مشاهدة النسخة كاملة : كلام البيلى لتجهيز المليونية الثانية أرجو التثبيت

صبرى العنانى
12-09-2011, 02:35 AM
يوم الاربعاء ستعقد اللجنة التنسيقية مؤتمرا صحفيا بنقابة الصحفيين نعلن فيه للراى العام لماذا قامت ثورتنا ولماذا نضرب ؟ لننتزع حق الرد على تلك الاكاذيب التى يرددها رضا مسعد وطارق الحصرى.....ان نقابة المعلمين المستقلة لديها القدرة والمواجهة ونعلن ان نقابة المعلمين المستقلة واتحاد على استعداد لمناظرة تليفزيونية مع الوزير ومساعديه او اى
مسئول يتبنى وجهة النظر التى ترى ان المعلمين قلة وليس لهم حقوق ليعرف الراى العام فى مصر كم الظلم والاجحاف الذى نتعرض لع كمعلمين وكبشر ومواطنين يجب ان يحصلوا على كافة حقوق المواطنة الكاملة مثل الاجر العادل الامن وشروط وظروف عمل لائقة تليق بنا كادميين
ان نقابة المعلمين المستقلة تؤكد على اهمية تنفيذ الاضراب فى اول ايام الدراسة بدءا من يوم السبت 17\9 لمدارس الفترتين و18\9 لمدارس اليوم الكامل ليكون اضرابا مفتوحا
تمهيدا للمليونية الثانية يوم الاثنين 19\9 امام مجلس الوزراء .........وسوف يتم الاتفاق على تشكيل غرفة العمليات من اللجنة التنسيقية لمتابعة الاضراب والاعداد للمليونية الثانية والتجهيز للاعتصام امام مجلس الوزراء

:022yb4:

صبرى العنانى
12-09-2011, 02:36 AM
هذا وقد نشر البيلى نص بيانه على حائط صفحة ثورة المعلمين لغلقه من قبل الحكومة التى تحارب المعلمين بشتى الطرق

ايهاب90
12-09-2011, 11:17 AM
شكرا على الخبر

سعيد علوم
12-09-2011, 11:43 AM
مظاهرة ف احتجاج ف اعتصام

ثم خراب

احب اوضح شوية حاجات

1| مفيش مدرس بيدي دروس خرج يوم المظاهرة طبعا مش فاضي
2| اللي خرجوا في المظاهرة الجماعة بتوع المجالات و ما اكثرهم في المدارس و بدون عمل حقيقي يعني مرتب علي الفاضي
3| الاستاذة اللي قالت ان بنتها مش موافقة ابدا تتجوز مدرس كان اولي بيها تربي بنتها كويس و تقعد في البيت بدل ماتخرج في مظاهرة
4| انا مدرس علوم اعشق تراب هذا الوطن و لن اخرج ابدا عليه يوما ما و مستعد ان امسك فاسا و اعمل ارضاءا لهذا الوطن
5| ليس من الشجاعة ابدا ان نستقوي علي وطن ضعيف يحتاج الي مساعدة ليقف مرة اخري
6| الاطباء لما عملوا مظاهرة و مرتباتهم زادت لازم نعرف ان الناس دي بتتعب و عندهم طمع و نهم زيادة عن اي حد في البلد
.................................................. .................................................. ............................................
هذا رايي الذي افهمه يحتمل الخطا او الصواب و السلام عليكم

mr jemmy
12-09-2011, 12:48 PM
خليك فى حالك احنا مش ناقصينك انت كمان

حاتم تاج الدين
12-09-2011, 12:49 PM
انتة ياستاذ سعيد عايش في الاوهام او كوكب تاني اسكوت احسن

عبده العطيفى
12-09-2011, 12:52 PM
الله ينور عليك
كدة عمتها خالص
واسلوبك فى الكلام هروبى
مش فى حاجة اسمها العدل ولا حضرتك متعرفش المصطلح ده

