مشاهدة النسخة كاملة : ممكن نصيحة

zozo93
25-07-2011, 06:19 AM
يا جماعة انـــــــــا ناس كتيييييير بيخوفوني من تجارة انجليزي وبيقولوا مش همشي فيها عشاااااااااااان صعبة وكده وبيقولوا لو غاوية تجارة خليها عربي وهي هي
انــــــــــــا بجد محتارة اووووووووووووووووي وفي ناس تقولي ابعدي عن التجارة وروحي تربيه فيها اقساااااااااام كتييييييييييير وناس تقولي اداب
انا صراحة نفسي في تجارة انجليزي اووووووووووووووي وفي نفس الوقت خايفة اووووووووووووي
انا عارفه ان انا مفروض احدد مستقبلي بنفسي بس انا بحب استشير وللاسف كله جه علي دماغي في الاخر :frown:
اعمـــــــــــــل أيــــــــــــــــــــــــــه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:mellow:

عنانى22
25-07-2011, 07:00 AM
والله بصى هيا تجارة انجليزى صعبة شوية طب انتى مجموعك كام فى الانجليزى واظن تربية احلى بكتير

عنانى22
25-07-2011, 07:01 AM
ومن الاخر لو نفسك فى حاجة ادخليها محدش هيشتغل ومحدش لقدر الله هيندم الا انتى طالما بتحبيها خلاص توكلى على الله

e3sar
25-07-2011, 07:18 AM
بصي هو زي مظم الناس زي ما بيقولوا
أنتي حتلاقي أول 3 أشهر ولا حةجة صعبين شوية و بعد كدة حتتعودي
أتوكلي علي الله و أعملي اللي أنتي عاوزاه

zozo93
25-07-2011, 07:42 AM
والله بصى هيا تجارة انجليزى صعبة شوية طب انتى مجموعك كام فى الانجليزى واظن تربية احلى بكتير
انا سمعت ناس بتقول صعبة وناس تانيه بتقول في الاول بس
انا مجموعي 91.5 والانجلش 44:(

zozo93
25-07-2011, 07:44 AM
ومن الاخر لو نفسك فى حاجة ادخليها محدش هيشتغل ومحدش لقدر الله هيندم الا انتى طالما بتحبيها خلاص توكلى على الله
هههههههههههههههههههههههههههههههههه حلو التفاؤل ده
انا عارفه ان الشغل ده حاجه بتاع ربنا
ما هو الناس كرهتني فيها
ودلوقتي محتار ة اووووووووووووووي
شكرا لمشاركتك
ورنا يكرمك

zozo93
25-07-2011, 07:45 AM
بصي هو زي مظم الناس زي ما بيقولوا
أنتي حتلاقي أول 3 أشهر ولا حةجة صعبين شوية و بعد كدة حتتعودي
أتوكلي علي الله و أعملي اللي أنتي عاوزاه

ان شاء الله خير
وربنا معانا جميعا

ساره سرسورة
25-07-2011, 12:08 PM
ربنا معاكى ولو انتى حباها هتمشى فيها وتحبيها

zozo93
25-07-2011, 04:47 PM
ربنا معاكى ولو انتى حباها هتمشى فيها وتحبيها
ربنا يخليكي يا سارة واللي فيه الخير يقدمه ربنا ان شاء الله

ahmed610
26-07-2011, 08:40 PM
الكلية مش صعبة و الى انت/ى بتسألهم اكيد مدخلوش الكلية وبيقولو كدة عشان سمعوا من بعيد
انا قربت اتخرج اهة الكلية مفيهاش حاجة صعبة يمكن محتاجة شغل كتير طول السنة (زى الواجب والمشاركة مع الدكتور وحاجات زى كدة ) بس فى النهاية الكلية سهلة

zozo93
27-07-2011, 07:43 AM
الكلية مش صعبة و الى انت/ى بتسألهم اكيد مدخلوش الكلية وبيقولو كدة عشان سمعوا من بعيد
انا قربت اتخرج اهة الكلية مفيهاش حاجة صعبة يمكن محتاجة شغل كتير طول السنة (زى الواجب والمشاركة مع الدكتور وحاجات زى كدة ) بس فى النهاية الكلية سهلة
فعلا اللي انا بسألهم مش في الكليه
بس عشان كلها انجليزي وانا اصلا مدرسة عربي
ايه ده واجب ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
هو في واجب في الجامعة
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ربنا يخليك ويطمنك
يا ريت تكون زي ما حضرتك بتقوووووووول كده
بس هي الكليه من السهل ان الواحد يجيب تقدير فيها

