مشاهدة النسخة كاملة : رياضة 2 يا شباب

zamalek1
19-09-2011, 08:50 PM
ازاى اذاكر رياضة 2 مع العلم انى فتنى مع مدرسة الرياضة 2 باب استاتيكا و 1 جبر عشان انا حولت رياضة 2 قبل العيد بيومين بس وهقبال ملافيت مدرسه رياضة كويسة كان الاسبوع اللى فات
وخااااااااااااااااااااااااااايف اوى لان رياضة 2 بعبع بالنسبالى اوى اوى اوى
طب بالنسبة للكتب الافضل مين
دليل التقويم
المعاصر
لامى
ولا خلينى مذكرات وبس
ولا اجيب كله
مع العلم ان الحل الوحيد ادامى انا اجيب 50 غير كده مش هلحق هندسة نهائى

عمرو ياسر
19-09-2011, 10:52 PM
انا اعدادى هندسة اولا رياضة 2 مش بعبع ولا حاجة بس هى عايزة واحد عنده اساسيات رياضية بمعنى متأسس فى الرياضة طبعا الدروس اللى فاتتك تقدر تذاكرهم من نفسك هتقولى ازاى هقولك اولا ذاكر الامثلة المحلولة اللى فى الملخص بعد قرائة الدرس من الملخص بسرعة بس اهم حاجة تفهم الامثلة المحلولة كويس وبعدين تحل الاسئله هتلاقى الموضوع ايزى خالص اما بالنسبة للملخص فأنت لو هتتمد على شرح المدرسة وكتاب المدرسة فانا بأفضلك كتاب لامى هو أكتر كتاب بيجيب اصعب الافكار وشامل جميع الافكار اللى فيكى يا رياضة 2 اما لو هتعتمد على كتاب خارجى فى الشرح فأنا بأفضل ليك كتاب الوسام افضل كتاب فى الشرح وبيجيب الاسئلة الصعبة الموجودة فى الدليل وبيشرحها فى الامثلة المحلولة وملئ بالملاحظات اللى هتساعدك فى حل المسائل ده لو موجود بمعنى لو نزل فى المكتبات أما لو منزلش فتوكل على الله وأشترى المعاصر بس حله من الجلده للجلدة واوعى تشترى الممتاز واوعى تشترى 100 % اما الدليل قدامك حلين اما تشرية من اول السنة مع الملخص وتشوف الافكالر الجديدة اللى فيه وتخلصها مع كل درس اول بأول بس لو جبت لامى مش هتحتاج للدليل او تجيبه اخر السنة وتحل منه سريع سؤيع مع كتاب 100 % جميل جدا فى المراجعة اهم نصيحة انك ترتضى ربك عشان يرضى عنك وانك تحل اسئلة كتييييييييير وبالمناسبة هات كتاب المعلم فى الفيزياء في الشرح كتاب جميل جدا بديك روشته لحل المسائل وهات معه كتاب الوسام فى المسائل وفى الوسام فى الاسئلة يبقى هتجيبهم هم اتلاته المعلم +الوسام مسائل +الوسام اسئلة واوعى تجيب الوسام فى الشرح دى نصيحة وربنا يوفقك وما توفيقى إلا بالله

rehab rehab
20-09-2011, 01:53 AM
رياضة 2 اسهل من رياضة 1 و للى حابب الرياضة ان شاء الله هتكون مادة سهلة اوى و يدوب محتاجة حل كتير
حاول تزاكرهم من اى كتاب او من ورق الدرس مش هتلاقى مشاكل ان شاء الله
متشتتش نفسك فى الكتب اوى و بلاش كل حاجة دى بس بردو مينفعش مصدر واحد
اى حاجة تبع الوزارة سواء كتاب المدرسة او التقويم لازم كل سؤال فيهم يتحل
المعاصر حلو بس سهل شوية ممكن تمشى بيه ايدك و تتعود عالقوانين و طريقة الحل
لامى صعب و ممكن تحل منه كام سؤال على كل باب بس من غير ما تعقد نفسك

لو ورق الدرس حلو و ملياااااااان مسائل يبقى خلاص كفاية هو مع كتب الوزارة علشان متشتتش نفسك

كفاية المراجعات بتنزل كتيير الترم التانى و بيكون كلها مسائل

Engineer ..
20-09-2011, 07:10 AM
البركة في الباش مهندسة رحاب يا عم :d

أنا معايا لامي جميل جداً بس حل منه بالترتيييييييييييب اسمع الكلمة دي بالترتيب لأنه من السهل للصعب

ولحد النهاردة بحل منه !!!!

بس من تحت عشان أشوف الصعب بئه ;)

في شوية مسائل نفخ نفخ نفخ ** بس لذيذة أوي **:)

الرياضة دي ألذ مادة شوفتها في حياتي

كنت داخل 3 ثانوي وانا جايب 43،5 في رياضة 1

أنا عارف انها درجة زبالة

بس تصور اني مكنش بيعدي يوم الا وأنا أتلذذ برياضة 2 في 3 ثانوي

وبصراحة هي السبب في اني أفهم فيزيا شوية

لأن من الميكانيكا حاجات كتير هتفهم

بجد مادة جميلة

بص يا عم أنا جبت فيها 49،5 والنص ده بغلطة ألة والله العظيم مش من دماغي لأني كنت عارف بس التربيع جه غلط ههههههههه

بص يا باش مهندس ( باذن الله كلها سنة )

انت هتذاكر كل يوم فرع معين

بس أهم حاجه المراجعة المستمرة

كل جمعة بااااااااااااب بيتراجع كامل

السبت مثلاً جبر الحد تفاضل الاتنين استاتيكا التلات ديناميكا الأربع فراغية الخميس تكامل

ونوع بئه انت عندك تباديل السنة دي نوع وبدل بيها على كيفك

هرجع وأقول اياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااك تسيب الرياضة خالص كل يوم لازم تتذاكر

والمدرس بتاعنا قالنا أي مادة بـ 50 تتذاكر كل يوم مش أقل من ساعة !!!
وانت وقدرتك
خلي بالك من نفسك يا هندسة وتطمنا عليك السنة الجاية بدخولك كلية العظماء ^_^
وربنا يوفقك :friendsxs3:

mido22222
20-09-2011, 08:28 AM
والله انا مش لاقي كلام احسن من اللي قالو الباشمهندسين
عمرو ياسر (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=323676)

rehab rehab (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=562363)

Dr.Mohamed Taha (http://www.thanwya.com/vb/member.php?u=567972)

ونصحتي بجد ليك ..............................ركز علي امتحانات مصر من 1980 الي 2011 وحل كتيييييييييييييييييييييييييير

وربنا يوفقك