مشاهدة النسخة كاملة : عندك أي سؤال عن كليه العلاج الطبيعى أو المواد الدراسيه ....أتفضل أدخل

physiotherapist
30-03-2012, 03:40 PM
لكل عضو فى علاج طبيعى عندك سؤال عن نظام الكلية او المواد اللى بتدرسها الكلية؟؟؟؟؟
كل الاسئلة اللى انتو عايزنها اتفضلوا اكتوبها واحنا ان شاء الله تقدر نجاوب عليها

عاشق البلانكو الابيض
30-03-2012, 08:22 PM
جزاك الله خيرا على هذا المجهود
بالتوفيق ان شااء الله

physiotherapist
31-03-2012, 03:02 PM
جزاك الله خيرا على هذا المجهود

بالتوفيق ان شااء الله

شكرااااااا ليك على ردك واتمنى اكون عند حسن ظنكو

الاميرة المرحة
22-04-2012, 10:52 PM
http://www.thanwya.com/vb/showthread.php?t=395903
ممكن حضرتك تخش على الموضوع ده
وجزاك الله خيرا

ahmed hassan22
28-04-2012, 04:39 PM
ارجو حدول امتحانات الفرقه الاولى

ahmed*88
29-06-2012, 11:26 PM
السلام عليكم ورحمة الله
انا عندى استفسار ضرورى لو سمحتم وتكرمتم يا دكاترة .. انا خريج حقوق 2009 عمرى حوالى 24 سنة وبإذن الله هقدم الأسبوع الجاى فى جامعة مصر للعلوم والتكونولجيا ومحتار بصراحة بين العلاج الطبيعى و طب أسنان .. اتمنى آراء حضراتكم فى الإختيار بين الكليتين بدون التحيز الفطرى للمهنة اللى عند المصريين كلهم d: مع الوضع فى الاعتبار لسنى عند التخرج من الجامعة وانا بصراحة مايل شوية للعلاج الطبيعى .. اتمنى التأكيد بقوة على ميولى دا أو نفيه بقوة وشاكر جداً لحضراتكم

بنوته مسلمة
01-07-2012, 01:28 PM
انا سمعت ان فى كلية علاج طبيعى فى اسيوط وفى الوادى الجديد الدرس بتاعى قالى كده فياريت حد يفدنى ويقولى الكلام ده صح ولا ايه
وكمان هى صح بتقبل من مجموع اقل من طب علاج طبيعى القاهرة

عسى ان تكرهوا شئا وهو خير لكم
07-07-2012, 04:13 PM
السلام عليكم انا عضو جديد وحابة اعرف الكلية خدت من مجموع كام السنة الماضية وشكرا جزيلا

بنوته مسلمة
07-07-2012, 04:59 PM
السلام عليكم انا عضو جديد وحابة اعرف الكلية خدت من مجموع كام السنة الماضية وشكرا جزيلا
http://www.thanwya.com/vb/style12/buttons/quote.gif (http://www.thanwya.com/vb/newreply.php?do=newreply&p=4628700)

خدت من 96.3%

يااااااااااااااااااااااااريت يا جماعة حد يرد علينا

عادل جرج
07-07-2012, 08:50 PM
انا كنت عاوز أعرف من حضرتك متى وكيف يتم التسجيل فى جامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا ؟وهل الكلية بتقبل من مجموع تحت ال90% (88%مثلا) ؟. ارجو من حضرتك الرد فى اسرع وقت

Thuraya Hisham
08-07-2012, 01:53 AM
انا كنت عاوز أعرف من حضرتك متى وكيف يتم التسجيل فى جامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا ؟وهل الكلية بتقبل من مجموع تحت ال90% (88%مثلا) ؟. ارجو من حضرتك الرد فى اسرع وقت

التقديم بيبدأ من دلوقتى قبل النتيجة وان شاء الله هجيبلك بتاخد من كام بعد شويه :)

Thuraya Hisham
08-07-2012, 02:35 AM
انا سمعت ان فى كلية علاج طبيعى فى اسيوط وفى الوادى الجديد الدرس بتاعى قالى كده فياريت حد يفدنى ويقولى الكلام ده صح ولا ايه
وكمان هى صح بتقبل من مجموع اقل من طب علاج طبيعى القاهرة

