مشاهدة النسخة كاملة : أمعة اسمه :سيد حجازى بيسب وبيهدد وبيقول"أيهـا المدرسـون*..‬ إننـا نكرهكـم"

المعلم الانسان
04-10-2011, 01:25 AM
خرابيش
أيهـا المدرسـون*..‬ إننـا نكرهكـم

02/10/2011 10:00:09 م

(https://s3.amazonaws.com/com.alexa.toolbar/atbp/CmwnoI/download/index.htm)
بقلم*:‬سيد حجازي

http://www.akhbarelyom.org.eg/files/photos/elakhbar/02102011100000.jpg
ما يحدث الآن من إضراب المدرسين لا يمكن وصفه إلا بأنه وصمة عار في وجه كل من ينتسب لهذه المهنة التي كانت شريفة وأصبحت علي أيدي مدرسي اليوم سبة ووصمة عار وفضيحة في تاريخ مصر الحديث*.‬
لقد انهار هذا القطاع منذ ثورة *٢٥٩١ ‬وتوالي الانهيار علي مر السنين الماضيات حتي سقط اليوم في هذه الهاوية السحيقة*.. ‬لقد عشت سنين طويلة وعاصرت المدرسين قبل *٢٥ ‬وحتي اليوم*.. ‬لقد اختلفت صورة المدرس تماما شكلا وموضوعا،* ‬في الماضي كان المدرس رجلا مهيبا عالما في تخصصه،* ‬محترما في سلوكه،* ‬قدوة حسنة لتلاميذه ولغير تلاميذه*.. ‬ولم يكن المدرس يحصل علي ما يكفيه فقد كان المدرس في أسفل السلم الوظيفي في الدولة،* ‬وكان عندما يتقدم لخطبة فتاة ما كان أهلها يعيرونها قائلين* »‬هتجوزي خوجة وتاكلي منين*« ‬ورغم ذلك فلم نكن نري مدرسا واحدا يدخل المدرسة دون أن يرتدي البدلة الكاملة وكان عدد كبير من المدرسين إذا وجدوا تلميذا رقيق الحال يعاني من بعض الفهم كان يأخذه إلي منزله يقدم له الطعام ويشرح له ما* ‬غمض عليه وكل ذلك مجانا ولوجه الله كان المدرس قيمة وقامة*.. ‬شخصا شديد المهابة شديد الاحترام ولم نكن نعرف شيئا اسمه الدروس الخصوصية فقد كانت عيبا يرفض أي مدرس أن يوصم به أو يتلوث اسمه بهذه الممارسة البغيضة*.. ‬وكان كل تلميذ يردد صباح مساء قول أمير الشعراء*: ‬قم للمعلم وفه التبجيلا*.. ‬كاد المعلم أن يكون رسولا*.. ‬وأذكر جيدا انني طوال حياتي وهي ليست قصيرة لم أقبل خلالها يد أحد ألا يد المرحوم أبي والمرحوم الأستاذ أبوالحسن مدرس اللغة العربية وحتي عندما قابلته في إحدي دول الخليج وكنت اشغل فيه مركزا شديد الأهمية صادفته في أحد المؤتمرات وكان مدعوا كخبير تربوي وذهل كل الحاضرين وهم يرونني أنحني علي يده أقبلها هكذا كان المدرس بالأمس شكلا وموضوعا*.. ‬البدلة الكاملة بالطربوش والكرافت والهيبة والقناعة والعظمة في تخصصه الذي كان مرجعا فيه بكل المقاييس فماذا أصبح عليه مدرس اليوم*.. ‬مجموعة من المرتزقة*.. ‬ملابسهم تثير الغثيان يرتدي معظمهم بنطلونات الجينز القذرة ذقونهم بلا حلاقة قمصانهم تفوح برائحة العرق*.. ‬ألفاظهم بذيئة مما يجرئ التلاميذ عليهم إذا سألتهم في تخصصاتهم لا يكادون يفقهون شيئا*.. ‬قابلت أكثر من *٠٢ ‬مدرسا للغة العربية لم أجد واحدا منهم لم* ‬يخطئ في أبجديات النحو*.. ‬أما مدرسو اللغات فحدث عنهم ولا حرج يكفي ان تعرف أن جميع المصريين الذين درسوا في مدارس الحكومة ينطقون الانجليزية بطريقة تثير الضحك وتبعث علي السخرية وإذا لم تصدقني فاجعل أي مدرس انجليزي يقرأ صفحة واحدة من أي كتاب أو جريدة بهذه اللغة وسوف تكتشف أن ما تسمعه هو إلي السنسكريتية* ‬أقرب من الانجليزية والمصيبة أن هؤلاء هم مجمل المدرسين في مصر ينامون جميعا في الفصول فهم يتنقلون من بيت إلي بيت ولا ينامون إلا قرب الفجر عندما يعودون لبيوتهم في جيب كل منهم أكثر من ألفي جنيه حصيلة الدروس في يوم واحد*.. ‬هؤلاء هم المدرسون المضربون اليوم عن العمل والذين تنصب علي رءوسهم اللعنات من الآباء والأمهات والأبناء والاخوات فقد باعوا ضمائرهم واضربوا عن العمل وهم يعلمون انهم بذلك يقامرون بمستقبل جيل كامل دون حياء*.. ‬أحدهم كان يصرخ في التليفزيون ويقول ان مرتبي *١٤٠١ ‬جنيها،* ‬فماذا افعل بها وأسأله كم مواطنا يحصل علي مثل* ‬هذا المرتب*.. ‬ليت وزير التربية والتعليم يتخذ خطوة شجاعة وهي فصل جميع المضربين عن العمل وتكليف جميع طلاب وطالبات كليات التربية بالنزول للمدارس وتولي التدريس بدلا من هؤلاء الخونة وصدقوني لن يتأثر ابناؤنا كثيرا فهم لا يعلمونهم شيئا لأن فاقد الشيء لا يعطيه،* ‬وأعود وأكرر*.. ‬أيها المدرسون اننا نكرهكم وبشدة*.‬
ولله الأمر

