مشاهدة النسخة كاملة : انا مسلم و بحب الدكتور محمد البرادعى

Sofia El-behairy
16-08-2011, 07:39 PM
سألونى هتنتخب مين للرئاسة
قالولى انت مسلم و بتحب دينك و بتخاف على شريعتك هتنتخب مين
قولتلهم انا مسلم يبقى اكيد هنتخب مرشح الاسلاميين
فرحوا و قالولى مين فيهم
العوا و لا ابو اسماعيل و لا ابو الفتوح
قولتله لا بقولكوا مرشح الاسلاميين
اللى بيتبع تعاليم الدين الاسلامى
اللى مش بيغلط و لا يسب حد
اللى الدين بالنسباله جوهر قبل ما يكون مظهر
اللى الدين بالنسباله انى اشتغل و اعمل عشان ارفع بلدى انى اقف فى اعلى مناصب التتويج فى العالم و اعتز بدينى و اقول انا مسلم
هنتخب مرشح الاسلاميين اللى عمره ما رد حتى على من يسئ له مع انه استاذ قانون دولى و يقدر يقاضى اى حد غلط فيه بالباطل و يوديه ورا الشمس لكن الراجل ده مرشح الاسلاميين عشان كدة هو عنده سماحة الاسلام
متسامح و هو فى اقوى موقع
هنتخب طبعا مرشح الاسلاميين اللى بيطبق الاسلام اللى بيقول كل واحد حر فى عقيدته و ديانته وممارسة شعائر دينه
قالى ازاى يعنى تحب يكون فى كل شارع كنيسة
قولتله انت تحب ان يكون فى كل شارع مسجد رد قالى اه طبعا
قولتله و اخونا المسيحيى يحب يكون فى كل شارع كنيسة و ده حقه زى ما ده حقك
قولتلهم هنتخب مرشح الاسلاميين اللى بيطبق الدين بالفعل و ليس بالقول
هنتخب واحد بيحب الناس و بيحترم الرأى الاخر زى ما الاسلام بيقولنا
هنتخب واحد يقدر يفيد بلدى و يدينى الحرية انى اقدر اعبر عن رأيى زى ما الاسلام بيقول و اقدر اصلى و اصوم و ازكى و اربى دقنى لو حبيت و اقصر لبسى لو حبيت و اروح اصلى فى المسجد على طول من غير ما الاقى امن دولة بيراقبنى
اصل الراجل ده بيطبق الشريعة بتاعتنا و الشريعة بتاعتنا بتقول كل واحد حر ما لم يضر
هنتخب واحد يحافظ على اسم الاسلام و على اسم بلادى لانه راجل العالم كله يعرف قدره و العالم كله بيبصله نظره تعظيم و تقدير
و لما يبقى رئيس بلددى هو الراجل ده و مسلم زيى يبقى هيعطى صورة جميلة للاسلام
هنتخب الراجل الاسلامى اللى كل همه مصلحة البلد و مصلحة المسلم و المسيحى و بيشتغل عشان يقدر يعملهم حاجة و مش فارقة معاه منصب و لا اسم المهم عنده يقدر يخدم بلده و يخدم دينه زى ما الاسلام بيقولنا
هنتخب الراجل اللى بيراعى ربنا فى شغله و مؤمن بان لكل انسان دوره فى الحياة زى ما الاسلام بتاعنا بيقول
هنتخب الراجل اللى بيقولى انت حقك تاكل و تشرب و تتعالج و تتعلم و تشتغل و تعيش حياة كريمة
هنتخب الراجل المسلم اللى هو مرشح الاسلاميين اللى درس و عنده علم و ثقافة و قدرة تخليه صادق فى كلامه و يقدر ينفذ كلامه و ينفذ وعوده زى ما الاسلام بيقول
الراجل ده اسمه محمد مصطفى البرادعى
انا مسلم و هنتخب مرشح الاسلاميين محمد مصطفى البرادعى
انا مسلم و بحب دكتور محمد البرادعى فى الله

يقولون ويكررون ويكذبون ويفترون، ويا ليتهم يتذكرون قول الله: ﴿يا أيها الذين آمنوا إن جاءكم فاسق بنبأ فتبينوا أن تصيبوا قوماً بجهالة فتصبحوا على ما فعلتم نادمين﴾.

