مشاهدة النسخة كاملة : هل نبش المقابر للدراسه حرام؟

ArabianPDA2
26-07-2011, 10:39 AM
يا دكاتره
انا بعون الله داخل اولي بشري

طبعاً انتو عارفين ان ف اولي وتانيه هنستخدم هيكل بشري حقيق ف الدراسه

فلما قعدت ادور علي بلاستك ملاقتش
لكن كل اصحابي الدكاتره قالوا احنا بنجيب من الترب الهيكل ب700 جنيه
وبندفنه بعدها

فهل كده عليا ذنب لو عملت زيهم واشتريت مش مهم السعر المهم الذنب يعني

انا مش هلعب بالهيكل انا هدرس عليه
علماً ان الدراسه تستوجب هيكل عندي ف البيت

ahmed_06000
26-07-2011, 10:51 AM
طب البلاستك بيتباع فيين يا جماعه ؟؟

ArabianPDA2
26-07-2011, 10:51 AM
مفيش عندنا بلاستك للاسف خالص
كله شغال بطبيعي من المقابر

ahmed_06000
26-07-2011, 11:05 AM
مفيش عندنا بلاستك للاسف خالص
كله شغال بطبيعي من المقابر

طب لو انا جبت البلاستك هل هيكون زى الطبيعى بالظبط ولا الطبيعى احسن

اقصد ياعنى البلاستيك فيه كل التفاصيل ولا ايه؟؟

ArabianPDA2
26-07-2011, 11:08 AM
طب لو انا جبت البلاستك هل هيكون زى الطبيعى بالظبط ولا الطبيعى احسن

اقصد ياعنى البلاستيك فيه كل التفاصيل ولا ايه؟؟
مهو فيه كل حاجه
بس انت لما بتمتحن ف الكليه بتمتحن علي طبيعي ممكن تلغبط ولا حاجه

وللاس ف مش موجود عندنا بلاستك ابدا

وكل الموجود طبيعي من المقابر بتاعت بنها

وانا هدفنه بعدها عدل والله
بس انا بتكلم علي حكم اني اشتري جثه او هيكل جثه
لان ف بعض الاحيان بيدولك الهيكل بلحمه احياناً

mohammedhamed22
26-07-2011, 11:16 AM
هو احنا هندرس علي هيكل من سنه اولي؟

ArabianPDA2
26-07-2011, 11:18 AM
هو احنا هندرس علي هيكل من سنه اولي؟
مهي دي المصيبه

ايووووووووووووووووون

كاريمان
26-07-2011, 11:58 AM
الحمد لله عندى واحد
بس على فكرة انا اعرف ان فى جامعه القاهرة الاسر بتسلف الهياكل لطلبه سنه اولى
وممكن كمان تشتريه من الطلبه اللى معاهم قبل كدة

كاريمان
26-07-2011, 12:01 PM
http://www.dof3tna.net/forum/forum.php
دا رابط طب القاهرة

انا الهيكل اللى عندى واخداة من جيران ليا كانوا فى طب عين شمس
اعتقد يبقى افضل لو اشتريته من طالب

كاريمان
26-07-2011, 12:08 PM
http://www.facebook.com/Kasr.Ainy

http://www.dof3tna.net/forum/threads/544-%D9%84%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%8A%D8%AD-%D8%A3%D9%88%D9%84%D9%89-%D8%B7%D8%A8-..-%D8%A7%D8%AF%D8%AE%D9%84-%D9%81%D9%88%D8%B1%D8%A7

دى روابط مهمه برضه

soher.t.m
26-07-2011, 12:28 PM
يا دكاتره

وبندفنه بعدها

الله يكون فى عون اللى فى البيت........................ربنا يوفقكم...........

ArabianPDA2
26-07-2011, 12:41 PM
الله يكون فى عون اللى فى البيت........................ربنا يوفقكم...........
ليه دنا والدي قالي
هات انت بس هيكل انشاله بلحمه ف البيت بس تجيب :d

وربنا يسهل والاقي واحد مستعمل
طب ما يوفروا البلاستك احسن وانضف وحتي حضاريا احسن
http://www.dof3tna.net/forum/forum.php
دا رابط طب القاهرة

انا الهيكل اللى عندى واخداة من جيران ليا كانوا فى طب عين شمس
اعتقد يبقى افضل لو اشتريته من طالب

انا دورت علي اعرفهم ف طب محدش خلاه معاه كله دفن بتاعه

ربنا يسهل واشتري واحد او حتي الاقي بلاستك

كاريمان
26-07-2011, 12:46 PM
انا الحقيقه معرفش بتاعى بلاستيك ولا حقيقى ..مشفتوش لسه
بس انا متاكدة من حكايه الاسر وانهم بيدوا الهياكل لسنه اولى

محمد نبيل البنا
26-07-2011, 12:58 PM
هو يا جماعه احنا هنحتاج الهيكل في سنة اولي ؟؟؟
لو كدة انا في الامارات دلوقتي ممكن اجيب من هنا بلاستيك لو مفيش في مصر بس اعتقد انه بيتباع في مصر

ArabianPDA2
26-07-2011, 01:05 PM
هو يا جماعه احنا هنحتاج الهيكل في سنة اولي ؟؟؟
لو كدة انا في الامارات دلوقتي ممكن اجيب من هنا بلاستيك لو مفيش في مصر بس اعتقد انه بيتباع في مصر
انت بتتكلم ف ايه الجثث الخليجي غير:049gc0:
حتي مش محتاج كتيف:slap1qk6:

تامر باسل
26-07-2011, 02:16 PM
يا كنج , انت والد حضرتك دكتور فى طب بنها , يعني مش مشكلة عندك الحكاية دى بتهيألى .

وبعدين انت أكيــــــــــــــــد هتعرف ناس كتيــــر لسة بتدرس ومعظمهم بيبقى محتفظ بالهيكل .. يعني بردو مش مشكلة .

بس انا سمعت انك علشان تجيب هيكل كده من المقابر هتتعب جدا علشان تخرج العظم اللى انت هتحتاجه وبتشترى مواد كيميائية وبتطليه بيها .. يعني موالــ .

استنى بس ان شاء الله لما تدخل الكلية ومليــــــــــــــون هيدلك . و كمان انا أسمع ان فى بعض الطلبة من اللى فى الفرقة الرابعة والخامسة بيساعدوا كل طلبة سنة اولى ويقولولهم هيعملوا ايه بالضبط .

بالتوفيــق .

ArabianPDA2
26-07-2011, 02:25 PM
يا كنج , انت والد حضرتك دكتور فى طب بنها , يعني مش مشكلة عندك الحكاية دى بتهيألى .

وبعدين انت أكيــــــــــــــــد هتعرف ناس كتيــــر لسة بتدرس ومعظمهم بيبقى محتفظ بالهيكل .. يعني بردو مش مشكلة .

بس انا سمعت انك علشان تجيب هيكل كده من المقابر هتتعب جدا علشان تخرج العظم اللى انت هتحتاجه وبتشترى مواد كيميائية وبتطليه بيها .. يعني موالــ .

استنى بس ان شاء الله لما تدخل الكلية ومليــــــــــــــون هيدلك . و كمان انا أسمع ان فى بعض الطلبة من اللى فى الفرقة الرابعة والخامسة بيساعدوا كل طلبة سنة اولى ويقولولهم هيعملوا ايه بالضبط .

بالتوفيــق .

مهو الراجل قالي هخلصلك الهيكل من مجاميعه ب 850

تامر باسل
26-07-2011, 02:30 PM
مهو الراجل قالي هخلصلك الهيكل من مجاميعه ب 850

أوكـ , بس اصبر شوية لما تدخل ( بعون الله الكلية - كلمتك- ) .. إنت شاغل نفسك ليه بس ؟

اللمبي2010
26-07-2011, 06:13 PM
يا دكاتره

وبندفنه بعدها

السلام عليكم . ..
يا أخ ارابين ... أنت اسمك آه الأول ؟
اللي أعرفه في حوار الهيكل أن الناس بتستلفه من بعض يعني مش قضية بس نتيجة التنسيق تطلع علي خير وهتلاقي الهياكل بتتحدف علي باب بيتيك وخصوصا أنك هتبقي في بنها وأن ليا ابن عمي في طب بنها كان استلف الهيكل ....:d:d:d

ArabianPDA2
26-07-2011, 06:17 PM
السلام عليكم . ..
يا أخ ارابين ... أنت اسمك آه الأول ؟
اللي أعرفه في حوار الهيكل أن الناس بتستلفه من بعض يعني مش قضية بس نتيجة التنسيق تطلع علي خير وهتلاقي الهياكل بتتحدف علي باب بيتيك وخصوصا أنك هتبقي في بنها وأن ليا ابن عمي في طب بنها كان استلف الهيكل ....:d:d:d
أسمي محمد اخ لمبي:slap1qk6:"انت اسمك ايه بقي؟"

مهو الحمد لله حليت المشكله دلوقتي وجبت واحد عظم وواحد بلاستك
مره واحده:p

وبعدين بعون الله بعون الله اخشها مجموعي كويس اوي والحق بعون الله

ArabianPDA2
26-07-2011, 06:18 PM
أوكـ , بس اصبر شوية لما تدخل ( بعون الله الكلية - كلمتك- ) .. إنت شاغل نفسك ليه بس ؟

يا كنج برضه الواحد يستعد
(عايزين نرتب:049gc0:)

اللمبي2010
26-07-2011, 07:02 PM

علي فكرة أنا برده اسمي محمد ;););) طب انت جبتهم منين ؟ وجبت البلاستيك منين ؟؟؟؟ ;););)
طب أنت جبت كام ؟؟؟
أنا ;)عارف أن أسئلتي كتيرة ....;);););)

ArabianPDA2
26-07-2011, 07:05 PM
علي فكرة أنا برده اسمي محمد ;););) طب انت جبتهم منين ؟ وجبت البلاستيك منين ؟؟؟؟ ;););)
طب أنت جبت كام ؟؟؟
أنا ;)عارف أن أسئلتي كتيرة ....;);););)
بصره:d

انا جبت واحد من ابن خالتي "عظم"
والبلاستك جالي من واحده جارتنا عرفت اني عايزه
وكان المفروض فيه واحد تالت لسه طازه بس قلت كده كفايه

انا جبت 410 الحمد لله

I know
:friendsxs3:

ArabianPDA2
26-07-2011, 07:13 PM
السؤال :
ما حكم نبش القبور ؟ وما هي تلك الحالات التي تستدعي أو تستوجب نبش القبور ؟ وهل يتغير أو يرتبط الحكم بالواقع و الظروف ؟
الجواب :
أقول مستعيناً بالله تعالى بعد حمده و الصلاة و السلام على رسوله و آله :
إن الله تعالى جعل حرمة المسلم من أكبر الحُرمات ، و أوجبها صوناً على المسلمين و المسلمات ، و هذا ما فهمه السلف قبل الخلف ؛ فقد روى ابن حبان و الترمذي بإسنادٍ حسن أن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما نظر يوماً إلى الكعبة فقال : ( ما أعظمَكِ و أعظمَ حُرمتِكِ ! و المؤمنُ أعظم حُرْمةً مِنْكِ ) .
و حرمة المسلم غير مقيدة بحياته ، بل هي باقية في الحياة و بعد الممات و يجب صونها و الذب عنها في كلّ حال ، و على كلّ حال .
روى البخاري أن عبد الله بْنَ عَبَّاسٍ رضي الله عنهما شهد جِنَازَةَ مَيْمُونَةَ أم المؤمنين رضي الله عنها بِسَرِفَ فَقَالَ : ( هَذِهِ زَوْجَةُ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ فَإِذَا رَفَعْتُمْ نَعْشَهَا فَلا تُزَعْزِعُوهَا وَ لا تُزَلْزِلُوهَا و ارْفُقُوا ) .
قال الحافظ ابن حجر رحمه الله [ كما في فتح الباري ] : يُستفاد من هذا الحديث أنَّ حرمة المؤمن بعد موته باقية كما كانت في حياته ، و فيه حديث ( كسْرُ عَظْمِ المؤمن ميْتاً كَكَسرِهِ حياً ) أخرجه أبو داود و ابن ماجه و صححه ابن حبان . اهـ .
و لا شك أن في نبش القبور و نقل ما فضل من آثار الموتى في الألحاد ، انتهاك حرمةٍ أوجب الله تعالى حفظها و صيانتها و الدفاع عنها . و عليه فإن التحريم هو الأصل في نبش قبور المسلمين ، و لا يُعدَل عن هذا الأصل إلا في حالات بيّنها أهل العلم و هي على نوعين :
النوع الأول : نبش القبر لغاية محددة لا يجوز التوسع فيها عن مقدار الضرورة ، و يجب إعادة دفن رفاة الميت في نفس الموضع الذي نُبِشَ فور بلوغ الغاية المبرِّرَة لنبشه .
و تندرج تحت هذا القسم حالات نُمَثِّل لها فيما يلي :
أولاً : إذا سقط في القبر أو نُسي فيه أثناء الدفن مالٌ مقوّم كالنقدين و مسحاة الحفَّار ، أو كان فيه شيئ مغصوب من كفن و نحوه ؛ فإنه يجوز نبشه لإخراج ما فيه من مالٍ ، و يجب على من نبشه أن يواري الميت الثرى ثانية عقب استخراج ما سقط في القبر أو نُسيَ فيه .
قال ابن قدامة المقدسي رحمه الله [ كما في المغني : 2/412 ] : ( و إن وقع في القبر ما له قيمة نُبِشَ و أُخْرِج . قال أحمد : إذا نسي الحفّار مِسحاته في القبر جاز أن ينبش عنها ، و قال في الشيء يسقط في القبر مثل الفأس و الدراهم يُنبَش ؟ قال : إذا كانت له قيمةٌ … ] .
و قال الخطيب الشربيني [ كما في مغني المحتاج ] : ( إذا دفن في أرض أو في ثوب مغصوبين و طالب بهما مالكهما فيجب النبش ، و لو تغير الميت ، و إن كان فيه هتك حرمة الميت ليصل المستحق إلى حقه ) .
ثانياً : إذا كان مع المدفون مالٌ مقوّم غير يسير فينبش قبره ، و يستخرج المال الذي معه ، ثمّ يسوى عليه القبر ثانية .
و قد استدل بعض أهل العلم على جواز نبش القبر لاستخراج مالٍ دُفن مع الميت بما رواه أبو داود عن عبد الله بن عمرو رضي الله عنهما قال : سَمِعْتُ رَسُولُ الله صلى الله عليه و سلم يَقُولُ حِينَ خَرَجْنَا مَعَهُ إلَى الطّائِفِ فَمَرَرْنَا بِقَبْرٍ : ( هَذَا قَبْرُ أبي رِغَالٍ ، وَ كَانَ بِهَذَا الْحَرَمِ يُدْفَعُ عَنْهُ ، فَلَمّا خَرَجَ أصَابَتْهُ النّقْمَةُ الّتِي أصَابَتْ قَوْمَهُ بِهَذَا المَكَانِ فَدُفِنَ فِيهِ ، وَ آيَةُ ذَلِكَ أنّهُ دُفِنَ مَعَهُ غُصْنٌ مِنْ ذَهَبٍ ، إنْ أنْتُمْ نَبَشْتُمْ عَنْهُ أصَبْتُمُوهُ مَعَهُ ) . فابتدره الناس ، فاستخرجوا الغصن .
قلت : هذا الحديث ضعيف . و من أوجَهِ أوجُهِ الاستدلال على جواز نبش القبر لاستخراج متاع نفيس أو مالٍ مقوَّمٍ قياسُ الأولى ، حيث يقال : إذا شرع نبش القبر لاستخراج خاتم الحفار و مسحاته و نحوهما ؛ فمن بابٍ أولى أن يكون ذلك مشروعاً لاستخراج مالٍ كثير من النقدين و غيرهما سواء كان مما يرجع ملكه للميت في حياته ، أو لغيره ، و الله أعلم .
ثالثاً : الاضطرار إلى تشريح الجثة لمعرفة صاحبها إن لم يكن معروفاً عند الدفن أو قبله ، أو للتثبت من وقوع جنايةٍ ما و تحديد الجناة الذين تسببوا في *** النفس المدفون صاحبها بغير وجه حق ، على ما يجري عليه العمل في العصر الحاضر ، و في هذه الحال لا بد من الرجوع إلى رأي طبيب مسلمٍ ثقةٍ في عمليه النبش و و التشريح ، كما ينبغي الرجوع إلى إذن ولاة المتوفى ( المقتول غالباً ) قبل انتهاك حرمته ، و الله أعلم .
قلت : و هذه الصورة على وجه الخصوص جديرة بالدراسة و البحث للوصول إلى أدق الضوابط الشرعية للتصريح بنبش القبر بقصد تشريح الجثة ، كي لا تكون حرمات المسلمين محل عبث العابثين و تساهل المتساهلين ، و بالله التوفيق .
النوع الثاني : نبش القبر بقصد نقل ما فيه من جثمان أو رفاة إلى موضعٍ آخر مغاير لمدفنه الأصلي ، لمصلحة شرعية تتعلّق بالميت نفسه ، أو بغيره من الأحياء ، و يتضح هذا القسم في ثلاث صور ذكرها أهل العلم ، و هي :
أوّلاً : إذا كان نقل الرفاة من قبرٍ إلى قبرٍ آخر لمصلحة الميت نفسه ، كأن يكون في أرضٍ سبخةٍ أو ذات مفاوِزَ و أغوار ، أو مجرى لنجاسة و نحوها ، أو عرضة لنبش السباع الضارية ، أو للتوسعة على الميت في لحده أو قبره .
قال شيخ الإسلام ابن تيمية رحمه الله [ كما في مجموع الفتاوى 24: /303 ] : [ لا ينبش الميت من قبره إلا لحاجة ؛ مثل أن يكون المدفن الأول فيه ما يؤذي الميت فينقل إلى غيره كما نقل بعض الصحابة في مثل ذلك ] .
و لعل شيخ الإسلام رحمه الله يحيل في كلامه هذا إلى ما رواه البخاري في :[ باب هل يُخرَج من القبر و اللحد لعلّةٍ ، من جامعه الصحيح بسنده إلى جابر بن عبد الله رضي الله عنهما ، أنه قال : ( لَمَّا حَضَرَ أُحُدٌ دَعَانِي أَبِي مِنْ اللَّيْلِ فَقَالَ : مَا أُرَانِي إِلاّ مَقْتُولاً فِي أَوَّلِ مَنْ يُقْتَلُ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ وَ إِنِّي لا أَتْرُكُ بَعْدِي أَعَزَّ عَلَيَّ مِنْكَ غَيْرَ نَفْسِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ ، فَإِنَّ عَلَيَّ دَيْنًا فَاقْضِ ، وَ اسْتَوْصِ بِأَخَوَاتِكَ خَيْرًا ، فَأَصْبَحْنَا ، فَكَانَ أَوَّلَ قَتِيلٍ ، وَ دُفِنَ مَعَهُ آخَرُ فِي قَبْرٍ ، ثُمَّ لَمْ تَطِبْ نَفْسِي أَنْ أَتْرُكَهُ مَعَ الآخَرِ ؛ فَاسْتَخْرَجْتُهُ بَعْدَ سِتَّةِ أَشْهُرٍ ؛ فَإِذَا هُوَ كَيَوْمِ وَضَعْتُهُ هُنَيَّةً غَيْرَ أُذُنِهِ ) .
قال ابن حجر رحمه الله : قوله : ( باب هل يخرج الميت من القبر و اللحد لعلة ) أي لسبب ، و أشار بذلك إلى الرد على من منع إخراج الميت من قبره مطلقاً ، أو لسبب دون سبب ، كمن خص الجواز بما لو دفن بغير غسل أو بغير صلاة ، فإن في حديث جابر الأوّل دلالة على الجواز إذا كان في نبشه مصلحة تتعلق به من زيادة البركة له ... وفي حديث جابر الثاني دلالة على جواز الإخراج لأمر يتعلق بالحي لأنه لا ضرر على الميت في دفن ميت آخر معه، وقد بين ذلك جابر بقوله " فلم تطب نفسي " .اهـ.
قلت : و يدخل تحت ما تقدم نقل الميت المسلم من مقابر الكفار إلى مقابر المسلمين ، و العكس .
ثانياً : أن تكون الأرض التي دُفن فيها الميت مغصوبة ، فيجب إزالة القبر منها بنقله إلى مكان آخر ، و تمكين صاحبها الأصلي منها إلاّ أن يصّدَّق ( يتنازل ) عن طيب نفس .
ثالثاً : إذا كانت القبور عاديةً ( دارسةً ) و كان في نقلها مصلحة راجحة لعامّة المسلمين ، كتوسعة مسجدٍ أو شق طريق لا بديل عنه ، أو بناء سدٍ في وجه سيل عارمٍ أو ريحٍ عاتية ، أو نحو ذلك من الضروريات المتحتمات .
و يدل على مشروعية هذا الأمر في حدود ما تُلجِئُ إليه الضرورة ما رواه البخاري في صحيحه من حديث أنس بن مالك رضي الله عنه في قصة بناء مسجد النبي صلى الله عليه و سلَّم في المدينة ، و فيه أنه صلى الله عليه و سلّم ( أمر ببناء المسجد ؛ فأرسل إلى ملأ بني النجار فقال : يا بني النجار ثامنوني بحائطكم هذا . قالوا : و الله لا نطلب ثمنه إلا إلى الله تعالى . فقال أنس : فكان فيه ما أقول لكم : قبور المشركين ، و فيه خِرَب ، و فيه نخلٌ ؛ فأمر النبي e بقبور المشركين فنُبِشَت ، ثُم بالخِرَب فسُوِّيَتْ ، و بالنخل فقطع ، فصفوا النخل قبلة المسجد ، و جعلوا عَضادَتَيْهِ الحجارة ... ) الحديث .
قال الحافظ ابن حجر [ كما في الفتح ] : ( في الحديث جواز التصرف في المقبرة المملوكة بالهبة و البيع ، و جواز نبش القبور الدارسة إذا لم تكن محترمة ، و جواز الصلاة في مقابر المشركين بعد نبشها و إخراج ما فيها ، و جواز بناء المساجد في أماكنها ) .
قلتُ : و ممّا ابتلي به المسلمون في بعض البلدان اليوم أن سلطات تنظيم المُدُن و تخطيط الأحياء كثيراً ما تعمد إلى إزالة مقابر دارسةٍ لغير ضرورة تذكر ، و ربَّما كانت القبور المراد نبشها غير دارسة أصلاً ، فتنقل أو يعطى ذوو المدفونين فيها فسحة قصيرةً من الزمن لنقل رفاة موتاهم ، و إلا سُوِّيَت المقبرة ، و نقل ما في جوفها من رفاة بطريقة عشوائية ، لإقامة حدائق – و ربَّما كنُفٍ و مراحيضَ - عامة ، أو محطات حافلات ، أو شق طريق في مكانها مع عدم الإضطرار إلى ذلك ، و أشنع من هذا و ذاك ما بلغني أنه في بعض البلاد تمت إزالة مقبرة كاملة لإقامة نُصب تذكارية لبعض الحكام أو الرموز الوطنية أو القومية ( كما تحلو للبعض تسميتهم ) ، مع ما في ذلك من اعتداء سافر على حُرُمات الأموات التي أمر الله تعالى بحفظها و صونها و الدفاع عنها .
و هذا الفعل شنيع عقلاً و عرفاً ، علاوة على كونه منكرٌ شرعاً ، بل هو من الكبائر الموبقة الموجبة لعذاب الله تعالى .
لذلك وجب إنكار هذا العمل بقدر المستطاع ، و حرُمت المساهمة فيه بالرأي أو المشورة أو الحِرفة ، و حتى السكوت عليه .
بل و يحرم – لغير الضرورة - الانتفاع بالمرافق المبنية على أنقاض مقابر المسلمين التي نبشت جزافاً بدون مبرر شرعي ، لأن حكمها حكم الأرض المغتصبة التي لا يقرُّ مغتصبها بوضع يده عليها .
و الله أعلم ، و لا حول و لا قوة إلاّ بالله العلي العظيم .

ArabianPDA2
26-07-2011, 07:15 PM
واحد سائل نفس سؤالي

سؤال:
أدرس في كلية الطب وأتمنى أن أصبح طبيبا ناجحا إن شاء الله ، وفيما يتعلق بدراستي فتواجهني مشكلة ، وهي : كجزء من دراستي علي أن أقوم بتشريح جثث الموتى ، وهذا يستدعى كشف أماكن متعددة من الجسد والقطع منه ، هل عملي هذا حلال أم حرام ؟ أرجو نصحي لأنني لا أريد أن أخالف الشريعة .

الجواب:

الحمد للّه
لقد قامت المجامع الفقهية واللجان العلمية بدراسات مفصلة لتحقيق حكم تشريح جثة الإنسان لغرض تعليم الطب ، وذلك أن المسألة تنازعها أصلان كبيران :
الأول : حرمة الميت في الشريعة ، وما جاء من التشديد في احترامه وتقديره .
الثاني : المصلحة الضرورية المترتبة على التشريح في حالات كثيرة .
ونحن ننقل هنا الفتاوى الصادرة في هذا الشأن عن الهيئات العلمية وبعض أهل العلم المعاصرين ، وخلاصتها أنه لا حرج من استعمال الجثث في التشريح لغرض تعلم الطب وتعليمه ، ولكن بشرط ألا تكون الجثة لإنسان معصوم الدم ، وألا يتجاوز فيها قدر الحاجة والضرورة .
جاء في قرارات "المجمع الفقهي الإسلامي" بمكة المكرمة نقلا عن "فقه النوازل" للجيزاني (4/208-209) ما يلي :
" بناء على الضرورات التي دعت إلى تشريح جثث الموتى ، والتي يصير بها التشريح مصلحة تربو على مفسدة انتهاك كرامة الإنسان الميت ، قرر مجلس المجمع الفقهي التابع لرابطة العالم الإسلامي ما يأتي :
أولا : يجوز تشريح جثث الموتى لأحد الأغراض الآتية :
أ‌- التحقيق في دعوى جنائية لمعرفة أسباب الموت أو الجريمة المرتكبة وذلك عندما يشكل على القاضي معرفة أسباب الوفاة ويتبين أن التشريح هو السبيل لمعرفة هذه الأسباب .
ب‌- التحقق من الأمراض التي تستدعي التشريح ليتخذ على ضوئه الاحتياطات الواقية والعلاجات المناسبة لتلك الأمراض .
ت‌- تعليم الطب وتعلمه كما هو الحال في كليات الطب .
ثانيا : في التشريح لغرض التعليم تراعى القيود التالية :
أ‌- إذا كانت الجثة لشخص معلوم يشترط أن يكون قد أذن هو قبل موته بتشريح جثته ، أو أن يأذن بذلك ورثته بعد موته ، ولا ينبغي تشريح جثة معصوم الدم إلا عند الضرورة .
ب‌- يجب أن يقتصر في التشريح على قدر الضرورة كيلا يعبث بجثث الموتى .
ت‌- جثث النساء لا يجوز أن يتولى تشريحها غير الطبيبات إلا إذا لم يوجدن .
ثالثا : يجب في جميع الأحوال دفن جميع أجزاء الجثة المشرحة " انتهى .
وجاء في كتاب "البحوث العلمية" لهيئة كبار العلماء في المملكة العربية السعودية (2/83-84) ما يلي :
" الموضوع ينقسم إلى ثلاثة أقسام :
الأول : التشريح لغرض التحقق عن دعوى جنائية .
الثاني : التشريح لغرض التحقق عن أمراض وبائية ؛ لتتخذ على ضوئه الاحتياطات الكفيلة بالوقاية منها .
الثالث : التشريح للغرض العلمي تعلما وتعليما .
وبعد تداول الرأي والمناقشة ودراسة البحث المقدم من اللجنة قرر المجلس ما يلي :
بالنسبة للقسمين الأول والثاني : فإن المجلس يرى : أن في إجازتهما تحقيقا لمصالح كثيرة في مجالات الأمن والعدل ووقاية المجتمع من الأمراض الوبائية ، ومفسدة انتهاك كرامة الجثة المشرحة مغمورة في جنب المصالح الكثيرة والعامة المتحققة بذلك .
وإن المجلس لهذا يقرر بالإجماع : إجازة التشريح لهذين الغرضين ، سواء كانت الجثة المشرحة جثة معصوم أم لا .
وأما بالنسبة للقسم الثالث : وهو التشريح للغرض التعليمي فنظرا إلى أن الشريعة الإسلامية قد جاءت بتحصيل المصالح وتكثيرها ، وبدرء المفاسد وتقليلها ، وبارتكاب أدنى الضررين لتفويت أشدهما ، وأنه إذا تعارضت المصالح أخذ بأرجحها .
وحيث إن تشريح غير الإنسان من الحيوانات لا يغني عن تشريح الإنسان .
وحيث إن في التشريح مصالح كثيرة ظهرت في التقدم العلمي في مجالات الطب المختلفة : فإن المجلس يرى : جواز تشريح جثة الآدمي في الجملة ، إلا أنه نظرا إلى عناية الشريعة الإسلامية بكرامة المسلم ميتا كعنايتها بكرامته حيا ؛ وذلك لما روى الإمام أحمد وأبو داود وابن ماجه عن عائشة رضي الله عنها : أن النبي صلى الله عليه وسلم قال : ( كسر عظم الميت ككسره حيا ) ، ونظرا إلى أن التشريح فيه امتهان لكرامته ، وحيث إن الضرورة إلى ذلك منتفية بتيسر الحصول على جثث أموات غير معصومة : فإن المجلس يرى الاكتفاء بتشريح مثل هذه الجثث وعدم التعرض لجثث أموات معصومين " انتهى .

كما جاء في "مجموع فتاوى ابن باز" (22/349) ما يلي :
" إذا كان الميت معصوما في حياته - سواء كان مسلما أو كافرا ، وسواء كان رجلا أو امرأة - فإنه لا يجوز تشريحه ، لما في ذلك من الإساءة إليه وانتهاك حرمته ، وقد ثبت عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه قال : ( كسر عظم الميت ككسره حيا ) رواه أبو داود (2792) .
أما إذا كان غير معصوم كالمرتد والحربي فلا أعلم حرجا في تشريحه للمصلحة الطبية " انتهى .
والله أعلم .

اللمبي2010
26-07-2011, 07:44 PM
واحد سائل نفس سؤالي

سؤال:
أدرس في كلية الطب وأتمنى أن أصبح طبيبا ناجحا إن شاء الله ، وفيما يتعلق بدراستي فتواجهني مشكلة ، وهي : كجزء من دراستي علي أن أقوم بتشريح جثث الموتى ، وهذا يستدعى كشف أماكن متعددة من الجسد والقطع منه ، هل عملي هذا حلال أم حرام ؟ أرجو نصحي لأنني لا أريد أن أخالف الشريعة .