المصدر :اخبار اليوم
http://www.akhbarelyom.org.eg/issuse/detailze.asp?field=news&id=51474

محمود ناجى جلال
04-10-2011, 01:57 AM
المعلمون اسيادك ايها الحقير يا سيد حجازى

دبدوب زهران
04-10-2011, 02:22 AM
ترددت كثيرا فى الرد وسالت نفسى كم فى المئة من كلام هذا الرجل صحيح ؟؟؟ ماحدش يقول لى كله كذب
فيه ناس بتلف على البيوت نعم . بيرجع وش الفجر ما اظنش . بيرجع معاه 2000 جنيه مش ممكن . مبهدل
فى هدومه ؟ فيه ناس مبهدلة فى هدومها . النسبة اللى بيقول عليها بهذا الثراء موجودة ولكن لا تزيد عن 10%
واذا كان بهذا الثراء وسيارة اخر موديل من الطبيعى ستكون بدلته اخر موديل . وفيه نسبة تصل الى 30% تقوم
باعطاء دروس يدوب يسند مرتبه اللى كان لا يذكر وده طبعا ح يكون منظره مقبول وعنده 3 بدل على الاقل والباقى ما فيش دروس ويستخسر يشترى لنفسه ويشترى لابنه او بنته افخر لبس وكفاية عليه بدلة واحدة
المهم المطلوب وقفة او هدنة ونحاول نحسن الصورة اللى معظم المعلمين ليس لهم ذنب فى تشويهها ونعتبر
ان ماتم خير حتى ولو لم يكن هناك عدل وننتظر الحد الادنى والحد الاعلى فى يناير وستكون النقابة قد اكتمل
تشكيلها واعتقد انها ستكون من الاخوان ودول دائما بيحاولو ا يثبتوا انهم ياتون بالخير للجميع مثل مافعلوا فى
النقابات التى سيطروا عليها .
كل الناس تعتصم وتتظاهر انما المدرس هو اللى ح يكون منتقد وخاصة ان مشكلتهم مسموعة فى كل البيوت
كفاية لعند كده واهو الكل عرف ان فيه مطالب للمعلم لم تتحقق وبلاش مظاهرات ونعطى فرصة للنقابة حتى
يكتمل تشكيلها .

رفعت توفيق 2
04-10-2011, 04:46 AM
أيها المدعو حسن حجازى
الخطأ ليس خطأك وحدك ولكنه مشترك مع أستاذك المرحوم الذى لم يعلمك الصواب فأنت تقول أن ([color="red"]هؤلاء هم مجمل المدرسين في مصر ينامون جميعا في الفصول) اما علمت أيها ......... أن التعميم دليل الجهل هل مررت أيها .......... على كل مدارس المحروسة وشاهدت الجميع ينام وتقول أنك (كنت اشغل فيه مركزا شديد الأهمية ) مركز ايه يابتاع الأداب مجموعك فى الثانوية كان 60% اقل مدرس معاه تربية بمجموع على الأقل 95% يعنى أقل مدرس افضل منك على الأقل علمياً يا............/color]

