مشاهدة النسخة كاملة : إلى كل من يسأل لماذا نرفض المبادئ الحاكمة للدستور

Khaled Soliman
12-08-2011, 12:08 AM
إلى كل من يسأل لماذا نرفض المبادئ الحاكمة للدستور

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/281278_255069677850122_208614759162281_985783_4502 971_n.jpg

إسلامى عزتى
12-08-2011, 12:13 AM
جزاكم الله خيرا
موضوع رائع وتوضيح اروع

ابوعرابى75
12-08-2011, 01:13 AM
هذه المبادىء هى ضمان لعدم سيطرة اى فصيل سياسى على وضع الدستور فالدستور يضعه الشعب كله ويجب ان يوافق عليه الشعب كله لانه عقد اجتماعى بين جميع طوائف الشعب فيحقق العدل والمساواة بين جميع افراد الشعب فالكل سواء امام القانون فنفترض مثلا ان الليبراليين والعلمانين فازوا بالاغلبية فى الانتخابات القادمة و وضوا دستورا لم ترض عنه التيارات الاسلامية فسوف ندخل فى خلل واضطراب اجتماعى فضمانا للسلام الاجتماعى لابد من دستور ترضى عنه وتوافق عليه جميع طوائف الشعب الليبرالى والاسلامى والنصرانى

Khaled Soliman
12-08-2011, 01:38 AM
هذه المبادىء هى ضمان لعدم سيطرة اى فصيل سياسى على وضع الدستور فالدستور يضعه الشعب كله ويجب ان يوافق عليه الشعب كله لانه عقد اجتماعى بين جميع طوائف الشعب فيحقق العدل والمساواة بين جميع افراد الشعب فالكل سواء امام القانون فنفترض مثلا ان الليبراليين والعلمانين فازوا بالاغلبية فى الانتخابات القادمة و وضوا دستورا لم ترض عنه التيارات الاسلامية فسوف ندخل فى خلل واضطراب اجتماعى فضمانا للسلام الاجتماعى لابد من دستور ترضى عنه وتوافق عليه جميع طوائف الشعب الليبرالى والاسلامى والنصرانى

إذن لماذا لا يتم طرح هذه المبادئ الحاكمة للدستور في إستفتاء للشعب حتي نري إذا كان الشعب متفق عليها ام لا؟

Khaled Soliman
12-08-2011, 01:39 AM
جزاكم الله خيرا
موضوع رائع وتوضيح اروع

وجزاكم الرحمن خيراً إبنتنا الكريمة ويشرفني مرورك وتعليقك علي موضوعي

mr_moh555555
12-08-2011, 01:43 AM

رأي محترم جدا و فكر عالي

و لكن

هل يمكن ا ن يتفق الشعب كله علي شئ واحد؟؟؟

بالطبع لا لا يمكن

يكون الحل ايه؟؟

جهاد2000
12-08-2011, 03:27 AM
أرى يد أمريكا فى هذا الموضوع

منذأن رأت ثورة الإرادة الشعبية وهى وهى خائفة جداً من التيار الإسلامى

وبدأت تهدد مصر بالحرمان من المعونة وأنها ستفرض حصار إقتصادى على مصر إذا تولى التيار الإسلامى الحكم فى مصر

ويساندها فى ذلك الدول الاوروبية

ولذا أصدر السلمى تصريحات بأن الحكومة تعكف حالياً على إعداد وثيقة المبادئ الفوق دستورية

حتى تقيض التيار الإسلامى إرضاءً لأمريكا والدول الاوروبية

جهاد2000
12-08-2011, 03:31 AM
والحل من وجهة نظرى هو عدم ربط الاقتصاد المصرى بالدولار الامريكى