Sofia Adam : Thanway

إسلامى عزتى
16-08-2011, 08:58 PM
انا مسلم و هنتخب مرشح الاسلاميين محمد مصطفى البرادعى

وهو مرشح الاسلاميين البرادعى؟

فرحوا و قالولى مين فيهم
عالعموم انا هكلم على الاستاذ حازم صلاح لانى لسه مسمعتش برامج الاتنين الاخرين
وهو الاستاذ حازم
مش يتبع تعاليم الدين الاسلامى؟؟
بيغلط و بيسب حد؟؟
الدين عنده مظهر فقط؟؟
بصراحة هو ده اللى فهمته من الجمل ديه ويا ريت اكون فهمت غلط
شكرا على الموضوع

sniper_2600
16-08-2011, 09:32 PM
وهو مرشح الاسلاميين البرادعى؟

عالعموم انا هكلم على الاستاذ حازم صلاح لانى لسه مسمعتش برامج الاتنين الاخرين
وهو الاستاذ حازم
مش يتبع تعاليم الدين الاسلامى؟؟
بيغلط و بيسب حد؟؟
الدين عنده مظهر فقط؟؟
بصراحة هو ده اللى فهمته من الجمل ديه ويا ريت اكون فهمت غلط
شكرا على الموضوع

اسمحوا لي ان اشارك في هذا الحوار

اولا : لماذا يطلق علي تيار الاسلام السياسي اسلاميين؟ اليس كلنا مسلمين نؤمن بالله ...

ثانيا : البرادعي قبل الثورة كان متحالف مع بعض التيارات المسماه الان "الاسلاميين" "الاسلام السياسي" ولنكن أكثر وضوحا اقصد "الاخوان المسلمين" وجميعا او بعضنا يتذكر ان قبل الثورة جمع الاخوان 850 ألف توقيع وتوكيل تايدا للبرادعي ولكن انتهي شهر العسل بين الاخوان والبرادعي بعد الثورة وربما اكون مختلف من الاخوان فكريا ولكن انا احترمهم هم فصيل سياسي اكون كاذبا لو قلت انهم ليسوا علي درجة عالية من الوعي السياسي والتنظيم..

ثالثا : بالنسبة للشيخ حازم ابو اسماعيل هو لا بيغلط ولا بيسب حد وصراحة برنامجه ممتاز ولكن بعد مشاهدة لقائه مع الاعلامي يسري فودة والاعلامي ابراهيم عيسي لم اجد فيه المرونة والحس السياسي الذي يؤهله ليكون رئيسا لدولة مثل مصر ...

رابعا : اريد ان افهم ما معني جملة مرشح الاسلاميين هل يوجد مرشح للاسلاميين ومرشح لليبراليين ومرشح للعلمانيين ومرشح للاقباط ماذا عن باقي المجتمع ماذا عن الاشخاص الذين لا ينتمون الي هذه التيارات لماذا الفرقة نحن الان في مرحلة انتقالية اتمني لو كنا تعملنا الدرس وفهمنا كيف سيطر علينا نظام مبارك بل انظمة الجمهورية من سنة 1952 حتي 2011 الاجابة بالتفرقة ارجو ان يفهم الجميع هذه ....

إسلامى عزتى
16-08-2011, 10:20 PM
كلام جميل ويا ريت نتحد
لكن مرشح الاسلاميين تعنى فى ذهننا كلمة معينة وفى ذهنى انا شخصيا مرشح الاسلاميين يريد تطبيق الشريعة"من وجهة نظرى"
وهل البرادعى يريد هذا بالفعل

ولماذا يطلق على التيارات الاخرى ليبرالية وعلمانية مش كلنا مسلمين طب خلاص يسموا نفسهم اسلاميين
بدل هذه المصطلحات

انا اعترض على هذا الجمل
اللى الدين بالنسباله انى اشتغل و اعمل عشان ارفع بلدى انى اقف فى اعلى مناصب التتويج فى العالم و اعتز بدينى و اقول انا مسلم
فهمت منها ان مرشح الاسلاميين كانه لا ينطبق عليه هذه المواصافات بل ان الاسلام هو اللى فيه الاخلاق كلها

أبو إسراء A
16-08-2011, 10:35 PM
البرادعى مرشح الإسلامىين آخر نكتة !!!

