مشاهدة النسخة كاملة : عودة المدارس.. موسم "أكل العيش" عند الباعة الجائلين

abomokhtar
24-09-2011, 08:25 PM
"بنستناها تفتح كل سنة عشان نقدر نأكل عيش" .. بهذه العبارة بدأ عم محروس كلامه، رجل في نهاية الخمسينيات، يقف بعربة خشبية متهالكة لبيع الفشار أمام إحدى المدارس الحكومية، بمنطقة عين شمس، تحدث بعينين قلقتين "بقالي 7 سنين باشتغل هنا، وباستنى المدرسة زي العيال كل سنة، بس مش علشان أتعلم، لكن علشان آكل".. بوهن واضح أكمل "فتح المدارس هو موسم أكل عيشي أنا وعيالي"، متابعا "العيال إللى في المدارس بتحب الجيلاتي وبيحوشوا مصروفهم لوقت خروج المدرسة وبييجوا يشتروا من عندي".

وأكد عم محروس أنه ظل يبيع "كيس الفشار" بـ 25 قرشا حتى بداية العام الماضي، مضيفا "مفيش حاجة في البلد دي مش بتغلى والذرة نفسها غليت، فعليت سعر الكيس لـ 50 قرش "، مشيرًا إلى أن تلك الزيادة في السعر لم تؤثر على الإقبال عليه، قائلا "مفيش حد دلوقتي بيتعامل بالربع جنيه ، وحتى العيال إللى أهاليهم غلابة زودوا لهم مصروفهم، لإنهم عارفين إن الربع جنيه مش هيجيب حاجة".

وأكمل عم محروس "أنا ساكن قريب من هنا، وحافظ ميعاد خروج العيال من المدرسة، بيبقى 11,30، أو 12 الظهر، بآجي أقف بالعربية من الساعة 11، وبأبتدي أجهز الفشار على ما العيال يخرجوا من المدرسة، والحمد لله ماشي الحال ، بأطلع لي في اليوم بحوالي 15 أو 20 جنيه، على حسب ما ربنا يرزق".

وعلى مقربة منه، جلست سيدة على الأرض أمامها وعاء كبير يحوي حبات من التوت الأحمر، وبجانبها تل من أوراق قديمة تلفها على هيئة "قراطيس" وتضع فيها التوت، قالت أم محمد "أنا بأبيع هنا من سنين كثيرة، مش عارفة من أمتى بالضبط ، بأبيع توت في أوقات، وأوقات تانية بأبيع حرنكش، أو تفاح صغير، على حسب الموجود منهم، والعيال بتحب كل حاجة"، وأضافت "الدراسة بالنسبة لنا موسم بيخلص مع الإجازة ، لإن المدرسة فيها عيال كتير بتشتري وبأطلع لي بقرشين كويسين، لكن لما المدرسة بتقفل بأقعد شهرين أو ثلاثة ألف من مكان لمكان في الشوارع، والرزق بيبقى ضيق ".

وأكملت أم محمد "عندي 4 عيال ، أكبرهم محمد في تانية إبتدائي، والصينية دي هي اللي بتأكلهم وبتصرف عليهم"، متابعة "ثمن القرطاس نص جنيه ، ومينفعش أبيعه أقل من كده، زمان كنت بأبيع القرطاس بربع جنيه، وبعد شوية لما الدنيا غليت بعته بـ30 قرش، لكن دلوقتى العيشة نار ، ويادوب خمسين قرش تبقى كويسة مع إن برضه السعر قليل، لكن في الآخر بأبيع لعيال بيآخدوا مصروفهم من أهلهم ، والعيشة غليت على الكل ، لكن نقول أيه .. الحمد لله " .

وبجانبها، وقف ياسر أمام عربة كشري، شاب في منتصف العشرينيات، وقال "أنا معروف بإسم البرنس، بقالي 3 سنين بأقف بعربة الكشري عند المدرسة "، وأضاف "أنا طول السنة بأبيع كشري، بأبيع هنا عند المدرسة لما بتفتح، وبالليل أو ولما بياخدوا أجازة بأطلع أبيع على أول الشارع، فيه قهاوي كثير هناك وزباين "، وتابع "البرنس": "الكشري أكلة شعبية، وكل الناس بتحبها، والحمد لله الناس بتحب الكشري بتاعي ، وليا زباين كتير ، لكن طبعا وقت المدارس البيع بيبقى أكثر".

وأكمل "العيال بتوع المدارس بيشتروا أكياس كشري مش علب، والكيس بيبقى بنص جنيه أو 75 قرش على حسب حجمه، لإنهم ميقدروش يدفعوا أكثر من كده، لكن برا الناس بتشتري علب، وسعر العلبة 2 جنيه أو 2 جني ونص على حسب حجمها "، مضيفا "طبعا الفلوس بتبقى أكثر وقت المدارس ، وبنستناها تفتح من السنة للسنة"

http://gate.ahram.org.eg/NewsContent/13/54/119498/%D8%A7%D9%84%D8%A3%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1/%D9%85%D8%AD%D9%84%D9%8A%D8%A7%D8%AA/%D8%B9%D9%88%D8%AF%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D9%85%D9%88%D8%B3%D9%85-%D8%A3%D9%83%D9%84-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%8A%D8%B4-%D8%B9%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%B9%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%AC%D8%A7%D8%A6%D9%84%D9%8A%D9%86.a spx

heba ghazal25
25-09-2011, 10:30 PM
تسلم ايدك ع الموضوع لا اله الا الله