياسر المزين
13-07-2011, 11:41 PM
الف شكر اولا يا استاذنا انك دايما معانا و متواصل وبتساعدنا ربنا يجعله فى ميزان حسناتك .. بس كنت عاوز افهم حاجة انا لما ببدا ارسم فى الورقة فى الامتحان .. برسم ال 3 اشكال المطلوبين من نفس الزاوية و ببدا ارسم الظل عليهم و على الارض جمبهم طب و باقى الورقة تفضل فاضية .. ؟؟؟ و هل ارسمهم بحجم كبير عشان املى الورقة !؟؟
و معلش سوال كمان ازاى اعمل تكوين فنى لمربع و مثلث و متوازى مستطيلات هل اعملهم اشكال مستوية من غير ظل و لا اشكال فراغية بردوا ؟؟

اخر سؤال و ابقى كده خلصت كله الحمد لله : مكتوب فى موقع الكلية

يبدأ التقدم لأداء إمتحان القدرات يوم 16 /7 لمدة 5 أيام - ويتم سحب إستمارات التسجيل من مكتب التنسيق

هل 16-7 ده ميعاد سحب الاستمارة ولا هيبدأ اصلا الامتحان من يوم 16-7 ؟؟؟؟
و هل ارسمهم بحجم كبير عشان املى الورقة !؟؟
حسب التكوين اللى انت هتعملة بحيث يكون مناسب للورقة

ازاى اعمل تكوين فنى لمربع و مثلث و متوازى مستطيلات هل اعملهم اشكال مستوية من غير ظل و لا اشكال فراغية بردوا ؟؟
الاشكال بتكون مجسمة وليست مسطحة علشان يكون لها ظل مثل الكرة الاسطوانة المخروط المكعب

هل 16-7 ده ميعاد سحب الاستمارة ولا هيبدأ اصلا الامتحان من يوم 16-7 ؟؟؟

نعم 16/7 ميعاد سحب الاستمارة وبعدها سوف يحددوا لك ميعاد الامتحان وهيعطوك رقم الجلوس

wafaa youssef
15-07-2011, 12:35 AM
لو سمحت يا أستاذ ضرورى جدا..كنت عايزة أعرف الأسطوانة بتتظلل إذاى؟؟ يعنى غامقة من النص و بتفتح على الجانبين ولا على حسب إتجاه الظل تبقى ناحية فاتحة و ناحية غامقة؟؟ و سؤال تانى التشكيل المجسم بتبقى أشكال مجسمة جمب بعضها و خلاص و لا أشكل متداخلة مع بعض بالحذف و الإضافة و كدة ....شكرا...و أرجو الرد سريعا عشان إمتحانى يوم السبت

ياسر المزين
15-07-2011, 12:45 AM
لو سمحت يا أستاذ ضرورى جدا..كنت عايزة أعرف الأسطوانة بتتظلل إذاى؟؟ يعنى غامقة من النص و بتفتح على الجانبين ولا على حسب إتجاه الظل تبقى ناحية فاتحة و ناحية غامقة؟؟ و سؤال تانى التشكيل المجسم بتبقى أشكال مجسمة جمب بعضها و خلاص و لا أشكل متداخلة مع بعض بالحذف و الإضافة و كدة ....شكرا...و أرجو الرد سريعا عشان إمتحانى يوم السبت
الاسطوانة تظلل حسب اتجاة مصدر الضوء اللى بتحددية اما بالنسبة للتشكيل المجسم فهو ان يكون الاشكال مترابطة ومتداخلة مع بعضها بالحذف والاضافة

wafaa youssef
15-07-2011, 12:57 AM
طيب ممكن لو فى مذكرة أو صور بتبين تداخل الأشكال مع بعض

ياسر المزين
15-07-2011, 02:14 AM
طيب ممكن لو فى مذكرة أو صور بتبين تداخل الأشكال مع بعض
نزلى مذكرة الفنون التطبيقية من على هذا الرابط وستجدى فيها تداخل الاشكال

http://www.4shared.com/document/T1RyjxFR/__online.html (http://www.4shared.com/document/T1RyjxFR/__online.html)