ahmed610
27-07-2011, 06:24 PM
فعلا اللي انا بسألهم مش في الكليه
بس عشان كلها انجليزي وانا اصلا مدرسة عربي
ايه ده واجب ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
هو في واجب في الجامعة
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ربنا يخليك ويطمنك
يا ريت تكون زي ما حضرتك بتقوووووووول كده
بس هي الكليه من السهل ان الواحد يجيب تقدير فيها
ناس كتير فى الكلية من مدارس عربى وانا واحد منهم بس بعد تلات شهور ولا حاجة بنتعود وبيبقى عادى مفيش فرق ما بينا وما بين اللغات
اة عندنا واجب للأسف بس احنا بنقول علية assignment دا احنا عندنا بلاوى (هبقى احكيلك عليها بعدين عشان مشغلش دماغك )
عادى الى بيذاكر بيجيب تقدير بس بيحتاج مذاكرة من اول السنة
وبلاش حضرتك متحسسنيش ان انا عجوز دا انا اكبر منك بتلات سنيين بس

fataalahlam20
27-07-2011, 08:57 PM
الكلام اللى أنتم بتكلموا فيه ده ياجماعة قديم جدا جدا جدا ... أهم حاجة النهارده المعرفة الهدف مش أنى أخد الشهادة ... الهدف أنى أتعلم ولما أخلص أروح أشتغل باللى أتعلمته .... تقريبا النهارده الشغل بقى صعب جدا للخريجين الجدد لان الشغل كله بالخبرة ... السوال أنتى حابه أيه ؟؟؟؟ تكون محاسبة ولا تكونى مدرسة ولا .......؟؟؟ ولازم فى الكلية تذاكرى الحاجة مش بهدف الامتحان والنجاح ولكن بهدف الاستفادة منها فى الحياة العملية وأكيد لازم تتفوقى وتتميزى فى الكلية زى حالاتى بردك ال 18 على الدفعة .

princess tinker bell
27-07-2011, 09:00 PM
لول
على فكرة اهم حاجة
دة لو عايزين نشتغل فى مصر طبعا
هى الشهاااااااااااااااااااااااااااادة
والخبرة فى مصر يعنى شهادةةةة

fataalahlam20
27-07-2011, 09:06 PM
الاخت برنسيسه ... انتى خريجة أيه ؟؟؟ أهم حاجة الخبرة فى أى مكان والمعرفة سواء هنا أو بره فى القطاع الخاص والحكومى غالبا بالواسطة ... الخريج الجديد بيكره نفسه من كلمة خبرة اللى فى كل مكان بس عاوز أعرف انتى فى سنة كام دلوقتى ؟

princess tinker bell
27-07-2011, 09:11 PM
اها الخريج الجديد مش بيشتغل الا لما يبقى قديم عشان الخبرة
ولو عايز يشتغل يبقى بواسطة
ونرجع تانى لنفس النقطة
ان الخبرة مبقاش ليها لازمة مادام معاك وااااااسطة
وانا الحمد لله والشكر لله لسة مخلصة ثانوية ومستنية التنسيق
وبعد التنسيق هستنى اما اخلص كليه
وبعد الكلية هستنى لما يبقى عندى 10 سنين خبرة
وبعد كدة اشتغل لو فيا حييييل
او اموت بقى على حسب الاوبشنز اللى قدامى :)

fataalahlam20
27-07-2011, 09:17 PM
أكيد الجديد لو فى واسطة فى بداية طريقه هتسهل أموره هنا أو بالخارج ... لكن هو بيتدرب مثلا فى شركة أو مكتب محاسبة مثلا لفترة علشان يتعلم ويكتسب الخبرة وبيعطى له شهادة خبرة وبيروح يشتغل ... والموضوع مسالة كفاءات كل ما بتطورى من نفسك فى اللغات فى الكبيوتر فى المحاسبة فى شهادات مهنية بتتنقلى لشركات أعلى من اللى أنتى فيها ... وكمان رواتبك بتزيد وقيمتك فى السوق بتزيد لان القطاع الخاص قائم على الكفاءة

princess tinker bell
27-07-2011, 09:21 PM
انا فاهمة كل دة
بس مش الخبرة دى بعدد السنين اللى اشتغلتها مثلا ولا بالكورسات واللغات اللى اعرفها؟؟؟

fataalahlam20
27-07-2011, 09:30 PM
أنا عاوز اعرف الاول أنت منين ؟؟ ... أنتى ان شاء الله هتدخلى تجارة أيا كان الشعبة أهم حاجة فى المحاسب بعد موهله الرئيسى طبعا الخبرة ودى ممكن يحصل من مكتب محاسبة يشتغل فيه لمدة 6 شهور ويعطى له شهادة خبرة توازى شغله مثلا عام . الكمبيوتر برامج المحاسبة مثل الاكسل وال**** ترى .... اللغة الانجليزية ... رخصة القيادة ..دول أهم شى والمهنة تحتاج للخبرة .زيها زى أى مهنة تانية كالطب كالمحاماة ... كمان فى حاجات تانية كويسة زى كورسات البورصة ... فى شهادات للمحاسبين مهنية دى للراغب فى التميز زى cma ... محاسب أدارى معتمد ب 20000 تكلفتها وكله بيسقط فيها . وغيرها من الشهادات عامة مجال اى كلية حلو للى يحيه

princess tinker bell
27-07-2011, 09:36 PM
طيب الكورسات دى موجودة فى الجامعة ولا انا باخدها برة؟؟؟؟
وانا من القاهرة
ونفسى ادخل تجارة انجلش عين شمس

fataalahlam20
27-07-2011, 09:40 PM
الكورسات متواجدة فى الجامعة وفى مراكز التدريب التى لا تعد ولا تحصى ... فى كل مكان هترقيها أهم حاجة تختارى المكان الكويس وتستفادى وممكن تطورى نفسك بنفسك زى حالاتى أنا الايام دى بعتمد على ذاتى بحمل من على الكمبيوتر ومع نفسى لان الاعتماد على الذات مطلوب والكلام ده المعرفة والاعتماد على الذات والاجتهاد وحب المجال سبب وجود شخص ناجح ويعتمد عليه فى اتخاذ القرارت وشخص فاشل

princess tinker bell
27-07-2011, 09:43 PM
ممممم
انا كدة الحمد لله فهمت
وميرسى اوىىىى
واللهى حسيت بتفاؤل
يا رب بس الحق تجارة انجلش
وانا هطور وهعمل كل حاااااااجة
بس ادخلها بس واحط رجلى فيها :)

fataalahlam20
27-07-2011, 09:48 PM
ان شاء الله ... ولو دخلت عربى مافيش مشكلةأدرسى الحاجة بالعربى وعيدى عليها بالانجليزى تانى فى السنة الجديدة . ممكن تعملى الكلام ده فى مواد المحاسبة مثلا بس لو انتى عاوز تتخصصى محاسبة وتبقى محاسبة . أو الادارة لو أنتى عاوزه تتخصصى فى الادارة والتسويق وربنا يوفقك ويوفق الجميع

princess tinker bell
27-07-2011, 09:50 PM
منا هفهم كل دة بقى لما ادخل ان شاء الله
واكيد لو ضاقت بيا الدنيا هاجى هنا تانى وانا بائسة واحط موضوع عشان تيجوا تساعدونى :)

fataalahlam20
27-07-2011, 09:55 PM
أكيد طبعا أنا ايميلى fata_alahlam_2020*********** لاى شخص يريد أى أستفسار أنا تحت أمرى

zozo93
28-07-2011, 10:01 AM
ناس كتير فى الكلية من مدارس عربى وانا واحد منهم بس بعد تلات شهور ولا حاجة بنتعود وبيبقى عادى مفيش فرق ما بينا وما بين اللغات
اة عندنا واجب للأسف بس احنا بنقول علية assignment دا احنا عندنا بلاوى (هبقى احكيلك عليها بعدين عشان مشغلش دماغك )
عادى الى بيذاكر بيجيب تقدير بس بيحتاج مذاكرة من اول السنة
وبلاش حضرتك متحسسنيش ان انا عجوز دا انا اكبر منك بتلات سنيين بس
ماشي خلاص ربنا يقدم اللي فيه الخير ان شاء الله
وومتشكرة جدا يا احمد:)

zozo93
28-07-2011, 10:06 AM
الكلام اللى أنتم بتكلموا فيه ده ياجماعة قديم جدا جدا جدا ... أهم حاجة النهارده المعرفة الهدف مش أنى أخد الشهادة ... الهدف أنى أتعلم ولما أخلص أروح أشتغل باللى أتعلمته .... تقريبا النهارده الشغل بقى صعب جدا للخريجين الجدد لان الشغل كله بالخبرة ... السوال أنتى حابه أيه ؟؟؟؟ تكون محاسبة ولا تكونى مدرسة ولا .......؟؟؟ ولازم فى الكلية تذاكرى الحاجة مش بهدف الامتحان والنجاح ولكن بهدف الاستفادة منها فى الحياة العملية وأكيد لازم تتفوقى وتتميزى فى الكلية زى حالاتى بردك ال 18 على الدفعة .

ماشي هحط هدفي ان شاء الله المعرفة والشهادة
بس في اماكن بتبص علي الشهادات وحاجات زي كده
يعني شهاده عشان كمبيوتر وشهاده عشان لغه وحاجات من دي كتيييييييييير
وربنا يوفقك علي طووووووووووول ومن نجاح لنجاح دايما ان شاء الله

عمرو ع
28-07-2011, 12:32 PM
هى تجارة انجلش صعبة بس مش اوى وزى ماقال احمد عاوزة شغل طوووووووووووووول السنة احنا عندنا فى الترم فى ابحاث واسيمنت زى ما قال احمد بيتسلم كل محاضرة واسئله وكويزات وميد تيرم و حاجات كتير كدا .. فهى عاوزة شغل ومزاكرة ع طول مش اكتر .. اما بالنسبة للغه هتتعبى فى الاول لان معظم الدكاترة بتضغط على النقطوة دى فى اول ترم عشان ال مش هيقدر يكمل يحول عربى .. فبيتكلموا انجلش من اول محاضرة لاخر محاضرة .. فانتى هتتعبى شوية لكن بتكون كويسة ولذيذه بعد كدا .. وبعدين دكاترة تجارة انجلش كويسيييييييييييين جدا

zozo93
28-07-2011, 03:17 PM
هى تجارة انجلش صعبة بس مش اوى وزى ماقال احمد عاوزة شغل طوووووووووووووول السنة احنا عندنا فى الترم فى ابحاث واسيمنت زى ما قال احمد بيتسلم كل محاضرة واسئله وكويزات وميد تيرم و حاجات كتير كدا .. فهى عاوزة شغل ومزاكرة ع طول مش اكتر .. اما بالنسبة للغه هتتعبى فى الاول لان معظم الدكاترة بتضغط على النقطوة دى فى اول ترم عشان ال مش هيقدر يكمل يحول عربى .. فبيتكلموا انجلش من اول محاضرة لاخر محاضرة .. فانتى هتتعبى شوية لكن بتكون كويسة ولذيذه بعد كدا .. وبعدين دكاترة تجارة انجلش كويسيييييييييييين جدا
شكرا لحضرتك واكيييييييييد دي حاجة كويسة ان فيه متابعه وكده
وربنا يطمنك ويوفقك ان شاء الله

nrmeen
31-07-2011, 09:52 PM
انا عايزة مواد تجارة انجلش ولازم اخد كورسات علشان انجح الصراحة كفاية مصاريفها ارجو الفائدة

nrmeen
31-07-2011, 09:54 PM
ارجو الرد من فضلكم هى صعبة ولالالالالالالالالالالالا انا دخلت فى اسكندرية

اينشتاين العرب
31-07-2011, 10:09 PM
طب بالنسبه ليا انا علمي رياضه جبت في تانيه 81.2 وفي تالته 97 والمجموع الكلي 89.13 و جايب في الانجليزي 44/50 والمجموع الاعتباري 406 تفتكروا الحق تجاره انجليزي ؟؟؟ وجامعه ايه ؟؟؟