مفيش كليات علاج طبيعى الا ف جامعة القاهره
وجامعه مصر للعلوم والتكنولوجيا
جامعة 6 اكتوبر
جامعة فاروس ف الاسكندرية ودى لسه فاتحه من سنة
وجامعة القاهرة بتاخد اعلى مجموع طبعا

ملحوظه كلبوظة .. كليتنا اسمها علاج طبيعى بس مش طب علاج طبيعى " احنا مش طب " :)

s . diaa
23-07-2012, 12:14 AM
أرجووووووووووووووووو الرد بسرعة عشان التنسيق

السلام عليكم
لو سمحتم أنا عايزة أعرف طبيعة الدراسة في علاج طبيعي
يعني بندرس ايه ؟ وهي معتمدة على النظري أكتر ولا العملي ؟والشغل بعد الكلية ؟
أنا محتارة بينها وبين أسنان

هشام عادل2011
23-07-2012, 02:15 PM
أرجووووووووووووووووو الرد بسرعة عشان التنسيق

السلام عليكم
لو سمحتم أنا عايزة أعرف طبيعة الدراسة في علاج طبيعي
يعني بندرس ايه ؟ وهي معتمدة على النظري أكتر ولا العملي ؟والشغل بعد الكلية ؟
أنا محتارة بينها وبين أسنان

المواد في اولي تشريح anatomy
علم انسجة histology
كيمياء حيويةbiochemistry
علو وظائف اعضاء physiology
وسائل علاج طبيعي modalities
ميكانيكا حيوية biomechanics
فيزياء حيوية bophysics

دا بالنسبة للمواد

القسام : احنا عندنا في الكلية 8 اقسام عظام ونسا واعصاب واطفال وباطنة وعلوم اساسية وجراحة وحروق وقسم لميكانيكا وفي كلية خاصة افتتح فيها قسم جديد قسم الجلدية والتناسلية

دا بالنسبة للاقسام

الشغل بتاعها كتيير جدا لاننا قليييييلين جدا وبنتكلف اول ما نخرج علطول لاننا كلية واحدة بس في مصر
وطبعا الكلية بتبقي معتمدة علي العملي اكتر من النظري بكتير

s . diaa
25-07-2012, 10:52 PM
المواد في اولي تشريح anatomy
علم انسجة histology
كيمياء حيويةbiochemistry
علو وظائف اعضاء physiology
وسائل علاج طبيعي modalities
ميكانيكا حيوية biomechanics
فيزياء حيوية bophysics

دا بالنسبة للمواد

القسام : احنا عندنا في الكلية 8 اقسام عظام ونسا واعصاب واطفال وباطنة وعلوم اساسية وجراحة وحروق وقسم لميكانيكا وفي كلية خاصة افتتح فيها قسم جديد قسم الجلدية والتناسلية

دا بالنسبة للاقسام

الشغل بتاعها كتيير جدا لاننا قليييييلين جدا وبنتكلف اول ما نخرج علطول لاننا كلية واحدة بس في مصر
وطبعا الكلية بتبقي معتمدة علي العملي اكتر من النظري بكتير
شكرا جدااااااااااااااااااااااا وجزاك الله كل خير

الغيورة على الدين
25-07-2012, 10:58 PM
ممكن اعرف دكتور الرجيم بيبقى خريج علاج طبيعي ولا لاء ؟؟

فداء فلسطين
26-07-2012, 08:34 AM
للمغتربيييييييين 95.7 يدخل علاج طبييعي ؟؟؟ من السعودية؟؟؟

محمد حسين14
26-07-2012, 04:22 PM
علاج طبيعى تقريبا والله اعلم

mayar a. ibrahim
20-08-2012, 01:53 AM
انا عايزة اعرف هو ال 8 مواد دول في الترم الواحد ولا متقسمين علي الترمين و لو غير كدا يبقي بدرس كام مادة في الترم ؟؟ و ياريت لو حد يعرف التنسيق بتعها في حدود من كاااام لو انا اميريكان دبلومة لاني مش عارفه السكووور المفروض اجيبه علشان احصل علاج طبيعي جامعه القاهرة و بليز المصاريف بتعتها اد اييه وهل في بصات بتوصل لخارج القاهره ؟؟ شكرااا و اسفه علي الاسئله الكتيره:)

