مشاهدة النسخة كاملة : خريجى كليات التربية

raaed_11
12-08-2011, 05:15 PM
فين خريجى كليات التربية

هما دول اللى مهدور حقهم ..

هما داخلين كلية تربية عشان يبقوا معلمين ..

==============

مالناش دعوى بخريجى كليات اخرى

وبمظاهراتهم وكلامهم ..ده مش مجالهم يعنى يرضوا بحالهم

لانهم كده واخدين مكان خريجين كليات التربية وتساوو بهم ..

ويبقى حرام واحد خريج كلية تربية قسم رياضيات داخل الكلية ب 90%

وتلاقى واحد تانى خريج معهد وبيدى رياضيات ..

فين المساواة هنا ......

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

المفروض ان التخصص اهم شئ للحصول على وظيفة معلم..

واذا كان التخصص بتاعك مش موجود وليكن خريج كلية تجارة

او حقوق ..يكون العمل ليه فى المجال الادارى فقط ..ويبتعد عن تدريس

اى مواد دراسية ..

SAMY8
12-08-2011, 06:29 PM
فى سنة 1998 تم الغاء تكليف التربية ومن يومها تشوف العجب اداب تجارة دار علوم علوم حقوق السن هندسة حتى المعاهد كلهم مدرسين فعلا هى مهنة من لا مهنة له الغريب انك لما تكلم حد بتحس انى انت غلط لو عايزين العدل ما يشتغلش مدرس الا خريجى التربية مش علشان هو الاحسن لكن علشان هو المتخصص والا يلغوا كلية التربية ويفتحوا المجال للسواقين والنجارين واصحاب الحرف

raaed_11
12-08-2011, 09:31 PM
اشكرك استاذ سامى على الرد الصائب .. واتفق معاك تماماً

عمرو المستر
12-08-2011, 09:45 PM
لابد أن تكون الأولوية لخريجى كلية التربية فى كل حاجة

مش كل من هب ودب يشتغل مكان التربويين

:022yb4::022yb4::022yb4::022yb4::022yb4::022yb4:

saracat92
13-08-2011, 03:24 AM
يوجد رابطه لخريجى كليات التربيه على الفيس بوك بتطالب بعوده التكليف لخريجhttp://www.facebook.com/groups/219334448098788/#!/groups/onefacultyofeducation/ى كليات التربيه ياريت الكل ينضنم ليها على هذا الرابط

mazen077
13-08-2011, 04:23 PM
[كلامك صح يا استاذ فعلا خريجو كليات التربيه هما اولو الناس بالعين والتثبيت ثم ياتى باقى الكليات فى المرحله الثانيه وهذا
ليس نقصا فى الكليات الاخرى ولن خريجوا كليات التربيه هما اهل هذه المهنه للانهم هما المتخصصين من الناحيه التربويه
الناحيه العمليه لاننا تتدربنا ف الفرقه الثالثه والرابعه فى المدارس نحن لا نطلب المستحيل نحن نطاب المساوه مثل الكليات المهنيه الاخرى مثل كلية الطب وكلية التمريض زلية الشرطه والحربيه وغيرهامن الكليات

emadedu2000
13-08-2011, 06:23 PM
وزير التربيه والتعليم قال الاولويه لخريجي كليات التربيه ولاكن خريجي الكليات التانيه اهلا وسهلا بيهم بس يعملوا دبلومه يا فرحتي بيك

Azhar Aly
14-08-2011, 12:06 AM
والله بندم اشد الندم ع الحظة اللى دخلت فيها تربية ...... الله يسامح اللى كان السبب

sasome
14-08-2011, 12:25 AM
خريجى الكليات الاخرى اللى مش عاجبينكم دارسين كورس مكثف من مواد التخصص اللى يدوب قشور فى كلية التربية وقال ايه التركيز على مواد التربوىودى شهادة من دكتور فى كلية التربية وبعدين التدريس فن وموهبة كثيرين من خريجى التربية مدرسين فاشلين الحياة العملية مختلفة تماما عن الحياة الاكاديمية

SAMY8
14-08-2011, 12:41 AM
كلامك ده يثبت كلامنا فانت تلغى التخصص اذا كانت المسالة كورسات يبقى اىواحد ياخذ كورس ويشتغل مدرس ثم انت مدرس رياضة مثلا هل تقبل ان ياتى دبلوم وياخذ كورسات ثم يعمل معلم الموضوع هو انا خريج تربية انا مدرس انت خريج كلية تانية انت مش مدرس انت واحد لم يجد شغل فامتهن التدريس الفرق كبير لو طبقنا كلامك يبقى نلغى الكليات ونقضيها كورسات المصيبة انى المهنة الوحيدة اللى بيدخلها كل من هب ودب هى التدريس

