مشاهدة النسخة كاملة : حوار بين ثلاثة لو عرفت مين فيهم المدرس فاتصل بي ولك جائزة

أيمن الوزير
02-09-2011, 12:54 AM
حوار بين مدرس وعامل في الكهرباء وعامل في شركة بترول ولكني أطلقت عليهم أسماء مختلفة لو عرفت من فيهم المدرس فاتصل بي ولك بإذن الله دعوة بظاهر الغيب

التقي ثلاثة أشخاص بعد فترة طويلة فدار بينهم الحوار التالي :
مطحون : أنت مؤهلك أيه
محظوظ : راسب إعدادية
أنور : الحمد لله نجحت فيها لكن بعد ست ملاحق
مطحون : أنا أتذكركم في الابتدائية كنتم أغبياء ولكني كنت الأول علي المدرسة الإعدادية ودخلت ثانوي سنة وكلية تربية 1996
محظوظ : ههههههههههههه ألفين سلام وتحية
أنور : هي دي السنة اللي أنا أجوزت فيها بنت الناظر
محظوظ : يا مطحون أنت اشتغلت أيه بعد الجامعة طول عمرك ذكي وعبقري وكلنا كنا نقول أن لك مستقبل
مطحون " باكيا " مدرس ولكن وبدون شماتة بعد الثورة وضعنا هيتعدل بيقولوا الوزير ممكن يعطينا الحد الأدني 1200 جنيه
أنور : يا نهار ضلمة هو أنت مرتبك أقل من كدة . ده أنا مرتبي 1200 جنيه غير حوافز400% ومكافأة كل ثلاث شهور .
مطحون : واضح علي شكلك وبيتك يا أبو ست ملاحق في الاعدادية وأنت يا محظوظ ياللي ماعرفت تاخد الاعدادية مرتبك كام
محظوظ : 6 آلاف جنيه
مطحون 6 ألاف في السنة مثلي
محظوظ : ههههههههههههههه في الشهر يا أبو تربية
أنور : والله فرصة جميلة أننا تقابلنا ممكن نختار يوم نتقابل فيه
محظوظ : والله أتمني لأنني أحس بفراغ قاتل كل يوم أروح الشغل ساعة وطول اليوم فاضي
مطحون : لا لا عندي مدرسة من السابعة والنصف حتي الثالثة وبعدها درسين من خمسة لستة ومن ستة لسبعة وبعدين تحضير وتجهيز لليوم التاني
محظوظ : وبتشوف اصحابك امتة ؟؟؟؟؟؟؟ وبتشوف أولادك أمتة ؟؟؟؟؟؟ ومراتك ملهاش نصيب فيك
أنور : يا عم محظوظ لو مطلعتش الذكاة تعالي نديها لابتاع التربية هو لسة متجوزش ولا حتي واحدة راضية بيه رغم انه كان في يوم نبيه
مطحون ذهب لبيته وجد أخوته الصغار يذاكرون ف***هم وقال : اللي هيذاكر منكم مش أخويا ولا أعرفه
و والله ما أنا رايح المدرسة تاني ولو رحت ما أنا شغال حتي يساوني بالعامل صاحب راسب الإعدادية

طبعا وأنتم تعرفون قصة عامل الاتصالات وعامل المواصلات حينما تقابلا مع زميلهم المعلم ,

s2011s
02-09-2011, 02:14 AM
تمامالتمام

wahsh2008
02-09-2011, 03:30 AM
موعدنا السبت 10/9/2011 الاعتصام امام مجلس الوزراء

mikhaelsedrak
02-09-2011, 10:03 AM
فكرتنى بمحدود الدخل مظلوم الغلبان

الأسطورة1
02-09-2011, 01:08 PM
موعدنا السبت 10/9/2011 الاعتصام أمام مجلس الوزراء
يوم الكرامة يوم الكرامة

alneseem
02-09-2011, 03:38 PM
حلوه وفى نفس الوقت مره عليه قوى لانها فكرتنى بضعفى امام محظوظ وانور الى كانوا بيغشوا منى زمان
وعلشان كده الجهل والفساد انتشر فى كل مكان

حكومات ظالمه ومتخلفين امتى يجى الوقت ونشوف فيه حكومات على حق تقدر العلم واصحابه وتضع كل واحد فى مكانه بقدر علمه

اسامه القزاز
02-09-2011, 06:00 PM
حوار بين مدرس وعامل في الكهرباء وعامل في شركة بترول ولكني أطلقت عليهم أسماء مختلفة لو عرفت من فيهم المدرس فاتصل بي ولك بإذن الله دعوة بظاهر الغيب

التقي ثلاثة أشخاص بعد فترة طويلة فدار بينهم الحوار التالي :
مطحون : أنت مؤهلك أيه
محظوظ : راسب إعدادية
أنور : الحمد لله نجحت فيها لكن بعد ست ملاحق
مطحون : أنا أتذكركم في الابتدائية كنتم أغبياء ولكني كنت الأول علي المدرسة الإعدادية ودخلت ثانوي سنة وكلية تربية 1996
محظوظ : ههههههههههههه ألفين سلام وتحية
أنور : هي دي السنة اللي أنا أجوزت فيها بنت الناظر
محظوظ : يا مطحون أنت اشتغلت أيه بعد الجامعة طول عمرك ذكي وعبقري وكلنا كنا نقول أن لك مستقبل
مطحون " باكيا " مدرس ولكن وبدون شماتة بعد الثورة وضعنا هيتعدل بيقولوا الوزير ممكن يعطينا الحد الأدني 1200 جنيه
أنور : يا نهار ضلمة هو أنت مرتبك أقل من كدة . ده أنا مرتبي 1200 جنيه غير حوافز400% ومكافأة كل ثلاث شهور .
مطحون : واضح علي شكلك وبيتك يا أبو ست ملاحق في الاعدادية وأنت يا محظوظ ياللي ماعرفت تاخد الاعدادية مرتبك كام
محظوظ : 6 آلاف جنيه
مطحون 6 ألاف في السنة مثلي
محظوظ : ههههههههههههههه في الشهر يا أبو تربية
أنور : والله فرصة جميلة أننا تقابلنا ممكن نختار يوم نتقابل فيه
محظوظ : والله أتمني لأنني أحس بفراغ قاتل كل يوم أروح الشغل ساعة وطول اليوم فاضي
مطحون : لا لا عندي مدرسة من السابعة والنصف حتي الثالثة وبعدها درسين من خمسة لستة ومن ستة لسبعة وبعدين تحضير وتجهيز لليوم التاني
محظوظ : وبتشوف اصحابك امتة ؟؟؟؟؟؟؟ وبتشوف أولادك أمتة ؟؟؟؟؟؟ ومراتك ملهاش نصيب فيك
أنور : يا عم محظوظ لو مطلعتش الذكاة تعالي نديها لابتاع التربية هو لسة متجوزش ولا حتي واحدة راضية بيه رغم انه كان في يوم نبيه
مطحون ذهب لبيته وجد أخوته الصغار يذاكرون ف***هم وقال : اللي هيذاكر منكم مش أخويا ولا أعرفه
و والله ما أنا رايح المدرسة تاني ولو رحت ما أنا شغال حتي يساوني بالعامل صاحب راسب الإعدادية

طبعا وأنتم تعرفون قصة عامل الاتصالات وعامل المواصلات حينما تقابلا مع زميلهم المعلم ,

تابع القصة بعد اذن صاحبها استاذ ايمن : وبعد مرور أعوام
قابل مطحون محظوظ فى الشارع فوجده يمشى بطريقة غير طبيعية
فسأله مطحون : مالك
فقال محظوظ : لا مفيش شوية تعب كده ..
مطحون : ايه مالك الف سلامة
محظوظ : والله عملت عملية فى الفقرات واثرت عليا كتير فى المشى والنظر
مطحون : الف الف سلامة شفاك الله وعفاك اقدر اعملك اى خدمة
محظوظ : ليا طلب
مطحون : اؤمر انا تحت امرك
محظوظ : عايزك تودينى اكشف فى القاهرة بيقولوا فيه دكتور كبير قوى كشفه 200 جنيه وبيعمل اشاعات وتحاليل مظبوطة بحوالى 1000 جنيه
مطحون : بس انا مرة كشفت عند دكتور هنا شاطر جدا كشفه 50 جنيه بس وتحاليله 30 جنيه والحمد لله ربنا شفانى عنده
محظوظ : لا انا رحت له ومجتش على علاجه
مطحون : طيب ليه اخترتنى انا ومقلتش لصاحبك أنور
محظوظ : انور قاعد بابنه فى المستشفى بقاله كتير
مطحون : لاحول ولا قوة الا بالله ... ليه ماله ؟
محظوظ : ابنه عامل عملية كبيرة فى القلب ومحتاج رعاية طويلة دا بقى صارف عليه يجى 30000 جنيه
مطحون : طيب انا أروح اتصل بزوجته أسالها عنه وأقولها ألف سلامة
محظوظ : مراته طلقها من زمان
مطحون : لاحول ولا قوة الا بالله ..... ليه كده ؟
محظوظ : لأنها كانت ست مسرفة وطماعة كل يوم تطلب منه طلبات
وخليته محلتوش حاجة .
زملائى الأحبة : لم اقصد ابدا من تكملة قصة زميلى المحترم انى رافض المليونية لا انا ان شاء الله رايح معاكو بس
اوعو تنسوا قول الله تبارك وتعالى (( ولا يظلم ربك أحدا ))
ربنا سبحانه وتعالى اسمه العدل وهو عادل ومعوضها لينا بس احنا مش عارفين نحسبها كويس
مطالب المعلمين مشروعة ولا أحد ينكر ذلك وسنظل صابرين حتى تتحقق العدالة التى تنادى بها اى ثورة