مشاهدة النسخة كاملة : نـ ــحــــ ـــــ ــتاج تــ ــفـ ــكــير عـ ـــ ـمـــيــ ـق فى هذا :: السؤال ::

احمد هشام المراكبى
12-03-2012, 09:17 PM
نرجوا من حضراتكم التفكير بقدر المستطاع لإجابة هذا السؤال لان انا محتاجه جدا ..

لمبة نيون مستطيلة الشكل و طويلة توجد فى دائرة موصلة بالتيار الكهربى و لكن لوحظ انه عندما تكون الغرفة الموجود فيها اللمبة مظلمة انها تضىء و لكن بضوء خافت متردد ( ضوء صغير جدا ) علما بأن الكهربائى قام بثنى سلك وصل دائرة اللمبة بالمصدر الكهربى عليه مفتاح اللمبة .. فسر ذلك

جهاد 11
12-03-2012, 10:52 PM
حس ان الاجابه غلط وهى
المصباح موصل على التوالى مع الدائره

yusuf reda
12-03-2012, 11:09 PM
مش عارف بس ممكن يكون لى علاقة ب
عندما يلف الكهربائى السلك لف مذوجا . فانه يتكون مجالين مغناطيسين متساويان فى الشدة ومتضادين فى الاتجاه فيتلاشى الحث الثاتى

محمد محمدى 50
13-03-2012, 11:16 AM
الحكايه انه ثنى السلك

احمد هشام المراكبى
13-03-2012, 04:59 PM
يا جماعة انا محتاج الاجابة لاني معرفهاش فياريت لو اجابة نموذجية .. لان السؤال ده عليه 50 جينه لو اتجاوب صح من اول مره ..

natiga4all
14-03-2012, 12:55 AM
و لكن لوحظ انه عندما تكون الغرفة الموجود فيها اللمبة مظلمة انها تضىء و لكن بضوء خافت متردد ؟ ده فى حالة مرور تيار ولا ؟

احمد هشام المراكبى
14-03-2012, 08:09 AM
اكيد يا فندم ..

Dr/wewe12
14-03-2012, 08:13 AM
نرجوا من حضراتكم التفكير بقدر المستطاع لإجابة هذا السؤال لان انا محتاجه جدا ..

لمبة نيون مستطيلة الشكل و طويلة توجد فى دائرة موصلة بالتيار الكهربى و لكن لوحظ انه عندما تكون الغرفة الموجود فيها اللمبة مظلمة انها تضىء و لكن بضوء خافت متردد ( ضوء صغير جدا ) علما بأن الكهربائى قام بثنى سلك وصل دائرة اللمبة بالمصدر الكهربى عليه مفتاح اللمبة .. فسر ذلك

عندما تم ثني السلك تحول إلى ملف فيتولد فيه تيار تأثيري عكسي يضعف التيار الأصلي فتقل إضاءة المصباح

جهاد 11
14-03-2012, 11:10 PM
عندما تم ثني السلك تحول إلى ملف فيتولد فيه تيار تأثيري عكسي يضعف التيار الأصلي فتقل إضاءة المصباح
مش المفروض عند الثنى هيكون الفيض فى اتجاهين متضادين يلاشى كل منهم الاخر فلا تتكون قوه دافعه عكسيه
ولا تيار عكسى
واه تعليق
على ان المصباح متوصل على التوالى حتى هو قايل مصباح طويل فتكون المقاومه الكليه
كبيره مما يضعف التيارhttp://www.thanwya.com/vb/life/icons/opp.gif:bosyht9:

د / الشيماء
15-03-2012, 01:14 AM

اتفق مع حلك تماما

لان القوة الدافعة المستحثة العكسية بالحث الذاتى فى الملف اكبر منها فى السلك المستقيم فتقلل من القوة الدافعة الاصلية فيضئ اضاءة خافته جدااااا

انما لو اعتبرنا انه ثنى ولف مزدوجا يبقى التيار هيلاشى بعضه و يساوى صفر ولا يضئ المصباح اصلا وهو قال فـ السؤال انه أضاء

احمد هشام المراكبى
15-03-2012, 08:23 AM

مش المفروض عند الثنى هيكون الفيض فى اتجاهين متضادين يلاشى كل منهم الاخر فلا تتكون قوه دافعه عكسيه
ولا تيار عكسى
واه تعليق
على ان المصباح متوصل على التوالى حتى هو قايل مصباح طويل فتكون المقاومه الكليه
كبيره مما يضعف التيارhttp://www.thanwya.com/vb/life/icons/opp.gif:bosyht9:

اتفق مع حلك تماما

لان القوة الدافعة المستحثة العكسية بالحث الذاتى فى الملف اكبر منها فى السلك المستقيم فتقلل من القوة الدافعة الاصلية فيضئ اضاءة خافته جدااااا

انما لو اعتبرنا انه ثنى ولف مزدوجا يبقى التيار هيلاشى بعضه و يساوى صفر ولا يضئ المصباح اصلا وهو قال فـ السؤال انه أضاء

الف الف شكر يا شباب .. اتمنى ان تكون هذه هى الاجابة الصحيحة . .شكرا لكم

A.S.D
16-03-2012, 06:06 PM
علما بأن الكهربائى قام بثنى سلك وصل دائرة اللمبة بالمصدر الكهربى عليه مفتاح اللمبة .. فسر ذلك
اخي احمد الجمله دي مش واضحه ياريت توضيح وشكرا

احمد هشام المراكبى
17-03-2012, 09:29 AM
علما بأن الكهربائى قام بثنى سلك وصل دائرة اللمبة بالمصدر الكهربى عليه مفتاح اللمبة .. فسر ذلك
اخي احمد الجمله دي مش واضحه ياريت توضيح وشكرا

هكذا السلك الموصل بين اللمبة و المصدر الكهربى مثنى ..
عالفكره السؤال كان كده بالظبط و لغته دى الى جعتلني مشتت ليس إلا و لكن انظر إلى الاجابة فوق ..

عبدالرحمن حسين خليل
18-03-2012, 12:33 AM
ياريت يا أحمد لو كان الحل كده صح تقولنا ولو مكانشى ياريت تقولنا الحل الصح لما تعرفه