مشاهدة النسخة كاملة : تجاره انجلش المنصوره .. teg eng mansoura اي سؤال للي داخلين جديد

noorelghad
03-09-2011, 04:43 PM
اي استفسار بخصوص الكلية والمواد والكورسات اللي بتتاخد و الورق والمذكرات والكلام ده كله
اللي عاوزاي حاجه يسأل انا في 3 تجاره انجلش المنصوره

same7 8
03-09-2011, 06:59 PM
طب يا باشا قولنا ملخص مختصر كده تطمنا

noorelghad
03-09-2011, 07:55 PM
bos ya sedy .. hya el kola sahla msh sa3ba zay ma el nas mot5ila
blnsba l mawad el term el awel bta3 sana 2ola
Principles Of Accounting .. math for business .. management .. micro economic .. w mada b el 3arby
el drs elle bydrso msh 3arf hayt8yro wala l2a bs lama ynzl gadwlko hab2a a2olko nzam kol dr mn elle bydlko a w a nzamo f el examat ..
w blnsba l el coursat .. enta momkn t3tmd 3ala nafsk w mat5odsh coursat 5als .. bs law hata5od f 8albn el mwad elle byta5d feha mawad el accounting w el economic w el math ..

w bos sebly mailk w el acc bta3k 3ala el face .. enta lama ba3tholy wasl ngom kda msh fahmo ektobo bwdo7 hna

بنت الشاطئ1
03-09-2011, 07:58 PM
انا عايزة اعرف بالنسبة للمستقبل
انا اولا مش تجارة انجلش
و ضمان الشغل هو الحاجة الوحيدة اللى ممكن تساعدنى احولها
ادعولى
انا مجموعى جايب تجارة انجلش و معديها بكتير
انا سمعت ان العشرة الاوائل بيتعينوا فى بنوك ده حقيقى و لا لا
و كمان عايزة اعرف كام معيد بيتعين فى كل سنة و لا مفيش تعيين
و كما عايزة ملخص اكيد يعنى نظام المذاكرة و الامتحانات
معلش طلبات كتير
جزاك الله خيرا

بنت الشاطئ1
03-09-2011, 07:59 PM
اه وطلب كمان بلاش فرانكو بليز

noorelghad
03-09-2011, 08:08 PM
اولا بالنسبه للشغل فا اكيد فرصت تجاره انجلش اكبر من فرصت تجاره عربي والا ماكانوش عملوها .. وبردو في الاول و الاخر دي بتاعت ربنا بقي لان الرزق مش في ايد حد

بالنسبة ل العشره الاوائل فا انا معنديش فكره بس معتقدش انهم بيتعينو في بنوك عن طريق الكليه يعني .. ممكن بيبقي ليهم الاولوية لما بيقدموا في البنوك و كده يعني ..

وبالنسبه للمعيدين فا الكليه كاتبه انها في خلال ال 3 سنين الجايين هتاخد 2 معيدين من كل قسم

وبالنسبه للمذاكره فهي ممكن تبقي رخمه في اول كام اسبوع كده لانك مش متعوده تذاكري ب الانجلش و كده لكم بعد كده بتبقي ساهله جدا والماده اللي بتبقي صعبة اللي بتبقي ب العربي .. والامتحانات بتبقي كويسه وخصوصا انها كلها بتبقي صح و خطأ واختياري

بنت الشاطئ1
03-09-2011, 08:12 PM
ايوة 2 معيدين فى كل قسم ده كل سنة و لا كل 3 سنين
و انا اسمع ان شغلها كويس اه بس بالواسطة و احنا طبعا فى زمن الواسطة

noorelghad
03-09-2011, 08:16 PM
مش عارف بصراحه كل سنه ولا كل 3 سنين .. بس تقريبا كل سنه بيتعين معيدين
وبالنسبه ل الواسطه بقي ف لو حطينا كده في دمتغنا يبقي مش هنعيش لازم نتفائل شوية

بنت الشاطئ1
03-09-2011, 08:21 PM
ربنا يستر انا عن نفسى مقتنعة بان اللى بيجتهد فى حاجة ربنا بيوفقه بس حكاية الافكار الموجوده و اللى نتمنى ان البلد تتصلح بعد الثورة
ربنا بجد يستر و ادعولى ان احول لتجارة انجلش

same7 8
03-09-2011, 11:28 PM
moha_2010_55***********

same7 8
03-09-2011, 11:36 PM
انا بعتلك رساله بالميل ومشكور يا برنس والله ومنك نستفيد ان شاء الله نتكلم ع الميل ومشكور ع مجهودك