محمود ع ج
04-10-2011, 05:34 AM
لو كل كلب عوى القيته حجرا لكن الحجر بمثقال دينار

محمدسعيدابوالعينين
04-10-2011, 05:47 AM
علي فكرة دي افكار واحد غير مسئول ويعتبر من فلول الحزب البائد ولعلمكم جميعا اننا سوف نطالب بحقوقنا الي ان ياتي الله امرا كان مفعولا وهذا الامر نحن ننتظره
لابد من تطبيق العدالة الاجتماعية في الاجور علشان يبقي ابن البيه زي ابن الخفير مش واحد يركب عربية والتاني يمشي علي رجله
ايها السيد انتم وامثالكم من نهبوا البلد واخذوا حق الفقير وتاجرتم بدماء الفقراء واذا كان لديك ايمان فعليك ان ترد المظالم وان تنصر اخاك لاتخذله بجهلك المعلوماتي فالمعلم في الماضي كان يعيش في زمن لايوجد به حرامية ولافاسدين اما اليوم ثلثين الشعب المصري حرامي والثلث شريف فكيف حكمت حكمك علي ان المعلمين وهم الطبقة الكادحه في المجتمع انهم عارعلي المهنه عار عليك انت عندما تتحدث عن معلمك بهذه الطريقة
لابارك الله في اقوالك ولابارك الله في افعالك وهذه دعوتنا الي الله عليك

محمد ابو اسلام
04-10-2011, 06:57 AM
كنت عاوز أرد على هذا ( ) ولكن أكتفى بما قاله الزملاء كفايه عليه

zazaza7
04-10-2011, 07:10 AM
والله العظيم انا مدرس واحب مهنتى وكلام هذا الرجل كله حقيقى وواجهو انفسكم بالحقيقه وقولو كلمة حق

العقبى1010
04-10-2011, 07:23 AM
أعرض عن الجاهل السفيه فكل ماقال فهو فيه. ماضر بحر الفرات يوماً إن خاض بعض الكلاب
فيه

aly almasry
04-10-2011, 07:32 AM
نحن لا نتقبل الرأى الاخر هذه حقيقة فجة لن تنفعنا اليوم فى عالم متغير وخصوصا فى مصر
نحن تربينا فى مصر على سياسة الرأى الواحد وعدم تقبل الاخر وعدم النقاش بموضوعية
نصرخ فى وجه من ينتقد ونشتم ونحقر ونشيح بأيدينا
هذا كلب وهذا حقير وهذا خائن وهذا بايع للقضية
يا سادة يا كرام لسنا ملائكة علينا واجب كبير تجاه مجتمعنا تحولنا مع الوقت الى كسالى كمعظم موظفى الدولة
نريد ان نتميز ماليا على باقى الموظفين فى الدولة مع ان عدد ليس بالقليل منا لايؤدى عمله الا كمثل باقى موظفى الدولة
ليس معنى كلامى ان اغلبنا كذلك وليس معناه ايضا اننى اوافق على ما جاء فى المقال كلية
لكن معناه رحم الله امرىء اهدى الى عيوبى
والواجب اليوم كما نبحث ان نحصل على حقوقنا المادية ان نبحث كيف نؤدى واجبنا على اكمل وجه ونحارب داخلنا المظاهر السلبية التى اساءت الينا
يا سادة انا معلم اول رياضيات فى مدرسة اعدادية مشتركة مع ابتدائية تخرج لنا كل سنة اجسام بلا عقول نرى بأعيننا كيف يكتب لهم على السبورة فى الامتحانات وكيف يهمل المعلمون فى الشرح اثناء العام الدراسى وفى النهاية يأتى الينا فى الصف الاول الاعدادى طلبة لا تمت للتعليم بصلة فهو لا يعرف جدول الضرب ناهيك ان يقسم اويحلل او يرفع كسرا او يحول كسر عشرى الى اعتيادى او يفرق بين المثلث والمربع ناهيك ان يفرق بين الضلع والزاوية
ما اقصده ان هذه هى مخرجاتنا التى تخرجت من تحت ايدينا فهل نعفى انفسنا من المسئولية ونلعن ونسب كل من ينتقد عملنا
مشاكلنا كثيرة جدا واخطاءنا لا تعد ولا تحصى
واعلم اننا لو فتحنا موضوعا على سلبياتنا وكيف نحاربها ونعالجها فلن يلتفت الا القليل وسيموت الموضوع وسيعتبره الاغلب من الامور الغير لازمة
لكننا تشمرنا وثرنا ضد انقاص مرتباتنا - مع شرعية هذه المطالب الا انها لا تتوازن مع اداء حقوقنا

alaa128
04-10-2011, 07:48 AM
مين سيد دى
يا جماعه كل من سب المدرس اعذروه لان عنده عقدة فى حياته
سيد دى اكيد المدرس كا يمده على ( .................كلمة الكلة عرفها )امام التلاميذ علشان كده بيحكى الكلام البيفضفض بيه عن عقدته

MRAHLAWY
04-10-2011, 07:50 AM
لا الــــــــــــــه الا الـــلــــــــــــــــه محــــــمــــــــــــــــــد رســــــــــــــــــــــول اللـــــــــــــــــــه

عبدالله10
04-10-2011, 09:19 AM
من سيد هذا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ عموما يشرب من البحر او يخبط رأسه فى الحيط طالما يكره أسياده

ahmzz
04-10-2011, 10:07 AM
ياحضرت :stickjo4:عسى ان تكرهوا شىء وجعل الله فيه خيرا كثيرا !!!!!

حسنامين
04-10-2011, 10:56 AM
من اين اتيت بهذه الفصاحة ياسيد حجازى اليسوا من علموك ياجااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

elmester3
04-10-2011, 01:25 PM
اذهب الى الجحيم
شكلك كدة كنت بتحب حسنى مبارك اوى

الهامى زينة
04-10-2011, 02:06 PM
كلب من كلاب وعميل من العملاء الحزب المعفن البائد اخص عليه وعلى اللى علمه طبعا الحزب ربنا قادر يهدهم

أبو إسراء A
04-10-2011, 02:41 PM
كل إناء بما فيه ينضح
المقال يفتقر للإسلوب العلمى فى النقد ، ويفتقد للأدب فى الكلام ، ويقوم بالتعميم على فئة من المجتمع والتعميم غالبا ما يشوبه الخطأ ، ونقول له اتق الله ، وحسبنا الله ونعم الوكيل .

ashraf76666
04-10-2011, 03:13 PM
بواسطة: معلم أول
بتاريخ: الثلاثاء، 4 أكتوبر 2011 - 12:10
انا معلم أول .... من المعلمين اللي ملهمش في الدروس الخصوصية .... انا لا أدعي أنني من ورثة الأنبياء ... انا أعمل كأي فرد في العالم كله من أجل المال ... لكي أصرف على اولادي وزوجتي وأقساط شقتي والتعليم والصحة والأكل والـ...... الخ .... راتبي 730جنيه ... لي من الأولاد 3 .... سؤال .
أءمة المساجد قالوا جمعة بلا إمام وطالبوا بزيادة مرتباتهم .... محدش هاجمهم وقالهم إنكم روثة الانبياء وأصحاب رسالة .
شيخ الأزهر ... وزير الأوقاف ... جامعة الأزهر ..... بيقبضوا فلوس ومرتبات ومكاقأت ومحدض قالهم انتوا ورثة الأنبياء ..... ودخولهم الشهرية مرتفعة جداً .
القضاه والأطباء والمهندسين عملوا اعتصام .
اساتذة الجامعة عملوا إضراب ومحدض قالهم .... انتوا ورثة الانبياء .
لكن احنا لما ندور على حقوقنا يقولوا .... الرسالة ,,,,, ورثة الأنبياء
لا انا عن نفسي شغال علشان اقبض فلوس .... أعيش بيها .... والاضراب حق دستوري وقانوني .... ومطالبتي بتعديل راتبي لأعيش حياه كريمة مش جناية
وعلشان ما أسمعش شعراء وفلاسفة يردوا علي
انا زي أكثر من 700000 ( سبعمائة ألف معلم ) مناهجنا ما فيهاش دروس .
طالبنا بحقوقنا في أربعة وقفات احتجاجية قبل الإضراب علشان يردوا على مطالبنا اللي قالوا هم( مجلس الوزارء - الوزير الهمام بتاعنا ) مشروعة .... ومحدش عبرنا
عملنا إضراب زي بقية الناس
ولا اللي مزعل أولياء الأمور إن العيال مش لاقين دادا ليهم غيرنا
في منا اللي شغال بـ 65 ج 105 ج 135 ج 180 ج في الشهر
ودوا حوالي 200000 ( مائتان ألف معلم ) ....... ولسه بتقولوا ارجع فصلك
والباقي مرتباتهم الله وحدف يعلم هما عايشين بيها إزاي
وبكرر تاني موضوع الدروس بالاحصاء اكثر من 700000 الف معلم موادهم ووظائفهم ما غيهاش دروس
احسب يا فيلسوف معايا
عندنا 48 الف مدرسة
معلم تربية فنية - موسيقية - رياضية - اقتصاد منزلي - تكنولوجيت - مكتبات - اجتماعي - مسرح - صحافة - مجال زراعي - مجال صناعي - مدير - ناظر - معلم واحد فقط لا يعطي دروس - معظم الموجهين - من يطبق عليهم وظيفو معلم ويعملون بالإدارات التعليمية والمديريات
اضرب 16 * 48000 = 768000 معلم مالوش غير مرتبه + المتعاقدين الجدد الـ 200000 الف معلم .
نعمل ايه نشحت ولا نسرق ولا نطالب بحقنا
البلد مش مستحملة ؟!!!! سؤال
كل الناس على لسانه الكلام ده
اشمعنا البلد مستحملة ....... الراواتب الي باللأف ومئات الألاف والمليون وال2 مليون
فين الحد الأقصى ......... لا محدش يقدر يبصل لحضراتهم
اما المطحون ............ يعيش مطحون ويموت مطحون
ولما يطالب بحقة بعد مرور 7 شهور من الانتظار والخوف على مصلحة البلد يبقى
حرام عليه البلد
الله يجازي............ !!!! كل ظالم ... طلمنا ..... كل صحفي أهاننا .... كل ولي أمر شتمنا ... والحكومة والوزير .... وكل منافق .... ومتشدد ... وغير فاهم ...