الاستاذ محمد سرور
16-08-2011, 10:43 PM
احترم البرادعى ولا اقف عند اخطاء يتم رصدها لاحد

ولكن ليس هو مرشحى للرئاسة
واتمنى ان لم يصل للرئاسة ان يساهم فى تنمية وتطوير البلد مع الرئيس المختار من الشعب
كما اتمنى ان جميع المرشحيين اللذين لن يصلوا للرئاسة ان يكون لهم دور فعال فى نهضة مصر من جديد

Sofia El-behairy
16-08-2011, 10:44 PM
البرادعى مرشح الإسلامىين آخر نكتة !!!

ايه هو الاسلام من وجهه نظرك ؟؟

هل هو منظر ظاهرى فقط ؟؟

ام يجب ان يكون باطنى و من قلب ؟؟

اسلام عمل و تصرفات و مواقف قبل ان يكون جلباب و لحيه

انا بعتز كونى مسلمه و بحترم الاديان كلها

بس ليه نكته ام برادعى يكون مرشح للاسلاميين ؟؟

شكرا لمرور حضرتك ابو اسراء و كما نعرف ان اختلاف الراى لا يفسد للود قضيه و كل منا يفكر فى مصلحه مصر من منظره الشخصى و كما يقولون ان كل طرق تؤدى الى روما و علينا جميعا ان نعمل لمصحلتنا و لرفع البلد ..ان الله لا يغير من قوم حتى يغيروا من انفسهم ...

﴿يا أيها الذين آمنوا إن جاءكم فاسق بنبأ فتبينوا أن تصيبوا قوماً بجهالة فتصبحوا على ما فعلتم نادمين﴾.

Observer
16-08-2011, 10:57 PM
معقووووووووول ؟!
يعنى انت مش ملحد ولا علمانى ولا ليبرالى كافر زى ما بيقولوا ؟!
أصلى أنا مسلم كمان وبحب البرادعى زيك بس خايف أطلع ملحد من أعداء الإسلام
هو ينفع واحد مش ملحد ينتخب البرادعى رئيس لمصر ولا مينفعش ؟!!

sniper_2600
16-08-2011, 11:46 PM
كلام جميل ويا ريت نتحد
لكن مرشح الاسلاميين تعنى فى ذهننا كلمة معينة وفى ذهنى انا شخصيا مرشح الاسلاميين يريد تطبيق الشريعة"من وجهة نظرى"
وهل البرادعى يريد هذا بالفعل

ولماذا يطلق على التيارات الاخرى ليبرالية وعلمانية مش كلنا مسلمين طب خلاص يسموا نفسهم اسلاميين
بدل هذه المصطلحات

انا اعترض على هذا الجمل
ا
فهمت منها ان مرشح الاسلاميين كانه لا ينطبق عليه هذه المواصافات بل ان الاسلام هو اللى فيه الاخلاق كلها

اولا : اشكرك علي الحوار...

ثانيا : لا يوجد مسلم في مصر لا يريد تطبيق الشريعة فهي افضل شئ في الوجود ولكن المشكلة ليست في الشريعة ولكن المشكلة في من سيطبق الشريعة هذا هو محور الخلاف من ؟

علي سبيل المثال السلفيين " وانا اعترض علي الاسم لان جميع المسلمين سلفيين" ولكن دعيني استخدمه في هذا الحوار لاني اذا قلت وهابيين ساجد كثيريين يعترضون وفي المقابل لا يعطوني اسم محدد علي كل حال ... السلفيين يرون ان الاضرحة حرام والصوفيين علي العكس تماما وكلاهم مسلمين والاخوان اعتقد لم تحدد موقفها من الاضرحة...