محمد حسين الشربينى
12-09-2011, 12:59 PM
بارك الله فيك وفى الاخ المناضل الاستاذ أيمن البيلى
وكل المعلمين الشرفاء

بالنسبة لغلق الجروبات فالحكومة تعمل جاهدة للتهكير على صفحات المعلمين مثل رابطة معلمى جمهورية مصر العربية والروابط الاخرى حتى الحسابات الخاصة بأدمن الجروبات وحصلت لى أكثر من مرة
لكن الله سينصرنا
و الى الأمام دائماً
و بأذن الله إنا لمنتصرون
فنحن معنا الله
والله هو الحق وهم معهم الباطل وكفى الملايين التى يأخذوها شهرياً
و سؤال واحد
لماذا لم يتم أقرار الحد الاعلى للمرتبات الى الان ؟؟؟
نقوله لكل الفلول واتباع مبارك

وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ

لوجين20
12-09-2011, 01:00 PM
احب اوضح يا استاذ سعيد
ان اضراب اول الدراسه مش بيعطل الوطن ولا بيستقوى عليه
دى هاتكون فترة عدم استقرار فى الفصول والطلبه بتتنقل عشان تستقر فى فصل معين عند مدرس بعينه
ومافيش كتب بتتوزع ولا حد بيبدأ فى المناهج
احنا هندى الطلبه فرصه تستقر فى الفصول وبعدين نعشق تراب الوطن ونرجع ندرس
مع احترامى لكلام حضرتك ووجهة نظرك اللى باحترمها

ايهاب2323
12-09-2011, 01:20 PM
اكيد اللى بينتقد المعلمين دا جاسوس علينا ومش معلم

عبده الحلو
12-09-2011, 01:27 PM
المعلم سيعود له دوره ومكانته اذا استمرت ثورته

محمد حسين الشربينى
12-09-2011, 01:35 PM
مظاهرة ف احتجاج ف اعتصام

ثم خراب

احب اوضح شوية حاجات

2| اللي خرجوا في المظاهرة الجماعة بتوع المجالات و ما اكثرهم في المدارس و بدون عمل حقيقي يعني مرتب علي الفاضي
3| الاستاذة اللي قالت ان بنتها مش موافقة ابدا تتجوز مدرس كان اولي بيها تربي بنتها كويس و تقعد في البيت بدل ماتخرج في مظاهرة
4| انا مدرس علوم اعشق تراب هذا الوطن و لن اخرج ابدا عليه يوما ما و مستعد ان امسك فاسا و اعمل ارضاءا لهذا الوطن
6| الاطباء لما عملوا مظاهرة و مرتباتهم زادت لازم نعرف ان الناس دي بتتعب و عندهم طمع و نهم زيادة عن اي حد في البلد
.................................................. .................................................. ............................................

جزاكم الله خيراً
أخى وحبيبى الفاضل أسعدتنى كاماتك الرقيقة التى لا تدل الا على حبك للوطن

لكن
أنت لا ترضى لنا بالظلم
ولا تحب أبداً أن يكون المعلم فى ذيل الهرم الوظيفى فأنت كمعلم مهنتك مهنة سامية
مهنة الرسل والانبياء
كما انك أيضاً لا تحب أن يكون المعلم معلم حتى الثانية بعد الظهر
وبعدها سائق توكتوك أو سائق تاكسى أو صاحب كافتريا أو بياع فى محل فول وطعمية أو عامل فى مصنع بلاستيك أو ....... أو .......
كما انك لا ترضى ان يذهب المعلم الى فصله لينام ويرتاح من العناء والمشقة التى عانى منها فى عمله الشاق بعد المدرسة
كما انك لا ترضى بالمعاملة الغير أدمية للمعلم فى المدرسة من المديرين أو الادارة فضلاً عن سوء التعبير من أولياء الأمور