مدرس انجليزي 2
14-08-2011, 01:07 AM
كل ما اتكلم فى الموضوع دا ضغطتى بيرتفع منهم لله اللى كانوا السبب

دلؤتى كتير من المدرسين خريجى سياحة و فنادق و حقوق و تجارة و دبلومات و بفضل الثورة المجيدة تم ثتبيتهم

و خريجى التربية فى الشارع

غلطة عمرى انى دخلت تربية كنت دخلت السن

meslmat
14-08-2011, 01:38 AM
بلد بتاعت شهادات

raaed_11
14-08-2011, 03:04 AM
والله اللى احنا فيه اكبر ظلم لكليات التربية ................ ليه ما يكنش التعليم مقتصر على كليات التربية

حتى لو متخرج جديد .. يتعملوا تكليف ...... وبعدين يزودوا اعداد المقبولين فى كليات التربية

عشان تبقى وظيفة معلم مقصورة على خريجى كليات التربية فقط .. زى الطب والصيدلة والهندسة

والحقوق ................. ......اشمعنى التربية والتعليم هيا اللى لامة من كل هب ودب بيشتغل فيها

malakdarsh
14-08-2011, 10:50 AM
بلا تعليم بلا زفت الطين
ضيعتنا ياجمال الدين

meslmat
14-08-2011, 01:44 PM
لامة

وتسمى

دبلون"م" المعلمين ايه ؟؟؟!!

seyamramadan
14-08-2011, 02:18 PM
خريجى الكليات الاخرى اللى مش عاجبينكم دارسين كورس مكثف من مواد التخصص اللى يدوب قشور فى كلية التربية وقال ايه التركيز على مواد التربوىودى شهادة من دكتور فى كلية التربية وبعدين التدريس فن وموهبة كثيرين من خريجى التربية مدرسين فاشلين الحياة العملية مختلفة تماما عن الحياة الاكاديمية
إنت يا بيه لو فيك خير من الأول في الثانوي كنت قدرت تدخل كلية التربية اللي هي منذ فترة بتاخد من 91% وما فوقه
....هل يتساوي اللي جاب 75% ودخل تجارة واللي جاب 92% ودخل تر بية ...ويشتغلوا في مدرسة واحدة ويزاحم بتاع التجارة بتاع التربية في مكانه ؟..... وهل لو ذهب بتاع التربية وبتاع التجارة لكي يتقدموا لوظيفة محاسب أو كاشير هاياخدوا الإثنين ولا هايخدوا بتاع التجارة ويضربوا بتاع ا لتربية بالجزمة علشان إنه مجنون ,,إزاي يتقدم لشغلانة محاسب وسايب التعليم لمين ....يا أخي أين العدل ...إحكم إنت ....أنا عارف إنه الحقيقة مرة علي البعض وحلوة علي البعض الأخر.........هل تعلم ياأخي أنني خريج تربة إنجليزي 2007 والثالث علي القسم وحاصل علي الدبلومة الخاصة قسم أصول التربية وحاصل علي icdl وكل هذا ولم أتثبت حتي الأن وأعرف ناس خريجي أداب إنجليزي إتثبتوا في الهوجة الأخيرة دي بحجة إنهم أكملوا 3 سنوات ولا أملك إلا أن أقول " حسبي الله ونعم الوكيل في كل من ظلمني "

هويدااحمد76
14-08-2011, 11:30 PM
بصراحة معاكم حق ده كلام يجيب احباط
انا خريجة كلية تربية انجليزى واتعينا لما كان لخريج التربية وزن
الله معكم فى هذه المحنة
طيب الناس تذاكر ليه طالما ان الكل هيتساوى

hollowman 19
14-08-2011, 11:48 PM
والله العظيم عندك حق

الغاء التكليف حرم ناس كتير من حقوقهــــــا

ولا بد من التغيير وارجاع تكليف كليات التربيه حتى ينال كل ذى حق حقه

m.g2002
15-08-2011, 04:36 PM
لابد من عوده التكليف حتى يرجع الحق لاصحابه
هل يمكن ان يعمل الطبيب كمهندس او العكس ؟ فكيف لخريجى التجاره والخدمه الاجتماعيه العمل كمدرسين؟؟