مشاهدة النسخة كاملة : ماذا تعلمت من خبرات الثانوية العامة

اسحاق نيوتن
25-03-2012, 09:49 PM
بصوا كدا يا جماعة اولا كدا انا مش عايزكوا تزهقوا منى موضوعى النهاردة موضوع جديد شوية بس مهم وفيه هنستفاد حاجات كتير وهى ايه الخبرات اللى انت استفادتها من الثانوية العامة الثانوية العامة بتبقى من اصعب سنتين فى حياة الانسان الدراسية وبيقدر من خلالها يستفاد حاجات كتير يعنى اساليب المذاكرة ازاى نتعلم من اخطاءنا ازاى نجيب مجموع ازاى نكون صداقات ازاى نبدى راى وحاجات كتير طبعا اكيد كانا عارفينها فياريت كل عضو يكتب الخبرات اللى مروا بها حتى يستفيد منها كل طلاب الثانوية العامة ..........

أنين الأنين
25-03-2012, 10:26 PM
والله بجد الموضوع جميل ومثمر
وانا ناوية ان شااء الله ابقى اعمل موضوع هنا لكن بعد ماانتهى منها عشان الصورة تبقى كااملة
لكن كل اللى اقدر اقوله دلوقتى ان الثانوية العامة المفروض تبقى احلى سنتين
او على الاقل سنين عادية خالص
بالاجتهااد والثقة بالله والاستقامة مفيش اى مشكلة وكل حاجه هتبقى تمام
ومعظم المشااكل اللى موجودة مشاااكل نفسية من تهويييل وقلق زايد وتوتر او مراهقة واضطراب فى العلاقه بالله سبحانه وتعالى
وكمان الخلل بين النية والتطبيق يعنى سااعة التنفيذ بنأجل او بنتهااون..........
يعنى لو فيه توكل بمعنى الكلمة وثقة وصبر وامل بالله وتحمل مسؤلية
هتبقى احلى سنين بجد
وفى النهاية اصلح ما بينك وبين الله يصلح الله لك كل شىء
اسفه على الاطالة
وجزااك الله خيرا وجعله فى ميزان حسناتك

doha94
25-03-2012, 10:28 PM
1- ايه الخبرات اللى انت استفادتها من الثانوية العامة الثانوية العامة ؟؟
*المـــــــواد فهمــــــتنى الدنــــــيا ماشيـــــــه ازااااااى وثقــــــــافه للواحــــــده ومعـــــــرفه ... بــــــــس عيـــــــــبها انهــــــــــا بتـــــــــرهق الواحــــــد وبتتـــــــــعبه جــــــدااا ولـــــــو اتظــــــلم بيضيــــــــع مســــتقبله
2-يعنى اساليب المذاكرة ازاى ؟؟
المــــــــــــذاكره بالحـــــــــــــل ولــــــــــــــو فـــــى حــــــــــاجه وقفـــــــــــت معــــــانا نــــــــذاكرها بالـــــورقه والقــــــــلم
3-نتعلم مـن اخطاءنا ازاى؟؟
* ممكــــــــــن نسجــــــــــل اخطــــــــــاءنا ومنعـــــــــــــملهاش تـــــــــــانى اصلا لــــــــو حــــــــد عـــمل خــــــــــطأ مبيــــــــعملوش تـــــانى
4-نجيـب مجموع ازاى ؟؟
* المـــــــــذاكره بــــــــــــس مـــــــــــش شــــــــــرط كــــــــل يــــــــــوم ومــــــــــش شـــــــرط اننـــــا نقــــــعد 24 ســـــــــاعه علــــــى الكـــــــــتاب اهــــــــــــم حــــــــاجه الـــــــــدروس والحــــل الكتـــــير والتــــــركيز
5-نكون صداقات ازاى ؟؟
اممممممممم الصــــــداقات فـى الثـــــــانوى مش اوى لانك بتتعرف على ناس كتييير وبيعتبروا زمايل لينا بـــــــس يعنــــــــى الواحـــــــد لـــــــو عــــــــــــاوز يكــــــــــون صــــــــداقات يشــــــــوف ميـــــــن الكويـــــس مــــــــــــن اللى مـــــــــــش كويـــــــــس ميــــــــن اللـــــــــى بيــــــــقف جنبــــــــــك ويسـاعدك وينصـــــــــــحك لــــــــــــو شـــــــــــــافك سعـــــــــــيد يبقــــــــــى سعــــــــيد زيــــــــــك ولــــــو زعــــــلت يـــــــــزعل علشـــــــانك بس
انــــــــــا الحـــــــــــمدلله صحــــــــابى فى ثانــــــــــوى معـــــــــــايا مـــــــــن وانـــــــــــا صغيــــــــره ويـــــــارب نفــــــــــــــضل علــــــى طـــــــــول كــــــده