بل ربطة بالجنية الذهب وهذا سيؤدى إلى وجود مشاكل إقتصادية فى بادئ الأمر

ولكن فى النهاية مصر ستنهض كما نهضت ماليزيا

ابوعرابى75
12-08-2011, 07:46 PM
انا قصدت جميع طوائف الشعب وليس جميع افراده اى جمبع التيارات السياسية والفكرية والدينية الممثلة للشعب ولامانع من اجراء استفتاء على هذه المبادىء منعا للفتن والاضطرابات وانا واثق ان الشعب سيقول نعم لهذه المبادىء كالعادة

Khaled Soliman
12-08-2011, 11:10 PM
انا قصدت جميع طوائف الشعب وليس جميع افراده اى جمبع التيارات السياسية والفكرية والدينية الممثلة للشعب ولامانع من اجراء استفتاء على هذه المبادىء منعا للفتن والاضطرابات وانا واثق ان الشعب سيقول نعم لهذه المبادىء كالعادة
نعم سنقول نعم لمعظمها ولكننا سنقول لا لثلاث أو أربع بنود منها ولا أري في ذلك عاده فلم نمر إلا بإستفتاء حقيقي واحد
وكان للأغلبية فيه رأيهم الذي من الواجب إحترامه

محبة الصحابة
12-08-2011, 11:16 PM
على فكره العلمانيين والليبرالين هم الحريصيين على المبادئ الدستوريه الحاكمه لانهم يعلمون علم اليقيين ان الشعب سيلفظهم لانهم ضد الدين وشعبنا متدين بفطرته لذلك هم يريدون اقصاء الاسلام والاسلامين بهذه المبادئ الحاكمه وهذا اصلا امر غير دستورى

Mr.Salama
12-08-2011, 11:23 PM
انا اري ان المباديء الحاكمة بمثابة القول ( اعملوا اللي انتوا عايزينه بديمقراطية بس ما تخرجوش برة الدايرة دي ) يعني ديمقراطية متفصلة مسبقا علي مزاج فئة معينة و لو كانت تلك الفئة واثقة من شعبيتها كما تتدعي فلماذا تخاف من الانتخابات و تفزع من الاستفتاءات و تقدر البلا قبل وقوعه و كأن هما اللي بيفهموا و باقي الشعب جاهل
اللهم قيض لبلدنا امر رشد يعز فيه اهل طاعتك و يذل فيه اهل معصيتك
و جزاكم الله خيرا

osama_mma14
13-08-2011, 02:10 AM
إذن لماذا لا يتم طرح هذه المبادئ الحاكمة للدستور في إستفتاء للشعب حتي نري إذا كان الشعب متفق عليها ام لا؟

جزاك الله خيرا
سؤال مباشر وصريح
ليتنا نجد اى مخالف لمجموع الشعب الذى قال نعم يوم19 مارس يعطينا إجابة منطقية لهذا السؤال

غاربله
13-08-2011, 02:15 AM
طب ما نجمعها ونطرحها ونشوف
عيطلع كام واحد يوافق عليهااو يرفضها

mrweb
13-08-2011, 11:02 AM
بالمناسبة المجلس العسكري هو من الجهات المؤيدة بشدة لفكرة المباديء الحاكمة, و لكني اتعجب من تجاهل الاسلاميين لهذه النقطة تماما.

أبو إسراء A
14-08-2011, 07:11 AM
بالمناسبة المجلس العسكري هو من الجهات المؤيدة بشدة لفكرة المباديء الحاكمة, و لكني اتعجب من تجاهل الاسلاميين لهذه النقطة تماما.

