مشاهدة النسخة كاملة : الايدلوجيه

maths city teacher
16-08-2011, 06:42 PM
عجبتنى اوى كلمه ايدلوجيه دى لما قريتها فى احد الردود
قلت نسأل وندور بقى على ايدلوجيات الشعب المصرى وتوجهاته السياسيه وبالمره نعرف التوجهات السياسيه للمشاركين فى المنتدى اللى اكيد كل واحد داخل بايميل واحد
اكيد ده موضوع سياسى والله العظيم
نعرف وندور على توجهات الشعب المصرى منذ ان عرف السياسه ولو ممكن كل واحد يقولنا توجهاته السياسيه

انا منضم لاحد الاحزاب السياسيه منذ حوالى 7 سنوات ؟؟؟
من انتم ( على رأى القذافى ) ؟؟؟؟؟؟
اهههههههه أهذر شويه

nurahn
16-08-2011, 07:32 PM
حلوة كلمة ايدولوجيه دي بس معرفش معناها الصراحه بس هي كلمة ده من الكلمات الي تحسسك انها بتاعة المثقفين :)
بالنسبه للاحزاب لسه منضمتش لحزب معين يمكن علي اساس برامجهم في انتخابات البرلمان والرئاسه هي الي توضح توجهات كل حزب منهم

Khaled Soliman
16-08-2011, 09:21 PM
للأسف هذه الكلمة معناها ليس قاصراً علي التوجه السياسي
بل يجب أن يتم توضيح العقيدة
حيث أنها كلمة انجليزية معناها الحرفي "عقائد"
بما يتضمن دخول الدين بإعتباره من أهم المعتقدات المحركه للإنسان
وتعريفها بالانجليزية: منظومة التصورات والاعتقادات والنظريات التي تبنى عليها حياة الأفراد والمجتمعات السياسية والاقتصادية والاجتماعية والدينية.

وهناك من جعلها دينا له فبنوا تصورات وأوهام وكونوا لهم دينا ومعتنقوا هذا الدين لا ينفكون بالدفاع عنه وحمايته ولا ينهجون غير نهج فكرهم حتى لو الى دين أو بالاحرى فكر مشابه له بل يريدون أن ينهج غيرهم منهجهم يريدون أن يكونوا متبوعين لا تابعين وهؤلاء هم أصحاب الأيدلوجيه الاعتناقية أو العقيدية.

وهناك من بنى أفكارا على هذا المبدأ مجرد أفكار دون اعتناق دين وهؤلاء شبيهون بسابقيهم من حيث التمسك بالافكار فلا تستطيع تغيير معتقداتهم ولن يتخلوا عن فكرتهم مهما كلف الأمر هؤلاء هم أصحاب الايدلوجية الفكرية.

أما فيما يخصني تحديداً
فعقيدتي هي الإسلام وكل ما يوافق القرآن الكريم والسنة المطهرة وسنة الخلفاء الراشدين والسلف الصالح

شوفت بقه غصب عننا إحنا الإثنين دخل الدين في الموضوع ومش بس كده والسلف كمان
ومن الناحية السياسية
الوقت مازال مبكر بالنسبة لي لكي أنضم لحزب سياسي وفي الأيام القليلة القادمة ستكون الصورة أكمل وأوضح وإن كنت أشجع علي الإنضمام لحزب النور وإن كنت لم أنضم له حتي الأن
وسيكون إنضمامي للحزب الذي أحد أهم مبادئة المحافظة علي الهوية الإسلامية لمصر والمطالبة بطبيق الشريعة الإسلامية تطبيق كامل غير منقوص
وبصفة عامة هذا الموضوع يشمل بعض ما أسعي إليه
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=356490

maths city teacher
17-08-2011, 02:18 AM
استاذ خالد ماعنديش طبعا اعتراض على ردك بس انا هنا اقصد الايدلزجيه السياسيه مش للمشاركين بس فى المنتدى لأ ده المقصود الشعب المصرى كله
لأنى وزى ما قلت قبل كده لسه فى كى جى وان سياسه

Khaled Soliman
17-08-2011, 02:26 AM
استاذ خالد ماعنديش طبعا اعتراض على ردك بس انا هنا اقصد الايدلزجيه السياسيه مش للمشاركين بس فى المنتدى لأ ده المقصود الشعب المصرى كله
لأنى وزى ما قلت قبل كده لسه فى كى جى وان سياسه

تقصد الأيدلوجية السياسية قد ذكرت ذلك في نهاية مشاركتي
ومن الناحية السياسية
الوقت مازال مبكر بالنسبة لي لكي أنضم لحزب سياسي وفي الأيام القليلة القادمة ستكون الصورة أكمل وأوضح وإن كنت أشجع علي الإنضمام لحزب النور وإن كنت لم أنضم له حتي الأن
وسيكون إنضمامي للحزب الذي أحد أهم مبادئة المحافظة علي الهوية الإسلامية لمصر والمطالبة بطبيق الشريعة الإسلامية تطبيق كامل غير منقوص
فأنا من المؤمنين تماماً بعدم إمكانية فصل الدين عن السياسة

hatemT
17-08-2011, 07:15 AM
تقصد الأيدلوجية السياسية قد ذكرت ذلك في نهاية مشاركتي
ومن الناحية السياسية
فأنا من المؤمنين تماماً بعدم إمكانية فصل الدين عن السياسة

الله ينور على حضرتك يا أستاذ خالد

أنت جبت من الآخر