مـــــــــش عــــــــــــارفه انـــــــــا كــــــــده فهــــــــــمت الاســـــــئله غــــــــلط ولا ايـيييه :d :d

أنين الأنين
25-03-2012, 10:41 PM
1- ايه الخبرات اللى انت استفادتها من الثانوية العامة الثانوية العامة ؟؟
*المـــــــواد فهمــــــتنى الدنــــــيا ماشيـــــــه ازااااااى وثقــــــــافه للواحــــــده ومعـــــــرفه ... بــــــــس عيـــــــــبها انهــــــــــا بتـــــــــرهق الواحــــــد وبتتـــــــــعبه جــــــدااا ولـــــــو اتظــــــلم بيضيــــــــع مســــتقبله
2-يعنى اساليب المذاكرة ازاى ؟؟
المــــــــــــذاكره بالحـــــــــــــل ولــــــــــــــو فـــــى حــــــــــاجه وقفـــــــــــت معــــــانا نــــــــذاكرها بالـــــورقه والقــــــــلم
3-نتعلم مـن اخطاءنا ازاى؟؟
* ممكــــــــــن نسجــــــــــل اخطــــــــــاءنا ومنعـــــــــــــملهاش تـــــــــــانى اصلا لــــــــو حــــــــد عـــمل خــــــــــطأ مبيــــــــعملوش تـــــانى
4-نجيـب مجموع ازاى ؟؟
* المـــــــــذاكره بــــــــــــس مـــــــــــش شــــــــــرط كــــــــل يــــــــــوم ومــــــــــش شـــــــرط اننـــــا نقــــــعد 24 ســـــــــاعه علــــــى الكـــــــــتاب اهــــــــــــم حــــــــاجه الـــــــــدروس والحــــل الكتـــــير والتــــــركيز
5-نكون صداقات ازاى ؟؟
اممممممممم الصــــــداقات فـى الثـــــــانوى مش اوى لانك بتتعرف على ناس كتييير وبيعتبروا زمايل لينا بـــــــس يعنــــــــى الواحـــــــد لـــــــو عــــــــــــاوز يكــــــــــون صــــــــداقات يشــــــــوف ميـــــــن الكويـــــس مــــــــــــن اللى مـــــــــــش كويـــــــــس ميــــــــن اللـــــــــى بيــــــــقف جنبــــــــــك ويسـاعدك وينصـــــــــــحك لــــــــــــو شـــــــــــــافك سعـــــــــــيد يبقــــــــــى سعــــــــيد زيــــــــــك ولــــــو زعــــــلت يـــــــــزعل علشـــــــانك بس
انــــــــــا الحـــــــــــمدلله صحــــــــابى فى ثانــــــــــوى معـــــــــــايا مـــــــــن وانـــــــــــا صغيــــــــره ويـــــــارب نفــــــــــــــضل علــــــى طـــــــــول كــــــده