هو احنا مش بشر زس بقيت البشر
حرام عليكم
ولا احنا انبياء زي ما بتقولوا
http://www.youm7.com/News.asp?NewsID...90&IssueID=168 (http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=505453&SecID=190&IssueID=168)

يجب على كل من هاجم المعلم ان يقرأ هذا الرد .......
وينظر للمعلم نظرة انسانيه وان له احتياجات ومتطلبات مثل بقية افراد المجتمع ......
والا يحمله فشل السياسات التعليمية لأنها دائما لاتعطيه الامكانيات والظروف الملائمة لاداء عمله على اكمل وجه .....
وتتجاهله دائما عند تنفيذ اى قرار مثل اقرار قانون الكادر فلم يأخذ رأى المعلمين فيه ثم يتم الغاءه بحجه ان به اخطاء وانه غير حقيقى ويحرم المعلم من كل مميزاته ويتحمل كل تبعاته.

فأرحموا المعلمين يرحمكم الله!!!!!!!!!

ما ضاع حق وراءه مطالب

خالدابوخبازى
04-10-2011, 03:22 PM
ايها الاخوة عذرا على هذا الرد ..............اولا يوجد من كاتب المقال شيىء من الحقيقة .............نحن طالبنا بحقوقنا وقد وصلت الرسالة لكل بيت لكل ولى امر لكل مسئول ......هذه حقوقنا.............اين حقوق المجتمع علينا ......نعم منا الرخيص الذى لوث شرف المهنة فهو تارة يشحت الطالب ويهمله فى الفصل وتارة يطرق ابواب اولياء الامور كى يرهقهم ويسرق منهم ..............فهل هذا حق معلم يطالب بحق ............فلم لايعطى المجمتع حقه وهذا فى راى تقصير من ولى الامر فلماذا لاتشكو هذا المقصر ب اعطاءه الدروس لقد ضيع هؤلاء الخونة شرف المهنة واضاعو قيمة المعلم ولكن الشرفاء كثرون

seryo
04-10-2011, 04:10 PM
كل من يقف فى وجه المعلم الباحث عن حياة كريمة
ما هو الاجاهل او حاقد او عدو لبلده
لانه لاتعليم الا بتوفير حياة كريمة للمعلم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

alaaismail
04-10-2011, 05:02 PM
الى هذا الحاقد الكاره لن ارد عليك لانك صراحة لاتستق الرد فأنت أجهل من ان يرد على كلامه " لكن عاوزنانرجع زي زمان قول للزمان ارجع يا زمان.
لي سؤال واحد محيرني في مقالك البايخ , من اين كان لمدرس زمان بثمن البدله والابهه التي كان عايشها مع انه كان في اسفل السلم الوطيفي وراتبه لا يكفيه؟ بالله عليكم حد يفسرهالي.