بالنسبة للديمقراطية التى تطالبون بها الشعب هو من يقر هذه المبادىء عبر من ينتخبهم ، وعلى فكرة السؤال ( فيه نوع من التزاكى )!
كل عام أنتم بخير

mrweb
14-08-2011, 11:59 AM
بالنسبة للديمقراطية التى تطالبون بها الشعب هو من يقر هذه المبادىء عبر من ينتخبهم ، وعلى فكرة السؤال ( فيه نوع من التزاكى )!
كل عام أنتم بخير
انا رافض للمباديء الحاكمة لان فيها تمكين للعسكر , و تعجبي من تجاهل الاسلاميين لنقد المجلس العسكري على الرغم من انه من اكبر مؤيدي الفكرة . و كل عام وانتم بخير

سيف سالم
14-08-2011, 03:05 PM
لا للوصايا على الشعب

m - sayed
15-08-2011, 01:39 PM
جزاكم الله خيرًا

لن يتم وضع تلك المبادئ بإذن الله

shima sayed
15-08-2011, 02:06 PM
يا عم انتم بتضحكوا علي نفسكوا احنا عندنا معظم الناس قالت نعم للدستور عشان تروح الجنه زي ما تقولهم وهما لا يعرفوا اي شئ عن الدستور ولا السياسه ستات مابيعرفوش يكتبوا اضغط عليهم تحت مسمي الدين وطلعوا قالوا نعم ورجاله معدين الستين وبنات اميات ومئات الاشخاص اتقالهم لو قلتوا نعم حتروحوا الجنة فراحوا قالوا نعم من غير فهم ازاي تعتبروا الناس دي اختارت واصلا اتلعب بدماغهم تحت مسمي الدين لو سألت نصف الناس الي قالوا نعم حتلاقيهم ولا يعرفوا يعني ايه كلمة دستور اصلا اصل الشعب الي عاش 30 سنة من ظلم وعدم ابداء رأي سهل قوي يضحك عليه تحت مسمي الدين والي بيتكلموا ويقولوا لا للتعديلات فوق الدستورية مش موضحين اصلا لأ ليه والي اتقال فوق كلام مش مقنع عشان نرفض تعديلات بتمنع هيمنة فئة علي أخري مش المفروض ان في حد يفرض رأيه علي الشعب ويخدعه تحت اي مسمي حرية مساواه دين اي ان كان المسمي فالهدف واحد الوصول للحكم

م/كريم
15-08-2011, 05:38 PM
اولا اقدم تحياتي لك اخي الغالي على هذا الطرح الموجز الرائع
واسمح لي ان اعلن رفضي لهذة المبادئ تحت أى مبرر
لانها نوع من الوصاية على الشعب المصرى
وطالما نادى هؤلاء العلمانيون أن الشعب هو مصدر السلطات
وها هم يناقضون الديموقراطية التى ينادون بها
وتعجب كل العجب من تصريحات المسئولين الغير مسئولة
وهم يعلمون كل العلم انهم يحكمون فترة انتقالية
ويعلمون ايضا انهم لا يجوز لهم اصدار قوانين ملزمة مستقبلا
ايها السادة المسئولين الكرام
اتركوا الشعب يختار ممثليه في البرلمان
والبرلمان يختار اللجنة التي ستضع الدستور
وفي النهاية الشعب هو من سيدفع ثمن اختياره وليس أى أحد أخر.

أبو إسراء A
15-08-2011, 10:15 PM
دعنا نقولها صراحة
النخبة تريد دولة علمانية ، وهى لا تستطيع أن تصرح بذلك وأيضا لا تستطيع إلغاء المادة الثانية ، إذن الحل عندهم هو المبادىء الفوق دستورية التى تجعل من الدولة العلمانية حقيقة واقعة ، وتجعل المادة الثانية مجرد حبر على ورق .

