مشاهدة النسخة كاملة : استفسار بخصوص محفظى القران

وطن الاحزان
06-12-2011, 05:06 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

استفسار لو ممكن احد يجاوبنى عليه

ماموقف محفظى القران اصحاب المؤهلات العليا عند التثبيت هل التثبيت على وظيفة محفظ قران كريم ام على حسب المؤهل الاصلى

aliammar
06-12-2011, 06:27 PM
الكلام الفصل في هذا الموضوع هو

اذا كان العقد بتاع حضرتك محفظ بدون مؤهل هتفضل محفظ بدون

اما اذا كان العقد مدرس قرآن ثالث او رابع ستعيين حسب المؤهل

المؤمنه بالله
06-12-2011, 08:21 PM
على فكره المحفظين بدون مؤهل تم تعينهم بمؤهلاتهم جميعا لكن المشكله هل هيكونوا مدرسين قرءان ام مدرسين تبع تخصصهم

الاستاذ احمد الجندى
06-12-2011, 10:15 PM
يوجد عجز رهيب فى محفظى القران واعدادهم فى المرحلة الابتدائية كثيره
فمن الافضل تثبيتهم على ما هو عليه

aliammar
06-12-2011, 10:16 PM
على فكره المحفظين بدون مؤهل تم تعينهم بمؤهلاتهم جميعا لكن المشكله هل هيكونوا مدرسين قرءان ام مدرسين تبع تخصصهمهذا الكلام غير صحيح

مجدى الشاويش
06-12-2011, 10:40 PM
الكلام الفصل في هذا الموضوع هو

اذا كان العقد بتاع حضرتك محفظ بدون مؤهل هتفضل محفظ بدون

اما اذا كان العقد مدرس قرآن ثالث او رابع ستعيين حسب المؤهل
هذا الكلام صحيح

بودى الصغير
07-12-2011, 09:52 AM
ازاى كده يا استاذ مجدى يعنى انا محفظ بدون وامتحنونى الكادر بناء على بكالوريوس التربية ييجوا دلوقت وميعترفوش بيه كانوا امتحنونا ليه الناس دى عاوزه تعقدنا

مجدى الشاويش
07-12-2011, 02:06 PM
ازاى كده يا استاذ مجدى يعنى انا محفظ بدون وامتحنونى الكادر بناء على بكالوريوس التربية ييجوا دلوقت وميعترفوش بيه كانوا امتحنونا ليه الناس دى عاوزه تعقدنا

أظن يا أستاذ بودى أنك ما دمت قد إمتحنت الكادر فسوف تثبت بمؤهلك .... وانما قصدت من عقده على بدون مؤهل ولم يسمح له بدخول الكادر

بودى الصغير
07-12-2011, 02:24 PM
أظن يا أستاذ بودى أنك ما دمت قد إمتحنت الكادر فسوف تثبت بمؤهلك .... وانما قصدت من عقده على بدون مؤهل ولم يسمح له بدخول الكادر

شكرا استاذ مجدى على الاهتمام بالرد طمنتنى

وطن الاحزان
07-12-2011, 04:50 PM
الاخوة الأفاضل / شاكر لكم جميعا على ردودكم
جزاكم الله خيرا على تلك المشاركات الطيبة

انا اعرف ان اصحاب المؤهلات المتوسطة مثل الدبلومات الصناعيه او التجاريه ويعملون على وظيفه محفظ قران هؤلاء سيتغير مسماهم الوظيفى كلا على مؤهله الاصلى اى سينتقل من محفظ قران كريم الى مثلا فنى شئون هندسية اى حسب المؤهل الاصلى

وكذا خريخى كليه التجارة وكليه الحقوق ويعملون على وظيفة محفظ قران كريم ايضا سيتغير مسماهم الوظيفى حسب المؤهل

فسنتقلون الى وظيفة ادارة

اما انا اسال عن مثلا كليات اللغة العربيه او اصول الدين اوغيرها من الكليات الاخرى هل سيبقى وضعهم على وظيفه محفظ قران كريم ام سيتغيير المسمى الوظيفى لهم
وفى النهايه اشكركم على مشاركتكم

مجدى الشاويش
07-12-2011, 10:56 PM
الاخوة الأفاضل / شاكر لكم جميعا على ردودكم
جزاكم الله خيرا على تلك المشاركات الطيبة

انا اعرف ان اصحاب المؤهلات المتوسطة مثل الدبلومات الصناعيه او التجاريه ويعملون على وظيفه محفظ قران هؤلاء سيتغير مسماهم الوظيفى كلا على مؤهله الاصلى اى سينتقل من محفظ قران كريم الى مثلا فنى شئون هندسية اى حسب المؤهل الاصلى

وكذا خريخى كليه التجارة وكليه الحقوق ويعملون على وظيفة محفظ قران كريم ايضا سيتغير مسماهم الوظيفى حسب المؤهل

فسنتقلون الى وظيفة ادارة

اما انا اسال عن مثلا كليات اللغة العربيه او اصول الدين اوغيرها من الكليات الاخرى هل سيبقى وضعهم على وظيفه محفظ قران كريم ام سيتغيير المسمى الوظيفى لهم
وفى النهايه اشكركم على مشاركتكم

سيتغير الى وظيفة معلم (حسب مؤهله ) فمثلا لو لغة عربية سيحول الى معلم لغة عربية وأصول دين الى معلم مواد شرعية ...... فانا مثلا تم تحويلى من مدرس قرآن الى أخصائى إجتماعى لا نى حاصل على بكالوريوس خدمة إجتماعية

مجدى الشاويش
07-12-2011, 10:58 PM
شكرا استاذ مجدى على الاهتمام بالرد طمنتنى

لا شكر على واجب يا أستاذ بودى يا رجل يا محترم :078111rg3::friendsxs3: