مشاهدة النسخة كاملة : بعد اذنكم ايه مفهوم الحكومة الالكترونيه وهى من تخصص مين؟

رانيا2011
25-10-2011, 05:55 PM
بعد اذنكم ايه مفهوم الحكومة الالكترونيه وهى من تخصص مين اخصائى التكنولوجيا ولامعلم الحاسب ؟

meedo2010ali
25-10-2011, 10:02 PM
الحكومة الالكترونية هي متابعة وتسجيل كل ما يخص المدرسة علي موقع الوزارة وهي مسئولية مدير المدرسة ويمكن اسنادها لاي مدرس يجيد الانترنت او مجموعة من المدرسين واخصائي التكنولوجيا ليس مسئولا عنها وكل مسئوليته هي تدريب المدرسين علي استخدامها

قناوية
25-10-2011, 10:11 PM
ليست مسئوليه أخصائى التطوير وليست من ضمن مهام عمله ولدى نشرات توضح 13 مهمه فقط للأخصائى ونشره أخرى تأمر بعدم أسناد أى مهام أخرى له تؤثر على أدائه لعمله الأصلى وعلى العموم يمكنكم زياره الرابط التاللى قد يفيدكم
http://www.facebook.com/pages/%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B7%D9%88%D9%8A%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%83%D9%86%D9%88%D9%84%D9%88%D 8%AC%D9%89-%D8%A8%D9%82%D9%86%D8%A7/215343051864539

رانيا2011
26-10-2011, 05:40 PM
جزاكم الله خير
للاسف انا مضيت عليها انها مسئوليتى وانا مش عارفة وكنت فاكراها من شغلى هى الحكومة الالكترونيه هى نفسها الاحصاء؟

alafreqe
01-11-2011, 07:38 PM
شكرا علي المجهود الرائع

قناوية
08-11-2011, 11:47 PM
ايوه يارنيا الحكومه الألكترونية هى نفسها الاحصاء وعادى مضيتى مضيتى ممكن تطبعى النشر ه اللى نازله فى رابط ردى السابق وتقولى للمدير انا معايه نشره بأعمال الاخصائى الرسميه ومش حقدر أعمل الشغل ده وحتى لو عايزه ممكن تساعدى من غير توقيع أو تتعمل لجنه للحكومه الألكترونيه من وكيل شئون الطلبه ووكيل شئون العاملين ومدير المدرسة وانتى كعضوه وكلوا يمضى عليها ولو مرضيش دخلى توجيهك فى الموضوع لأنها مسئوليه ومش صح انك تشيليها لوحدك أرجو ان اكون قد افدتك

ام عربى
14-11-2011, 12:22 AM
انا اقوم باعمال الحكومة الالكترونية والاحصاء بالاضافة الى عمل كشوف 12 والمكاتبات الاخرى ولا استطيع ان امارس عملى كاخصائية بسبب هذه الاعمال

رانيا2011
14-11-2011, 12:23 AM
قناوية

ايوه يارنيا الحكومه الألكترونية هى نفسها الاحصاء وعادى مضيتى مضيتى ممكن تطبعى النشر ه اللى نازله فى رابط ردى السابق وتقولى للمدير انا معايه نشره بأعمال الاخصائى الرسميه ومش حقدر أعمل الشغل ده وحتى لو عايزه ممكن تساعدى من غير توقيع أو تتعمل لجنه للحكومه الألكترونيه من وكيل شئون الطلبه ووكيل شئون العاملين ومدير المدرسة وانتى كعضوه وكلوا يمضى عليها ولو مرضيش دخلى توجيهك فى الموضوع لأنها مسئوليه ومش صح انك تشيليها لوحدك أرجو ان اكون قد افدتك

انا اصلا مش عاوزاها وحصلت معايا مشكلة كبيرة بسببها وكانوا عاوزين يمضونى انى مسؤولة الاحصاء وبيقولوا انها شغلى الرسمى لكن لما رحت الادارة وشافوا كده قالولى انه ده مينفعش وانه دى مسؤولية عليا ورجعت للمدرسه وقولتلهم انى مش هينفع امضى على حاجة من دى لكن للاسف حصلت معايا مشاكل كتير بسبب كده وشالوا منى الاحصاء ومضونى انى مشرفة الحكومة الالكترونيه ووقتها مكنتش عارفة
جزاك الله خير اختى قناوية وهحاول انفذ بإذن الله

قناوية
16-11-2011, 07:36 AM
أطبعى النشره من الرابط اللى انا كتباه وعلى الله تطلع واضحه والنشره دى نشره من الوزارة موقعه من المهندس صلاح أمين عليوه مدير مركز التطوير بالوزارة وعامه لكا الاخصائين وتقدرى تقدميها كمستند لمهامك فى أى مكان حتى لا قدر الله ولو تحول الموضوع لتحقيق والله الموفق

norsam
11-12-2011, 11:44 PM
انا اقوم باعمال الحكومة الالكترونية والاحصاء بالاضافة الى عمل كشوف 12 وتقارير العاملين وبياناتهم والامتحانات واى ورقة على الكمبيوتر ومدرسة التكنولوجيا تقول مش شغلها وانا مدرسة كمبيوتر وكمان ليا 24 حصة يعنى مش بخلص شغل خالص طول النهار شغل حتى باخد باقى الشغل البيت
لوحد يقدر يحددلى ايه شغلى بالضبط يبقى كتر خيره

