مشاهدة النسخة كاملة : هام جدا جدا جدا للمتعاقدين

الحويني
05-09-2011, 02:49 PM
إلى كل معلم متعاقد لديه شئ من الرجولة والجرأة نحن معلمى قطاع بيلا محافظة كفر الشيخ قررنا بالاجماع والتوافق فيما بيننا بالاضراب العام عن التدريس فى المعاهد الازهرية فى اول يوم من الدراسة والاضراب سوف يكون فى المعاهد فكل مدرس متعاقد لن يقوم بعمله حتى صدور قرار التثبيت
ولن نتخاذل ولن نتراجع عن هذا القرار حتى يتم التثبيت
وأرجو من باقى المحافظات مساندتنا بان يفعلوا مثلنا فيد واحدة لا يمكنها التصفيق
فقد تم التواصل فيما بيننا فى انحاء مراكز المحافظة وتم الاتفاق على الاضراب عن العمل ولن يصدنا عن موقفنا شيخ ولا وكيل ولن ننصرف حتى صدور قرار التثبيت

Observer
05-09-2011, 02:58 PM
فكرة ممتازة

رائحه الورد
05-09-2011, 03:35 PM
ياريت الكل يعمل كده لان الكل اتثبت الا احنا معع احترامى للجميع حتى معلمى الحصه بالتربيه والتعليم اتثبتوا وحتى من لم يكمل 3 سنوات ربنا يبارك لهم طبعا لكن ده ظلم لنا بجد

حمدي النقير
05-09-2011, 04:43 PM
تفكير ممتاز

الحويني
05-09-2011, 08:27 PM
شكرا على مروركم

مدحت عمر
05-09-2011, 08:35 PM
هذه هو الكلام الذى يجب ان يكون ولا عاش الجبناء وما أكثرهم فى الازهر
احذرو الحرب الاعلامية الذى يتبعها الازهر
من قرارات كاذبة تخمد الهمم فى نفوسنا
وهذه ورقة لائتلاف سوهاج المتعاقدين وتم طبعها وتوزيعها
يمكنك ذلك
اذا اردت ذلك
ولكن كنت انت الذى يريد ذلك
والله الموفق والمستعان

TheProf_t
05-09-2011, 11:07 PM
اسأل الله العون والتوفيق

أم عمير
05-09-2011, 11:14 PM
هذه هو الكلام الذى يجب ان يكون ولا عاش الجبناء وما أكثرهم فى الازهر

سبحان الله !!
هو اللى مش مقتنع بوجهة نظر حضرتك وحضرته يبقى جبان أو غير شريف ؟؟
على فكرة انا بتكلم فى معهدى على أى حاجة غلط ولو طلبوا منى حاجة ضد مبادئى بقول مش هعملها وبصوت عالى كماااااااااااان واللى بيقولى كلمة بردهاله عشرة طالما انى عارفة ان الحق معايا
وف نفس الوقت مش مقتنعة بفكرة الاضراب لأسباب عارفة إن حضرتك مش هتحب تسمعها فمش هقولها
لانك حتى لو سمعتها مش هتقتنع بيها للاسف
عموما أنا من قطاع بيلا وأعلن رفضى للاضراب ولو ليا حق هاخده بالقانون إن شاء الله
وما أصابكم فبما كسبت ايديكم

الحويني
06-09-2011, 08:30 AM
سبحان الله !!
هو اللى مش مقتنع بوجهة نظر حضرتك وحضرته يبقى جبان أو غير شريف ؟؟
على فكرة انا بتكلم فى معهدى على أى حاجة غلط ولو طلبوا منى حاجة ضد مبادئى بقول مش هعملها وبصوت عالى كماااااااااااان واللى بيقولى كلمة بردهاله عشرة طالما انى عارفة ان الحق معايا
وف نفس الوقت مش مقتنعة بفكرة الاضراب لأسباب عارفة إن حضرتك مش هتحب تسمعها فمش هقولها
لانك حتى لو سمعتها مش هتقتنع بيها للاسف
عموما أنا من قطاع بيلا وأعلن رفضى للاضراب ولو ليا حق هاخده بالقانون إن شاء الله
وما أصابكم فبما كسبت ايديكم [/center]

الى الاخت الفاضلة ام عمير نحن لا نفرض على احد حق الاضراب ربما تختلف وجهات النظر ولكن يبقى سؤال وارجو الرد عليه وانت من قطاع بيلا هل المعلم المتعاقد يتمتع بحقوقه كاملة ام مهدور حقه فى هذا القطاع الفاسد وهل انت تتمنين ان تظلى للابد متعاقدة انظرى يا اخت ام عمير الى المتعاقدين الرجال كل منهم لديه اسرة يخشى عليها يريد ان يتمتع بحياة كريمة اعذرينى فيما اقول انت امراة متزوجة بمعنى انك لو فقدتى عملك لن تحزنى لان زوجك يعولك
ولكن نحن كرجال من يعولنا ويعول اسرنا
اختى الفاضلة وجهة نظرك تحترم ولكناه غير صحيحة وغير مقبولة ومهما قلتى فهذا ضعف وتخاذل