مـــــــــش عــــــــــــارفه انـــــــــا كــــــــده فهــــــــــمت الاســـــــئله غــــــــلط ولا ايـيييه :d :d
تمااااااااااام
انا اللى شكلى مقرأتش الموضوع كويس

dandana.s
26-03-2012, 10:00 AM
اولا السلام عليكم
بجد الثانوية العامة كل اللى اقدر اقولة دلوقتى انها غيرت حياتى 10 درجة
ومهاما قعدت اتب عن الخبرات اللى انا استفدتها والاخطاء والايجابيات والسلبيات اللى وقعت فيها محتاجة وقت كتير
ودة اللى هاعملة ان شاء الله بعد ما اخلص الثانوية ويكون عندى وقت
مع العلم انى دلوقتى بكتب مذكراتى لما اكزن عندى وقت
والحمد لله الحياة وردى وزى الفل بفضل الله
انا عايزة اقول بجد نصيحة باقولها لكل زمايلى اللى باحبهم وهاقولهالكم يمكن حد يستفاد منها
ان لية الحياة زى الفل معايا وحاسة ان ربنا مدينى كل النعم اللى اى حد يتمناها ؟
لانى باحاول على قد مااقدر امشى فى سكتين
سكة الدراسة وسكة الالتزام مع اللة
يعنى مبداى ان الدراسة عمرها ماتخلينى ابعد عن ربنا ابدا
لا بالعكس انا الحمد لله مواظبة على الذهاب للمسجد وحفظ القران
مواظبة على انى ادعو زمايلى ييجو معايا المسجد وبالفعل سبحان الله بتلاقى ربنا يبارك لنا فى علمنا ووقتنا وكل شئ
ومواظبة على الصلاة وعارفة انكم كلكم مواظبين على الصلاة
بس انا قصدى مثلا لما ببقى فى درس والدرس يطول وهتروح عليا الصلاة استاذن من المستر واقوم اصلى
ومفيش مانع اخد زمايلى يصلو معايا
واكلم دى واكلم دى واقولهم انتو مش بتصلو لية كدة الفرض هيضيع عليكم
فلازم حكاية الالتزام مع ربنا
ووالله بجد الحياة مع ربنا احلى حياة
وطبعا مفيش مانع لو اى واحدة من زمايلى طلبت منى اى معلومة عمرى مابخل على اى حد باى حاجة عندى
وزى ماقولت فية حاجات كتيرة مريت بيها فى الثانوى
ومش هلاقى وقت انى اكتبها
يمكن دة ملخص بسييييييييييييييييييييط جدا عن الثانوية بتاعتى
بس اتغيرت كتيييييييييييييييييييييييييييير
وانا شايفة انى اتغيرت للافضل
وبادعى ربنا يثبتنى على اللى انا فية واكمل لحد اخر السنة ينفس الهمة والنشاط لانى علمى علوم السنة دى وجبت السنة اللى فاتت 98.8
وبادعى ربنا يوفقنى ويوفقنا كلنا

To Be Is To Do
26-03-2012, 12:02 PM
أنها بقى أستفدت حاجات غريبه شويه
أستفدت إنى كسبت أصدقاء بس أصدقاء بجد
أستفدت إنى مريت بمشاكل كتير جدا مع صحابى وكنا دايما بنقدر نتغلب عليها
أستفدت إنى واظبت ع الصلاه وكتير منها ف المسجد
أستفدت إنى دخلت ع المنتدى ده وعرفت أجمل الأصحاب مثل كاتب الوموضوع وشخصيات تانيه كتير..........................
أستفدت إنى نوعا ما بقيت بتحمل المسئوليه وأولها مسئوليه نفسى

اسحاق نيوتن
26-03-2012, 04:05 PM
مشكوور لجميع الاعضاء على المشاركة

To Be Is To Do
26-03-2012, 04:20 PM
مشكوور لجميع الاعضاء على المشاركة

بجد موضوع رائع

اسحاق نيوتن
26-03-2012, 04:24 PM
بجد موضوع رائع بلاش مجاملة يا خالد الموضع مش اوى بس انا شايف انه مهم خلاص عشان كدا عملته ومتشكر على اهتمامك

To Be Is To Do
26-03-2012, 09:19 PM
بلاش مجاملة يا خالد الموضع مش اوى بس انا شايف انه مهم خلاص عشان كدا عملته ومتشكر على اهتمامك

والله مش بجامل
إحنا ساعات بنمر بمراحل وعمرنا مبنفكر إحنا أستفدنا منها إيه............؟
ولما نفكر فيها نلاقى نفسنا كسبنا حاجات كتير.........