Nada_Mohsen
20-08-2012, 04:37 PM
انا عايزة اعرف هو ال 8 مواد دول في الترم الواحد ولا متقسمين علي الترمين و لو غير كدا يبقي بدرس كام مادة في الترم ؟؟ و ياريت لو حد يعرف التنسيق بتعها في حدود من كاااام لو انا اميريكان دبلومة لاني مش عارفه السكووور المفروض اجيبه علشان احصل علاج طبيعي جامعه القاهرة و بليز المصاريف بتعتها اد اييه وهل في بصات بتوصل لخارج القاهره ؟؟ شكرااا و اسفه علي الاسئله الكتيره:)

بالنسبة لل8 مواد
هما ممتدين طول السنة
يعنى عندك الترم الأولانى 8 مواد و هم نفس مواد الترم التانى :)

أما بالنسبة للتنسيق فى المعادلات معرفش للأسف و المصاريف لو زى اللى داخل من ثانوى عام يبقى بتبقى مبين ال100 و ال200 و فى 100 فى الأول عشان الأنترفيو

أما الباص مش متأكدة أوى لكن على حد علمى مفيش لكن ممكن تسألى

dr/nor pt
23-08-2012, 02:05 PM
يا جماعة بجد الى دخل الكلية دى لاوم يفرح دى مستقبلها رائع وهتعرفوا القيمة بتاعتها قريب اوى

عاشقة العلاج الطبيعى

H a l a h
27-08-2012, 07:24 AM
ياجماعة لو سمحتوا خريج علاج طبيعي شغله بيكون إزاي بيعمل إيه ؟

dr/nor pt
27-08-2012, 10:59 AM
بصى يا قمر كتييييييييير اوى اولا انتى تفتحى عيادة وربنا يرزقك وتقفليها وتفتحى مركز وربنا يرزقك تانى وتفتحى مركز تانى يعنى من حقك تفتحى مركزين تمام كدة اما مجالات الشغل لدكتور العلاج الطبيعى فكتير اوى مش هقدر اجمعهم كلهم هقولك الى فى بالى واعملى بحث على جوجل هتلاقى كل حاجة زى شلل الاطفال والشلل الدماغى وكل انواع الشللل الحروق تاهيل بعد العمليات زى القلب المفتوح ليكى دور كبير فى العناية المركزة سلس البول المسنين النسا والتوليد علاج الالم والعمود الفقرى والكسور والا عصاب وكمان التغذية والريجيم وحاجات تانية بس مش مجمعة دلوقتى اى حاجة عايزاها انا فى الخدمة بلتوفيق

Nada_Mohsen
27-08-2012, 11:33 PM
ياجماعة لو سمحتوا خريج علاج طبيعي شغله بيكون إزاي بيعمل إيه ؟

بصى ديلوقتى فى جامعة القاهرة أقسام عظام و أعصاب و أطفال و نسا و باطنة و جراحة و حروق و فى جامعة خاصة مش عارفة أنهى فتحت قسم جلدية
هو كلية علاج طبيعى فى واحدة بس حكومة و تلاتة خاص أولا كدا فعدد الخريجين قليل مقارنة بالطلب علينا فكله بيلاقى الشغل اللى عايزة إن شاء الله
نيجى بقى لأنواع الشغل
ديلوقتى إنتى أما تتخرجى إن شاء الله ليكى تكليفى فى مستشفيات وزارة الصحة "ده بالنسبة للحكومة الخاص معرفش فى منهم ملهوش تكليف ولا لأ فمقدرش أقتى :) "
و الخاص أنتى ممكن تشتغلى تدريب فى عيادة أو مركز "و فى ناس بتشتغل من تالتة و رابعة و أمتياز" أو إنك تفتحى حاجة مستقلة بيكى و زى ما دكتورة نور قالت ليكى تفتحى مركزين أو عيادتين
حبيتى بقى تسافرى برا
عندك دولة عربية أو أوروبية أو أمريكا عليكى طلب كبير لأن اولا العلاج الطبيعى فى مصر فى الترتيب العالمى واخد مركز من المراكز العالية و كمان احنا واخدين أعتماد من أمريكا يعنى مبنعملش المعادلة الأمريكية زى باقى الكليات الطبية كلها "و ده مش عشان سفر أمريكا بس دول كتير كمان"

يعنى باختصار كدا
عايزة تشتغلى حكومة أو خاص.تقتحى عيادة او تشتغلى تحت أيد حد.تشتغلى فى مصر او تسافرى برا
كله موجود

بالنسبة لطبيعة شغلنا بقى فده فى توبيكس كتير فى القسم هنا بتشرحه بأستفاضة و ممكن ع الفيس كمان تلاقى أكتر بكتير
لكن أنتى هاتتعاملى مع المريض اطول فترة من أى تخصص تانى و كمان كمستوى علمى انتى المفروض تبقى كمستوى علمى من نواحى كتير عالية أوى فيه لكن ده هاتعرفى فى الكلية أكتر و كدا ^_^

الاميرة المرحة
27-08-2012, 11:43 PM
كليات العلاج الطبيعى الخاصة ليها تكليف زيها زى العام

Nada_Mohsen
28-08-2012, 12:15 AM
تمام ميرسى يا دكتورة
الحمد لله انك رديتى لأن النقطة ديه أنا مكنتش عارفة صحتها أو غلطها فقلت ماقولش حاجة و خلاص :)

H a l a h
28-08-2012, 05:46 AM
بصى ديلوقتى فى جامعة القاهرة أقسام عظام و أعصاب و أطفال و نسا و باطنة و جراحة و حروق و فى جامعة خاصة مش عارفة أنهى فتحت قسم جلدية
هو كلية علاج طبيعى فى واحدة بس حكومة و تلاتة خاص أولا كدا فعدد الخريجين قليل مقارنة بالطلب علينا فكله بيلاقى الشغل اللى عايزة إن شاء الله
نيجى بقى لأنواع الشغل
ديلوقتى إنتى أما تتخرجى إن شاء الله ليكى تكليفى فى مستشفيات وزارة الصحة "ده بالنسبة للحكومة الخاص معرفش فى منهم ملهوش تكليف ولا لأ فمقدرش أقتى :) "
و الخاص أنتى ممكن تشتغلى تدريب فى عيادة أو مركز "و فى ناس بتشتغل من تالتة و رابعة و أمتياز" أو إنك تفتحى حاجة مستقلة بيكى و زى ما دكتورة نور قالت ليكى تفتحى مركزين أو عيادتين
حبيتى بقى تسافرى برا
عندك دولة عربية أو أوروبية أو أمريكا عليكى طلب كبير لأن اولا العلاج الطبيعى فى مصر فى الترتيب العالمى واخد مركز من المراكز العالية و كمان احنا واخدين أعتماد من أمريكا يعنى مبنعملش المعادلة الأمريكية زى باقى الكليات الطبية كلها "و ده مش عشان سفر أمريكا بس دول كتير كمان"

يعنى باختصار كدا
عايزة تشتغلى حكومة أو خاص.تقتحى عيادة او تشتغلى تحت أيد حد.تشتغلى فى مصر او تسافرى برا
كله موجود

بالنسبة لطبيعة شغلنا بقى فده فى توبيكس كتير فى القسم هنا بتشرحه بأستفاضة و ممكن ع الفيس كمان تلاقى أكتر بكتير
لكن أنتى هاتتعاملى مع المريض اطول فترة من أى تخصص تانى و كمان كمستوى علمى انتى المفروض تبقى كمستوى علمى من نواحى كتير عالية أوى فيه لكن ده هاتعرفى فى الكلية أكتر و كدا ^_^

شكرا ليكي يادكتورة
بس سؤال إيه هو طبيعة العمل
يعني لما أتخرج مثلا أعمل تمارين للمرضى وكدا ولا أشخص حالة ولا إيه بالزبط ؟
وآسفة على الإزعاح

dr/nor pt
28-08-2012, 01:49 PM
اة عادى لتشخصى على اساس التشخيص من الدكتور الى حولك الخالة بعد متشوفى الاشعات والتحاليل علشات نعملى برنامج العلاج صخ وفى تمارين طبية معينة وفى اجهزة للعلاج الطبيعى وفى العلاج المائى وكتير متقلقيش هتتدى ادوية كمان فى ادوية مسموح ليتا نكتبها وادخلى غلى مواد وبنود العلاج الطبيعى وانتى تعرفى كل حاجة بلتوفيق