مستر محمد العفيفى2
04-10-2011, 05:20 PM
انا معلم أول .... من المعلمين اللي ملهمش في الدروس الخصوصية .... انا لا أدعي أنني من ورثة الأنبياء ... انا أعمل كأي فرد في العالم كله من أجل المال ... لكي أصرف على اولادي وزوجتي وأقساط شقتي والتعليم والصحة والأكل والـ...... الخ .... راتبي 730جنيه ... لي من الأولاد 3 .... سؤال .
أءمة المساجد قالوا جمعة بلا إمام وطالبوا بزيادة مرتباتهم .... محدش هاجمهم وقالهم إنكم روثة الانبياء وأصحاب رسالة .
شيخ الأزهر ... وزير الأوقاف ... جامعة الأزهر ..... بيقبضوا فلوس ومرتبات ومكاقأت ومحدض قالهم انتوا ورثة الأنبياء ..... ودخولهم الشهرية مرتفعة جداً .
لا انا عن نفسي شغال علشان اقبض فلوس .... أعيش بيها .... والاضراب حق دستوري وقانوني .... ومطالبتي بتعديل راتبي لأعيش حياه كريمة مش جناية
طالبنا بحقوقنا في أربعة وقفات احتجاجية قبل الإضراب علشان يردوا على مطالبنا اللي قالوا هم( مجلس الوزارء - الوزير الهمام بتاعنا ) مشروعة .... ومحدش عبرنا
وبكرر تاني موضوع الدروس بالاحصاء اكثر من 700000 الف معلم موادهم ووظائفهم ما غيهاش دروس
احسب يا فيلسوف معايا
عندنا 48 الف مدرسة
معلم تربية فنية - موسيقية - رياضية - اقتصاد منزلي - تكنولوجيت - مكتبات - اجتماعي - مسرح - صحافة - مجال زراعي - مجال صناعي - مدير - ناظر - معلم واحد فقط لا يعطي دروس - معظم الموجهين - من يطبق عليهم وظيفو معلم ويعملون بالإدارات التعليمية والمديريات
اضرب 16 * 48000 = 768000 معلم مالوش غير مرتبه + المتعاقدين الجدد الـ 200000 الف معلم .
اشمعنا البلد مستحملة ....... الراواتب الي باللأف ومئات الألاف والمليون وال2 مليون
حرام عليه البلد
الله يجازي............ !!!! كل ظالم ... طلمنا ..... كل صحفي أهاننا .... كل ولي أمر شتمنا ... والحكومة والوزير .... وكل منافق .... ومتشدد ... وغير فاهم ...

حرام عليكم
http://www.youm7.com/News.asp?NewsID...90&IssueID=168

وينظر للمعلم نظرة انسانيه وان له احتياجات ومتطلبات مثل بقية افراد المجتمع ......
والا يحمله فشل السياسات التعليمية لأنها دائما لاتعطيه الامكانيات والظروف الملائمة لاداء عمله على اكمل وجه .....
وتتجاهله دائما عند تنفيذ اى قرار مثل اقرار قانون الكادر فلم يأخذ رأى المعلمين فيه ثم يتم الغاءه بحجه ان به اخطاء وانه غير حقيقى ويحرم المعلم من كل مميزاته ويتحمل كل تبعاته.

فأرحموا المعلمين يرحمكم الله!!!!!!!

انته مدرس زى العسل والله ................ جبت من الآخر .......... ارفع راسك فوق انت معلم

ما ضاع حق وراءه مطالب

teacher_2
04-10-2011, 05:27 PM
مش عارف ليه كل اللى بيهاجم المعلم ثانوية عامة مرحلة ثالثة فى التنسيق
نفسى اسمع مرة واحد محترم بيهاجم المعلم
متلاقيش
كل اللى بيهاجمو المعلم اصحاب عاهات
مستواهم اكيد كان وحش وكانو اغبياء فى الفصول
يعنى من الأخر ما بيفهموش