هذا هو جوهر الخلاف ...

طبق الرسول صلي الله عليه وسلم هو و الخلفاء الرشيدين الشريعة كاملة ولكن ماذا بعد ان رحل الخلفاء والرسول صلي الله عليه وسلم نحن جميعا نعلم تاريخ الخلفاء من بعدهم نعم كانت الخلافة الاموية هي عصر الفتوحات الاسلامية ولكن هل كانوا الخلفاء وقتها عادليين مثل الرسول صلي الله عليه وسلم والخلفاء الرشيدين الاجابة لا ....

ولا يوجد حاليا شخص يمكن ان نقول عليه هذا الرجل مثل احد الخلفاء الرشيدين ... يعني ايه اللي يضمنلي ان لو واحد جه هيطبق بما يرضي الله ولن يكون متستر تحت عباءة الدين وانا لا اقصد اهانة احد ولكن ماذا يضمن لي يوجد كثير من الاشخاص اعرفهم لا يتركوا فرض وفي نفس الوقت شتامون وكذابون واعلم ان الجميع ليس مثلهم ولكن ماذا يضمن لي ان مثل هؤلاء لن يتستروا تحت عباءة الدين ويوهموا الناس وفي النهاية يطبقوا ما ينفعهم من الشريعة ويتركوا الباقي او يطبقوها كاملة ولا يطبقوها علي انفسهم مثل بعض امراء السعودية علي سبيل المثال ...

بالنسبة لمسمي التيارات الليبرالية والعلمانية يوجد فرق كبير وشاسع بين ان نقول هذا ليبرالي وهذا اسلامي لان الاسلام شئ عام لا يمكن حصره في جماعة او حزب او دعوة ولكن الليبرالية والعلمانية هي منهج وطريقة في التفكير وهذا شئ خاص ...

sniper_2600
16-08-2011, 11:55 PM
معقووووووووول ؟!
اعجبني تعليقك ...
ولكن الحقيقة مؤسفة ان هناك بعض الناس يعتقدون ان كل من ايد البرادعي هو ملحد او علماني او ليبرالي...
شئ مؤسف

sniper_2600
17-08-2011, 12:07 AM
احترم البرادعى ولا اقف عند اخطاء يتم رصدها لاحد

ولكن ليس هو مرشحى للرئاسة
واتمنى ان لم يصل للرئاسة ان يساهم فى تنمية وتطوير البلد مع الرئيس المختار من الشعب
كما اتمنى ان جميع المرشحيين اللذين لن يصلوا للرئاسة ان يكون لهم دور فعال فى نهضة مصر من جديد

احييك اخي علي هذه الروح... واتمني ان يكون الجميع مثلك وفي خلقك...
ليس بالضرورة يكون البرادعي او عمرو موسي او حمدين صباحي او الشيخ حازم صلاح ابو اسماعيل .... او مهما كان مرشحك لتحترمه بل يجب ان تحترم كل مرشح وكل فصيل وكل منافس لك وتذكر انه مصري فقط...

ناصر65
17-08-2011, 12:25 AM
بغض النظر عن كل شىء

البرادعى لا يصلح للرئاسة

ولن يصل - بإذن الله - الى الرئاسة أبداااااااااااااااااااااااااا

وأما عن حبك للبرادعى فهذه مسألة خاصة
" يحـــــشــر المــــرء مـــــع مــــــن أحــــــــــــب "

اما عن العلمانية فأنا أدعو الجميع لمعرفة معنى العلمانية اولا ...

Sofia El-behairy
17-08-2011, 12:25 AM
معقووووووووول ؟!