لؤي حمزة احمد
04-09-2011, 02:20 AM
هى حضرتك المتحانات كلها صح و غلط ولا بعض المتحانات
ارجو الرد

بنت الشاطئ1
04-09-2011, 12:44 PM
انا بقى عايزة اعرف نظام المذاكرة

noorelghad
04-09-2011, 01:13 PM
لؤي .. ايوا الامتحانات كلها صح وغلط واختياري

بنت الشاطئ .. نظام المذاكره ازاي يعني

بنت الشاطئ1
04-09-2011, 01:53 PM
عايزة اعرف نظام المذاكرة فى الكلية
كلية سهلة و لا صعبة
حكاية التقدير سهل و لا صعب
يعنى نمسك الكتاب نعد نصم و لا على الماشى
يعنى تقولنا انت بتذاكر المادة ازاى

Analyzer.Mn3m55
04-09-2011, 02:02 PM
انا مش تجارة انجلش انا عربى و فرقت الانجلش معايا على درجة :(
ألمهم عاوز اعرف ايه كورسات الكمبيوتر اللى ممكن اخدها و تفيدنى فى مجالى اصلى فكرت اخد > ccna w w cisco w ic3 w ITI
و البورصه > CFA
محتار لانى شااااااطر جدااا فى البرمجه بجميع لغاتها و التصميم يعنى photo shop , maya , cinema 4d
ولا اركز فى اولى انى اجيب امتياز و فى الاجازة ادخل امتحان التويفل فى الانجلش عشان اعوض نقص انى مدخلتش تجارة انجلش و اخد كورس human resources
و تانيه نفس النظام و فى اجازتها اخد دورسات البرمجه اللى متعلقه بتجارة زى oracle w SQL w access و كورس المانى لانى كويس فيه بردو
ولا شايييييف ايه انا ملخبط نفسى جدااااااااااااااااااااااااا

بنت الشاطئ1
04-09-2011, 02:09 PM
انا اولا مش تجارة انجلش بس عايزة ادخلها ادعيلى بقى
بس اسمحلى اساعدك
شوف انت الكورسات دى كلها تمام و خصوصا الانجلش
بس انا اسمع ان ممكن تاخد دبلومة بعد ماتخلص و تدرس انجلش و كانك اخدتها انجلش بالظبط طبعا مع باقى الكورسات كده يبقى تمام اوى وربنا يوفقك

بنت الشاطئ1
04-09-2011, 02:11 PM
بس انت بس شد حيلك فى تجارة عربى و هات تقديرات كويسة كل سنة
بس عندى سؤال هو كورس البورصة ده بيساعدك ازاى يعنى بمعنى نهم لو جيت تقدم وظيفة او كده و ده مطلوب فى تجارة انجلش و لا لا
و شكرا

Analyzer.Mn3m55
04-09-2011, 02:19 PM
كورس البورصه ده مهم جدااااا بس مستوى متقدم و صعب شوية مش اى حد بياخده لازم تكونى متمكنه جداا من الموضوع ده انا ابن عمى اخده و اشتغل فى البورصه قدم على شغل هناك و اخدوه و ما شاء الله عايش مرتااااح جداا دلوقتى ..
بس بالنسبه للدبلومه انا مش عارف والله انا اختى ماجيستير طب بتقولى ان الدبلومه دى حاجة اقل من الماجيستير كمااااان فا مش عارف حلوه ولا ايه انا هسال عنها .. و انتى ربنا معاكى و تروحى انجلش .. بس هو ينفع يجيلك عربى و تحولى انجلش .. انا صاحبى جايب 92 معايا فى نفس الكلية حاول ينقل انجلش قالوله لا و زعل جدااااااااا.. ان شاء الله ربنا يقدملك الخير يارب

بنت الشاطئ1
04-09-2011, 02:35 PM
انا اصلا مش تجارة خالص
بس حكاية تحويل من عربى لانجلش مش عارفة
انا اللى اعرفه مادام انت مجموعك جايب الكلية يبقى خلاص تدخلها

same7 8
04-09-2011, 03:17 PM
بس كلامك حلو بس مع احترامى مهما اخدت كورسات بتاع الكلية له الاولوية لانه بياخد كورسات هوا كمان
بس اهم حاجة اللى يجيب تقدير ف الكلية وربنا يوفق الجميع باذن الله وف الاول والاخر دا نصيب

actavious_
12-06-2012, 12:18 AM
طيب لو حضرتك لسه متابع قولى مصاريف الكلية بتبقى كام كل سنة ، شكرا :)