مشاهدة النسخة كاملة : حظر التعامل مع مؤسسة سعودية لسوء معاملتها للمدرسين المصريين


كتبغا
09-03-2012, 11:59 PM
قرر د. فتحي فكري وزير القوي العاملة والهجرة حظر التعامل مع شركة رياض الصالحين التعليمية بالرياض بالمملكة العربية السعودية وذلك لحين انهاء مشكلة المدرسين المصريين العاملين لديها.
وكلف الوزير المستشارالعمالي بالرياض بمتابعة أوضاع هؤلاء المدرسين وتقديم كافة أوجه الدعم لهم لحين انهاء مشكلتهم.
كما قرر الوزير أيضًا رفع الإيقاف عن شركة الحلم العربي لإلحاق العمالة المصرية بالخارج ترخيص رقم (684) شركات، وذلك لزوال أسباب إيقافها.. وأكد الوزير أن قرار إيقاف أي شركة مصرية لإلحاق العمالة المصرية بالخارج ليس الهدف منه وقف نشاط الشركة في حد ذاته وإنما تهدف إلى تصحيح بعض الأوضاع الخاطئة لما فيه مصلحة المواطنين الراغبين في السفر بالخارج وحث أصحاب الأعمال على إزالة المخالفات.
وأشار الوزير أن أوضاع العمالة المصرية بالخارج أصبحت أكثر استقرارًا بعد ثورة 25 يناير وان العالم أصبح ينظر لمصر ومواطنيها نظرة مختلفة عما كانت علية قبل الثورة.
واوضح الوزير أن الوزارة هي الفاعل الرئيسي في حماية حقوق العمالة المصرية بالخارج مؤكدا أن الفترة القادمة ستشهد عددًا من اللقاءات والاتفاقيات التي سيعقدها مع نظرائه من وزراء العمل العرب، والذين من المقرر أن يلتقي بهم على هامش أعمال مؤتمر العمل العربي والمقرر عقده ببيروت أوائل الشهر القادم للاطمئنان على أوضاع العمالة المصرية بالمنطقة العربية بصفة عامة ومنطقة الخليج بصفة خاصة.

nabamhamed
10-03-2012, 07:00 AM
هما بيعقبونا علشان مبارك

sheer2010
10-03-2012, 10:08 AM
لو فري رواتب محترمة في مصر صدقوني الخليج هما اللي هايجروا علينا وبالرواتب اللي احنا عاوزينها اما دلوقتي فأسلوب الذل والمهانة هو الحاصل مع المصريين في الخارج ومهما فعلت الوزارة لازم يحدث مشاكل

رهوفه
10-03-2012, 11:33 AM
:t9:لو فري رواتب محترمة في مصر صدقوني الخليج هما اللي هايجروا علينا وبالرواتب اللي احنا عاوزينها اما دلوقتي فأسلوب الذل والمهانة هو الحاصل مع المصريين في الخارج ومهما فعلت الوزارة لازم يحدث مشاكل
كلام سليم وبعدين احنا مالناش كرامة فى بلدنا والمعلم بياخد على دماغه ويقول هات كمان هنخصم من المرتب مااااااااااااااااشى مافيش ضم خدمة مااااااااااااااشى اهانة وبهدلة فى المدارس وماله يا عم احنا معلمين محترمين لانتكلم ولا نتنفس ولا نتظاهر كدا عيب علشان البلد وياريت كمان كل واحد فينا مش لاقى يأكل ولا يأكل عياله يتبرع بشهرين تلاتة لاقتصاد البلد و فى الاخر عايزين نعمل كرامة فى بلاد غيرنا ياريت نفوق ((((((((((تحية وسلام لكرامة المعلم المصرى )))))))))))
:bosyht9::bosyht9::bosyht9::bosyht9: