مشاهدة النسخة كاملة : ياجماعة محتاجة مساعدة فى الاداب عشان كتابة الرغبات

منة الله بلات
21-07-2011, 11:15 AM
السلام عليكم
انا علمى رياضة وبسال هى كلية الاداب متاحة ليا ولا لا ولو متاحة هدخلها بمجموع اقل ولا اكبر ولا زى مجموع ادبى وايه هى الاقسام اللى تقبلنى ده لو هى ليا اصلا

زمردة
21-07-2011, 02:56 PM
متاحة ليكى (
انا كنت علمى رياضة واتقبلت فى اداب اتقبلت بمجموع اقل من ادبى
والاقساام المتاحة عربى- انجليزى(حسب درجة الانجليزى) -فلسفة- انثروبولوجى -صوتيات (حسب المجموع)لغات شرقية (حسب المجموع)-جغرافيا(مجموع معين) -فرنساوى (لازم يكون لغة ولى فى الثانوى)
اما تاريخ وعلم نفس واجتماع مش عارفة الصراحة لازم تكونى درستيهم ولا لا
الكلام دا بالنسبةلاداب اسكندرية
ربنا يوفقك

منة الله بلات
21-07-2011, 05:16 PM
شكرا ليكى جدا بس ليه يعنى ده لاسكندرية بس مش المفروض كله زى بعضه ؟ وعايزة اعرف منك كمان اايه هو مستقبل الاداب وهى احسن من تجارة وتربية ولا ايه ؟

زمردة
21-07-2011, 10:23 PM
شكرا ليكى جدا بس ليه يعنى ده لاسكندرية بس مش المفروض كله زى بعضه ؟ وعايزة اعرف منك كمان اايه هو مستقبل الاداب وهى احسن من تجارة وتربية ولا ايه ؟
العفو على ايه
كله زى بعضه بس كل كلية ليها شروط فى اقسامها يعنى مثلا اداب فلسفة من غير شروط فى جامعة اسكندرية فى جامعةالقاهرة بيكون فى شرط مجموع معين
التربية احسن من اداب فى التدريس
تجاررة احسن من اداب لو معاكى دورات لغة وحاسب الى بتضمنى الشغل
اما اداب قسم لغات شرقية وصوتيات وانجليزى وجغرافيا شعبةمساحة واجتماع شعبةاعلام وفلسفة شعبةسياسة حاجات مستقبلها حلو

Egypt for Ever 25
21-07-2011, 10:37 PM
كمان كلية الاداب فيها اقسام لغات
قسم اللغة الانجليزية و قسم اللغة الفرنسية
هتدرسي فيهم اللغة بطريقة صحيحة تأهلك انك تكوني مترجمة
كمان يوجد قسم الاثار وفيه بتدرسي اللغة اليونانية و اللاتينية
و القسم شعبتين شعبة اثار
شعبة دراسات بتدرسي بالاضافة للغات دي اللغة اليونانية الحديثة
و اداب جامعة القاهرة فيه قسم اللغة الالمانية و اللغة الاسبانية

يعني كلية الاداب فيها اقسام كتير حلوة و دراستها مميزة

منة الله بلات
22-07-2011, 07:00 AM
شكرا ليكم بس يشترط فى قسم اللغة اللفرنسية انه يكون لغة اولى وانا مش فاهمة ازاى هيبقى لغة اولى قصدهم يعنى لو كنت فى مدرسة خاصة ولاا ايه؟ وقسم الاثار المصرية بشروط ولا من غير شروط عادى؟

Egypt for Ever 25
22-07-2011, 11:40 AM
انا كنت بتكلم عن قسم الاثار و الدراسات اليونانية و الرومانية
اما الاثار المصرية فهي شعبة من قسم التاريخ
و التخصص فيها بيكون من الفرقة الثانية
و كلامي خاص بجامعة الاسكندرية
معرفش لو فيه قسم للاثار المصرية بالجامعات المختلفة و لا لا
و بالنسبة للشروط فدي بتختلف من سنة لاخري

زمردة
22-07-2011, 01:14 PM
شكرا ليكم بس يشترط فى قسم اللغة اللفرنسية انه يكون لغة اولى وانا مش فاهمة ازاى هيبقى لغة اولى قصدهم يعنى لو كنت فى مدرسة خاصة ولاا ايه؟ وقسم الاثار المصرية بشروط ولا من غير شروط عادى؟
فرنساوى جامعة اسكندرية كان شرط دخولك القسم انك تكونى خريجة مدارس فرنسية معرفش الشرط دا اتغير ولا لا