وليد فوده
16-01-2012, 11:55 AM
طيب انتم شافين انها مسئولية مدرس ال حاسب الآلى مهو احنا مشا عارفين مدرس الحاسب الآلى عنده منهج وفصول وامتحانات يكون مسئول كمان عن الحكومة الالكترونية؟ طيب ده عدل ؟ بالاضافة إلى الكنترول والاعمال الإدارية ؟
كل ده ومش عاجب ولكله بيتأمر على مدرس الحاسب الآلى ؟ مع انه مش متفرغ

ابومروة4
10-02-2012, 08:43 PM
جزاكم الله كل الخير على التوضيح

ياسر أحمد عبد الواحد
16-02-2012, 07:27 PM
والله يا جماعة
انا معلم حاسب الى ومسئول عن الحكومة الالكترونية وكشوف 12 وكل ما يخص المدرسة من مكاتبات على الكمبيوتر
ودا كله مش من شغلى بس المدرسة مافيهاش حد يشيل العمل ده
ومن نفسى قبلت التكليف من المدير
وممكن تعتذر عن العمل لو مش من صميم شغلك
وشكرا

mokhtar2002
26-02-2012, 05:28 PM
انا شايف ان حضراتكم مكبرين الموضوع كل الشغل ده مسند اليه وبمزاجى وبعمله وانا راضر تمام الرضا ومبيخشى وقت مع العلم انى مدرس لغه انجليزيه ومعايه جدولى وفققك الله

ا/توفيق عزت
28-02-2012, 05:03 AM
الحكومة الالكترونية هي متابعة وتسجيل كل ما يخص المدرسة علي موقع الوزارة وهي مسئولية مدير المدرسة ويمكن اسنادها لاي مدرس يجيد الانترنت او مجموعة من المدرسين واخصائي التكنولوجيا ليس مسئولا عنها وكل مسئوليته هي تدريب المدرسين علي استخدامها
جزاك الله كل خير
هى فعلا كما قلت انت

hmddaly
29-02-2012, 11:29 PM
طيب انتم شافين انها مسئولية مدرس ال حاسب الآلى مهو احنا مشا عارفين مدرس الحاسب الآلى عنده منهج وفصول وامتحانات يكون مسئول كمان عن الحكومة الالكترونية؟ طيب ده عدل ؟ بالاضافة إلى الكنترول والاعمال الإدارية ؟
كل ده ومش عاجب ولكله بيتأمر على مدرس الحاسب الآلى ؟ مع انه مش متفرغ

nabamhamed
02-03-2012, 10:03 AM
الحكومة الالكترونية هى الاحصاء
فاحصاء المدرسين وتسيجيل بياناتهم مسئولية شئون عاملين
اما احصاء التلاميذ مسئولية شئون طلبة
اى هو عمل ادارى يسند للاداريين
ولكن للاسف كلهم بيقولوا مبنعرفش اما لو فيها حافز هيعرفوا حالا
يجب التصدى لهذا العمل الادارى والالتزام بعملنا انا عندى معمل ابتدائى ويعمل طول النهار وموجودة مع المدرس علشان لو فى عطل او اى مشورة واله بتعب اكثر من المدرس واقفة على رجلى طوال اليوم

medogame
09-09-2015, 03:18 AM
فين المنشور اللى بيقول ان الحكومة الالكترونية مش من اختصاص معلم الحاسب الالى ارجو الرد لو سمحت

nabamhamed
08-10-2015, 03:19 PM
فين المنشور اللى بيقول ان الحكومة الالكترونية مش من اختصاص معلم الحاسب الالى ارجو الرد لو سمحت

ولا من اختصاص الحاسب الالى ولا التطوير
ياجماعة هذا العمل مثل (المدرس او الموظف عايز يعمل مخاطبة ومش عايز يكتبها على ايدة فيطلب من الاخصائى التطوير او من مدرس الحاسب ان يكتبها على الكمبيوتر كذلك شئون العاملين يجب ان يجلس على الكمبيوتر ويدخل بيانات شئون العاملين
وكذلك شئون الطلبة يدخل بيانات واحصاء الطلبة دا شغلهم ياجماعة

محمد خالد الشابورى
30-01-2016, 02:37 PM
هو ده عيب الوزارة بتاعتنا
القرارات الهلامية إلى ملهاش اى مدلول
أول ما تقرا :-
ممن يجيدون
لديهم خبرة
لديهم استعداد

تعرف ان المسألة بطيخ
لأن دى مواصفات لا تحدد شخص بعينه
المفروض القرار يكون محدد
و قرار انشاء وحدة الاحصاء ينص صراحة على عدم تكليف القائمين بالتدريس بالحكومة الالكترونية
مسئولى التطوير لديهم قرارت تعفيهم من هذه المهمة
فمن يقوم بها و على اى أساس ؟؟

قرار عبارة عن كرة هلام ضخمة

الحل ان تقوم الوزارة حالا بحصر و اثابة العاملين بالحكومة الإلكترونية أو يلغوها و يريحو الجميع

أو إن مدير مدرسة يتجرأ و يستفتى الشئون القانونية او التنظيم و الادارة
لكن
كل واحد خايف على كرسيه

تفضل
راجع بند 2