مشاهدة النسخة كاملة : جارى تفريغ ثورة المعلمين من مضمونها !!!!! شوفو تهريج ريم ماجد وضيوفها !!!!!

معلم اقصرى
08-09-2011, 12:32 AM
جارى التفريغ ::::::::::::::::::::::::::
.
اللقاء الكوميدى على قناة اون تى فى تم تفريغه من مضمونه بطريقة مفضوحة ... !! واعتبار ان ثورة المعلمين من اجل اصلاح منظومة التعليم فقط .. وان المللمين لابيحثون عن حوافز او غيره .. . واعتقد ان الحلقة لم تكن كذلك .. ولكن تعليمات من العسكرى جاءت بذلك ...
.
تم التفريغ بنجاح ::::::::::::::::::::::::::::::::::::

حبيبة الملايين
08-09-2011, 12:50 AM
ايه اللى خلى حضرتك تقول كده

ابوهيما123
08-09-2011, 12:53 AM
أخى ما تم مناقشته كان تهريجا ولم يتم التعرض لمشكلة معينة لنا وكأن ضيوفها المتحدثين بإسمنا أملى عليهم كل كلمة يتفوهونها
حسبى الله ونعم الوكيل

حسن لطيف
08-09-2011, 12:53 AM
محاولات التعتيم واضحة لكن وقفة السبت القادم ستحطم امام النور كل الحواجز

شريف الصعيدى 22
08-09-2011, 12:54 AM
تماااااااااااااام
اغلب الكلام كان عن اصلاح منظومة التعليم
ويولع المعلم ماديا

معلم اقصرى
08-09-2011, 12:54 AM
لو تابعتى اللقاء ياحبيبة الملايين .. حتعرفى ان العملية كانت ماشية فى اتجاه واحد ... وهو البعد بقدر الامكان عن الحديث حول الاعتصام او الوقفة الاحتجاجية .. كما تم تجاهل المطلب الاساسى والمحرك الرئيس للخروج يوم 10 وهو حرماننا من حافز الاثابة .. والتطبيق الخطئ لكادر المعلم .. كما ان المداخلات الهاتفية .. لم تعبر ابدا عن غضب المعلمين ... وتم التطرق الى موضوعات جانبية فرعية .. مثل وقوف المعلم على الامن .. ودا مرفوض بس احنا مش طالعين عشان كدة !!!. فين الموضوعات اللى احنا غضبانين منها
دا محدش جاب سيرة المطالبة باقالة الوزير لانه اهان كرامتنا
اعتقد ان اجتماع المجلس العسكرى لاللى انتهى قبل الجلسة بقليل كان له تأثير على الحلقة

hebawife
08-09-2011, 12:56 AM
احنا مصممين

احمد يدوي
08-09-2011, 12:58 AM
ضيوف الحلقة ليسوا معلمون ولكنهم مأجورين على ما يبدو
ولكنهم ملقنون على ما يبدو
ولكنهم اتباع الوزارة على ما يبدو

لم يتحدثوا عن مفردات مرتب حقيقية لاي معلم
لم يتحدثوا عن تضمين الكادر الى الحوافز
لم يتحدثوا عن تضمين المكافأة للحوافز

واكتفوا بالكلام العام

saadhebala
08-09-2011, 12:58 AM
عادى يا حضرات متقلقوش ... شوفوا الاعلام المصرى كان بيقول ايه فى اول ايام الثورة
الوضع يختلف يوم .10/9 ان شاء الله

صبرى العنانى
08-09-2011, 12:59 AM
تجمعوااااااااا على الأضراااااااااااااب لو سمحتواااااااااااااااا

