مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن علاج طبيعى القاهرة و 6 اكتوير

الاميرة المرحة
03-01-2012, 03:17 PM
السلام عليكم
انا فى 3 ثانوى وكنت عايزة اعرف كل حاجة عن كلية علاج طبيعى
من ناحية المواد والاقسام ومجالات العمل والتكليف والنقابة .... واى حاجة تانية
وياريت كل حاجة عن علاج طبيعى 6 اكتوبر وهلى هى معتمدة فى مصر والمصاريف ومميزتها والفرق بينها وبين علاج طبيعى جامعة القاهرة
ومستقبل علاج طبيعى احسن ولا صيدلة
معلش هتعبكو معايا بس دورت كتير ومش لا قيا حاجة تجاوب على اسئلتى ...
وجزاكم الله خيرا

طالب فى الثانوية
04-01-2012, 12:57 AM
انا كمان مقرر علاج طبيعى ان شاء الله لانة احسن عندى من صيدلة كم ان دراستة اربع سنوات سنة اولى وتانية منفصلين اما تالتة ورابعة بيكملوا بعض وهذا على حد علمى وربنا يوفقك ولكنى مستوى رفيع e وقلقان وهل فعلا اختيارى غلط ولا صح افيدونى افادكم الله

الاميرة المرحة
09-01-2012, 04:58 PM
مشكور ع الرد
مستوى e حلو
انا عن نفسى واخدة عربى لانه اسهل

Mak20202000
10-01-2012, 04:40 PM
انا كمان واخد e مستوى وهو كويس وبيفيد فى ال e العادى

طالب فى الثانوية
11-01-2012, 09:58 PM
اشكركم على الرد لكنى سمعت ان مستوى عربى فى الامتحان بيطلب تعاريف لغوية (اى صحح الخطا فى الجمل) اللى قد يكون خطا لغوى فهل هذا صحيح

منى القدر
27-02-2012, 07:57 PM
على حد علمى لا وبعدين المستر بتاعى بيقول ان ابنة لم يذكرة الا قبل الامتحان بيومين وجاب
بيتهيئلى ان العربى كدة سهل ييارب كلنا نخش الكلية اللى احنا بنتمبناه9.5 انا السراحه بحب صيدلة جدا اد عولى انى اجيب مجموع كويس 2ثانوى

دكتور كريم الزعيقي
28-06-2012, 09:12 PM
يارب ادعولنا نجيب مجموع 2ث يارب

هشام عادل2011
23-07-2012, 02:12 PM
السلام عليكم
انا فى 3 ثانوى وكنت عايزة اعرف كل حاجة عن كلية علاج طبيعى
من ناحية المواد والاقسام ومجالات العمل والتكليف والنقابة .... واى حاجة تانية
وياريت كل حاجة عن علاج طبيعى 6 اكتوبر وهلى هى معتمدة فى مصر والمصاريف ومميزتها والفرق بينها وبين علاج طبيعى جامعة القاهرة
ومستقبل علاج طبيعى احسن ولا صيدلة
معلش هتعبكو معايا بس دورت كتير ومش لا قيا حاجة تجاوب على اسئلتى ...
وجزاكم الله خيرا

المواد في اولي تشريح ANATOMY
علم انسجة HISTOLOGY
كيمياء حيويةBIOCHEMISTRY
علو وظائف اعضاء PHYSIOLOGY
وسائل علاج طبيعي MODALITIES
ميكانيكا حيوية BIOMECHANICS
فيزياء حيوية BOPHYSICS

دا بالنسبة للمواد

القسام : احنا عندنا في الكلية 8 اقسام عظام ونسا واعصاب واطفال وباطنة وعلوم اساسية وجراحة وحروق وقسم لميكانيكا وفي كلية خاصة افتتح فيها قسم جديد قسم الجلدية والتناسلية

دا بالنسبة للاقسام

بالنسبة للنقابة احنا لينا نقابتنا الخاصة بينا ( نقابة العامة للعل-؟اج الطبيعي GPTS )

وبالنسبة للتكليف اول ما بتتخرج علطول بتتكلف في مستشفيات وزارة الصحة

مجالات العمل بتاعتنا كتييييييييير جدا لان عددنا قلييييييييل جدااااااا لاننا كلية واحدة بس في مصر والتلاتة الباقيين خاصة

بالنسبة للعلاج الطبيعي 6 اكتوبر مش هاقدر اجاوبك معلش لاني جامعة القاهرة

وبالنسبة لصيدلة فانا من وجهة نظري احنا شغلنا احسن كتير لاننا بنتعامل مع المرضي بشكل اكتر منهم بنعالجم دا علي خلاف بيع الادوية فقط لا غير ودلوقتي ممكن اي حد بدبلوم يدخل يبيع الدواء عادي خالص