Khaled Soliman
16-08-2011, 02:49 AM
يا عم انتم بتضحكوا علي نفسكوا احنا عندنا معظم الناس قالت نعم للدستور عشان تروح الجنه زي ما تقولهم وهما لا يعرفوا اي شئ عن الدستور ولا السياسه ستات مابيعرفوش يكتبوا اضغط عليهم تحت مسمي الدين وطلعوا قالوا نعم ورجاله معدين الستين وبنات اميات ومئات الاشخاص اتقالهم لو قلتوا نعم حتروحوا الجنة فراحوا قالوا نعم من غير فهم ازاي تعتبروا الناس دي اختارت واصلا اتلعب بدماغهم تحت مسمي الدين لو سألت نصف الناس الي قالوا نعم حتلاقيهم ولا يعرفوا يعني ايه كلمة دستور اصلا اصل الشعب الي عاش 30 سنة من ظلم وعدم ابداء رأي سهل قوي يضحك عليه تحت مسمي الدين والي بيتكلموا ويقولوا لا للتعديلات فوق الدستورية مش موضحين اصلا لأ ليه والي اتقال فوق كلام مش مقنع عشان نرفض تعديلات بتمنع هيمنة فئة علي أخري مش المفروض ان في حد يفرض رأيه علي الشعب ويخدعه تحت اي مسمي حرية مساواه دين اي ان كان المسمي فالهدف واحد الوصول للحكم

أول مره أعرف إن معظم الشعب المصري ستات وبنات أميات ورجاله معديه الستين ومبيعرفوش يكتبو ومن السهل إننا نضحك عليهم بإسم الدين وبيشتروا الجنه بالإستفتاء

أختي في الله إحسبيها بالعقل والمنطق

حتلقي إن سواء اللي أنتي بتقولي عليهم دول راحوا ولا مرحوش كانت النتيجه حتبقي نعم

وبعدين كمان في اللي قالوا لا ناس معديه الستين ستات ورجاله وفي كمان الجاهل والأمي

ياتري ممكن توضحي مين الفئة اللي حضرتك خيفه من هيمنتها؟

وبعدين ياستي رشحوا نفسكوا لمجلس الشعب عشان محدش يهيمن؟؟؟

دا أنتو بردوا العلم كله والسياسة كلها والإعلام والصحافة والتلفاز والثقافة وكمان أمريكا وراكم

كل ده وخائفين من شوية جهله يعني أنتو مش قادرين تلاقوا في الدين حاجه تأيد كلامكم وما تهدفون إليه

إذا لم يكن لكلامكم مرجعية دينية تسانده أو تجعل منه امراً معقولاً وأنتم تعيشون في دولة مسلمة

و إذا كان هذا واقعكم فعلاً مع كل هذه الإمكانيات فأنتم لا تستحقون أن تكونوا في مجلس الشعب ولا أن يكون لكم دوراً في وضع الدستور

إذا كان دفاعنا عن المادة الثانية من الدستور و خوفنا الذي كان في محله علي هذه المادة ودفاعنا عن شرع الله وتطبيق شريعته جهل وأمية وتخلف فمرحباً بهذه الألفاظ أسماء لنا

إتقي الله أختي في الله فكل ما نبتغية أن تكون مصر دولة يحكمها شرع الله قانون السماء

علي الغني والفقير الرئيس والغفير والمسجون

ياستي ماشي أنا واحد من اللي بيعرفوا القراءة والكتابة وروحت وقلت نعم

وكان الإستفتاء نزيه ومفيش تزوير النتيجة طلعت بنعم يبقي نمشي مع نعم للأخر وبلاش لف ودوران

وكما كان هناك من يدعوا لنعم بإسم الدين كان هناك من يدعوا لـ لا بإسم الصليب وكان هناك من يستغل الإعلام وثرواته للدعاية لـ لا من علماني وليبرالي وأصحاب المصالح في تقسيم تراب هذا الوطن وقد إستطاعوا التأثير علي بعض العامة بأبواق إعلامهم وصحفهم فلا داعي لمناقشة هذا الأمر الأن

فالموضوع اصلاً يناقش

لماذا نرفض المبادئ الحاكمة للدستور؟

أو

لماذ تنقلب النخبة علي الديمقراطية؟

الاستاذ محمد سرور
16-08-2011, 03:30 AM
جزاك الله كل الخير اخى الكريم
انا عايز اقولك حاجة انت منتظر ايه من شوية احزاب كرتونية لا بتهنش ولا بتنش