الجواب:

الحمد للّه
لقد قامت المجامع الفقهية واللجان العلمية بدراسات مفصلة لتحقيق حكم تشريح جثة الإنسان لغرض تعليم الطب ، وذلك أن المسألة تنازعها أصلان كبيران :
الأول : حرمة الميت في الشريعة ، وما جاء من التشديد في احترامه وتقديره .
الثاني : المصلحة الضرورية المترتبة على التشريح في حالات كثيرة .
ونحن ننقل هنا الفتاوى الصادرة في هذا الشأن عن الهيئات العلمية وبعض أهل العلم المعاصرين ، وخلاصتها أنه لا حرج من استعمال الجثث في التشريح لغرض تعلم الطب وتعليمه ، ولكن بشرط ألا تكون الجثة لإنسان معصوم الدم ، وألا يتجاوز فيها قدر الحاجة والضرورة .
جاء في قرارات "المجمع الفقهي الإسلامي" بمكة المكرمة نقلا عن "فقه النوازل" للجيزاني (4/208-209) ما يلي :
" بناء على الضرورات التي دعت إلى تشريح جثث الموتى ، والتي يصير بها التشريح مصلحة تربو على مفسدة انتهاك كرامة الإنسان الميت ، قرر مجلس المجمع الفقهي التابع لرابطة العالم الإسلامي ما يأتي :
أ‌- التحقيق في دعوى جنائية لمعرفة أسباب الموت أو الجريمة المرتكبة وذلك عندما يشكل على القاضي معرفة أسباب الوفاة ويتبين أن التشريح هو السبيل لمعرفة هذه الأسباب .
ب‌- التحقق من الأمراض التي تستدعي التشريح ليتخذ على ضوئه الاحتياطات الواقية والعلاجات المناسبة لتلك الأمراض .
ثانيا : في التشريح لغرض التعليم تراعى القيود التالية :
أ‌- إذا كانت الجثة لشخص معلوم يشترط أن يكون قد أذن هو قبل موته بتشريح جثته ، أو أن يأذن بذلك ورثته بعد موته ، ولا ينبغي تشريح جثة معصوم الدم إلا عند الضرورة .
ب‌- يجب أن يقتصر في التشريح على قدر الضرورة كيلا يعبث بجثث الموتى .
ت‌- جثث النساء لا يجوز أن يتولى تشريحها غير الطبيبات إلا إذا لم يوجدن .
ثالثا : يجب في جميع الأحوال دفن جميع أجزاء الجثة المشرحة " انتهى .
وجاء في كتاب "البحوث العلمية" لهيئة كبار العلماء في المملكة العربية السعودية (2/83-84) ما يلي :
" الموضوع ينقسم إلى ثلاثة أقسام :
الأول : التشريح لغرض التحقق عن دعوى جنائية .
الثاني : التشريح لغرض التحقق عن أمراض وبائية ؛ لتتخذ على ضوئه الاحتياطات الكفيلة بالوقاية منها .
الثالث : التشريح للغرض العلمي تعلما وتعليما .
وبعد تداول الرأي والمناقشة ودراسة البحث المقدم من اللجنة قرر المجلس ما يلي :
بالنسبة للقسمين الأول والثاني : فإن المجلس يرى : أن في إجازتهما تحقيقا لمصالح كثيرة في مجالات الأمن والعدل ووقاية المجتمع من الأمراض الوبائية ، ومفسدة انتهاك كرامة الجثة المشرحة مغمورة في جنب المصالح الكثيرة والعامة المتحققة بذلك .
وإن المجلس لهذا يقرر بالإجماع : إجازة التشريح لهذين الغرضين ، سواء كانت الجثة المشرحة جثة معصوم أم لا .
وأما بالنسبة للقسم الثالث : وهو التشريح للغرض التعليمي فنظرا إلى أن الشريعة الإسلامية قد جاءت بتحصيل المصالح وتكثيرها ، وبدرء المفاسد وتقليلها ، وبارتكاب أدنى الضررين لتفويت أشدهما ، وأنه إذا تعارضت المصالح أخذ بأرجحها .
وحيث إن تشريح غير الإنسان من الحيوانات لا يغني عن تشريح الإنسان .
وحيث إن في التشريح مصالح كثيرة ظهرت في التقدم العلمي في مجالات الطب المختلفة : فإن المجلس يرى : جواز تشريح جثة الآدمي في الجملة ، إلا أنه نظرا إلى عناية الشريعة الإسلامية بكرامة المسلم ميتا كعنايتها بكرامته حيا ؛ وذلك لما روى الإمام أحمد وأبو داود وابن ماجه عن عائشة رضي الله عنها : أن النبي صلى الله عليه وسلم قال : ( كسر عظم الميت ككسره حيا ) ، ونظرا إلى أن التشريح فيه امتهان لكرامته ، وحيث إن الضرورة إلى ذلك منتفية بتيسر الحصول على جثث أموات غير معصومة : فإن المجلس يرى الاكتفاء بتشريح مثل هذه الجثث وعدم التعرض لجثث أموات معصومين " انتهى .

كما جاء في "مجموع فتاوى ابن باز" (22/349) ما يلي :
" إذا كان الميت معصوما في حياته - سواء كان مسلما أو كافرا ، وسواء كان رجلا أو امرأة - فإنه لا يجوز تشريحه ، لما في ذلك من الإساءة إليه وانتهاك حرمته ، وقد ثبت عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه قال : ( كسر عظم الميت ككسره حيا ) رواه أبو داود (2792) .
أما إذا كان غير معصوم كالمرتد والحربي فلا أعلم حرجا في تشريحه للمصلحة الطبية " انتهى .
والله أعلم .

بارك الله فيك يا عم محمد ...
بس أنت عايزتفهمني أن كل الل بيشرحوهم دول ;););)( كفار )

ArabianPDA2
26-07-2011, 08:08 PM
بارك الله فيك يا عم محمد ...
بس أنت عايزتفهمني أن كل الل بيشرحوهم دول ;););)( كفار )
أحم أحم

وما يمشي علي الجثث يمشي علي الهيكل

اللمبي2010
26-07-2011, 08:15 PM
طب أنا عندي سؤال هو آه الــ ( فورسبس ) ده ؟؟؟ وبنجيبوا منين ؟؟؟

ahmed_06000
26-07-2011, 08:20 PM

حاول تعرفلى يا دكتر اجيب الهيكل البلاستيك ده منين وبكااااااااااام ؟؟

رد عليا درورى

ArabianPDA2
26-07-2011, 08:20 PM
طب أنا عندي سؤال هو آه الــ ( فورسبس ) ده ؟؟؟ وبنجيبوا منين ؟؟؟
ده ي ملقط كده
هو عندي معرفش بقي بيتجاب منين

ArabianPDA2
26-07-2011, 08:21 PM
حاول تعرفلى يا دكتر اجيب الهيكل البلاستيك ده منين وبكااااااااااام ؟؟

رد عليا درورى
والله ما اعرف
انا استلفت انهارده الحمد لله

بس مبيزدش عن 800 جنيه كده

fantazia22
26-07-2011, 08:33 PM
طب وبعدين انا اجيبه منيـــــــــــــــــــــن !!

انا ماما دكتورة بس انا اصلا نازلة مصر لوحدى .. حكون زى الــ مقطوعة من شجرة :mellow:

يا اهل القاهرة ... ياريت لو حد يعرف اجيب الهكيل منين يقولى ... وانا عايزة بلاستيك مش حقيقى ابداااااااااااااا

وبالنسبة للحرمانية او عدمها ... فانا معنديش فكرة !!

...............................................

ملحوظة : انا بدأت اخاف من الكلية دى !! :(
ده لو لحقتها يعنى ان شاء الله :(

sentt
26-07-2011, 08:48 PM
اعتقد انك ممكن تشتريه من المشرحة في الكلية

اللمبي2010
26-07-2011, 09:39 PM
طب وبعدين انا اجيبه منيـــــــــــــــــــــن !!

انا ماما دكتورة بس انا اصلا نازلة مصر لوحدى .. حكون زى الــ مقطوعة من شجرة :mellow:

يا اهل القاهرة ... ياريت لو حد يعرف اجيب الهكيل منين يقولى ... وانا عايزة بلاستيك مش حقيقى ابداااااااااااااا

وبالنسبة للحرمانية او عدمها ... فانا معنديش فكرة !!

...............................................

ملحوظة : انا بدأت اخاف من الكلية دى !! :(
ده لو لحقتها يعنى ان شاء الله :(

ما تصلي علي النبي ان شاء الله هتلحقي الكلية اللي أنتي عايزاها
وكمان هو الهيكل الحقيقيي هيعض ؟؟:d:d:d علي فكرة أن شاء الله لما تخشي طب عقبالنا يا رب تفكيرك هيتغير
سؤال كده أنتي كتبتي طب القاهرة ولا عين شمس ؟؟؟؟

fantazia22
27-07-2011, 12:53 AM
وكمان هو الهيكل الحقيقيي هيعض ؟؟:d:d:d علي فكرة أن شاء الله لما تخشي طب عقبالنا يا رب تفكيرك هيتغير

هههههههههههههههههههههه

عليه افضل الصلاة والسلام :blush:

تصدق انا روحت سألت ماما قالت كانوا بيستخدموا هيكل حقيقى عادى :bosyht9:

وع فكرة انا عدّلت الرغبات وخلتها طب القاهرة قبل طب عين شمس :)

وده لسببين :

1- صليت استخارة ودعيت ربنا يختارلى اللى فيه الخير .. ولقيت ف الجو العام ف اتجاه لجامعة القاهرة :)
2 - سألت اساتذة جامعة فنصحونى بالقاهرة اكتر ... ده مش معناه ان عين شمس وحشة .. لالالا ... لكن القاهرة سمعتها ف الطب افضل وهى كدراسة اسهل

والله الموفق والمستعان :)

ArabianPDA2
27-07-2011, 08:07 AM
تخيل انك جاي من الكليه
وحطيت الهيكل جنبك ف السرير عشان تذاكر عليه وانت نايم :d
ومررررررررررررررررره واحده
النور قطع(يا مامي:p)
وانت جنبك هيكل جيت تبصله لقيته

بيبصلك:friendsxs3:

هتعمل ايه:039uw8:

ArabianPDA2
27-07-2011, 08:09 AM
هههههههههههههههههههههه

عليه افضل الصلاة والسلام :blush:

تصدق انا روحت سألت ماما قالت كانوا بيستخدموا هيكل حقيقى عادى :bosyht9:

وع فكرة انا عدّلت الرغبات وخلتها طب القاهرة قبل طب عين شمس :)

وده لسببين :