abonazara
08-09-2011, 01:11 AM
لقاء فاشل وتمثيلية هابطة

حبيبة الملايين
08-09-2011, 01:12 AM
في البدايه اشكر حضرتك على الاهتمام والرد وانا اتفق مع وجهة نظرك ولكن ما اراه اننا اذا اصبحنا يد واحده فلن يستطيع المجلس العسكري او مجلس الوزراء او الوزير نفسه ان يحجر على ئورتنا والمطالبه بحقوقنا المشروعه او على ارائنا كما كان يحدث في عهد الرئيس المخلوع فهم يظنون اننا لم نتغير او لم تقم ثوره فهم في غيبوبه والدليل على ذلك انهم لا يتخذون ايه اجراءات الا بعد الاحتجاجات فاصبحنا لابد ان نقوم باحتجاجات كى نحصل على اى حق وهذا هو منتهى السلبية والتطنيش والله زمان يامبارك روحت لكن ايامك مرحتش معاك واولادك المسؤلين عاملين الواجب وزيادة وربنا ميحرمناش منهم ويطول فى انفسنا ويدينا الصحة علشان نقدر نتحمل كل الكرم بتاعهم معانا

maro.zin
08-09-2011, 01:13 AM
هو احنا كده على طول نشكك في الناس والله انا شفت الحلقة ولقيت الضيوف ( المعلمين ) بيتكلموا لصالحنا ومصرين على مطالبنا ومصرين على المليونية الى ان تتحقق هذه المطالب وكمان ريم استعرضت بعضاً منها .

حبيبة الملايين
08-09-2011, 01:18 AM
شكلك مشفتش الحلقة

حبيبة الملايين
08-09-2011, 01:20 AM
يا مارو شكلك متبعتش الكلام فى الحلقة كويس

اشرف عبد عيد
08-09-2011, 01:25 AM
يعنى احنا عددنا قليل علشان حد يجيب لنا حقوقنا
او احنا صغيرين على كده
كل واحد بيدور على حقه
يبقى زلازم احنا بنفسنا ندور على حقوقننا

سارة محمود سليمان
08-09-2011, 01:26 AM
حضرتك
المدرسين كانوا بيهزروا
ولم يستطيعوا الرد علي مستشاري الرئيس ردو حاسمه
مثلا عندما ادعي المستشار أن المرتب للمعلم المساعد أكثر من 800ج لم يردوا كأنه حقيقة وكيف وأنا 15 سنه شغل ويدوب 800 ولما اتصل زميل بياخد 300 لم يرد أحدهم ليكذب المستشار وكأن الأمر لا يخصهم
ومثلا عندما اتهمهم المستشار بعدم المشروعية وأن النقابة العامة هي الممثل الشرعي الوحيد لم يستطيعوا الرد بأن النقيب هو مجرد رجل عينتموه أنتم لا يمثلنا
بجد كان الموضوع هزار ( طباشير وأمن .................... ) الاستاذ أحمد كان مصمم كل شويه أن يؤكد أن موضوع الإضراب أول الدراسة مجرد فكره ولسه ماتفقناش . إيه ده
يا أخي ياريتك ما اتكلمت ضيعتم الفرصة
وانا ياريتني ما ضيعت وقتي في المشاهدة

maro.zin
08-09-2011, 01:29 AM
والله لوكنت شفت استاذ عبد الناصر متحفز قد ايه للمعلمين ما كنتش قلت كده .

معلم اقصرى
08-09-2011, 01:29 AM
لو انت شايف يا اخ او اخت مارو انى بشكك وخلاص .. فدى وجهة نظرك .. لكن انا كمعلم شعرت بكدة ... واعتقد كتير شعرو بكدة .. اما كونك لم تحس بهذه التمثيلية فهذا شأنك ..!! يكفى انهم مجابوش سيرة ال 2000 % ,,,
ماتكلموش عن تطبيق الكادر غلط
وبعدين هو فى حد ثائر يبقى فاتح بقه من اول الحلقة ومبسوط كدة ... فين روح الغضب والثورة .. وفى اطار من الادب ..!!
انا مصر ان الحلقة مرتبه فى اتجاه واحد ولا تعبر عن غضبنا الشديد من الوزارة
من الاخر احنا بقينا ملطشة فى الدولة دى ...ولا سبيل لاحترامنا سوى بالاحتجاج يوم 10 / 9 وبالتوفيق

