مشاهدة النسخة كاملة : معلمو القاهرة والجيزة منكم لله

وائل محمد رشاد
11-08-2011, 05:10 PM
لا تعليق عليكم غير منكم لله اتت جموع من المعلمين من فايد ومن السويس ومن الفيوم ومن الدقهلية امس لمناصرتاكم والوقوف الى جانبكم لاسترجاع حقوقنا المنهوبة واعادة الثقة والواجبات الى المعلم ولكن هيهات هيهات يا معلمو القاهرة والجيزة فالجبن هو اخلاقكم والضعف هى شخصيتكم لم اجد احد وللاسف ولكننى اشكر جموع المعلمين من فايد ومن السويس ومن العاشر ومن الدقلهية اصحاب الكرامات واصحاب الواجبات واصحاب الهامات وبالفعل نصرنا الله وصوتنا وصل الى القنوات والى الصحافة والاعلام بدونكم يا جبناء وان شاء الله اننا منصرون يوم الاربعاء القادم فى وقفتنا التاريخية امام مجلس الوزاراء الساعة الحادية عشر صباحا لاسترجاع الكرامة قبل الحقوق

محمد حسين الشربينى
11-08-2011, 05:31 PM
ربنا يهدى الجميع
ويوفق ثورة 10 رمضان
أو ثورة المعلمين المباركة

سامىمرتضى
11-08-2011, 05:33 PM
الدروس بدات مش فاضين

wahsh2008
11-08-2011, 06:05 PM
لا إله إلا أنت سبحانك إنى كنت من الظالمين

sherif_shemy
11-08-2011, 06:06 PM
معلمو الصعيد يقطعون خطوط السكة الحديد والطريق السريع:
بعد التصريحات المستفذه التى صرح بها اليوم وزير التعليم بعدم احقيةالمعلمين فى حافز الاثابة تعالت الصيحات على مواقع الفيس بوك وروابط معلمى الصعيد بتحدى الوزير وامهاله فرصة حتى يوم 14/8 وبعدها سيقوم معلمو قنا وسوهاج واسيوط بقطع خطوط السكة الحديد والطريق السريع

ahmedalkber
11-08-2011, 06:15 PM
اتقو الله والبلد مش نقصاكم جاكم القرق كفايه البلد خربتوها وخربتو التعليم كفايه البلد مش نقصاكم كادر ودروس خصوصيه وبيصل دخل الواحد حوالى 12 الف فى الشهر عوزين ايه حرام عليكم

mokhtar2002
11-08-2011, 06:19 PM
يا ريت بلاش التخبط بعضنا البعض ونتحد على كلمه

احمد رضا2
11-08-2011, 06:19 PM
اتقو الله والبلد مش نقصاكم جاكم القرق كفايه البلد خربتوها وخربتو التعليم كفايه البلد مش نقصاكم كادر ودروس خصوصيه وبيصل دخل الواحد حوالى 12 الف فى الشهر عوزين ايه حرام عليكم
واللى مبيديش دروس يعمل ايه

mr.tifa
11-08-2011, 06:36 PM
حرام عليك انت جربت تشتغل بالحصة وتاخد الاجر كل 3 أو 4 شهور زينا اتقي الله

handaha
11-08-2011, 07:18 PM
ايه يا اخونا بالراحة شوية جموع مين اولا ثانيا انا من الجيزة وكنت امام الوزارة في تمام الساعة الثانية عشرة بأمارة صلاة الظهر على يمين البوابة الرئيسة وياريت تعرفني عرفتم الناس ازاي ان في وقفة انا لولا اني بدخل على النت ماكنتش عرفت المفروض العمل المنظم نعلم الناس ثم نحاسبهم

ناصر باشا
11-08-2011, 10:20 PM
ياجماعة الخير : انا من المنيا واقسم بالله لو انى قريب منكم لكنت اول واحد امام الوزارة .. حضراتكم بتعاتبوا الاخوة فى القاهرة والجيزة ؟؟؟ دول نوع تانى غيرنا .. انا لى اصدقاء من المنيا ونفس التخصص ( رياضيات ) تم تعيينهم بالقاهرة .. الواحد منهم بيرفض الاعارة عشان الدروس فى القاهرة اعلى بكتير .. يبقى ازاى عايزهم يقفوا معاك للاعتصام والاعتراض ؟؟ دول خايفين البدلة تتكرمش او تضيع عليهم حصة من اللى بيلفوا عليها فى البيوت .. خليك مع الناس الغلابة احسن .. ورمضان كريم
على فكرة احنا الشهر عندنا فى المنيا ب 20 جنيه واغلب الطلاب غلابه مش بيقدروا يدفعوها .. لكن الحصة فى القاهرة وصلت 50 جنيه .. عايز سيادته يسيب الرزق ده ويجيلك ؟؟؟ رمضان كريم ..

abu adhm
11-08-2011, 10:28 PM
و انت مال أهلك ؟ إيه اللي دخلك هنا يا حمار ؟ لما تكون بتفهم أبقى ادخل و اتكلم
جاتكوا القرف مليتم البلد

samehsroor
11-08-2011, 10:34 PM

:frown:أولا: احترم نفسك يا أحمد يا صغير....:)ثانيًا: انت اللي جاتك ستين قرف....;)ثالثا: أنت مريض نفسيًا و شكلك من أذناب المخلوع و ما أكثركم....:oرابعًا:12 ألف عفريت لما ينططوك....:oخامسًا: اختار لنفسك الوصف المهين اللي تحبه....:(شفت بقى فيه ديموقراطية في البلد!