1- صليت استخارة ودعيت ربنا يختارلى اللى فيه الخير .. ولقيت ف الجو العام ف اتجاه لجامعة القاهرة :)
2 - سألت اساتذة جامعة فنصحونى بالقاهرة اكتر ... ده مش معناه ان عين شمس وحشة .. لالالا ... لكن القاهرة سمعتها ف الطب افضل وهى كدراسة اسهل

والله الموفق والمستعان :)
يا جدعااااااااااان راعوا مشاعيري:d

يعني واحد اخوكو داخل طب بنها :giljotiiniug3:"بعون الله"
وانتو عمالين تتكلموا ف طب عين شمس وكماااااان مش عايزين تخشوها عشان "كخه"

حراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ام:(

اللمبي2010
27-07-2011, 09:42 AM
يا جدعااااااااااان راعوا مشاعيري:d

يعني واحد اخوكو داخل طب بنها :giljotiiniug3:"بعون الله"
وانتو عمالين تتكلموا ف طب عين شمس وكماااااان مش عايزين تخشوها عشان "كخه"

حراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ام:(

معلش يا عم محمد يس هنعمل آه أرزاق :d:d:d
يس أنت آه رأيك القاههرة أحسن ولا عين شمس ؟؟؟

اللمبي2010
27-07-2011, 09:48 AM
تخيل انك جاي من الكليه
وحطيت الهيكل جنبك ف السرير عشان تذاكر عليه وانت نايم :d
ومررررررررررررررررره واحده
النور قطع(يا مامي:p)
وانت جنبك هيكل جيت تبصله لقيته

بيبصلك:friendsxs3:

هتعمل ايه:039uw8:

هههههههه
بس هو الهيكل ده بيبقي حته واحده ؟؟؟ اللي اعرفه أنه بيبقي كل عظمه في ناحية

ArabianPDA2
27-07-2011, 10:53 AM
هههههههه
بس هو الهيكل ده بيبقي حته واحده ؟؟؟ اللي اعرفه أنه بيبقي كل عظمه في ناحية

كلامك صح "لسه سائل :d"
معلش يا عم محمد يس هنعمل آه أرزاق :d:d:d
يس أنت آه رأيك القاههرة أحسن ولا عين شمس ؟؟؟

رأيي القاهره احسن

بس انا نفسي ف ام عين شمس

انت جبت كام صحيح؟

اللمبي2010
27-07-2011, 10:58 AM
كلامك صح "لسه سائل :d"

رأيي القاهره احسن

بس انا نفسي ف ام عين شمس

انت جبت كام صحيح؟

آه الأسئله المحرجه دي ... توأ ... المهم أنا جبت يا معلم 409,5 بالمستوي ( الحمد لله )
أشمعنه ( أنت فاهم آه الكلمه دي ) طب عين شمس ؟؟؟؟
وهو آه اللي سائل ؟؟؟ أنتوا هتجننوني يا جدعان :o:o:o

ArabianPDA2
27-07-2011, 11:04 AM
آه الأسئله المحرجه دي ... توأ ... المهم أنا جبت يا معلم 409,5 بالمستوي ( الحمد لله )
أشمعنه ( أنت فاهم آه الكلمه دي ) طب عين شمس ؟؟؟؟
وهو آه اللي سائل ؟؟؟ أنتوا هتجننوني يا جدعان :o:o:o
;)
عديت يا كنج :friendsxs3:

عايز عين شمس كفايه الاسم
"دكتور محمد القاضي استاذ الطب بجامعه عين شمس وزماله تورونتو بكندا"

شنه ورنه كده

لكن خريج بنها احسنله يبيع فول بالشهاده بتاعتها دي

سائل "علي وزن فاعل -سأل ـــــــــــــ> سائل"

اللمبي2010
27-07-2011, 11:09 AM
;)
عديت يا كنج :friendsxs3:

عايز عين شمس كفايه الاسم
"دكتور محمد القاضي استاذ الطب بجامعه عين شمس وزماله تورونتو بكندا"

شنه ورنه كده

لكن خريج بنها احسنله يبيع فول بالشهاده بتاعتها دي

سائل "علي وزن فاعل -سأل ـــــــــــــ> سائل"

آه أنت قصدك سائل من يسأل مش من يسيل ...:d:d:d:d معلش أصلي تعبان ...
يا عمي الحاج أنا اسمع ان طب بنها حلو برده وكمان دراسته سهله ؟؟

ArabianPDA2
27-07-2011, 11:15 AM
آه أنت قصدك سائل من يسأل مش من يسيل ...:d:d:d:d معلش أصلي تعبان ...
يا عمي الحاج أنا اسمع ان طب بنها حلو برده وكمان دراسته سهله ؟؟
اوعي يا حمو تكون عملت الوحده العضويه صح :excl:

دا السؤال ابن التييييييييييييييييييت ده ضيع مني درجه كااااااامله عربي
بس بجد الي حط السؤال ده معلم كبير والاجيال الجايه هتتعظ

كان زماني بلعب ب411 مع اللاعبين :d

اللمبي2010
27-07-2011, 11:24 AM
اوعي يا حمو تكون عملت الوحده العضويه صح :excl:

دا السؤال ابن التييييييييييييييييييت ده ضيع مني درجه كااااااامله عربي
بس بجد الي حط السؤال ده معلم كبير والاجيال الجايه هتتعظ

كان زماني بلعب ب411 مع اللاعبين :d

للأمانة يعني أنا كنت خارج ناقص كتير في العربي بس الحمد لله يعني مجبتش وحش أوي بس أنا معرفش اذا كنت غلطان في الوحده العضوية ولا لأ

اللمبي2010
27-07-2011, 11:27 AM
ويا عمي علي فكرة بحس أن اللي عدي ال100 هي حتة توفيق يعني هو أكيد ذاكر وربنا وفقه ...
وكمان أنت زعلان لاه أنت مش جايب (بسم الله ماشاء الله ) 410 يا عمي غيرك مش لاقيها

ArabianPDA2
27-07-2011, 11:27 AM
للأمانة يعني أنا كنت خارج ناقص كتير في الع
ربي بس الحمد لله يعني مجبتش وحش أوي بس أنا معرفش اذا كنت غلطان في الوحده العضوية ولا لأ

والله يا حمو ورقتي كانت زي النموذج بالحرف في كل شئ
الا السؤال ابن التيييييييييييت ده

انا حالل كله يعني القصه الاتنين والقراءه والنصوص وكله صح ما عدا دي

طبعا اتضربت نص تعبير ودرجه تيييييييييت ع السؤال ده

بس الحمد لله علي كل شئ

ArabianPDA2
27-07-2011, 11:29 AM
ويا عمي علي فكرة بحس أن اللي عدي ال100 هي حتة توفيق يعني هو أكيد ذاكر وربنا وفقه ...
وكمان أنت زعلان لاه أنت مش جايب (بسم الله ماشاء الله ) 410 يا عمي غيرك مش لاقيها

امال الثلاثي المرح بتوع 414 دول كانوا اكيد بيفحتوا:d
يالهوي 409 من غير المستوي

مجتليش ف الاحلام اني اجيبها دي

طبعا الحمد لله اوووووووووووووي انا اصلا كنت حاسب لنفسي بتاع 408 او 407.5 بس ربنا كرمني ف حاجات كتير

اللمبي2010
27-07-2011, 11:36 AM
[/center]

والله يا حمو ورقتي كانت زي النموذج بالحرف في كل شئ
الا السؤال ابن التيييييييييييت ده

انا حالل كله يعني القصه الاتنين والقراءه والنصوص وكله صح ما عدا دي

طبعا اتضربت نص تعبير ودرجه تيييييييييت ع السؤال ده

بس الحمد لله علي كل شئ

أنا برده مش فاهم أنت عملتها تتحق الوحده ولا لأ ...
وكمان الامتحان ده مش بعتمد علي مذاكرة ده بيعتمد علي آراء شخصية وتوفيق في المقام الأول يعني السنة اللي فاتت أنا نقصت كتير في العربي بس والله أنا كنت خارج من الامتحان معنديش غلطه أما السنه دي أنا كنت خارج ناقص كتير بس الحمد لله جبت أحسن من السنه الي فاتت .. فهي المسأله كلهها مسأله توفيق ..
المهم نخش اللي احنا عاوزينه ويكون في خير لينا بعد كده كله يهون

اللمبي2010
27-07-2011, 11:38 AM
امال الثلاثي المرح بتوع 414 دول كانوا اكيد بيفحتوا:d
يالهوي 409 من غير المستوي

مجتليش ف الاحلام اني اجيبها دي

طبعا الحمد لله اوووووووووووووي انا اصلا كنت حاسب لنفسي بتاع 408 او 407.5 بس ربنا كرمني ف حاجات كتير

علي فكره برده أنا نفس الحكايه أنا كنت اتمني اعدي 406 بس الحمد لله كان توفيق ربنا كبير ...:022yb4::022yb4::022yb4:

ArabianPDA2
27-07-2011, 11:42 AM
أنا برده مش فاهم أنت عملتها تتحق الوحده ولا لأ ...
وكمان الامتحان ده مش بعتمد علي مذاكرة ده بيعتمد علي آراء شخصية وتوفيق في المقام الأول يعني السنة اللي فاتت أنا نقصت كتير في العربي بس والله أنا كنت خارج من الامتحان معنديش غلطه أما السنه دي أنا كنت خارج ناقص كتير بس الحمد لله جبت أحسن من السنه الي فاتت .. فهي المسأله كلهها مسأله توفيق ..
المهم نخش اللي احنا عاوزينه ويكون في خير لينا بعد كده كله يهون
اكييييييييييييييييد تحققت :p
ودشيت المنشيت المعروف:022yb4:

وطبعا الراجل هناك عملهاX :(

يلا اهو ربنا بقي وفقنا وخلاص لام الكليه دي

اهم حاجه اللقب د/فلان

اللمبي2010
27-07-2011, 11:45 AM
اكييييييييييييييييد تحققت :p
ودشيت المنشيت المعروف:022yb4:

وطبعا الراجل هناك عملهاX :(

يلا اهو ربنا بقي وفقنا وخلاص لام الكليه دي

اهم حاجه اللقب د/فلان

ربنا يوفقنا ونخش اللي احنا عليزينه يا رب ..:022yb4::022yb4:

ahmed_06000
27-07-2011, 11:46 AM
يا جماعه كل صحابى اللى راحو تظلم عربى لقواها معموله ب x كبيييييييره