MISRAWY
08-09-2011, 01:32 AM
اخاف ان اتحدث فاثبط همما قارعة النجوم

ولكن

اخشي ما اخشاه من ان العدد المشارك في ثورة المعلمين لن يزيد عن الف معلم

maro.zin
08-09-2011, 01:33 AM
وعلى فكرة احنا مطالبنا مش مادية وبس ؛ كل شيء يقلل من كرامة المعلم ... نحن ضده ولم نسمح به .
مش كده ولا ايه .

maro.zin
08-09-2011, 01:36 AM
عمر الصوت العالي ولهجة الغضب تجيب حق ،

wahsh2008
08-09-2011, 01:38 AM
وفروا جهدكم ليوم 10 الله يبارك فيكم

معلم اقصرى
08-09-2011, 01:39 AM
وعلى فكرة احنا مطالبنا مش مادية وبس ؛ كل شيء يقلل من كرامة المعلم ... نحن ضده ولم نسمح به .
مش كده ولا ايه .
اكيد يامارو ان مطالبنا مش مادية بس ... لكن بكل وضوح احنا بنثور ونحتج حاليا عشان مجموعة مطالب اولها بكل وضوح مادى وهو حافز 200 % وهو عيب اننا نطالب بحقوق مالية ؟!!!! ايه العيب يعنى ...
انا شايف ان العيب اننا نبقى اقل الناس فى الدولة مرتبات ... !!!!
عيب جدا انهم يهينوا كرامتنا بالشكل ده .. لازم نثبتلهم اننا لاغنى عنا ولازم ... يكسبوا رضانا مش يحاربونا !!! حكومات متخلفة

mmar1
08-09-2011, 01:41 AM
تماااااااااااااام
ويولع المعلم ماديا تماااااااااااااام
ويولع المعلم ماديا

maro.zin
08-09-2011, 01:44 AM
و أنا معاك مش ضدك ونفسي فعلاً كلنا نكون إيد واحدة ؛؛؛

معلم اقصرى
08-09-2011, 01:53 AM
اذن فلنتحد ونشارك يوم 10 وان لم يكن هناك استجابة ... فلا تعليم هذا العام ... سنضرب عن دخول الحصص

ام يوسف
08-09-2011, 01:59 AM
والله يا جماعة انا شايقه ودى وجهة نظرى ال على قدها ان ال قام بيه الاخوة الزملاء فى الحلقة هو عين الصواب لكسب تعاطف الاسرة المصريه التى اصبحت تكرهنا يمكن اكتر ما بتكره ظباط الشرطة انا لما بتكلم مع اقاربى عن مطالبنا والظلم الواقع علينا مش بلاقى حد متعاطف معانا يبقى احنا اولا محتاجين قاعدة شعبيه ناس تقول المعلم مظلوم مقهور مش تقول المعلم انسان جشع وطماع وغيره من الكلام ال بنسمعه يبقى نخلى التعليم اولا والماديات تسوف تاتى ان شاء الله

تامر على السيد
08-09-2011, 02:08 AM
المسرحيه فشلت انتبهوا ايها المعلمون الحلقه مسجله قبل 25 يناير

basyoni
08-09-2011, 06:09 AM
أقسم بالله ان كل المدرسين الشرفاء يجب ان يخرجوا يوم 10/9 لكى يحصلوا على كل حقوقهم المشروعة لان صدقونى مفيش اى شخص هيشعر بيك الا اذا احضرت حقك بنفسك يبقى لازم الكل يحضر المليونية ونعرفهم مين هما المعلمين ودا حقك المشروع يبقى هنخاف من اية العمر واحد والرب واحد ولا يضيع حق وراءة مطالب يا ريت الكل يوقع على الرد ويقول انة انشاء الله سيحضر المليونية ونجمع انفسنا انشاء الله من هذا الموقع العظيم الى ان نتقابل عند مقر رئاسة الوزراء يوم السبت القادم

معلم اقصرى
08-09-2011, 05:42 PM
كلامك مظبوط يابسيونى وانا معك قلبا وقالبا ... وبالنسبة للاخت ام يوسف وجهة نظر محترمة ... بس انا خارج يوم السبت وبعلنها صريحة انا عايز مساواة !!!!!!!!!! بموظفى الشباب والرياضة !!! ومجلس المدينة !!! وفراشين الصحة !!!!!!!!!!!!!