مشاهدة النسخة كاملة : سؤال ... هل المستقبل الأفضل لتجارة انجلش أم حقوق انجلش ممكن إجابة ؟

ميدو ماجيك
19-07-2011, 11:58 PM
سؤال ... بأمانة هل المستقبل الأفضل لتجارة انجلش أم حقوق انجلش ممكن إجابة ؟
أنا محتار يا جماعة ممكن حد يجاوبني ما هي فرص العمل لتجارة انجلش ، يعني ممكن الواحد يشتغل فين ؟؟؟ وهل هناك فرصة للعمل بالبنوك الأجنبية ؟؟ أم الشركات العالمية ؟؟؟
أرجوكم لا تبخلوا بالاجابة
كما أرجو الاجابة على الاستفتاء بعاليه
شكرا لكم

ahmed610
20-07-2011, 12:29 AM
يا جماعة انتوا ساعات بتعملوا مقارنات غريبة بين كليات ملهاش علاقة ببعض ...دة مجال ودة مجال دة لية شغل ودة لية شغل دة الى بينجح فية بيوصل لمناصب كويسة وبياخد مرتب كويس والتانى كدة بردة
فا المجال الافضل ليك هو المجال الى انت بتحبة

ميدو ماجيك
20-07-2011, 12:36 AM
يا جماعة انتوا ساعات بتعملوا مقارنات غريبة بين كليات ملهاش علاقة ببعض ...دة مجال ودة مجال دة لية شغل ودة لية شغل دة الى بينجح فية بيوصل لمناصب كويسة وبياخد مرتب كويس والتانى كدة بردة
فا المجال الافضل ليك هو المجال الى انت بتحبة
أولا شكرالردك
ثانيا : أنا بحب المجالين جدا ، وعلشان كدة أنا محتار ، فقلت أسأل ذوي الخبرة أي من المجالين فرصته أحسن في العمل للمفاضلة ، وانت عارف ان فرص الوظايف بقت زي الزفت ، ممكن بقى لو تعرف تقولي ايه هي الوظايف أو مجال الاعمال لتجارة انجلش ؟

ahmed610
20-07-2011, 12:55 AM
أولا شكرالردك
ثانيا : أنا بحب المجالين جدا ، وعلشان كدة أنا محتار ، فقلت أسأل ذوي الخبرة أي من المجالين فرصته أحسن في العمل للمفاضلة ، وانت عارف ان فرص الوظايف بقت زي الزفت ، ممكن بقى لو تعرف تقولي ايه هي الوظايف أو مجال الاعمال لتجارة انجلش ؟
'طيب هقولك فرص تجارة انجلش بس مبدأيا انا لسة متخرجتش ولسة ما احتكتش بسوق العمل فا الكلام الى هقولوهلك دة هوا الكلام الى بسمعة من الدكاترة ومن زمايلى الى اتخرجو او الى لسة بيدرسو

شوف يا سيدى الكلية 3 اقسام

ممكن تدخل محاسبة وساعتها ممكن تشتغل فى اى بنك (ودة اكبر مجال للمحاسبين ) ممكن تشتغل فى اى شركة لان ببساطة كل الشركات لازم يبقى فيها محاسبين ممكن تشتغل فى مكتب محاسبة او تشتغل حاجة اسمها مراجع او فى الضرائب او فى البورصة او محلل مالى

فى قسم الادارة ممكن تشتغل فى المبيعات او التسويق (على فكرة مجال ممتع قوى ) او المشتريات او محلل محلل مالى (بردة ) او ال اه ار (ادراة الموارد البشرية على فكرة دة مجال كبير ) وفى حاجات تانية انا مش متذكر كل حاجة

فى قسم التأمين دة دفعتة صغيرة جدا لان التأمين ملهوش شعبية فى مصر ودول معروف جدا انهم بيشتغلو قبل ما يتخرجوة لانهم قليلن قوى وعلى فكرة دى مش مبالغة دة واقع ودول بيشتغلو يا اما فى شركات التأمين او فى وزارة المالية او حاجة اسمها ريسك مانيجر

يعنى دى فكرة عامة عن الوظايف بتاعت تجارة ...

بس فى الاخر ارجع وا اقول الارزاق على الله

لؤي وائل الخطيب
20-07-2011, 03:51 AM
الافضل لك طالما تحب المجالين
شوف دول بيدرسوا ايه ودول بيدرسوا ايه وقرر وربنا يوفقنا جميعاً

ALAA GAMAL EGY
23-07-2011, 09:18 PM
طيب سؤال بعد اذنك ,,,,,,,,,,,,, ايه الفرق بين تجاره انجلش ,, وعربى

وفرص العمل وطبيعه الدراسه