مشاهدة النسخة كاملة : ممكن حد يقنعنى

منى واصف
20-07-2011, 09:59 PM
صيدلة و لا علاج طبيعى و يقولى صيدلة ليه و يكون عنده حد يعرفه فى اى من الكليتين
علاج طبيعى و لا صيدلة ؟؟

ahmed mohamed2010
21-07-2011, 12:53 AM
لن تجدى الرد فقد حاولنا من قبلك كا واحد يتحمس لكليتة وفى الآخر انا محتار برده فى كتابة الرغبات

Dr/ Nancy
21-07-2011, 03:23 AM
مع احترامى لكل التخصصات بس علاج طبيعى عليها مشاكل و بتوع طب مش سايبنهم و الناس بتثق فى بتوع طب اكتر.. علشان طب فيها تخصص الطب الطبيعى و التأهيل.. فالحرب مشتعلة.. ابعدى عن المشاكل احسن.. صيدلة مهنة خاصة مفيش حد من كلية تانية ينافسك فيها.. مشكلة صيدلة ان كليتها فى الجامعات الخاصة كترت قوى للأسف.. شئ مؤسف.. استخيرى اولاً و اخيراً.. ربنا معاكوا كلكوا

سارة عطالله
21-07-2011, 07:24 AM
افضل
كلية الصيدلة

محمد محيسن
22-07-2011, 04:18 AM
اولا انا طالب بكلية صيدلة واحب اقول لحضرتك شوفي انتي اساسا عايزة تبقي ايه ومش هاقول كليتي هي الافضل بس هي من افضل الكليات كليه الصيدلة شغلها كتير اوي منها علي سبيل المثال الشغل في الصيدليات وطبعا ناس كتير ممكن تقول طب ما بتاع تجارة ولا دبلوم ممكن يقف فيها ويبيع انا هاقول اي حد ممكن يقف ويبيع بس مش اي حد ممكن يفهم تفاعلات الادوية مع بعضها والتاثير العلاجي والتاثير الضار للدوا ولو دخلتي صيدلة هتعرفي اكتر واكتر عن او تي سي المهم في كمان الشغل في المستشفيات بمجال اكلينيكال فارماسي او الصيدلة السريريه وده شغلة حلو اوي برة ومطبق في احسن مستشفيات مصر وليه مستقبل في كمان الشغل بالخارج وده بيتساوي فرصة مع فرص كليات القمة بدون استثناء وكلهم شغلهم عالي بره ممكن كمان تعملي دبلومة تحاليل وتفتحي معمل تحاليل ممكن كمان تشتغلي في شركات او مصانع الادوية ودي ليها مميزات حلوة بردو ثانيا بقي كلية العلاج الطبيعي كلية محترمة جدا ومن الكليات اللي شغلها عالي اوي بره مصر ولما بتوصلي فيها بيبقي ليكي مكانه حلوة وعائد مادي كويس وباقي كليات القمة ليها مميزات وليها عيوب يعني صيدلة عيوبها دلوقتي انها بقي عدد طلابها كتيير اوي وتداخل المهن الاخري فيها زي بتوع الدبلوم وده بسبب اخطاء الصيادلة اللي سايبين صيدلاياتهم طب مثلا عمرك كلو مزاكرة وتعب (7 سنين +2 تكليف ان وجد +3 ماجستير ) ده بس عشان تفتحي عيادة لكن القيمة العلمية والاجتماعية بتاعتهم كويسة ولما العملية بتشتغل كويس بيبقي المادية كمان واخيرا مفيش كلية احسن من التانيه الكل مكمل لبعضو بس كلنا نفهم كده انصحك استخيري ربنا وتوكلي علي الله وادخلي اللي انتي حابه تخشيه

منى واصف
22-07-2011, 04:28 AM
شكرا لحضرتك كلامك فعلا مقنع جدا جدا بس الصراحة انا حابة علاج طبيعى جدا و قريت عنه كتير و حساه مش تقليدى و حاسة انى عايزة اشتغل فيه
طب ممكن حضرتك تقولى ايه مشاكل العلاج الطبيعى غير النقابة و اللقب عشان انا مش مقتنعة بالعيوب ديه

