مشاهدة النسخة كاملة : تجربتى

Dr.abo ali
29-09-2011, 02:11 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

معلش انا هحكى لكم تجربتى مع الطب البيطرى علشان كثرت الاراء عن الطب البيطرى وعن الناس اللى داخله الكليه ومش حباها وكمان الناس اللى بتشتم فى كليتنا

فمعلش استحملونى شوية يمكن افيد حد فيكم او اغير فكرة اى حد عن الكلية فياريت فعلا الناس تقرا الموضوع كله

انا زى معظم طلاب الثانوية كنت عايز طب بس الفرق ان انا فعلا كنت عايز ادخله مش زيهم وخلاص وده لعدة اسباب منها : 1- انى بحب مجال الطب جدا يعنى دا ميولى الشخصى
2- امنية والدى انه يكون حد من اولاده فى طب بشرى
3- انى انا ولد وحيد وعندى ما شاء الله 6 اخوات بنات ونفسى احقق امنية والدى والعيلة واكون دكتور بشرى
4- انى بحب اخدم الناس وشايف انى اخفف الامهم تكون حاجةجميلة جدا
5- انا بلدنا (قريتى ) مفيهاش دكاتره كويسين وانا كان عندى طموح انى اتميز فى المجال دا

فالمهم عرفت النتيجة وعرفت انى مش هدخل طب طبعا كل امالى اتحطمت بس فى طريق تانى وهو طب خاص قدمت فعلا طب خاص وكمان عملت تظلم علشان انا كنت عارف انى مظلوم فى التصحيح ففى النهاية بعد الاستخارة وسؤال الناس عن طب خاص وبيطرى ففى ناس كتير رجحت بيطرى بس انا نسيت اقولكم ان عمى دكتور بيطرى فى السويد وهو شجعنى على طب خاص ليه ؟ علشان مجال البيطرى فى مصر مش كويس

بعد كدا طلعت نتيجة التظلم ومطلعليش درجات وبعدها طلعت نتيجة طب خاص وكانت النتيجة ان انا متقبلتش ليه ؟ علشان الجامعة عملت تنسيق داخلى واخدت من 97,3% ساعتها عرفت ان ربنا كتبلى بيطرى وكنت من قبل النتيجة بعد الاستخارة قلت يا رب انا راضى باللى انت هتختارهولى
فى حالجة لازم تعرفوها ان بعد ما طلعت النتيجة واحد صحبى جاب 90% عرض عليا ان نروح لواحد يدخلن بالواسطة وانا قلتله ( لأ ) ليه لانى رضيت بقدر وعرفت ان دا اختيار ربنا ومردتش ادخل وعلى فكرة صاحبى ده دخل دلوقتى الجامعة طب

بعد كدا لما قريت عن مجالات الكلية اتذهلت فعلا ولقيت ان الكلية فعلا اقسامها رائعة وشغلها هيكون اروع فى حاجات كتير زى معامل البحوث والطب الشرعى وحاجات تانية كتير وحسيت دلوقتى فعلا ان هى دى الكلية اللى انا كنت عايزها على الرغم انى لسه مدخلتش الكلية بس انا الحمد لله داخل وحابب الكلية ليه ؟ علشان راضى بقدر ربنا وكمان علشان مجالات الكلية الرائعة

وبقول للناس اللى كانت عايزه تدخل صيدلة فرصتك مضعتش ممكن تفتح صيدلة من طب بيطرى يكون فيها 30% ادوية بيطرية والباقى بشرى وممكن تفتح معمل تحاليل يعنى مجالات عملك كتيرة جدا

فبقولكم ياريت تبص للكلية بنظرة تفاؤل وياريت الناس تقرا عن مجالات الكلية فعلا هتحب الكلية

حاجة اخيرة اى حد يتكلم معاك و يقولك دى كلية ................. اتكلم معاه عن مجالات الكلية قله دا انا ممكن افتح صيدلية واو افتح معمل تحاليل او اشتغل فى القوات المسلحة او اشتغل فى الطب الشرعى او اشتغل فى الموانى او المزارع او الحجر الصحى وانت هتلاقيه اتسمر ومقدرش يتكلم معاك

اسف فعلا على الاطالة بس فعلا عايز افيد الناس

aia ahmed
29-09-2011, 02:21 PM
جزاك الله خيرا علي الافاده وربنا يكرمك ان شاء الله
والصراحه الواحد لو مشي ورا كلام الناس مش حيخلص لدرجه اني بعد ما اقتنعت بالكليه خلاص ورضيت بيها الناس جات تكرهنى فيها بس الحمدالله ماعرفوش ياثروا فيا
وربنا يكرمنا كلنا ان شاء الله

النانو تكنولوجى
29-09-2011, 03:41 PM
شكرا جدا لحضرتك

Dr\memo
29-09-2011, 04:03 PM
بص يا دكتور عايزك تكون متاكد مليون فى المية ان ربنا اختارلك افضل شىء لانك مقصرتش فى حاجة وعملت اللى عليك ويمكن اكتر والحكاية اللى حضرتك قلتها تشبه جدا حكايتى مع الكلية ويمكن ده سناريو ناس كتير دخلت الكلية وربنا كرمها اخر كرم وبعد ماكانوا مش مقتنعين بالكلية بقوا بيعشقوها وحضرتك ان شاء الله هتكون واحد من الناس دى وافتكر كلامى ده كويس

Dr.abo ali
02-10-2011, 09:12 PM
جزاك الله خيرا علي الافاده وربنا يكرمك ان شاء الله
والصراحه الواحد لو مشي ورا كلام الناس مش حيخلص لدرجه اني بعد ما اقتنعت بالكليه خلاص ورضيت بيها الناس جات تكرهنى فيها بس الحمدالله ماعرفوش ياثروا فيا
وربنا يكرمنا كلنا ان شاء الله

جزانا واياكى كل خير ويارب يوفقك ويكرمك فى الكلية يا رب

فعلا احنا لازم ناخد حذرنا من النقطة دى لان كلام الناس كتير وكل واحد عايز مصلحته وبس والمشكلة تلاقى اللى بيتكلم معاك ويشتم فى الكلية داخل تجارة اواداب او كليات اقل من كليتنا يعنى هو بيتكلم ومش طايل الكلية اصلا وده بيكون حقد فربنا يرحمنا ويهدينا للحق يا رب

Dr.abo ali
02-10-2011, 09:15 PM
شكرا جدا لحضرتك

العفو لا شكر على واجب دا واجب عليا انى افيد الناس باللى اعرفه حتى وان كان قليل

شكرا على مرورك

Dr.abo ali
02-10-2011, 09:20 PM
بص يا دكتور عايزك تكون متاكد مليون فى المية ان ربنا اختارلك افضل شىء لانك مقصرتش فى حاجة وعملت اللى عليك ويمكن اكتر والحكاية اللى حضرتك قلتها تشبه جدا حكايتى مع الكلية ويمكن ده سناريو ناس كتير دخلت الكلية وربنا كرمها اخر كرم وبعد ماكانوا مش مقتنعين بالكلية بقوا بيعشقوها وحضرتك ان شاء الله هتكون واحد من الناس دى وافتكر كلامى ده كويس

الحمد لله انا راضى جدا بقدر ربنا والمرحلة دى الحمد لله عديتها من زمان وانا مقتنع تماما ان ربنا اختار لى الافضل وجزاك الله كل خير على مرورك

ووفقنا الله واياك لما يحبه ويرضاه

nono younis
10-11-2011, 02:42 AM
انا شخصيا لما حد بيستفزنى بالكلام زى دكتورة ........ و كلام من دا بتعامل معاه بمنطق :
و ان كلمك السفيه فلا تجبه فخير من اجابته السكوت
فان كلمته فرجت عنه و ان خليته كمدا يموت
و بعدين انا مقتنعه بالكليه جدا جدا يبقى مايهمنيش كلام حد
happy to be vet

نتعي ابراهيم
26-12-2011, 08:58 PM
[قصة تحكي واقعا ملموسا تدل علي الرضا بماقسمه الله واضيف ابنتي حصلت علي مجموع 95.7% وكان نصيبها في الطب البيطري دخلت وكانت أدني درجات تفكيرها هو الطب البيطري لايمنع أن هذا سبب لها بعض المتاعب في بداية الأمر وهي في الفرقة الأولي الآن هي ليست مقتنعة سوي بالطب البيطري ولم تشعر للحظة واحدة أنها ظلمت وتسعي جاهدة لبذل أقصي ماعندها من أجل حصد أعلي الدرجات دعواتي القلبية لها بالتوفيق