نسر مصر
06-09-2011, 09:40 AM
اخى العزيز . احنا عازيين نرتب للموضوع ونكون مشين على خطوات اساسية بمعنى انت هتسيب كل معلم يعتصم فى معهده لا احنا مش عاوزين كدة احنا عاوزين ايه الكل وبدون اسثناء الذهاب الى جميع المناطق معلمين ومعلمات وفى نفس الوقت تكون مطالبنا واحدة ولا نخشى فى ذلك الا الله وتعتبر تجربة اخواننا فى بنى سويف افضل مثال على ذلك ونحاول بقدر الامكان نصعد الامور بحيث تكون مظاهرة حقيقية لان احنا حقنا مهدور من كل حاجة من تثبيت ومن كادر الـ احنا امتحناه من سنتين ومخدناش فلوسة ومن 200% حافز الاثابة الـ ضاع علينا . اظن كفاية كدة بقى جه الوقت الـ نقف مرة واحدة فى حياتنا رجالة
مدرس متعاقد ( لا يخشى الا الله ) محافظة كفرالشيخ

أم عمير
07-09-2011, 01:09 AM
الى الاخت الفاضلة ام عمير نحن لا نفرض على احد حق الاضراب ربما تختلف وجهات النظر ولكن يبقى سؤال وارجو الرد عليه وانت من قطاع بيلا هل المعلم المتعاقد يتمتع بحقوقه كاملة ام مهدور حقه فى هذا القطاع الفاسد وهل انت تتمنين ان تظلى للابد متعاقدة انظرى يا اخت ام عمير الى المتعاقدين الرجال كل منهم لديه اسرة يخشى عليها يريد ان يتمتع بحياة كريمة اعذرينى فيما اقول انت امراة متزوجة بمعنى انك لو فقدتى عملك لن تحزنى لان زوجك يعولك
ولكن نحن كرجال من يعولنا ويعول اسرنا
اختى الفاضلة وجهة نظرك تحترم ولكناه غير صحيحة وغير مقبولة ومهما قلتى فهذا ضعف وتخاذل
يا اخى الكريم
حضراتكم ليكم حقوق ؟ آه
مهمشين ومحدش مهتم بمشاكلكم ؟ آه
مش قادرين تعيشوا الحياة الكريمة اللى نفسكم فيها ؟ معاكم ف كل ده

إنما اللى يخالفك فى الرأى تقول عليه جبان او غير شريف؟
ده اللى أنا معترضة عليه
وللاسف ف اكتر من موضوع بيقولوا الكلام ده
ان اللى مش هيشارك فى الاضراب سلبى - متخاذل - جبان ...
طبعا مينفعش إن حد يحجر على آراء حد
يا سيدى اعمل اللى انت عايزه وسبنى اعمل اللى انا عايزاه من غير سب أو سوء ظن
ثم إنى حتى لو متزوجة فأظن الظروف الاقتصادية دلوقتى بتحتم ان الزوجة يكون ليها دخل زى زوجها عشان يعرفوا يعيشوا بس مستورين
بس انا ليا افكارى ومعتقداتى وزى ما بحترم كلامكم ومش معترضة عليه ياريت محدش يعترض على عدم اشتراكى معاكم
والا بقى هنتعامل مع بعض على أساس ( من ليس معنا فهو ضدنا )

الحويني
08-09-2011, 10:58 AM
جزاكم الله خيرا

أم عمير
08-09-2011, 08:47 PM
جزاكم الله خيرا
وإياكم
هذه الجملة دليل على أنكم ترفضون الاستماع للاخر
فمهما قلت ودللت على وجهة نظرى فستعتبرونه تخاذلا
يا اخى الكريم
رأيك صواب يحتمل الخطأ
ورأى غيرك خطأ يحتمل الصواب
فهلا تعلمنا الإنصاف قبل أن نتكلم!!؟
هلا سألتم أنفسكم هل ما سنفعله يجوز شرعاً أم يحرم ؟
ام أن الأمر أصبح الآن مرهون بالدنيا وفتنتها؟
لكنى فى النهاية ألتمس لكم بعض العذر
لذا فلن أطالبكم بالعدول عن فكرة الاضراب
لكنى لن أشارك معكم وأرجو من الجميع احترام كل الأراء ولو خالفتكم
دون التشكيك فى النوايا والأهداف
فكلنا يسعى للمصلحة وإن اختلفت أساليبنا وتوجهاتنا
شكراً لك

جلليو
08-09-2011, 10:09 PM
يجب التنسيق والترتيب بين جميع المناطق في كل المحافظات حتي نكون اقوياء نتحرك في وقت واحد ياريت ارقام تلفونات المنسقين في كل مركز اومنطقة اومحافظة حتي يتم اتواصل بيننا جميعا