مشاهدة النسخة كاملة : مهم جدا

king of shadow
13-07-2011, 04:07 PM
هل يوجد امتحان قدرات لسياحة وفنادق وصحيح اني لازم اروح يوم السبت 16\7 علشان امتحن والا مش هادخل الكلية دي بليز حد يكون متاكد من الموضوع ده ويرد عليا

كينج اوف كينجس
13-07-2011, 05:28 PM
بصراحه مش كان فيه علي ايامي الكلام ده بس متهايلي فيه نظام جديد
فيما يلى بيان بأماكن استخراج بطاقات الاختبارات:-

– اختبارات كليات السياحة والفنادق ، تستخرج البطاقات وتؤدى الاختبارات كالآتي:-
المحافظات الأماكن المخصصة لاستخراج البطاقات أماكن أداء الاختبارات ملاحظات
القاهرة – الجيزة – القليوبية مقر المكتب الرئيسى بالمدينة الجامعية للطلاب بجامعة القاهرة كلية السياحة والفنادق جامعة حلوان طلبة وطالبات
الإسكندرية – البحيرة – مطروح – الغربية – كفر الشيخ المدينة الجامعية للطلبة بسموحة
(جامعة الإسكندرية) كلية السياحة والفنادق
جامعة الإسكندرية طلبة وطالبات
المنوفية فرع المكتب بشبين الكوم
مجمع الكليات البحرى مبنى كلية الحقوق كلية السياحة والفنادق بمدينة السادات
جامعة المنوفية طلبة وطالبات
الفيوم وبنى سويف مقر كلية التربية النوعية بالفيوم كلية السياحة والفنادق جامعة الفيوم طلبة وطالبات
الدقهلية – دمياط فرع المكتب بالمنصورة
مبنى المدينة الجامعية للطالبات شارع جيهان المتفرع من شارع الجمهورية بالمنصورة كلية السياحة والفنادق جامعة المنصورة طلبة وطالبات
الإسماعيلية – بورسعيد – السويس – شمال وجنوب سيناء – الشرقية مقر كلية السياحة بالإسماعيلية
الجامعة الجديدة – الكيلو 4.5 كلية السياحة والفنادق بالإسماعيلية طلبة وطالبات
المنيا – أسيوط والوادى الجديد المدينة الجامعية للبنين –
أمام كوبرى الاخصاص بالمنيا كلية السياحة والفنادق جامعة المنيا طلبة وطالبات
قنا وسوهاج وأسوان
والبحر الأحمر- أسيوط والوادى الجديد مقر كلية السياحة والفنادق بالأقصر بمدينة طيبة الجديدة كلية السياحة والفنادق بالأقصر طلبة وطالبات

كينج اوف كينجس
13-07-2011, 06:35 PM
معلش يا جماعه انا مش كنت اعرف ان فيه نظام جديد للدخول الكليه وانا اتصلت بناس في اتحاد الطلبه عندنا وقالوا فعلا ان فيه اختبارات وشكرا ليك يا بوكا زمالك
وقال عبد الحميد سلامة رئيس قطاع التعليم بوزارة التعليم العالى والمشرف على التنسيق، إن بطاقات الاختيارات نستخرج يوميا من الساعة الحادية عشرة صباحا حتى الساعة الثانية ظهراًً خلال المدة المحددة، وذلك ببطاقة رقم جلوس الطالب فى امتحان الثانوية العامة للاطلاع عليها وختمها، مع تقديم صورة منها.

وحدد مكتب التنسيق يوم السبت 16 يوليو للطلاب الذين تبدأ أسماؤهم بالحروف الأبجدية من "أ: ج"، من جميع الشعب العلمية والأدبية، والأحد للطلاب من "ح: ر"، والاثنين للطلاب من "ز: ض"، والثلاثاء للطلاب من "ط:ف"، والأربعاء من "ق: م"، والخميس من "ن: ى".

وأوضح سلامة أن الأوراق المطلوبة هى "رقم جلوس الطالب فى الثانوية العامة وصورة منه، وعدد 2 صورة شخصية.

ahmed mahmoud2012
13-07-2011, 10:55 PM
القاهرة – الجيزة – القليوبية مقر المكتب الرئيسى بالمدينة الجامعية للطلاب بجامعة القاهرة كلية السياحة والفنادق جامعة حلوان

معلش يا جماعة هتقل عليكو طب دلو قتى السبت اللى جاى المفروض اروح جامعة القاهرة ولا جامعة حلوان

وبعدين هو يوم السبت ده هيبقى فى اختبارات ؟
ولو فى هيبقى عبارة عن ايه

كينج اوف كينجس
13-07-2011, 11:46 PM
اه هيكون فيه لحرف الالف اكيد وهتكون في المدينه الجامعيه بتاعه القاهره وهتكون اكيد بالانجليش وهيسالك انت عاوز تخش قسم ايه وكده وداخل الكليه ليه وعاوز تبقي ايه وهيسالك في عملات الدول والاعلام وعواصم الدول شويه في التاريخ و اسئله عامه وكل ده بالانجلش مش ترتبك ولا اي حاجه وانت بتجاوب اهم حاجه مش تقلق وتكون واثق في نفسك وان شاء الله خييير

ahmed mahmoud2012
14-07-2011, 12:01 AM
شكرا ليك يا كينج اوف كينجس على المعلومات

بس الدول وكدة بتبقى دول عربية ولا اجنبية ولا كلة والاختبارات دى لو لاقدر الله اتلخبط فيها

ممكن مش يقبلونى

معلش انا عارف انى بطول عليك

بس اعمل ايه خايف من الاختبارات دى

كينج اوف كينجس
14-07-2011, 03:20 AM
بتكون من الاتنين عربيه واجنبيه ممكن يقولك اسماء الروساء بتوعهم ايه انا ساعه لما كنت في الكليه دي الاسئله اللي كانت بتتسال دايما ممكن يقولك كمان لونت هتخش قسم فنادق قوبي خمس فنادق 5 نجوم مثلا او قولي 5 فناق 4 نجوم او قولي اصناف انت بتعرف تعملها ويكون طبعا انجليش