مشاهدة النسخة كاملة : ضرووووووووووورى تجارة انجليزى احسن ولا تربية انجليزى؟؟؟؟

semsema2008
23-07-2011, 07:56 PM
السلام عليكم
لو سمحت يا جماعة ضرورى انا ادبى من المنصورة وجايبة فوق ال90 وومجموعى فى الانجليزى حلو بس انا عايزة اعرف ادخل تجارة انجليزى احسن يعنى هل تستاهل الاكتر من 3000 جنية
ولا تربية انجليزى عام احسن لية انا محتارة بينهم ممكن اخد رأيكوا هل مجال البنات احسن فى انهى كلية فيهم؟؟

زملكاوى للأبد
23-07-2011, 10:16 PM
أنا على فكره إتحطيت فى نفس الموقف ده لما جيت أدخل الكليه بتاعتى برضه كنت جايب مجموع فوق التسعين وقولت تربيه ولا تجاره قولت أنا هاخد تربيه لأن مجموعها أكبر من تجاره وفعلا حطيت فى رغباتى أول شىء تربيه وجالى نتيجة التنسيق تربيه عام المنصوره بكلم أخويا الكبير اللى مسافر بره وقالى تربيه متنفعكش يا محمود تربيه تنفع للبنات بس طنشت الكلمه وروحت الكليه و شوفت قايمة الأسماء اللى هتدخل معايا لقيتها ماشاء الله حوالى 400 بنت وشوية أولاد يتعدوا على الصوابع من ساعة ما شوفت كده صدقت كلام أخويا وعرفت إن تربيه متنفعنيش وقومت واخد ورقى من قبل ما أقدمه فى تربيه وقومت عامل طلب تحويل تجاره والحمدلله تجاره إنجلش الوقتى فبالنسبه ليكى المفروض تشوفى المجال اللى إنتى تحبى تدرسى فيه إيه لأن برضه زى ما فى ناس تحب تبقى مدرسات فى ناس تحب تبقى محاسبين وسكرتاريه ده يتوقف على الشخص ذات نفسه

semsema2008
24-07-2011, 12:25 PM
شكرا لردك يا زملكاوى وهى فعلا حاجة محيرة وانا مش عارفة اعمل اية باقول ادخل تربية عشان المجموع بس يا ترى زى ما لقيت تربية كلها بنات لقيت تجارة كلها اولاد ولا اية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

زملكاوى للأبد
25-07-2011, 01:41 AM
شكرا لردك يا زملكاوى وهى فعلا حاجة محيرة وانا مش عارفة اعمل اية باقول ادخل تربية عشان المجموع بس يا ترى زى ما لقيت تربية كلها بنات لقيت تجارة كلها اولاد ولا اية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لأ طبعا بالعكس عندنا فى تجاره إنجلش البنات تقريبا ضعف الولاد:d
بس أنا دخلت تجاره على أساس إنى كنت وقتها إقتنعت خلاص إن تربيه متنفعنيش مش حكاية صبيان وبنات بالعكس حصل كذا موقف شخصى خلانى أحول
بس الحاجه الوحيده اللى محببانى فى تربيه حتى الأن إنى ممكن كنت أقدر بعد كده أصرف على نفسى مش تجاره إنجلش يا بابا عايز مصاريف الكليه:d

امن احمد
25-07-2011, 03:10 AM
مش عشان المجمزع معدى ال 90 يبقى ندخل كلية مجموعها عالى و نستخسر المجموع
يافرحتى لما ادخل طب و انا بكره الطب
كان فى سنة من السنين سألوا الاولى جمهورية على ادبى هتدخلى ايه قالتلهم حقوق
طيب ما كانت جابت ال 70% و دخلت حقوق
لا دى عدت ال 100% و تفوقت فى الثانوى بس دخلت اللى هى عايزاه و اللى هى حباه
نصيحتى انك ادخلى اللى انتى حباه و اللى انتى نفسك تشتغلى فيه و اللى مش حتبقى قرفانة و زهقانة كل ما حتيجى تذاكريه
و بس

زملكاوى للأبد
26-07-2011, 03:06 AM
نصيحتى انك ادخلى اللى انتى حباه و اللى انتى نفسك تشتغلى فيه و اللى مش حتبقى قرفانة و زهقانة كل ما حتيجى تذاكريه
و بس

كلامك صح ميه فى الميه.......بس الواحد بيصعب عليه مجموعه اللى جابه:d

semsema2008
26-07-2011, 11:47 AM
و بس

على فكرة كلامك صح وانا اصلا دى نظريت وده الليى خلانى ادخل ادبى من الاول بس دلوقتى مقداميش الا الكليتين دول عايزة اعرف انهى احسن والا كان زمانى مسالتش ودخلت الليى مجموعه اعلى علطول وشكرا على وجهة نظرك الليى انا موافقاك عليها

zozo93
26-07-2011, 05:05 PM
انا كمان يا سمسة محتارة نفس الحيرة دي
بس انتي شوفي حاسة نفسك في ايه
يعني تحبي مجال الحسابات وكده
ولا تحبي تكوني مدرسه
بس انا حاليا اقتنعت بتجارة انجلش وان شاء الله خير
وربنا معاكي ويقدملك اللي فيه خير

fataalahlam20
27-07-2011, 09:12 PM
والله الكليات كلها سواسية وان كان كلية أميز شوية فى شغلها عن كلية أخرى أهم حاجة يكون ليكى هدف . أنت عاوزه تبقى أيه وبناء على هدفك أدخلى الكلية اللى هتحقق ليكى هدفك ... أنا كنت فى تجارة عربى المنصورة

semsema2008
28-07-2011, 11:01 AM
شكرا لكل الليى ردوا