مشاهدة النسخة كاملة : حافز البطيخ للمعلمين

ابورميساء
29-08-2011, 11:07 AM
تحاول الوزارة حاليا تحسين اوضاع المعلمين ماديا عن طريق مجموعه من الحلول وهى
1- وضع بطيخ فى الشارع وان يبيع المعلمين هذا البطيخ بنص المكسب
2- اعطاء كل معلم فرخه تبيض ويستفيد مباشرة من البيض لمما نرقد عليه فى المدارس فيطلع كتاكيت ونستفيد ونبقى اغنياء
3- نتاجر فى المخدرات وبكدا نكون اغلى من حسنى وعياله
4- نتاجر فى الاثار
5- نركب توكتوك بعد المدرسه
6- نشحت فى الشوارع
وحرصا من الوزراة على تحسين اوضاعهم الماليه قررت الحكومه وضع حافز البطيخ وذلك لكى نرقى بالتعليم وبمصرنا الحبيبه
منك لله ياحمد ياجمال انت واللى بيحاربوا الناس دى
والله ياجماعه انا سمعت واحد بيقول ان المدرسين دول باجحين قوى دروس وكادر ايه هما هيفتروا
اعتقد ان جاء الوقت اللى نتغير فيه انا معاكم فى الوقفه واقسم بالله زى منا داخل العيد ومش معايا فلوس والله ماهسكت الا لما اخد حقى كفايه قرف انا زهقت من الاهانات اللى بتقع على المعلم حرام والله لن اتحرك من امام الوزارة الا لما اخد حقى او اقعد فى الشارع

مستر بطاطا
29-08-2011, 01:05 PM
أفكار رائعة
وجديرة بالاهتمام
واسمح لى :
ههههههههه هه هه هه هـ
هى دى حكومة بعد الثورة
علشان تاخد حقك اتعلم تعمل مظاهرات - إضراب - تعطيل العمل - أو ..........
وإن كان دا أسلوب التعامل مع المتخلفين فى حكومتنا الهائلة
يبقى علينا استحداث أساليب جديدة تتماشى مع فكر المتخلفين
ويجعله عااااااااااااامر

sobhy333
29-08-2011, 04:25 PM
تعرفوا ان المدرسين هم اللى عملوها فى نفسهم من غير ما يقصدوا بسلبيتهم المستمرة بمعنى ان كل مدرسة بها 70معلم فيهم 10بيتعاطوا دروس خصوصية كان المفروض على الستين انهم ينبذوهم ويحقروا منهم وكمان يحاربوهم هم والمدير اللى متستر عليهم لان المدرسين دول اللى جابوا المصايب للتعليم ولوثوا الباقيه الشريفة واختلط الحابل بالنابل فى عيون الوزارة وكلوا بقى ريحته وحشة وتقرف ( كان زمان من اكتر من عشرين سنه كنت معين حديث وكان عندنا مبدأ ان المريض لازم يروح للطبيب والطالب الضعيف لازم ياخد درس خصوصى يعنى المقصد ان اللى بياخد درس مريض وبيتعالج الوضع اتفهم دلوقتى غلط الولد الشاطر بياخد درس وابوه بيفتخر ابنى بياخد درس فى مادة كذا وكذا وكذا اشمعنا ابن فلان هو احسن من ابنى ياساده ياساده دى ثقافة بلد ومش هتتغير ( ان الله لا يغير مابقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم) ياساده انبذوا مدرسى الدروس الخصوصية حتى يظهر للجميع الغث من الثمين ساعتها ابشركم بان الحكومه ستوافق على 3000 جنيه لكل معلم والدليل ان الوزير الهمام قال انا لا اجرم الدروس الخصوصية علشان يستمر التعليم فى تدهور دروس بره المدرسة وجواها وطبعا الحكومة بتوفر ومتديش للمدرسين حقوقهم لان فيه فزاعه اسمها الدروس الخصوصية يلا من بداية هذا العام حاربوا متعاطى الدروس وهناك طرق كثيرة انتوا عرفينها اكتر منى .

هيما2011
29-08-2011, 10:20 PM
حسبى الله ونعم الوكيل

Mr_Peter Elnessr
29-08-2011, 11:49 PM
ينبغي تجريم الدروس الخصوصية والعيادات الخارجية للأطباء