مشاهدة النسخة كاملة : ماهي معلوماتك عن ترخيص العلميين في الخارج كاطباء

كيميائي طبي2011
18-09-2011, 12:41 AM
ماهي معلوماتك عن ترخيص العلميين في الخارج كاطباء

Dr/ Nancy
23-09-2011, 12:32 AM
ما شاء الله انتوا كمان حتبقوا اطباء و تفتحوا عيادات؟؟؟ و صيادلة؟؟؟ و مهندسين؟؟ يا ريت متنسوش أسنان. و سياسة و اقتصاد!

Analyzer.Mn3m55
23-09-2011, 12:55 AM
انا شايف ان خريج كلية العلوم لا يطلق عليه كلمة طبيب خاااالص حتى لو بيعمل كل حاجة بيعملها الدكتور .. خريج العلوم درس كيمياء و الحاجات دى ..
درس تشريح فثيولوجى باثولوجى جراحة باطنه فارما
مدرس كل ده يبقى مش دكتور بالمره .. الدكتور دكتور و المهندس مهندس كل واحد عارف مسمى و منطلق وظيفته

Dr/ Nancy
23-09-2011, 01:07 AM
بالضبط.. هو كيميائى او ميكروبيولوجى .. ليه عايز يبقى طبيب؟؟ هو مش فخور بنفسه و بالى وصله و العلم اللى عنده.. للاسف هما بيقولوا الاطباء و الصيادلة مش عارفين إحنا بندرس إيه بس هما برده مش عارفين إحنا بندرس إيه...

Dr\memo
23-09-2011, 11:53 AM
يا جماعة هو الناس ليه بتبقى هتموت على لقب دكتور انا شايف ان كتير عايزين اللقب لمجرد البرستيج والوجاهة الاجتماعية فقط_يعنى الدكتور راح الدكتور جه الدكتور عمل الدكتور سوى_وبينسوا انه ممكن ميكنش دكتور وبرضه يبقى ليه برستيج ومكانة اجتاعية من خلال قيمه ومبادئه فى الحياةوكرم اخلاقه وسمعتة الطيبة بين الناس فى اى مجال كان.

كيميائي طبي2011
23-09-2011, 02:44 PM
بالضبط.. هو كيميائى او ميكروبيولوجى .. ليه عايز يبقى طبيب؟؟ هو مش فخور بنفسه و بالى وصله و العلم اللى عنده.. للاسف هما بيقولوا الاطباء و الصيادلة مش عارفين إحنا بندرس إيه بس هما برده مش عارفين إحنا بندرس إيه...

احنا بنقول يا فندم ع نظام مطبق في اوربا وامريكا ان بيحق للعلميين الترخيص كاطباء لو اخدو درجه الماجستير والدكتوره في ا لطب

كيميائي طبي2011
23-09-2011, 02:46 PM
باختصار شديد جدا

العلميين يحق لهم في الخارج في دول الاتحاد الاوربي و امريكا بالترخيص كاطباء عند العمل في البحث العلمي ويستطيع العلميين باخذ درجهmd وهي درجه الدكتوراه في الطب وبعدها يصبح طبيب في تخصصه ( مناعه - كيمياءحيوي - ميكروبيولوجي- فسيولوجي - باراسيتولوجي -بيولوجيا جزيئيه - اجنه - فزياء طبية ) و تكون اما بعد درجه الماجستير في العلوم او بمعادله درجه الدكتوراه في العلوم بها وبعدها يصبح طبيب في تخصصه سواء كان طبيب مناعه او ميكروبيولوجي او كيمياءحيوية طبية او اجنه الخ وده لان غالبا البحث العلمي يحتاج لاجراء تجارب علي المرضي و تجربه ادوية علي المرضي فيتم ترخيص العلميين كاطباء اما التحاليل الطبية فليس شرط ان يصبح العلميين اطباء ولكن بمجرد ان العلميين ياخدو ماجستير ودكتوراه في العلوم او الطب يصبحو مديريين معامل

كيميائي طبي2011
23-09-2011, 02:52 PM
انا شايف ان خريج كلية العلوم لا يطلق عليه كلمة طبيب خاااالص حتى لو بيعمل كل حاجة بيعملها الدكتور .. خريج العلوم درس كيمياء و الحاجات دى ..
درس تشريح فثيولوجى باثولوجى جراحة باطنه فارما
مدرس كل ده يبقى مش دكتور بالمره .. الدكتور دكتور و المهندس مهندس كل واحد عارف مسمى و منطلق وظيفته

خريج كلية العلوم ( العالم الطبي ) ( clinical scientist ) بيدرس بالفعل فسيولوجي وباثولجي وفارماكولوجي وميكربيولوجي وكيموثيربي ومناعه وكيمياء الدم وكيمياء اكلنيكية وطفيليات واجنه وبيولوجيااعصاب
وخريج كلية طب اسمه طبيب

وبيتم ترخيص خريج كلية العلوم في دول الاتحاد الاوربي كطبيب اذا اخد درجه الماجستير و الدكتوراه في الطب في تخصصه سواء كان مناعه او فسيولجي او انسجه او كيمياء اكلنيكية او اجنه اوميكروبيولوجي او بيولوجيا اعصاب الخ

فمثلا خريج كلية العلوم للي معاه ماجستير في المناعه لو اخد بعدها دكتوراه في المناعه من كلية الطب فيصبح طبيب مناعه
او خريج كلية االعلوم االلي معاه ماجستير في الكيمياء الحيوية الاكلينيكة واخد بعدها دكتوراه في الكيمياء الحيوية الاكلنيكية من طب فيصبح طبيب كيمياء اكلينيكية

او خريج كلية العلوم المتخصص في الميكروبيولوجي وبعدها اخد ماجستير ودكتوراه في الميكروبيولجي منكلية الطب فيصبح طبيب ميكروبيولوجي

او خريج كلية العلوم المتخصص في علم الاجنه واطفال الانابيب وبعدها خد ماجستير ودكتوراه في علم الاجنه من كلية طب يصبح طبيب اجنه

وهكذا