ههههه لا والله انا مسلمة و من مؤيدين البرادعى بس معرفش ايه سبب ان اى حد من مؤيدين البرادعى اى حد يفتكرهم اى ديانة تانيه غير اسلام ؟؟ شئ غريب فعلا

و المصيبه ان كمان اسمى لا يوحى بانى مسلمه بس الحمد الله الى فى منتدى اقتنعوا

انا زى ما قلت قبل كدا ان كل واحد بيختار اى مرشح و هذا يكفى انه بيختار عشان فى عصر الرئيس المخلوع مش كان حد عنده صوت اصلا

يبقى نحمد ربنا اننا بتكلم و بنختار دلوقتى و ان شاء الله كله فى مصلحه مصر

sniper_2600
17-08-2011, 12:30 AM
ههههه لا والله انا مسلمة و من مؤيدين البرادعى بس معرفش ايه سبب ان اى حد من مؤيدين البرادعى اى حد يفتكرهم اى ديانة تانيه غير اسلام ؟؟ شئ غريب فعلا

و المصيبه ان كمان اسمى لا يوحى بانى مسلمه بس الحمد الله الى فى منتدى اقتنعوا

انا زى ما قلت قبل كدا ان كل واحد بيختار اى مرشح و هذا يكفى انه بيختار عشان فى عصر الرئيس المخلوع مش كان حد عنده صوت اصلا

يبقى نحمد ربنا اننا بتكلم و بنختار دلوقتى و ان شاء الله كله فى مصلحه مصر

اسوء ما في الامر ان اغلبية معارضين البرادعي حاليا كانوا متحالفين معه قبل الثورة ولكن بعد الثورة انتهي كل شئ واصبحوا من اكثر المعارضين واعطوا ايحاء للناس ان كل من ايد البرادعي هو علماني وليبرالي وملحد...

Sofia El-behairy
17-08-2011, 12:32 AM
بغض النظر عن كل شىء

البرادعى لا يصلح للرئاسة

ولن يصل - بإذن الله - الى الرئاسة أبداااااااااااااااااااااااااا

وأما عن حبك للبرادعى فهذه مسألة خاصة
" يحـــــشــر المــــرء مـــــع مــــــن أحــــــــــــب "

اما عن العلمانية فأنا أدعو الجميع لمعرفة معنى العلمانية اولا ...

استاذ ناصر ..اهلا بحضرتك مره تانيه

طبعا حضرتك صور قبور و انا فاكره ده جدا ..تقريبا كنت بتبشرنى بالموت ...يلا مش مهم كلنا حنموت مين حيقعد يعنى

ثانيا : ليه حضرتك شايف ان برادعى لا يصلح للرئاسه ؟؟ ايه رايك تناقش و ده اكيد شرف ليا و اختلاف الراى لا يفسد للود قضيه و اكيد باحترام و يكون تبادل اراء و ليس صراع فى معركه

السؤال مهم : مين قال لحضرتك انى علمانيه !!!! مع احترامى لجميع تيارات و لكل انسان علمانى و ده حريه شخصيه

بس الحمد الله انا اعتز بكونى مسلمه مصريه عربيه مش ده كفايه و لا اية ؟؟

osama_mma14
17-08-2011, 01:36 AM
ايه هو الاسلام من وجهه نظرك ؟؟

هل هو منظر ظاهرى فقط ؟؟

ام يجب ان يكون باطنى و من قلب ؟؟

اسلام عمل و تصرفات و مواقف قبل ان يكون جلباب و لحيه

انا بعتز كونى مسلمه و بحترم الاديان كلها

بس ليه نكته ام برادعى يكون مرشح للاسلاميين ؟؟

شكرا لمرور حضرتك ابو اسراء و كما نعرف ان اختلاف الراى لا يفسد للود قضيه و كل منا يفكر فى مصلحه مصر من منظره الشخصى و كما يقولون ان كل طرق تؤدى الى روما و علينا جميعا ان نعمل لمصحلتنا و لرفع البلد ..ان الله لا يغير من قوم حتى يغيروا من انفسهم ...

﴿يا أيها الذين آمنوا إن جاءكم فاسق بنبأ فتبينوا أن تصيبوا قوماً بجهالة فتصبحوا على ما فعلتم نادمين﴾.

الأخت الكريمة حبذا لو تعرفينا ما هو مفهوم الإسلام

قبل أن نتكلم عن التغيير نتكلم عن الأساس المرتكز عليه التغيير

فهلا اعطيتينا شرحا مختصرا وموجزا عن مفهوم الإسلام

ما هو مفهوم الإسلام ؟

إسلامى عزتى
17-08-2011, 01:56 AM
اولا : اشكرك علي الحوار...

ثانيا : لا يوجد مسلم في مصر لا يريد تطبيق الشريعة فهي افضل شئ في الوجود ولكن المشكلة ليست في الشريعة ولكن المشكلة في من سيطبق الشريعة هذا هو محور الخلاف من ؟

علي سبيل المثال السلفيين " وانا اعترض علي الاسم لان جميع المسلمين سلفيين" ولكن دعيني استخدمه في هذا الحوار لاني اذا قلت وهابيين ساجد كثيريين يعترضون وفي المقابل لا يعطوني اسم محدد علي كل حال ... السلفيين يرون ان الاضرحة حرام والصوفيين علي العكس تماما وكلاهم مسلمين والاخوان اعتقد لم تحدد موقفها من الاضرحة...

هذا هو جوهر الخلاف ...

طبق الرسول صلي الله عليه وسلم هو و الخلفاء الرشيدين الشريعة كاملة ولكن ماذا بعد ان رحل الخلفاء والرسول صلي الله عليه وسلم نحن جميعا نعلم تاريخ الخلفاء من بعدهم نعم كانت الخلافة الاموية هي عصر الفتوحات الاسلامية ولكن هل كانوا الخلفاء وقتها عادليين مثل الرسول صلي الله عليه وسلم والخلفاء الرشيدين الاجابة لا ....

ولا يوجد حاليا شخص يمكن ان نقول عليه هذا الرجل مثل احد الخلفاء الرشيدين ... يعني ايه اللي يضمنلي ان لو واحد جه هيطبق بما يرضي الله ولن يكون متستر تحت عباءة الدين وانا لا اقصد اهانة احد ولكن ماذا يضمن لي يوجد كثير من الاشخاص اعرفهم لا يتركوا فرض وفي نفس الوقت شتامون وكذابون واعلم ان الجميع ليس مثلهم ولكن ماذا يضمن لي ان مثل هؤلاء لن يتستروا تحت عباءة الدين ويوهموا الناس وفي النهاية يطبقوا ما ينفعهم من الشريعة ويتركوا الباقي او يطبقوها كاملة ولا يطبقوها علي انفسهم مثل بعض امراء السعودية علي سبيل المثال ...

بالنسبة لمسمي التيارات الليبرالية والعلمانية يوجد فرق كبير وشاسع بين ان نقول هذا ليبرالي وهذا اسلامي لان الاسلام شئ عام لا يمكن حصره في جماعة او حزب او دعوة ولكن الليبرالية والعلمانية هي منهج وطريقة في التفكير وهذا شئ خاص ...

اذا كانت المشكلة فيمن سيطبق الشريعة ومش عارفين هو هيعمل ايه
فليه بردو منقولش اللى مش هيطبق الشريعة مش عارفين هو هيعمل ايه؟؟
وهل حضرتك تعتقد ان لو واحد فعلا ثبتت ادانته انه يستعمل الشريعة او المنصب لمصالح شخصية
هل تعتقد ان الشعب المصرى حينئذ سيسكت لا طبعا سنعارض كما فعلنا فى الثورة
وربنا يعلم ان مفيش حد دلوقتى زى الخلفاء الراشدين ومع ذلك اخبرنا فى القرآن الكريم بوجوب تطبيق الشريعة
اذا كانت الليبرالية والعلمانية شئ خاص فلما تنكرون علينا مصطلح اسلاميين وكلنا مسلمين ومفيش حد يستطيع ان يكفر احد
شكرا على الحوار الراقى

usernamo
17-08-2011, 02:24 AM
برده اسلام و اسلاميين و كلام من ده .. يعنى هى البلد مفيهاش غير كده ؟؟ كل احوال البلد و احوال العالم العربى مفيهوش غير كده .. اسف الموضوع مخالف و ينقل الى ارشيف المثير للجدل ..