يعنى الاعمى هيشوفها اكييييييييد

ahmed_06000
27-07-2011, 11:49 AM
هو بشرى يا جماعه بياخد كام واحد؟؟

ArabianPDA2
27-07-2011, 11:50 AM
يا جماعه كل صحابى اللى راحو تظلم عربى لقواها معموله ب x كبيييييييره

يعنى الاعمى هيشوفها اكييييييييد

يشوف انها تحققت ولا ان الx معموله؟

والله يا احمد انا برضه الغلطه عليا اني مكنتش بذاكر عربي اوي
واهو ربنا اداني علي دماغي:(

ربنا يوفقنا ونخش اللي احنا عليزينه يا رب ..:022yb4::022yb4:
ربنا يوفقنا يا كنج

ArabianPDA2
27-07-2011, 11:52 AM
هو بشرى يا جماعه بياخد كام واحد؟؟
هيخبطله السنادي 6 وشويه كده
والاسنان 1600
والصيدله 8200

اللمبي2010
27-07-2011, 12:02 PM
والاسنان 1600
والصيدله 8200

هو الطب كده هياخد كتير ولا قليل ؟؟؟

ahmed_06000
27-07-2011, 12:12 PM
يشوف انها تحققت ولا ان الx معموله؟

الـ x معمولة طبعا وش اخدين حتى ربع درجه

ahmed_06000
27-07-2011, 12:16 PM
والاسنان 1600
والصيدله 8200

طب انا ترتيبى ال4669 على علمى علوم بالمستوى

كده ممكن الحق طب اسماعيليه ولا لأ لان تانى رغبه هى الزقازيق وانا بكرها مووووت

وهل طب الزقازيق احلى ولا طب اسماعيلية ولا طب المنصوره بالترتيب لو سمحتوووووووا

new pharmacist
27-07-2011, 12:18 PM
انا عارفة ان كلكم داخلين طب انا جايبة409 بس كتبت صيدلة رغبة اولى عشان خاطر الطب سكته طويلة 7سنين +2/3 ماجيستير +دكتوراه على فكرة انا مش حكاية معنديش طموح بس اللى انا فهمته كده انه بهدلة للبنات ايه رايكم بسرعة عشان التنسيق خلاص هيقفل

new pharmacist
27-07-2011, 12:23 PM
محدش بيرد ليه

ahmed_06000
27-07-2011, 12:25 PM
انا عارفة ان كلكم داخلين طب انا جايبة409 بس كتبت صيدلة رغبة اولى عشان خاطر الطب سكته طويلة 7سنين +2/3 ماجيستير +دكتوراه على فكرة انا مش حكاية معنديش طموح بس اللى انا فهمته كده انه بهدلة للبنات ايه رايكم بسرعة عشان التنسيق خلاص هيقفل

على فكره طب عادى للبنات وكمان فى تخصصات منسبه ليهم زى نساء وولاده واطفال وغيره بس هو عايز طموح وعزيمه وتعب بس ان شاء الله هتكسبى نتيجة تعبك مكانه اجتماعيه ومكاسب ماديه وبرستيج ممتاز

اما الصيدله حلوه عشان خمس سنين وتخلصى وكمان ممكن تفتحى صيدليه وتشغلى حد فيها وده مشروع مربح جدي وكمان ممكن تشتغلى فى شركات ادويه عالميه وتخدى راتب كويس

انا قولتلك خبرتى عن الاتنين وانا طالب زيك وداخل طب ان شاء الله

ArabianPDA2
27-07-2011, 12:29 PM
طب انا ترتيبى ال4669 على علمى علوم بالمستوى

كده ممكن الحق طب اسماعيليه ولا لأ لان تانى رغبه هى الزقازيق وانا بكرها مووووت

وهل طب الزقازيق احلى ولا طب اسماعيلية ولا طب المنصوره بالترتيب لو سمحتوووووووا
انت كده ف السليم اوي متقلقش

عن نفسي
الاسماعيليه عشان الاميريكان سيستم
المنصوره عشان ماشستر
الزقازيق

ArabianPDA2
27-07-2011, 12:30 PM
انتي حره
بس طب فبيها ابداع ومجالات اكتر بكتير

لكن الصيادله طب مهو بتوع الدبلومات بيقفوا ف الصيدليه

لكن الدكتور غييييييييير

ahmed_06000
27-07-2011, 12:37 PM
انتي حره
بس طب فبيها ابداع ومجالات اكتر بكتير

لكن الصيادله طب مهو بتوع الدبلومات بيقفوا ف الصيدليه

لكن الدكتور غييييييييير

عنك حق وكمان ممكن اى واحد معاه فلوس يفتح صيدليه يروح يشترى اسم اى خريج ويفتح صيليه بأسمه ويكسب ومنغير مايكون خريج صيدله

ArabianPDA2
27-07-2011, 12:39 PM
هو الطب كده هياخد كتير ولا قليل ؟؟؟
كده بييييييييييييييييييييييييييييييييييس

ArabianPDA2
27-07-2011, 12:41 PM
عنك حق وكمان ممكن اى واحد معاه فلوس يفتح صيدليه يروح يشترى اسم اى خريج ويفتح صيليه بأسمه ويكسب ومنغير مايكون خريج صيدله

100% صح

عشان كده الصيدله مش بيس

لو هيا عايزه حاجه سريع سريع وتاخد اللقب
عندها اسنان
هما 5+ 1 = 6 سنين بس هو مجال واحد واسهل من طب بشري بكتيير

new pharmacist
27-07-2011, 12:42 PM
دى وجهة نظر لكن انا كل مسال حد خاصة لو كانت بنت بيشتكوا من نبطشياته وانهم مبيقدروش يكملوا وحطة العيادة دى عايز مذاكرة كتير بس كمان محدش ينكر ان صيدلة من كليات القمة

محمد نبيل البنا
27-07-2011, 12:45 PM
بصي انا شايف فعلا ان طب متنفعش للبنات
بس احسن تدخلي اسنان شغلها احسن من صيدلة دلوقتي
صيدلة كانت حلوة زمان انما دلوقتي لأ

ArabianPDA2
27-07-2011, 12:49 PM
دى وجهة نظر لكن انا كل مسال حد خاصة لو كانت بنت بيشتكوا من نبطشياته وانهم مبيقدروش يكملوا وحطة العيادة دى عايز مذاكرة كتير بس كمان محدش ينكر ان صيدلة من كليات القمة

مهي قمه محدش قال حاجه
بس يعني مش قمه قمه يعني

انا رأيي عايزه تاخدي حاجه اسهل من بشري
قدامك اسنان

ArabianPDA2
27-07-2011, 12:50 PM
بصي انا شايف فعلا ان طب متنفعش للبنات
بس احسن تدخلي اسنان شغلها احسن من صيدلة دلوقتي
صيدلة كانت حلوة زمان انما دلوقتي لأ

وأهو الشيف محمد قالك

اللمبي2010
27-07-2011, 01:32 PM
يا جدعان أن رأيي أن اللي ميعرفش ميحسش بالفرق يعني يا معلم أنت مدخلتش أسنان هتعرف منين اذا كانت أسهل
هتقول لي أنا ليا أصحاب في أسنان و ,,, و ,,, , ,و ,,,
أنا هقول لك هم يعرفوا اذا كان بشري أصعب منين ؟؟؟
فهي العملية عملية تركيز يعني اللي ربنا كتب له بشري خلاص يركز فيها وميلتفتش لأي حد يقول له صعبه واللي ربنا كتب له أسنان خلاص يركز فيها وميسمعش للناس اللي بقول سهله عشلن ميستهترشي ...
;););)

fantazia22
27-07-2011, 02:14 PM
ممكن اشارك بـ الرأى :)

بصى يا بنتى انتى اللى تحددى انتى عايزة ايه , ومشورة اهلك هتيسر الامر عليكى كتيــــــر ان شاء الله :)

بس طب اسنان احسن من صيدلة ,

يعنى انتى نطتيها ليه ؟؟ ... مهى ف النص :p

وربنا يوفقك , وخلى بالك تنسيق المرحلة الاولى هيقفل النهاردة

آه صحيح يا جماعة هو قفل ولا لسة ؟؟ ... انا موسوسة وحاسة ان رغباتى مش هتتبعت :022yb4:

هههههههههههههههههههههههههههههههه بجد والله :blush:

ArabianPDA2
27-07-2011, 02:21 PM
ممكن اشارك بـ الرأى :)

بصى يا بنتى انتى اللى تحددى انتى عايزة ايه , ومشورة اهلك هتيسر الامر عليكى كتيــــــر ان شاء الله :)

بس طب اسنان احسن من صيدلة ,

يعنى انتى نطتيها ليه ؟؟ ... مهى ف النص :p

وربنا يوفقك , وخلى بالك تنسيق المرحلة الاولى هيقفل النهاردة

آه صحيح يا جماعة هو قفل ولا لسة ؟؟ ... انا موسوسة وحاسة ان رغباتى مش هتتبعت :022yb4:

هههههههههههههههههههههههههههههههه بجد والله :blush:

لا لسه لحد الساعه 7

مروان فايد
27-07-2011, 07:43 PM
انا عن نفسى هدخل طب ولو قولتوا اية
لانى اعشق الطب ومحددة هدفى من الاعدادى
مش لسة هقول صيدلة و لا اسنان ولا طب
المفروض انى بحب الطب و عارفة انى لودخلت اية حاجة تانية مش هفلح

و عايزة اقول حاجة مهمة مش سنتين تلاتة زيادة اضيع مستقبل كام سنة بعدها:078111rg3:

ArabianPDA2
27-07-2011, 08:00 PM
انا عن نفسى هدخل طب ولو قولتوا اية
لانى اعشق الطب ومحددة هدفى من الاعدادى
مش لسة هقول صيدلة و لا اسنان ولا طب
المفروض انى بحب الطب و عارفة انى لودخلت اية حاجة تانية مش هفلح

و عايزة اقول حاجة مهمة مش سنتين تلاتة زيادة اضيع مستقبل كام سنة بعدها:078111rg3:

والله كلامك عاقل

بس انا اختلف خاااااااااالص

انا مش شايف نفسي غير ف حاسبات :d
مع اني جايب زيك بالظبط علي فكره

مروان فايد
27-07-2011, 08:25 PM
والله كلامك عاقل

بس انا اختلف خاااااااااالص

انا مش شايف نفسي غير ف حاسبات :d
مع اني جايب زيك بالظبط علي فكره

انا قصدى ان الواحد يبقى محدد هدفة الاول مش لسة بعد اما اجيب المجموع فى الثانوية اسال هدخل اية
سيبكم من الكلام دة
عايز ة اسال يا (العربى) او يادكتور محمد
هتروح دورة تاهيلية للمرشحين لكليات الطب و لا لاء قبل بداية الدراسة::):):)

ArabianPDA2
27-07-2011, 08:38 PM
انا قصدى ان الواحد يبقى محدد هدفة الاول مش لسة بعد اما اجيب المجموع فى الثانوية اسال هدخل اية

سيبكم من الكلام دة
عايز ة اسال يا (العربى) او يادكتور محمد
هتروح دورة تاهيلية للمرشحين لكليات الطب و لا لاء قبل بداية الدراسة::):):)
فين دي؟

انا هروح icdl بيقولوا مهمه

sentt
27-07-2011, 08:42 PM
صيدلة حلوة جدا على فكرة وبعدين واضح انك يا new pharmacist عايزة صيدلة اكتر
فتوكلي على الله

تامر باسل
27-07-2011, 09:00 PM
طيــب ,.,., دلوقتــى فى حاجة شغلانى جدا .. حضراتكم عارفين إن ( بإذن الله ) كل محتوى الكتب هتبقى بالإنجليزية .. وكنت ناوى ٌقبل ما أدخل تانية أصلا إنى آخد كورس إنجليزي ... بس فى مشكلــة ..