ايام النظام السابق ما كنتش تسمع الا عن كام حزب بس يتعدوا على صوابع الايد وباقى الاحزاب ...الجمعيات الخيرية كان ليها دور احسن منهم 100 مرة
ورؤساء الاحزاب دى ما تعرفش منهم الا القليل ولا نعرف اصلا الاحزاب دى برامجها ايه ولا دورها ايه فى البلد

منتظر ايه من شوية ناس اول ما الثورة قامت لاقيناهم بقوا زعماء وبيتكلموا باسم الشعب اللى اصلا الشعب عمره ما سمع عنهم
منتظر ايه من ناس فاكره نفسها عباقرة ..وان باقى الشعب دة جاهل وما بيفهمش
منتظر ايه من ناس بتنادى بالديموقراطية ....وهى رافضة طرح المبادىء للاستفتاء
منتظر ايه من ناس بتنادى بالحرية ....وهى عايزة تضع قيود على ارادة الشعب بوثيقة زى دى

منتظر ايه .....انا عن نفسى منتظر حد منهم ينزل للشارع ويعرف الشعب بيفكر ازاى

عارف حضرتك الاستاذ عصام سلطان بيحكى عن احدهم انه راح الصعيد يقعد مع الناس هناك
هم 10 دقايق فضل يقول الكلمتين اللى عمال يرددهم كل ما يطلع فى التلفزيون ...الناس سابته ومشيت

osama_mma14
17-08-2011, 02:40 AM
انا رافض للمباديء الحاكمة لان فيها تمكين للعسكر , و تعجبي من تجاهل الاسلاميين لنقد المجلس العسكري على الرغم من انه من اكبر مؤيدي الفكرة . و كل عام وانتم بخير

ليست وجهة نظر الجيش هى تأييد للفكرة
الجيش فعلا لا بد له من مواد فوق دستورية فى الدستور الجديد بعد الانتخابات من خلال لجنة الامن القومى بمجلس الشعب

مش معقول واحد زى البرادعى مثلا مسك الحكم ( لا سمح الله بذلك) يصدر قرار بالمشاركة فى عمليات امريكا بخليج عدن او القرن الأفريقى (على فكرة هذا الكلام حلم عند البرادعى يعمل ويحاول ان يحققه)

او يجيى رئيس يصدر قرار بشن حرب على ليبيا

او يجيى رئيس يلغى كامب ديفد قبل ان نصنع قنبلة نووية ثم نجد جيشنا فى مواجهة حلف الاطلنطى

إذن لابد من مواد خاصة بالقوات المسلحة علشان محدش يجيى بمزاعم الحرية ويدمر الجيش ويزج بالبلد فى حروب بأى قرار خاطئ

أو يجيى واحد مجنون يناقش تفاصيل التسليح أو تمويل الجيش أمام الملأ،،

وتنمنى ان يعى الاخوة المحاولات المستميته من بنى علمان للإيقاع بين الجيش والاسلاميين

كما لا نغفل ايضا وقوع الجيش تحت ضغوط خارجية عنيفة+ ضغوط العصابات العلمانية بالداخل + اقباط المهجر المطالبين بالتدخل الاجنى العسكرى

أسأل الله تعالى ان يحفظ مصر الإسلامية من أعداء الداخل والخارج

غاربله
17-08-2011, 03:16 AM
اقسم بالله انى كنت منتظر وبفارغ الصبر تبرير سعاتدك ياعم اسامه لموقف الجيش 0000ياواد ياسينارست ياعظيم (مش معقول واحد زى البرادعى مثلا مسك الحكم ( لا سمح الله بذلك) يصدر قرار بالمشاركة فى عمليات امريكا بخليج عدن او القرن الأفريقى (على فكرة هذا الكلام حلم عند البرادعى يعمل ويحاول ان يحققه))فعلا خيال خصب لااملك الا حسبى الله ونعم الوكيل