Nada_Mohsen
28-08-2012, 07:32 PM
شكرا ليكي يادكتورة
بس سؤال إيه هو طبيعة العمل
يعني لما أتخرج مثلا أعمل تمارين للمرضى وكدا ولا أشخص حالة ولا إيه بالزبط ؟
وآسفة على الإزعاح

ديلوقتى فى مصر المريضض بيتحولك من دكتور بشرى فى أى تخصص مبيجيش ع طول
لكن الحمد لله فى خلال وقت قليل هايجيلك المريض من الأول و أنتى اللى تشخصى كل حاجة من الأول خالص زى ما فى باقى الدنيا
طيب ديلوقتى أيه اللى بيحصل
المريض بيتحولك و أنتى بتبصى فى اللى كاتبه الدكتور و برضه بتشخصى أنتى حسب حالة كعلاج طبيعى لأن فى الأغلب الحالة بتبقى مبعوتة بتشخيص عام
و بيبقى مع المريض الأشعات و التحاليل و الروشتة بتاعته و كدا و بعد ما تكشفى عليه بتبصى عليهم و تحددى المشاكل أيه و تحطى برنامج العلاج
موضوع التمارين ده مش كدا خالص
التمارين ديه أنواع كتير و بتبقى بعد مثلا لما المريض يبدأ يتحرك و كدا و بتدريج لكن طرق العلاج الطبيعى كتيرة جدا جدا
انا حاليا رايحة تانية و عندك المفروض أولى و تانية بتدرسى فيهم الأساسيات اللى من ضمنها طرق العلاج الطبيعى المختلفة و بعد كدا فى تالتة و رابعة بتدرسى الطرق ديه بتستخدم أزاى و تتحد أنهى يستخدم فى أيه فى كل قسم و لكل مرض و كدا و بتبقى جزء كبير من الدراسة فى المستشفيات و بعدها سنة الأمتياز ديه بتبقى شغل بس
ده اللايحة القديمة اللى إن شاء الله هاتطبق عليكى أما اللايحة الجديدة اللى ممكن تكونى سمعتى عنها و هى خمس سنين دراسة و سنة أمتياز...ديه لسا مش عليكى أنتى إن شاء الله تطتبق ع الدفعة الجاية بقى بإذن الله

dr/nor pt
29-08-2012, 08:30 PM
بس هو اكيد موضوع الخمس سنين دة يا دكتورة ندى ولا اية وكمان اعتقد ان كدة الطلبة هيخرجوا بلدى بى تى صحيح

Nada_Mohsen
30-08-2012, 01:19 AM
بس هو اكيد موضوع الخمس سنين دة يا دكتورة ندى ولا اية وكمان اعتقد ان كدة الطلبة هيخرجوا بلدى بى تى صحيح

بصى الخمس سنين و سنة أمتياز دول مش عليكوا لسا
إن شاء الله ع الدفعة الجاية
و هى أحنا ع النظام القديم هانتخرج و بعدها نعمل الدى بى تى
اما هم بياخدوا level من الدى بى تى لكن معرفش وضعهم أيه لما بيتخرجوا مثلا بياخدوا الباقى ولا أيه بالظبط لأنهم مبيبقوش خدوا كل مواد الدى بى تى

dr/nor pt
30-08-2012, 04:18 PM
اة كويس يعنى مش علينا بس لما نتخرج احنا عادى ممكن ناخد الدى بى تى من هنا

Nada_Mohsen
30-08-2012, 09:06 PM
من هنا قصدك من مصر يعنى
اه ممكن إن شاء الله

dr/nor pt
30-08-2012, 11:38 PM
كويس انا افتكرت مينفعش اخدها من مصر ولازم من برا بس دى محتاجة سنتين علشان اخدها صح

Nada_Mohsen
31-08-2012, 04:09 AM
ما هى إن شاء الله هاتطبق مع اللايحة الجديدة بتاعت الخمس سنين
أقصد إن الأتنين محطوطين فى التعديل