لما سألت على المعهد البريطانى عرفت ان علشان تخلص الدورة وتبقى بريمــو لازم تجتاز 14 مستوي و كل مستوى شهر .. طبعا ده هيأثــر على الدراسة .

إنتم رأيكـم إيه فى الموضوع ده .. أكمل فيه .. ولا أصرف نظر .. وانتم هتعملوا إيه علشان تتغلبوا على مشكلة الانجليزي دى ؟!!!

ArabianPDA2
27-07-2011, 09:07 PM
طيــب ,.,., دلوقتــى فى حاجة شغلانى جدا .. حضراتكم عارفين إن ( بإذن الله ) كل محتوى الكتب هتبقى بالإنجليزية .. وكنت ناوى ٌقبل ما أدخل تانية أصلا إنى آخد كورس إنجليزي ... بس فى مشكلــة ..

لما سألت على المعهد البريطانى عرفت ان علشان تخلص الدورة وتبقى بريمــو لازم تجتاز 14 مستوي و كل مستوى شهر .. طبعا ده هيأثــر على الدراسة .

إنتم رأيكـم إيه فى الموضوع ده .. أكمل فيه .. ولا أصرف نظر .. وانتم هتعملوا إيه علشان تتغلبوا على مشكلة الانجليزي دى ؟!!!

:d
يا ابني المشكله مش هتبقي ف الانجلش الانجلش الي نعرفه

المشكله ف الصمطلحات الطبيه الي مش هتكون انت ولا استاذك بتاع الثانوي ولا استاذ الكونسول عارف فيها كلمه

مش هيفيدك صدقني

نصيحه خد ICDL احسن

اللمبي2010
27-07-2011, 09:10 PM
يعني من الآخر قبا ما حد يدخل الطب محتاج آه ؟؟من ناحية الكورسات والحاجات دي...:excl::excl:

ArabianPDA2
27-07-2011, 09:13 PM
يعني من الآخر قبا ما حد يدخل الطب محتاج آه ؟؟من ناحية الكورسات والحاجات دي...:excl::excl:
والله اخ لمبي انا حاسس انك بورسعيدي معرفش ليه

بحس انك لما بتقول "آه" بتاعتك دي كأنك بترجع:d

بص يا كنج
هتحتاج ICDL و تجيب قاموس وزي الشاطر تدب مصطلحات سنه اولي ف الاجازه عشان ترتاح وترتب

مع احترامي ليك طبعاً لو كنت بورسعيدي "احسن ناس"

اللمبي2010
27-07-2011, 09:23 PM

بص يا كنج
هتحتاج ICDL و تجيب قاموس وزي الشاطر تدب مصطلحات سنه اولي ف الاجازه عشان ترتاح وترتب

ياعمي الحاج أنا اسمي محمد وكمان أن أصلا من القليوبية ( عنك اعتراض ) وعايش في القاهرة
وكمان أنا هحتاج ال icdl لاه ؟؟؟
ومش هقول تاني آه :d:d:d

ArabianPDA2
27-07-2011, 09:27 PM
ياعمي الحاج أنا اسمي محمد وكمان أن أصلا من القليوبية ( عنك اعتراض ) وعايش في القاهرة
ومش هقول تاني آه :d:d:d
بالاحضان يا حمو:friendsxs3:
اخيرا حد قليوبي ف الصحرا دي :)

بس سؤال اهبل ايه دي

يعني غيرت آه ب لاه الي هيا من سياق الكلام = ليه:d

العيال كلهم واخويا بيقولي لازم تاخدها

اللمبي2010
27-07-2011, 09:30 PM
طب أنت هتخدها فين ؟؟؟

ArabianPDA2
27-07-2011, 09:31 PM
طب أنت هتخدها فين ؟؟؟
ده الي كنت لسه هسألهولك :d

اللمبي2010
27-07-2011, 09:35 PM
والله اعتقد أن العمليه دي سهله أنا هسأل وأقول لك وأنت برده أسأل وقول لي

ArabianPDA2
27-07-2011, 09:47 PM
والله اعتقد أن العمليه دي سهله أنا هسأل وأقول لك وأنت برده أسأل وقول لي

اوك يا برنس الجيل :d

sentt
27-07-2011, 10:20 PM
سؤال معلش هو انا كنت لغات فعارف شوية حاجات من الاحياء و الكمياء فهل استفيد بالمعلومات بتاعت قبل كدة ولا ملهاش لزمة و اخد الحاجات اللي بتقولوا عليه دي

sentt
27-07-2011, 10:21 PM
وبعدين اعتقد لو انتوا كنتوا عربي وكدة هتتعبوا بس في الاول لكن بعد كدة هتتعودوا و كمان الدكاترة اكيد هيراعوادة

ArabianPDA2
27-07-2011, 10:33 PM
سؤال معلش هو انا كنت لغات فعارف شوية حاجات من الاحياء و الكمياء فهل استفيد بالمعلومات بتاعت قبل كدة ولا ملهاش لزمة و اخد الحاجات اللي بتقولوا عليه دي

حتي لو معرفتش

انت هتمشي احسن من الي خد الثانويه بالعربي
لانك اتعودت تذاكر بالانجلش عموما

تامر باسل
27-07-2011, 11:14 PM
ده الي كنت لسه هسألهولك :d

إيه يا عم , هو انت مش بنها ؟ طيب .. أنا أسمع إن فى فرع للمعهد البريطانى فى بنها .. وبيقدم دورات ال ICDL , ولا أنا اللى سمعت غلـــط ؟!!! :p

تامر باسل
27-07-2011, 11:21 PM
:d
يا ابني المشكله مش هتبقي ف الانجلش الانجلش الي نعرفه

المشكله ف الصمطلحات الطبيه الي مش هتكون انت ولا استاذك بتاع الثانوي ولا استاذ الكونسول عارف فيها كلمه

مش هيفيدك صدقني

نصيحه خد ICDL احسن

بص إنت خوفتنى .. بالرغم انى الحمد لله جايب 24.5 فى تانية و تالتة ( مش عارف ليه نقصت فى تالتة ؟ ! ) .. إلا إنى بردو قلقان من حتة الانجليزي دى !! :excl: , وبعدين انت هتاخد الدورة دى ليه ؟!! , ده من خلال كلامك عن اللاب حسيت انك مهندس حاسبات ;) .

مروان فايد
27-07-2011, 11:28 PM
[center]فين دي؟

انا هروح icdl بيقولوا مهمه

اعتقد انها عندنا بس فى طنطا
هى حوالى شهر قبل الدراسة
بناخد بعض المصطلحات الهامة و تقريبا محاضرات
انالسة هحجز فيها
فية ناس فى سنوات قبل كدة خدتها وقالوا لومخدتهاش هتبقى تاية شهرين بعد الدراسة

star-55
27-07-2011, 11:48 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم و رحمة الله

اولا ربنا يوفقك

ثانيا لما تحب تسأل عن حاجة زى كدة تسأل شيخ عشان يفتيك بالصح واللا تسأل دكتور عشان يقولك دة حلال ؟؟؟

هيكل عضمى؟؟؟دحنا مدرستنا فيها هيكل عضمى بتاع بنى ادم حقيقى كنت بحس انو صعبان عليا وكنت خلاص قربت اتكلم معاه

بس طبعا طول عمر العواطف هيا اللى بتجيب البنى ادم لورا

عمر العواطف مهتخليك تعرف تساعد مريض

عكس الناس كلها ماهى متوقعة

اتضح ان العقل هو اللى بيساعد المحتاجين فعلا مش العواطف

fantazia22
28-07-2011, 02:51 AM

بص يا كنج

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههه

الكومنت ده موتنى من الضحك .... تصدق انا كان نفسى اسأله برده ليه بيقول ( آه , لآه )

هههههههههههههههه .... سورى يا لمبى ( محمد ) احنا بنهزر طبعا :d

المهم يا جماعة هو لازم قاموس طبى ولا القاموس العادى شغال ولا ايه ؟ :006et4:

اللمبي2010
28-07-2011, 09:26 AM
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههه

الكومنت ده موتنى من الضحك .... تصدق انا كان نفسى اسأله برده ليه بيقول ( آه , لآه )

هههههههههههههههه .... سورى يا لمبى ( محمد ) احنا بنهزر طبعا :d

المهم يا جماعة هو لازم قاموس طبى ولا القاموس العادى شغال ولا ايه ؟ :006et4:

لا حول ولا قوة الا بالله
أنا حاسس باضطهاد ;);)
يلا يا جدعان ربنا علي الظالم :blush:

كاريمان
28-07-2011, 09:21 PM
دا رد لقيته فى موقع دفعتنا على واحدة كانت بتسال تجيب الهيكل منين

مش هتحتاجي السكلتون كله..

الأبر واللوار والفقرات الصدرية اللي هتحتاجيهم..

العضم قد يشكل مشكلة لكتير مننا وبيكون أريح إنك تلاقيه عند أي حد من قرايبك أو معارفك يدهولك..

لو دة ما اتوفرش يبقى ممكن مبنى رعاية الشباب وتستشيريهم في موضوعك وهما هيرتبوا مع أسرة عشان يدوكي العضم اللي هتحتاجيه مع بداية الدراسة..