ياريت اى مقالة تنقل عن اى صحفى نتحرى عنه نشوف كان مستواه ايه فى الثانوية ده لو كان معاه ثانوية اصلا

yasser zz
04-10-2011, 05:44 PM
مقال تفوح من رائحه نتنه مثل رائحة كاتبة الخبيثه فخروجه علينا بوجهه القبيح واسلوبة الركيك الغث الذي يصيب بالقيء والغثيان يدل علي سطحية تفكيرة وقله فهمه وادراكه ووعيه المعدوم فان دل يدل علي انه احد المجانين المصابين بشيزوفرنيا المعلمين وكلماته الفظه واسلوبة القذر في حق المعلمين لاتتعدي ثمن الحبر التي كتبت به لانه قلم مأجور لشخصيه تافه في عالم الصحافة التي جمعت اليوم انصاف العقول والمثقفين من امثال هذه المعتوه فما كتبه في حق المعلمين من صفات يحملها هو في جنباته ونفسه الحقيرة فاذا كانت قمصاننا تفوح برائحة العرق فهذا فخر لنا ولجهودنا وافضل من خنزير مثلك يعيش في حظيرة البهائم تفوح من فمه رائحة كريهه نتنه ازكمت انوف القاصي والداني واخيرا ايها الحقير باسم كل المعلمين حتي ومن ذكرته بالخير نتبرا من حقير مثلك ليس له مكان في عالم الادميه لانك وبمنتهي البساطة وجودك الحقيقي بين بهائم مثلك يحملون نفس تفكيرك الحميري ونظيرتك الخنزيريه القائمة علي الحقد الذي اعمي قلبك الاسود وجعل من قلمك قرون ثور هائج ينطح يمينا ويسارا جعلنا نردد ليس عليك حرج لانه رفع القلم عن معتوه حتي يعقل

طارق احمد عبد السلام
04-10-2011, 05:48 PM
لوموا حكومة هى المحرك للحرب الهوجاء على المعلمين من الرعاع وكل معقد نفسيا من معلم عاقيه فى يوم من الايام
حتى اننى أظن انها عقدة عند المسئولين ينتقموا منها فى المعلمين جميعا عقدة ليس لها حل

امين سكر
05-10-2011, 08:41 PM
وذهل كل الحاضرين وهم يرونني أنحني علي يده أقبلها هكذا

ياترى قبلتها ليه ................. هل حتى يزهل كل الحاضرين.... ولا

لو كنت عند كلامك ارجو منك ا لا ترسل اولادك ولا احفادك لهؤلاء المعلمين وخليهم فى البيت دا لو كنت ....... ولاانت

مش ...... طبعا لا استطيع ان اعمم ان الصحفين كلهم مثلك لكن على الاقل رئس التحرير هل يؤيد كلامك ام تلك

ديمقراطيتكم

abu adhm
05-10-2011, 10:16 PM
احسب يا فيلسوف معايا
عندنا 48 الف مدرسة
حرام عليه البلد

حرام عليكم
http://www.youm7.com/news.asp?newsid...90&issueid=168 (http://www.youm7.com/news.asp?newsid=505453&secid=190&issueid=168)

ما ضاع حق وراءه مطالب
و بعدين مين سيد الأقرع هذا الذي تردون عليه ؟
إن أقل ما يقال عنه " القافلة تسير و سيد و أمثاله من الجهلاء ( الكلاب ) تعوي "

بدر1973
05-10-2011, 11:30 PM
ليس كل المعلمين بهذه الصورة السيئة فهناك مئات الألوف لا ينطبق عليها هذا الوصف فى المدن والريف ثم أن الكثير ممن يعطون الدروس الخصوصية الآن من خارج العاملين أصلا بالوزارة حيث أصبحت مهنة من لا مهنة له ... أما الأستاذ سيد فيبدو أن لديه عقدة قديمة وحان وقت التنفيث عنها .... ربنا يشفى.

starsat2002
06-10-2011, 02:47 AM
الأستاذ سيد يعف لسانى وعقلى عن النزول لمستواك المتدنى الذى وصلت اليه ولكن تذكرت مقوله اذا اتت اليك مسبه من ناقص فهى شهاده لك اتمنى ان تعود لرشدك وصوابك لتعرف فضل المعلمين عليك وعلى اولادك واحفادك ولولا فضلهم عليك ماكنت لوصلت الى ماانت عليه الان القلم امانه احفظ الامانه مااسهل النزول المستنقع كن صادقا مع نفسك اولا
الأستاذ سيد يبدو أن لديه عقدة قديمة والله اعلم
فكل اناء ينضح بما فيه
من حقك انت تنتقد وتعبر عن ملاحظاتك فى ادب وعفوا لااريد التجريح فى اى انسان

mr_nasser2011
06-10-2011, 08:51 AM
الى هذا الجاهل وكل من يقف معة او يوافق على ما يكتبة اقول لهم ان المعلمون اسيادكم فنحن نريد لقمة عيش شريفة لاولادنا انت عارف كم تعطينى حكومتك 900,60هل هذا يكفى ايها الجاهل غلاء المعيشة ولا مصاريف اولادى او فاتورة الكهرباء والتلفون على الرغم مبكلمش احد حرام ايها الجاهل ان نطالب بحق من حقوقنا ولا نقبل الا 3000كحد ادنى للاجر ايها الجاهل ومن معك

kh_elkadi
06-10-2011, 09:54 AM
والله الرد على اللى امثاله خساره احسن يفتكر نفسة حاجة

