مشاهدة النسخة كاملة : هندسة شبرا بنها

akram_ahmed
30-07-2011, 01:09 PM
انا الحمد لله نتيجة التنسيق جت على هندسة شبرا الحمد لله يا ريت بقى حد يكون فيها او يعرف اقسامها و نظامها ايه والدراسة فيها عاملة ازاي و كدة يعني و ياريت كل طلبة هندسة شبرا يجمعوا هنا

nounous
30-07-2011, 01:33 PM
يا ريت حد كمان يقولنا فين الجامعة بالظبط و مستواها اية بالنسبة لباقي الهندسة

akram_ahmed
30-07-2011, 01:59 PM
الجامعة في شارع شبرا و الي انا اعرفه انها مستواها عالي لانها صعبة يا ريت حد كبير يفيدنا اكتر

حسن عبده
30-07-2011, 01:59 PM
انا كمان جالى ترشيحى هندسة شبرا بنها ياريت نعرف كل حاجة

mah_333
30-07-2011, 02:17 PM
انا في هندسة بنها نفس الجامعه يعني بس اللي اعرفه عن هندسة شبرا ان افضل قسم فيها مدني عشان الدكاتره فيه و باقي الاقسام عاديه جدا زي اي هندسة و فيه نقص رهيب في الامكانيات بسب ميزانية الجامعه لكن ميزيتها انها فيها اقسام كتير يعني عمارة و كهرباء و اتصالات و مدني و ميكانيكا و هكذا

shaarawy333
30-07-2011, 06:24 PM
انا هندسه شبرا جامعه بنها وداخل تانيه مدنى ان شاء الله والف مليون مبرووووووووووووك ليكو جميعا يا بشمهندسين ونا عارف ان اللقب ده بيعجبكوا المهم انتوا داخلين كليه هندسه شبرا طبعا من الكليات الكويسه جدا الموجوده فى مصر مش فى الشكل طبعا ولاكن فى الدراسه تضم مجموعه من افضل الدكاتره والمعيدين وكورساتها زى عين شمس اول سنه اعدادى كل المواد تقريبا هتبقى بالانجليزى ( القاهره اعدادى بالعربى تقريبا ) ودى سنه الى حد ما عاوزه مجهود عشان اول سنه فى مرحله جديده ودراسه مختلفه تماما عن الثانويه العامه فيه فارعين للكليه الفرع الرئيسى وده فى روض الفرج والفرع التنى فى الخلفاوى و اعدادى هتبقى فى الخلفاوى وتقريبا معاكو قسم كهرباء وميكانيكا واتصالات اما فرع روض الفرج فيه مدنى وعماره ومساحه الف مبروك كمان مره ليكوا جميعا ويارب تكون سنين جايه جميله عليكوا وربنا يوفقوا
لو حد عنده اى استفسار او عاوز اى حاجه يكلمنى على الميل الياهو eng.shaarawy

akram_ahmed
30-07-2011, 06:30 PM
شكرا جزيلا

wise engineer
31-07-2011, 05:24 PM
كويس جدا انى لقيت حد اتكلم فى الموضوع ده جزاك الله خيرا يا اكرم

انا كمان زيكوا بالظبط ونفسى اعرف ايه احسن قسم فيها للبنات ؟؟مفيش غير عمارة؟؟

شكرا ليك يا shaarawy333 افدتنى كتيييييييير ..خصوصا انى اصلا من المنصورة ويعنى معرفش كتير عن الكليه دى بس بشوفها وانا مسافره

shaarawy333
31-07-2011, 09:56 PM
عندنا فى الكليه احسن الاقسام الموجوده فى معظم الجامعات وخصوصا مدنى وعماره وكمان عندنا قسم مساحه الوحيد فى الشرق الاوسط وبالنسبه الى wise engineer لو انتى بتحبى الرسم وبتحبى التخيل وعندك لمسه فنيه اعتقد ان عماره انسب قسم وفيه اتصالات بردو كويسه للبنات و ممكن تتدخلى مدنى وتشتغلى تصميم يعنى هتقعدى فى مكتب ومش هتنزلى مواقع بس انتى قضى اعدادى الاول وزاكرى فيها كويس وهاتى تقدير والقسم ده فكرى فيه السنه الجايه ان شاء الله

wise engineer
31-07-2011, 10:31 PM
عندنا فى الكليه احسن الاقسام الموجوده فى معظم الجامعات وخصوصا مدنى وعماره وكمان عندنا قسم مساحه الوحيد فى الشرق الاوسط وبالنسبه الى wise engineer لو انتى بتحبى الرسم وبتحبى التخيل وعندك لمسه فنيه اعتقد ان عماره انسب قسم وفيه اتصالات بردو كويسه للبنات و ممكن تتدخلى مدنى وتشتغلى تصميم يعنى هتقعدى فى مكتب ومش هتنزلى مواقع بس انتى قضى اعدادى الاول وزاكرى فيها كويس وهاتى تقدير والقسم ده فكرى فيه السنه الجايه ان شاء الله

اووك هعمل اللى اقدر عليه عشان اجيب امتياز فى اعدادى ان شاء الله

المشكله انى مش عارفه ميولى اصلا .بس بقول عماره عشان سمعت انها اسهل قسم للبنات واللى يحب ينجز يدخلها

بس اللى انا متاكده منه انى كل ماكنت ارسم رسمه فى الهندسه الفراغيه مستر الله ينور بتاع الرياضه يقولى هى الرسمه دى حولة شويه ولا انا بيتهيألى :bosyht9:

يعنى مش عارفه انا عندى تخيل كويس ولا لاء يمكنى من القسم دا

يللا مش هفكر دلوقت زى ماقلتلى ان شاء الله اركز الاول فى اعدادى وربنا يعديها على خير

akram_ahmed
31-07-2011, 11:58 PM
كويس جدا انى لقيت حد اتكلم فى الموضوع ده جزاك الله خيرا يا اكرم

انا كمان زيكوا بالظبط ونفسى اعرف ايه احسن قسم فيها للبنات ؟؟مفيش غير عمارة؟؟

شكرا ليك يا shaarawy333 افدتنى كتيييييييير ..خصوصا انى اصلا من المنصورة ويعنى معرفش كتير عن الكليه دى بس بشوفها وانا مسافره

ربنا يوفقنا جميعا ان شاء الله

wise engineer
01-08-2011, 12:24 PM
ربنا يكرمك يا اكرم ..والله انا مش مصبرنى فى صدمة التنسيق ده غيركو انتوا

ع فكره هندسة شبرا دى كانت الرغبة رقم 3 عندى يعنى التوزيع الجغرافى كان عامل شغل جامد معايا

حتى لوكنت جبت مجموع القاهره كانت كده كده هتجيلى شبرا

akram_ahmed
01-08-2011, 05:56 PM
ربنا يكرمك يا اكرم ..والله انا مش مصبرنى فى صدمة التنسيق ده غيركو انتوا

ع فكره هندسة شبرا دى كانت الرغبة رقم 3 عندى يعنى التوزيع الجغرافى كان عامل شغل جامد معايا

حتى لوكنت جبت مجموع القاهره كانت كده كده هتجيلى شبرا
:039uw8: يكرمنا جميعا ان شاء الله و بعدين مفيش صدمة و لا حاجة متعرفيش الخير فين :) و الكلية حلوة جدا جدا وده الدليل حصلت هندسة شبرا علي عدد كبير جدا في مختلف مجالات الهندسة علي مستوي مصر اخرها في عام 2010 حصول قسم الهندسة المدنية علي أفضل قسم كلية هندسة في مصر طبقا لقرار دكتور هاني هلال وزير التعليم العالي سابقاَ حصول قسم هندسة المساحه علي جائزة علمية كبري تحت رعايا دكتور عمرو حنفي والدكتور علي الصغير رئيس القسم. وحصول قسم هندسة الكهرباء علي أفضل قسم كهرباء في الجامعات المصرية.. لحصولة علي جائزة علمية في مجال التحكم في الإنسان الالي بالمتحكم الهوائي عن بعد. بالتفوق و التوفيق ان شاء الله
رمضان كريم كل سنة و انت طيبة

akram_ahmed
01-08-2011, 11:15 PM
ياريت الاستاذ shaarawy333 (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=244064) يقولنا المصاريف كام ؟

shaarawy333
02-08-2011, 01:57 AM
على سنتى اعدادى تقريبا كانت 350 بس مش عارف هيقللوها طبعا عشان الثوره ولا هتفضل كده

akram_ahmed
02-08-2011, 02:34 AM
شكرا جزيلااااااااااااا

wise engineer
02-08-2011, 09:25 AM
:039uw8: يكرمنا جميعا ان شاء الله و بعدين مفيش صدمة و لا حاجة متعرفيش الخير فين :) و الكلية حلوة جدا جدا وده الدليل حصلت هندسة شبرا علي عدد كبير جدا في مختلف مجالات الهندسة علي مستوي مصر اخرها في عام 2010 حصول قسم الهندسة المدنية علي أفضل قسم كلية هندسة في مصر طبقا لقرار دكتور هاني هلال وزير التعليم العالي سابقاَ حصول قسم هندسة المساحه علي جائزة علمية كبري تحت رعايا دكتور عمرو حنفي والدكتور علي الصغير رئيس القسم. وحصول قسم هندسة الكهرباء علي أفضل قسم كهرباء في الجامعات المصرية.. لحصولة علي جائزة علمية في مجال التحكم في الإنسان الالي بالمتحكم الهوائي عن بعد. بالتفوق و التوفيق ان شاء الله
رمضان كريم كل سنة و انت طيبة

عندك حق اصل انا كده علطول مش بريح نفسى ..ان شاء الله اخلينى زى مالقدر كتبلى .. وربنا يعمل اللى فيه الخير ..كفايه بس انى شفت نماذج من المهندسين اللى فيها زيكوا

وانت طيب يابشمهندس ويارب يعود عليك الايام بخير وسعاده دائما

ASSESANS
03-08-2011, 06:08 AM
السلااااااااام عليكم

انا عمرو جالى هندسة شبراااااااااا

وعاوز اعرف ايه المطلوب من الاوراق علشان اقدم
وياريت الاقى اصحااااااااااب

حسن عبده
05-08-2011, 05:24 PM
هوا مفيش غيرنا كده بس فى شبرا

wise engineer
05-08-2011, 09:15 PM
فيه كتير طبعا

وكلنا موجودين يا بشمهندس

وهنروح نقدم فى الكليه قريب ان شاء الله

حسن عبده
06-08-2011, 08:03 PM
فى ناس قالو ان التقديم فى الكلية يوم 11/8 ومتعلق ورقة بكده فى الكلية

wise engineer
06-08-2011, 08:43 PM
فى ناس قالو ان التقديم فى الكلية يوم 11/8 ومتعلق ورقة بكده فى الكلية

ممكن برده ..بس عندى معلومات بان التقديم بكرة ان شاء الله فى كل الجامعات الاحد 7/8

ربنا يوفق

beso230
06-08-2011, 11:24 PM
http://www.facebook.com/pages/%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3%D8%A9-%D8%B4%D8%A8%D8%B1%D8%A7-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D8%A9-%D8%A8%D9%86%D9%87%D8%A7/105517419500142

دا جروب الجامعة على الفيس بوك

فارسة الإسلام
02-10-2011, 10:31 PM
جزاكم الله خيراً

اشرف ع
07-10-2011, 11:19 AM
ربنا يوفقكم جميعا ان شاء الله