ولو دة ما نفعش ممكن تلاقي نماذج العضم البلاستيك وبتؤدي الغرض المطلوب منها كويس.. هتلاقيها في محلات كتير أدام مستشفى أبو الريش مستشفى الأطفال وغيرها..

المهم إنك تتصرفي بحيث ما تدخليش امتحان العملي من غير ما تكوني مرنتي نفسك كتير على العضم..

fantazia22
28-07-2011, 09:50 PM
كاريمان ... انتى اسمك ايه ف منتدى دفعتنا ؟؟

انا Dr.Alaa Abdulfattah

وانتى ؟

اه صحيح انتى جايبة كام ؟ ... نفسى نكون مع بعض اصلى مقطوعة من شجرة كل صحابى ف جامعات تانية :blush:

اللمبي2010
28-07-2011, 09:54 PM
السلام عليكم ....
أنا عندي سؤال هو طب القصر العيني بيقبل كام طالب ؟؟

sentt
28-07-2011, 09:58 PM
السؤال هنا طب القاهرة هتاخد كام

sentt
28-07-2011, 10:00 PM
الحد الادنى ليها يعني

اللمبي2010
28-07-2011, 10:00 PM
السؤال هنا طب القاهرة هتاخد كام
أنا مش بسأل علي المجموع لأ أنا بسأل أن الدفعه بتبقي كام طالب ..؟

sentt
28-07-2011, 10:01 PM
اعتقد 1500

fantazia22
28-07-2011, 10:01 PM
بصراحة انا معرفش طب القاهرة ( القصر العينى ) بياخد كام طالب

بس هو دايما طب القاهرة , وعين شمس , والاسماعيلية بيبقوا اقل تنسيق ف طب ..

اللمبي2010
28-07-2011, 10:03 PM
اعتقد 1500

ياه كتير أوي أمال عين شمس بتاخد كام طالب ...
هو الرقم بعد الزياده ؟

fantazia22
28-07-2011, 10:10 PM
يا لمبى ... انت كتبت القاهرة ولا عين شمس الاول ؟؟

اللمبي2010
28-07-2011, 10:14 PM
أنا كتبت القاهرة الأول بس يا رب تيجي

fantazia22
28-07-2011, 10:16 PM
أنا كتبت القاهرة الأول بس يا رب تيجي

انا كمان

ان شاء الله ح تيجى يابنى انت مجموعك ما شاء الله فوق الممتاز :022yb4:

كاريمان
28-07-2011, 10:20 PM
اسمى :كاريمان ((ليه معزة خاصه عندى اصله ))
لسه مسجله من شويه
انا جايبه 99.15%..وانتى ؟
ان شاء الله هنكون مع بعض انا برضه حاسه انى مقطوعه من شجرة كلهم دخلين صيدله فم واسنان اعلام او اقتصاد واحصاء
والله هبقى مبسوطه لو لقيت حد معايا واكيد يشرفنى ويسعدنى انه يكون انتى

اللمبي2010
28-07-2011, 10:25 PM
انا كمان

ان شاء الله ح تيجى يابنى انت مجموعك ما شاء الله فوق الممتاز :022yb4:

يا رب ان شاء الله ليك وليا
بس هي نتيجة النتسيق هتطلع أمتي ؟
وأنت جيبه كام ؟

كاريمان
28-07-2011, 10:27 PM
هو الرد نزل متاخر كدة ليه ؟؟؟
عامه الكلام ليكى fantazia22 (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=294374)

كاريمان
28-07-2011, 10:36 PM
وأنت جيبه كام ؟

اعتقد نتيجه التنسيق بكرة او يوم السبت بالكتير

fantazia22
28-07-2011, 10:41 PM
اسمى :كاريمان ((ليه معزة خاصه عندى اصله ))
لسه مسجله من شويه
انا جايبه 99.15%..وانتى ؟
ان شاء الله هنكون مع بعض انا برضه حاسه انى مقطوعه من شجرة كلهم دخلين صيدله فم واسنان اعلام او اقتصاد واحصاء
والله هبقى مبسوطه لو لقيت حد معايا واكيد يشرفنى ويسعدنى انه يكون انتى

واااااااااااااااااااااااااو

نفس مجموعى بالظبط :022yb4:

انا بالدرجات 406.5 ( مظلومة والله ف 3 درجات بس يللا كل شىء نصيب والحمدلله انها جت ع قد كدة :( )

ويـــــــــــــــــــارب نكون مع بعض ان شاء الله :022yb4:

بقولك ... انتى شوفتى الموضوع ف منتدى دفعتنا اللى هو ده .... هناااااااااااا (http://http://www.dof3tna.net/forum/threads/544-لو-رايح-أولى-طب-..-ادخل-فورا)

حلو اوى يا جماعة ياللى داخلين القصر العينى ... اينعم انا اتعقدت شوية ولسة مقرتش فيه صفحتين بس يعنى مفيد بجد فعلا ;)

وربنا يوفقنا جميعا :)

وأنت جيبه كام ؟

والله بيقولوا الجمعة الوزير ح يعتمد النتيجة , يبقى هى السبت ان شاء الله ع اقل تقدير

وان شاء الله خير

وانا جايبة زى كاريمان 99.15% ,, والحمدلله ع كل حال

كاريمان
28-07-2011, 10:47 PM
واااااااااااااااااااااااااو

نفس مجموعى بالظبط :022yb4:

انا بالدرجات 406.5 ( مظلومة والله ف 3 درجات بس يللا كل شىء نصيب والحمدلله انها جت ع قد كدة :( )

ويـــــــــــــــــــارب نكون مع بعض ان شاء الله :022yb4:

بقولك ... انتى شوفتى الموضوع ف منتدى دفعتنا اللى هو ده .... هناااااااااااا (http://http://www.dof3tna.net/forum/threads/544-%d9%84%d9%88-%d8%b1%d8%a7%d9%8a%d8%ad-%d8%a3%d9%88%d9%84%d9%89-%d8%b7%d8%a8-..-%d8%a7%d8%af%d8%ae%d9%84-%d9%81%d9%88%d8%b1%d8%a7)

حلو اوى يا جماعة ياللى داخلين القصر العينى ... اينعم انا اتعقدت شوية ولسة مقرتش فيه صفحتين بس يعنى مفيد بجد فعلا ;)

وربنا يوفقنا جميعا :)

والله بيقولوا الجمعة الوزير ح يعتمد النتيجة , يبقى هى السبت ان شاء الله ع اقل تقدير

وان شاء الله خير

وانا جايبة زى كاريمان 99.15% ,, والحمدلله ع كل حال
وانا نفس الحكايه اتظلمت السنه اللى فاتت والسنه دى بس بصراحه ماقدرش انكر انى فرحانه بالنتيجه اوى طبعا والحمدلله ...اعرف ناس ممتازين اتظلموا فى درجات بالهبل

كاريمان
28-07-2011, 10:48 PM
انا قريت ال29 صفحه اللى فى الموضوع ...وعرفت ان الموضوع صعب اوى ..بس احنا قدها ولا انتى ايه رايك
اة وحملت اطلس اناتومى كان صاحب الموضوع ربنا يجازيه كل خير حطه ..بصراحه حلو جدا

fantazia22
28-07-2011, 11:15 PM
انا قريت ال29 صفحه اللى فى الموضوع ...وعرفت ان الموضوع صعب اوى ..بس احنا قدها ولا انتى ايه رايك
اة وحملت اطلس اناتومى كان صاحب الموضوع ربنا يجازيه كل خير حطه ..بصراحه حلو جدا

اه طبعا ان شاء الله احنا قدها وقدود B)

وبجد انا مبسووووووووووووووووطة جدا انه حاطط اطلس اناتومى لانى كنت لسة بسأل بابا عنه فعلا :022yb4:

شكرا انك عرفتينى :022yb4:

كاريمان
28-07-2011, 11:22 PM
العفو ..
انتى برضه الوحيدة من صحابك اللى قررت طب ميش كدة

fantazia22
28-07-2011, 11:34 PM
العفو ..
انتى برضه الوحيدة من صحابك اللى قررت طب ميش كدة

لا الحقيقة صحابى منقسمين لقسمين :

الاول : مجموعه لسة تحت رحمة التنسيق .. يعنى زى مثلا 403 او 403.5 ... همة عايزين طب ويارب التنسيق ينزل عشان يلحقوها يااارب :frown:

التانى : مجموعه كويس جدا الحمدلله . لكن داخلين طب فـ جامعات تانية زى المنصورة وقناة السويس والزقازيق

فانا ادعو الله التنسيق ينزل عشان الناس اللى تعبت دى تفرح بجد بتعبها :redface:

كاريمان
28-07-2011, 11:40 PM
ان شاء الله ربنا ميش هيضيع تعب حد
لا انا الوحيدة اللى ناوياها رغم ان فى اعتراضات كتير عندنا
والاعتراضات نوعين
نوع رافض طب اصلا
والتانى عايزنى ادخل عين شمس عشان فى ليا قرايب طلبه فيها

fantazia22
28-07-2011, 11:50 PM
ان شاء الله ربنا ميش هيضيع تعب حد
لا انا الوحيدة اللى ناوياها رغم ان فى اعتراضات كتير عندنا
والاعتراضات نوعين
نوع رافض طب اصلا
والتانى عايزنى ادخل عين شمس عشان فى ليا قرايب طلبه فيها

انا فى الاول كنت كاتبة عين شمس قبل القاهرة .. لأنى من سكان شرق مدينة نصر ... وبالتالى هى اقرب لى كتيـــــــــــــــــر ... القاهرة بالنسبة لى شبه سفر اكتر من ساعة لو ربنا ميسرلى الطريق اصلا

بس انا صليت استخارة وسألت قرايبى اساتذة جامعة نصحونى بالقاهرة اكتر . فعدّلت الرغبات للقاهرة والحمدلله انى عملت كدة فعلا حبيتها اوى لما قريت عنها

واسع يا عبد وانا اسعى معاك :blush:

جزئية رفض طب ... فعادى عدد مش قليل من الناس بيرفضوها للبنات عشان طول الدراسة

وغالبا بتبقى مرتبطة بالخوف من العنوسة :006et4:

اهى بقى افكار مصرية موروثة :p

بس سيبك انتى .... محدش بياخد غير نصيبه :d

كاريمان
28-07-2011, 11:55 PM
ههههههه والله عندك حق .
تعرفى انى لحد مدة قريبه طب مكنتش فى دماغى ..كنت عايزة فنون جميله او تطبقيه
سبحان مغير القلوب