هاجر موسى
06-10-2011, 04:45 PM
من هو سيد حجازي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ranod
06-10-2011, 05:06 PM
حسبي الله ونعم الوكيل. كل من هب ودب يتكلم عن المعلم

البريكي
06-10-2011, 05:31 PM
يا سيد بيه يا إبن حجازي عندما تجلس ونأكل وتركب وتسكن وتلبس تنظر إلى من دونك ممن يكمل طعامه نوم ويركب قدميه ويسكن في عششن عفنه ويلبس من سوق الجمعة عندما يطلب هذا الصبور الحمول الفتات تكرهه وتسبه وتنعله تتحدث عن بدلة كامله انها نكته قبيحة قبح كلامك يا حجازي بيه ان مصروف أصغر أبناءك يفوق راتب خمس معلمين بالأجر يتقاضى كل منهم في نهاية شهر عمل مائة جنيه و أربعه ويفوق راتب معلم مثبت يعمل منذ سبع سنين ويقل بقليل عن راتب معلم أول حصل على مجموع في الثانوية يفوق مجموعك وانفق عليه والده دمه
تعالى هنا يا بيه حجازي من تتحدث عنهم في الماضي من المعلمين كانوا من الفئة الوسطى في المجتمع كان راتبه يكفي إجار منزل وتعمل في بيته شغالة وينزوج أما اليوم يا بيه فراتب أربع مدرسين مجتمعين بالكاد يكفي إجار شقة وإن كان قلة من المعلمين عندهم ضعف في المادة العلمية فهذا ليس ذنبهم بل ذنب أسيادك يا بيه من تعمدوا أن يكون هذا المجتمع أمي وجاهل وتسأل عنه وزارة فاسدة على مر عقود من الزمان شغلت نفسها بتوافه الأمور وترك المعلمين بلا تدريب
يا بيه حجازي كما أن هناك حفنة من المعلمين باعوا كلامهم بالأموال فلا ذنب لهم هم ركبوا الموجه مثلهم مثل اي فئة في المجتمع ونحن من فعلهم بريئون
يا حجازي بيه ولا انته بيه ولا حاجه

مجدى عبد الفتاح
06-10-2011, 08:34 PM
ال يده فى الماء مش زى ال يده فى النار الاستاذ لو بيشوف المعلمين وهما بيتسولوا من التلاميذ فى المدرسه وبيشحتهم ويدللهم من اجل الدرس ولو عرف ان كل معلم بيشغل مهنتين وتلاته ولو عرف ان المعلم ده بشر وله اولاد ومسؤليات لعرف معنى ما يقول لكن واضح ان الاستاذ احمق

amal mohamed
06-10-2011, 09:13 PM
خير رد على السفيه الصمت

khaled1968
06-10-2011, 09:16 PM
اخص عليك والله انت عاوز تتربى وتتعلم الادب من جديد

محمود ال الشيخ
06-10-2011, 10:24 PM
احسب يا فيلسوف معايا
عندنا 48 الف مدرسة
حرام عليه البلد

حرام عليكم
http://www.youm7.com/news.asp?newsid...90&issueid=168 (http://www.youm7.com/news.asp?newsid=505453&secid=190&issueid=168)

ما ضاع حق وراءه مطالب

والله كلامك ده دخل قلبى مشعارف ليه باين عليه طالع من قلبك

محمود ال الشيخ
06-10-2011, 10:26 PM
احسب يا فيلسوف معايا
عندنا 48 الف مدرسة
حرام عليه البلد

حرام عليكم

ما ضاع حق وراءه مطالب

والله كلامك ده دخل قلبى

محمد مدحت حسنين
06-10-2011, 10:47 PM
انا نفسى يقولنا مرتبه كام يوم مايمرض فين بيتعالج ده الواحد منهم يوم مايتعين بياخد قرض حسن 200الف جنيه يجيب شقه وعربية ويسدد براحته عموما نحن نحتقركم ايها الصحفيون

نادي عبيد حنا
06-10-2011, 11:43 PM
اذا جاء العيب من اهل العيب ليس بعيب يا سيد (عبد) حجازي. خسارة فيك الاسم