magdymhdy
11-08-2011, 10:43 PM
لا تعليق عليكم غير منكم لله اتت جموع من المعلمين من فايد ومن السويس ومن الفيوم ومن الدقهلية امس لمناصرتاكم والوقوف الى جانبكم لاسترجاع حقوقنا المنهوبة واعادة الثقة والواجبات الى المعلم ولكن هيهات هيهات يا معلمو القاهرة والجيزة فالجبن هو اخلاقكم والضعف هى شخصيتكم لم اجد احد وللاسف ولكننى اشكر جموع المعلمين من فايد ومن السويس ومن العاشر ومن الدقلهية اصحاب الكرامات واصحاب الواجبات واصحاب الهامات وبالفعل نصرنا الله وصوتنا وصل الى القنوات والى الصحافة والاعلام بدونكم يا جبناء وان شاء الله اننا منصرون يوم الاربعاء القادم فى وقفتنا التاريخية امام مجلس الوزاراء الساعة الحادية عشر صباحا لاسترجاع الكرامة قبل الحقوق

والله ياأخي انت بتظلم كل بتوع الجيزة والقاهرة انا معاك ان عددهم كان قليلا لكن مدرسين كثر من الجيزة والقاهرة حضروا

وانا شخصيا من الجيزة حضرت الساعة العاشرة صباحا ولي موضوع مصور في المنتدى عن المظاهرة وما حدث فيها مدعم

بالصور ياريت تشوفه

sadq
11-08-2011, 10:53 PM
إذا علم السبب بطل العجب!!
الدروس يا صاحبى.
معروف أن الدروس سوقها ماشى فى القاهرة والجيزة على وجه التحديد بخلاف الصعيد ووجه بحرى فهناك الوضع مختلف ولا يجرؤ مدرس على إعطاء دروس بفيزات مرتفعه لأن أهل القرية كلهم معارف وأقارب وبعضهم يعطى دروس مجانا ، هؤلاء فعلا متضررون من أزمة الرواتب وقد صارت القاهرة والجيزة قبلة الحيتان مثلا فى قريتنا كل الحيتان ينقلون على القاهرة وخاصة إدارة مصر الجديدة والنزهة وكذلك الحالى بالنسبة لحيتان المنايفة ،أما حيتان الصعيد خاصة الأسايطة والمنياوية فمحطتهم إدارة حلون والمعادى والبساتين علشان تبقى جنب موقف المنيب.
فلا تنتظروا من الحيتان إلا السلبية فهو ليسوا متضررين على الإطلاق من الوضع الحالى ودخلهم من الدروس يكفيهم وبعضهم لا يلتفت إلى المرتب أصلا.

حسن طريح
12-08-2011, 02:41 AM
انا عايز اقول لكم عن موقف مخزى احد الزملاء ونحن نتظاهر داخل الوزارة اضطر ان يذهب الى دورة المياه ولم يجد امامه سوى دورة مياه المدرسة الملاصقة لسور الوزارة وكم كانت حسرته وحسرتنا عندما عاد ليبلغنا ان المدرسة بكامل هيئتها ( على ما يبدو ) متواجدون بالمدرسة ولم يخرج منهم واحد او واحدة ليناصرنا على الرغم من ذهاب مدرسات نساء من الاسماعيلية معنا نحن اهل فايد ......................... ولا حول ولا قوة بالله ........افيقوا يا صفوة المجتمع حتى لا نكون......................

حسن طريح
12-08-2011, 02:50 AM
احترم نفسك يا أخ أنت فعلا مريض نفسيًا و شكلك من أذناب المخلوع و ما أكثركم 12 ألف ايه هو انت من المريخ يا ذكى ولا من الهند اختار لنفسك الوصف المهين اللي تحبه....شفت بقى فيه ديموقراطية في البلد!

حسن طريح
12-08-2011, 02:52 AM
اهذا مختل فلا تؤاخذوه وهو ليس معلم
احترم نفسك يا أخ أنت فعلا مريض نفسيًا و شكلك من أذناب المخلوع و ما أكثركم 12 ألف ايه هو انت من المريخ يا ذكى ولا من الهند اختار لنفسك الوصف المهين اللي تحبه....شفت بقى فيه ديموقراطية في البلد!

khaloud
12-08-2011, 03:28 AM
هناك تقصير من مدرسين القاهره والجيزه والمحافظات القريبه مثل المنوفيه والقليوبيه فالموضوع حياه او موت والاستهانه به يبقى عليه العوض ومنه العوض

khaloud
12-08-2011, 03:31 AM
اكيد مدرسه المنيره الاعداديه هى اقرب مدرسه من الوزاره

alaa128
12-08-2011, 03:31 AM
الاخ البيتكلم ويقول جاتكوا القرف قرف ايه يا بنى ادم ودروس ايه
والله انا لى 23 مدر عمرى ما اديت درس حتى لاولادى
ثانيا جات على المدرس طيب لما الاطباء عملوا اضراب ورفعولهم الكادر واخذوا 200% يحببو امك انت كنت فين ومقلتش ان الطبيب فى عيادته وصل الكشف 120 جنيه والدكتور ال على قدة 40 جنيه احسبها فى كام كشف فى ايوم يا روح ننوس امك انت
يعم اتيل واسكت
شكلك كده من اتباع النقابه او انك مش مدرس اساسا اوانك ولا مؤخذه ................................. ضع مكان النقط الوصف المناسب لك

faraglxr
12-08-2011, 03:35 AM

اخرج من المنتدى ولا تتكلم فى اى موضوع لا تعرفه جيدا
ولاتك حسودا ولا أسود القلب
واحذر ثورة المعلمين لأنها ستكون كالطوفان يكتسح كل سىء أمامه

حازم الششتاوى
12-08-2011, 03:45 AM
هو انت تانى ياله دا انا لسه شتمك اول امبارح شكلك عاوز تتشتم .......روح روح ياله