محمد محيسن
22-07-2011, 04:47 AM
بصي يا فندم علاج طبيعي كلية محترمة جدا ولو انتي مقتنعه بيها مش تسمعي كلام حد يقول عنها اي كلام هي اي كليه ليها مميزات وعيوب المهم اننا نبقي مقتنعين بالعيوب دي والمميزات بردو زي البشر عمر ما كان في انسان كامل الاوصاف نرجع لموضوعنا كليه علاج طبيعي ممكن من وجهة نظري انها بيغلب فيها الوسايط عشان تشتغلي في مكان كويس هنا في مصر لكن بره مصر حلوة جدا جدا ومفيش مشاكل فيها غير انك هنا ممكن تعملي مركز علاج طبيعي وده عشان المصابين واعاده تاهيلهم نفسيا وجسمانيا غسر كده كمان في ناس كتير دلوقتي ببتجه للطب البديل والاعشاب وبتفضله وده موجود هنا في مصر وبره مصر ولتمني ليكي التوفيق

محمد ميزو
23-07-2011, 01:18 PM
شكرا لحضرتك كلامك فعلا مقنع جدا جدا بس الصراحة انا حابة علاج طبيعى جدا و قريت عنه كتير و حساه مش تقليدى و حاسة انى عايزة اشتغل فيه
طب ممكن حضرتك تقولى ايه مشاكل العلاج الطبيعى غير النقابة و اللقب عشان انا مش مقتنعة بالعيوب ديه
هو العلاج الطبيعي ليه مشاكل في كل دول العالم بسبب انه اصبح اكثر تاثير و المريض بقى بيفضل انه يتعالج بيه و بيستغنى فيه عن العلاج الدوائي و في بعد الحالات بيستغنى عن التدخل الجراحي و حتى بعد التدخل الجراحي بيكون للعلاج الطبيعي الدور الاهم لإعادة المريض لحالته السابقة و يمكن عشان كده بيطلقه عليه في اوروبا طب المستقبل
كمان الكلية مصنفة عالميا و قريب جدا هتاخد الجودة و كمان هطبق نظام الدي بي تي و ده نظام مش موجود في دول كتيرة بل انه موجود في امريكا في 5 جامعات بس و هيصبح بعديها خريج العلاج الطبيعي هيكون من حقه اللقب و التشخيص + انها هتديله مهارات عملية و متوى علمي عالي جدا

و انا طالب في كلية العلاج الطبيعي و كان مجموعي يدخلني طب و اسنان و صيدلة و لكني فضلت علاج طبيعي عشان هي حاجة جديدة و غير تقليدية و عدد الخريجين منها قليل و ده بيدي الواحد فرصة انه يتميز في مجال عمله وم ن السهل انه اسمه يتشهر بعد ما يتخرج و يشتغل
و كنت بسمع عن مشاكل الكلية اللي يمكن قلت بشكل كبير اوي دلوقتي
بس احنا كده في مصر اي حاجة جديدة و مميزة بنحب نقلل من قيمتها و مش بنحاول نتطور

israa_ezzat
03-08-2011, 02:49 PM
انا عندى استفسار لو سمحتم دلوقتى كلية العلاج الطبيعى اسمها طب العلاج الطبيعى ولا علاج طبيعى بس ثانيا بعد التخرج هطلع دكتورة ولا اخصائية وخلاص ومش معترف بيا انى دكتورة ثالثا والاهم هل يوجد فرع لها فى الاسكندرية ومن حيث المسمى الوظيفى بعد التخرج الهندسة احسن ولا العلاج الطبيعى

كيميائي طبي2011
03-08-2011, 02:57 PM
انا عندى استفسار لو سمحتم دلوقتى كلية العلاج الطبيعى اسمها طب العلاج الطبيعى ولا علاج طبيعى بس ثانيا بعد التخرج هطلع دكتورة ولا اخصائية وخلاص ومش معترف بيا انى دكتورة ثالثا والاهم هل يوجد فرع لها فى الاسكندرية ومن حيث المسمى الوظيفى بعد التخرج الهندسة احسن ولا العلاج الطبيعى
اسمها كلية علاج طبيعي

والمسمي بعد التخرج اخصائي علاج طبيعي

و هي كلية واحده بس في القاهره