لأجل ذللك يجب أن نبحث عن كرامتنا كمعلمين و أنت منهم طبعاً
ودخل عادل للمعلم لا يجعله يلجأ للدروس أو أى عمل أخر

فى النهاية
أحبك فى الله

محمد ابوصلاح
12-09-2011, 02:07 PM
مظاهرة ف احتجاج ف اعتصام

ثم خراب

احب اوضح شوية حاجات

احب اوضح لحضرتك شيء مهم جدا وهو اغلب اللي راح المظاهرات هما اللي بيدوا دروس لانهم تعبوا من الدروس وبعدهم عن بيتهم وعيالهم ويتمنزا عيشة كريمة للمعلم
ثانيا فيه ناس بردوا مش بتدي دروس زي مدرسي التربية الرياضية والمكتبات والتطوير والحاسب الالي والاخصائيين الاجتماعيين ومعاهم مدرسي المجالات الذي لا يقل دورهم عن اي مدرس اخر لانهم بجد بيتعبوا جدا ومن اساس العملية التعليمية
ثالثا لا اتوقع انك مدرس ولكني اتوقع انك صاحب شعارات وخلاص

SEMSEM1000
12-09-2011, 03:38 PM
المدرس يا أخي ليس أقل من
1ـ وكيل النيابة ، وفراش النيابة ، والموظف العادي بالنيابة ، وموظفي العدل
2 ـ فراش البترول ، وموظف البترول ، والعامل في البترول
3ـ فراش البنك ، وموظف البنك بتاع بكالوريوس التجارة ، الصراف الذي يعمل محصل بالنبك
4ـ فراش الإتصالات ، العامل بالإتصالات ، الموظف بالإتصالات
5ـ فراش بالكهرباء ، العامل بالكهرباء ، الموظف بالكهرباء
6ـ فراش بالضرائب ، العامل بالضرائب ، الموظف بالضرائب
7ـ فراش النقل والمواصلات ، العامل بالنقل والمواصلات ، الموظف بالنقل
8ـ فراش الجمارك ، العامل بالجمارك ، الموظف بالجمارك
9ـ فراش هيئة قناة السويس ، الموظف ، العامل
وأنا يا سيدي المحترم سعيد علوم أريد وأطمح أن أتساوى مع أحد الفراشين المدونين أعلاه حيث أنني مدرس رياضيات معين منذ 10 سنوات ومرتبي هو 750 جنية بعد الكادر وكل الحوافز
وأنا حاصل على بكالوريوس العلوم والتربية + دبلوم دراسات عليا في التربية + ماجستير نظم معلومات + دورات في الشبكات دولية (mcse+mcsa) ونأمل الرد السريع من سعادتكم أخوك المواطن المدرس المجهول

سعيد علوم
12-09-2011, 06:07 PM
ارد بقة

5 ردود علي كلامي !!!!!

1| جيمي اللي بيقولي مش ناقصاك رجك غير مهذب انا مندهش انت ازاي بتدرس انت تفتقد اسلوب
2| حاتم انا يا سيدي اشتغلت بالحصة و كنت باخد المرتب كل 3 شهور و عندي طفلين و اعاني و لا اشتكي يا عم الحج
3| عبده ده مش هروب يا حبيبي ليه بس كده

الأفضل رياضيات
13-09-2011, 03:19 AM
مظاهرة ف احتجاج ف اعتصام

ثم خراب

احب اوضح شوية حاجات

أحنا والا إللى أكلينها والعة ومش عايزين يبقى فيه علم علشان الناس تخرج بعقول فارغة لا تطالب بحقوق أو تغيير علشان يفضل أصحاب المناصب الكبيرة وورثتهم من بعدهم يأخدوا في ملايين هذه الدولة
ولما نقول نزود المعلمين يقولوا منين

كل إللى في ديوان وزارة التربية والتعليم بياخدوا مكافآت كثيرة علشان يسكتوا وميتكلموش مش علشان بيشتغلوا

أسكت علشان مازعلش منك وأقطع عنك المصروف