اتمني اكون افدتك واي اسئلة انا موجود :d:d

الاميرة المرحة
29-07-2012, 04:06 AM
المواد في اولي تشريح anatomy
علم انسجة histology
كيمياء حيويةbiochemistry
علو وظائف اعضاء physiology
وسائل علاج طبيعي modalities
ميكانيكا حيوية biomechanics
فيزياء حيوية bophysics

دا بالنسبة للمواد

القسام : احنا عندنا في الكلية 8 اقسام عظام ونسا واعصاب واطفال وباطنة وعلوم اساسية وجراحة وحروق وقسم لميكانيكا وفي كلية خاصة افتتح فيها قسم جديد قسم الجلدية والتناسلية

دا بالنسبة للاقسام

بالنسبة للنقابة احنا لينا نقابتنا الخاصة بينا ( نقابة العامة للعل-؟اج الطبيعي gpts )

مجالات العمل بتاعتنا كتييييييييير جدا لان عددنا قلييييييييل جدااااااا لاننا كلية واحدة بس في مصر والتلاتة الباقيين خاصة

وبالنسبة لصيدلة فانا من وجهة نظري احنا شغلنا احسن كتير لاننا بنتعامل مع المرضي بشكل اكتر منهم بنعالجم دا علي خلاف بيع الادوية فقط لا غير ودلوقتي ممكن اي حد بدبلوم يدخل يبيع الدواء عادي خالص

شكرا بجد على رد حضرتك
انا قبلت فى علاج طبيعى 6 اكتوبر ودخلتها لانى حبتها وكل اللى يعرف يقولى ما كنتى دخلتى صيدلة احسن فحسسونى انى كنت غلطانة بس حضرتك كدا شجعتنى
معلش عندى استفسار صغير كمان هو انا لازم اقدم فى التنسيق بتاع الحكومة ولا لا

موسم مطر
31-07-2012, 05:18 PM
هوا اكيد علاج طبيعي القاهرة له تكليف لان الموضوع ده قلقني جدا
لو سمحتو حد يرد عليا ف اسرع وقت

الاميرة المرحة
31-07-2012, 06:28 PM
ايوه اكيد ليها تكليف

dr. ahmed khalil
06-08-2012, 09:36 PM
تمام كدة و الله يا بنتي ,...انا صيدلة و من كتر ماحنا بقانا كتيييير اوي بقا في ناس مش لاقية شغل ,...دحنا اربنا نبقي زي خريج التجارة :d,...لا بجد كدة عملتي الصح و اكتوبر جامع نظيففة جداا و علاج طبيعي شغله رائع و مكسبه حلووو جدااا لو فتحتي عيادة ,,,و اسهل كلية طبية ممكن تسافري منها ,...اشكري اللي الك تغوشيه بجد و محدش هيشكر فيه غير اللي فاهم كله هيقولك ليه كده او مدخلتيش صيدلة ليه !! فانتي سيبك من الناس دي و كملي بقي المشوار ,...شكرااا:av4056bb7jp3:

الاميرة المرحة
07-08-2012, 02:17 AM
تمام كدة و الله يا بنتي ,...انا صيدلة و من كتر ماحنا بقانا كتيييير اوي بقا في ناس مش لاقية شغل ,...دحنا اربنا نبقي زي خريج التجارة :d,...لا بجد كدة عملتي الصح و اكتوبر جامع نظيففة جداا و علاج طبيعي شغله رائع و مكسبه حلووو جدااا لو فتحتي عيادة ,,,و اسهل كلية طبية ممكن تسافري منها ,...اشكري اللي الك تغوشيه بجد و محدش هيشكر فيه غير اللي فاهم كله هيقولك ليه كده او مدخلتيش صيدلة ليه !! فانتي سيبك من الناس دي و كملي بقي المشوار ,...شكرااا:av4056bb7jp3:

ربنا معاك فى صيدلة
وبجد شكرا رفعت من روحى المعنوية:)

dr/nor pt
23-08-2012, 02:10 PM
كلية العلاج الطبيعى افضل كلية طبية اساسا من وجهة نظرى انا عاشقة للعلاج الطبيعى احنا ان شاء الله دكاترة المستقبل

fariswaseem
20-06-2017, 06:56 AM
المواد في اولي تشريح anatomy
علم انسجة histology
كيمياء حيويةbiochemistry
علو وظائف اعضاء physiology
وسائل علاج طبيعي modalities
ميكانيكا حيوية biomechanics
فيزياء حيوية bophysics

دا بالنسبة للمواد

دا بالنسبة للاقسام

بالنسبة للنقابة احنا لينا نقابتنا الخاصة بينا ( نقابة العامة للعل-؟اج الطبيعي gpts )

هل فعلا الدراسة صعبة في القاهرة
أنا حاب أدخل علاج طبيعي أو طب أسرة
اي جامعة تنصحوني فيها