مشاهدة النسخة كاملة : حصري : خاص بكلية الاسنان جامعة طنطا

Tabebet Aleslam
04-08-2011, 10:02 AM
ياريت نقسم المنتدى حسب الجامعات كمان

كل اللي عنده معلومات عن كلية طب الاسنان جامعة طنطا يشارك في هذا الموضوع وانا هاحاول اجمع لكم معلومات عنها.

Tabebet Aleslam
04-08-2011, 10:12 AM
أقسام الكلية
الأقسام
رئيس القسم
قسم أمراض الفم

السيدة.ا.د/ ايمان محى الدين ابراهيم مجاهد

قسم بيولوجيا الفم
السيدة.ا.د/ الفت محمد احمد السيد جاب الله

قسم تقويم الاسنان
السيد.ا.د/ محمود ابراهيم على الشناوى

قسم طب أسنان الاطفال وطب الاسنان الوقائى والصحة العامة للاسنان
السيدة.ا.د/ امينه محمد النبوى الحصرى

قسم الاستعاضة الصناعية
السيدة.ا.د/ ايمان عبد السلام محمد شكل

قسم الجراحة التحفظيه للاسنان
السيد.ا.د/ على محمود احمد فرج

قسم المواد الحيويه لطب الاسنان
أشراف السيدة.ا.د/ هدى محمد عبده الجندى

قسم جراحة الفم والوجة والفك والتجميل
السيد.ا.د/ احمد يوسف ابراهيم خليل

قسم طب الفم وامراض اللثة وطرق التشخيص والاشعة
السيدة.ا.د/ ساميه نبوى سويلم سراج

Tabebet Aleslam
04-08-2011, 10:15 AM
انشئت كليه طب الأسنان بجامعة طنطا فى العام الجامعى 73/1974 وكانت ملحقه بكليه الطب كقسم تابع لها .. وفى العام الجامعى 76/1977 تم فصلها عن كليه الطب بموجب القرار الوزارى رقم 1442 فى 26/12/1976 لتصبح مستقله بذاتها ثم انتقلت بصفه مؤقته إلى العياده الشامله لحين الإنتهاء من تجهيز مقرها الدائم .
وعند إفتتاح المجمع الطبى فى إبريل 1982م كانت كليه طب الأسنان أولى ثلاث كليات إحتللن موقعهن الجديد حيث توسطت كليتى الطب والصيدله ويتكون مبنى كليه طب الأسنان من سته طوابق شيدت على أحدث النظم العلميه وبها تسعه أقسام علميه وعمليه مختلفه .
ولقد حرصت كلية طب الأسنان منذ اللحظات الأولى لإنشائها على الإرتقاء بمستوى مهنة طب الأسنان وفى سبيل ذلك لم تكتفى الكليه بتخريج نخبه ممتازه من أطباء الأسنان فحسب بل قامت بفتح باب القيد بالدراسات العليا لأطباء الأسنان فى التخصصات المختلفه حتى يمكن صقلهم علميا وعمليا وإطلاعهم على أحدث ما وصل اليه العلم فى مجال طب الأسنان .
ولم يكن تخريج الأطباء المتخصصين هو الهدف الأوحد لكليه الأسنان ولكنها من خلال السادة أعضاء هيئة التدريس بالكليه ومعاونيهم تسهم بدرجه مؤثره وفعاله فى خدمه البيئه والمجتمع حيث تقوم باستقبال أعداد كبيره من مرضى الأسنان يوميا لعلاجهم مجانا بأقسام الكليه المختلفه مساهمه منها فى رفع المستوى الصحى ورفع المعاناه عن أبناء الوطن .
ولم يقتصرنشاط الكليه على خدمه المرضى داخل الاقسام فقط ولكن تقوم الكليه بعمل مسح طبى على القرى المحيطه بالمحافظه وكذلك تنظيم قوافل طبيه الى أنحاء الجمهوريه بما فى ذلك المناطق النائيه للتعرف ميدانيا على أمراض الفم والأسنان المنتشره فى هذه المناطق وعلاجها ويتم ذلك عن طريق أحدث سياره مجهزه بوحدات الأسنان فى الشرق الأوسط والتى تمتلكها الكليه كمنحه من هيئه المعونه الامريكيه.وتم افتتاح القسم الداخلى لجراحة الفم والوجه والفكين على أحدث المستويات العلميه ثم العلاج الاقتصادى والعلاج بالليزر

منقول

Tabebet Aleslam
04-08-2011, 10:24 AM
يلاااااااااااااااا
فينكم يا دكاترة طنطا

dr\eman
15-08-2011, 01:52 PM
الحمد لله اخيرا حد فى اسنان طنطا انا ايمان رايحة اعدادى اسنان طنطا ويسعدنى الانضمام

loka hema
15-08-2011, 08:52 PM
انا برضة اعدادى سنان طنطا

dr\eman
16-08-2011, 10:19 AM
ممكن حد يقولى التقديم فتح ولا لسه يعنى اروح طنطا ولا استنى شوية بليـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــز الرد بسرعة

dr\eman
26-08-2011, 02:44 PM
شكرا على الرد بس على العموم التقديم بعد العيد فى اسنان وصيدلة طنطا

نورالسماء
01-09-2011, 01:07 PM
ان شاء الله انا كمان اسنان طنطا والكشف الطبي هيبدأ يوم الاحد:d
عيد سعيد عليكوا جميعا:022yb4::028ja7::022yb4:

dr\eman
26-09-2011, 07:42 PM
فى حد يعرف الدراسة هتبدا يوم ايه ولو سمحتوا اى حد يرد

Dr msh-tlba
27-09-2011, 02:33 PM
ياريت يا دكاترة لو حد يعرف يجيبلنا الجدول من دلوقتي ,,, عشان سمعت ان السبت اجازة ,,, فهل هنبدأ يوم الاحد 2-10 و لا ايه النظام ؟!

و اتمني بجد متنسوش الجدول عشان مطلوب كتير دلوقتي]

dr\eman
28-09-2011, 08:23 AM
يا جماعة الدراسة عندنا يوم السبت واول محاضرة هتكون هستولوجى عام الساعة 8ونص ل 10 ونص وبعدين محاضرة خواص المواد من10ونص ل 11ونص ومحاضرةانجلش
من 11ونص ل 1ونص

Dr msh-tlba
28-09-2011, 09:50 PM
انا روحت النهاردة جبت الجدول ,,,.
بس بتاعة شئون الطلبة قالت لي انه لسة هيحصل فيه تعديل عشان محاضرات كلية العلوم لسة مجتش ,,, يعني مجلهمش التفصيل بها , بس هتكون في المواعيد المتحددة عموما في الجدول الحالي :)

D.R bossy
01-10-2011, 04:59 PM
طب يا جماعه انا سالت النهارده في علوم قالو الجدول هيتعلق بكره طب انا اروح امتي يعني

دكتور كريم الزعيقي
27-02-2012, 09:36 AM
ميرسي ع التوبيك

Dr msh-tlba
22-04-2012, 10:45 AM
ايه يا اسنانجية طنطا ,,, النوم دا ؟!!

Dr..Soha
22-04-2012, 12:47 PM
ايه يا اسنانجية طنطا ,,, النوم دا ؟!!
ان شاء الله نصحى فى الاجازة