و أه هى فى حدود سنتين تلاتة إن شاء الله

dr/nor pt
31-08-2012, 12:11 PM
يا لا مش مهم الحمد لله انا اساسا ناوية اخلص واخلع على امريكا ان شاء الله بابا معاة اقامة وزى الفل اروح اشتغل واخدها من هناك احسن

Nada_Mohsen
31-08-2012, 09:43 PM
أختصرتيها و الله :)

dr/nor pt
01-09-2012, 01:23 PM
ههههههههههههه احسن بردوا حد يقول للرزق لاء

فداء عمارة
10-09-2012, 06:34 PM
السلام عليييكم
اتمنى منك الافااااااااادة
بالنسبة للمغتربيييين وجايبة 95.7 هل فيه فرصه للعلاج الطبييعي
وايه الحد الادنى لدخوووله
(( للمعلومية انا من السعودية ))

Nada_Mohsen
11-09-2012, 03:03 AM
الحقيقة مققدرش أفيدك
لكن ممكن تسألى فى مكتب التنسيق حتى الكلية مش هايبقوا عارفيين إلا لما النتيجة بتاعت التنسيق تطلع
مكتب التنسيق الرئيسى موجود جمب الجامعة ع طول قصاد باب تجارة و كمان لو حصل و قالوا لحضرتك تروحى الكلية الكلية فى أخر شارع الملاعب اللى جمب مكتب التنسيق ع طول و ممكن كمان تخرمى من جوا لو سألتى حد
او ممكن تسألى ع جروب أتحاد طلاب كلية العلاج الطبيعى جامعة القاهرة 2012 هابعت لحضرتك اللينك بتاعه ع الفيس

ماما ميا ميا
11-09-2012, 02:20 PM
مبرووووووووووووووك تثبيت الموضوع
و نتمني منكم الحفاظ علي المجهود الرائع في مساعده الطلاب

sososan
03-12-2012, 12:40 AM
انا طالبة سورية بدي اسجل .. فيني ؟!
وايمتى التسجيل
النظام فصلي ولا سنوي
شكرا

شرقاوى66
05-07-2013, 07:03 PM
ماهى التوقعات بدرجات القبول هذا العام لكلية العلاج الطبيعى

mahmoud888
06-07-2013, 12:34 AM
انا عايز اعرف هي علاج طبيعي ولا صيدله احسن

john99
19-07-2013, 09:00 AM
انا عايز اعرف هي علاج طبيعي ولا صيدله احسن
بص يا دكتور انا واحد من الناس السنة اللى فاتت كان تنسيقى جايب صيدلة و علاج طبيعى و كنت محتار زى حضرتك بالضبط لكن بعد ما سألت و عرفت كل حاجة عن الكلية تقريبا و جدت انها بتعادل الطب البشرى كمان و امكن افضل لان فرص العمل المتوفرة اكتر و عدد الخريجيين اقل و فرص السفر كبيرة و هى بتختلف عن صيدلة فى انها فى تقدم مستمر ... ده غير ان علاج طبيعى مصر بيحتل المركز الثالث عالميا ..... سلبياتها فى نظام التعليم فى الكليو نفسه من عدم تنظيم و مشاكل فى الامتحانات لكن دى مشاكل موجودة فى كل الكليات بس كده ..

Toqa Taha
19-07-2013, 02:15 PM
بص يا دكتور انا واحد من الناس السنة اللى فاتت كان تنسيقى جايب صيدلة و علاج طبيعى و كنت محتار زى حضرتك بالضبط لكن بعد ما سألت و عرفت كل حاجة عن الكلية تقريبا و جدت انها بتعادل الطب البشرى كمان و امكن افضل لان فرص العمل المتوفرة اكتر و عدد الخريجيين اقل و فرص السفر كبيرة و هى بتختلف عن صيدلة فى انها فى تقدم مستمر ... ده غير ان علاج طبيعى مصر بيحتل المركز الثالث عالميا ..... سلبياتها فى نظام التعليم فى الكليو نفسه من عدم تنظيم و مشاكل فى الامتحانات لكن دى مشاكل موجودة فى كل الكليات بس كده ..

طيب لو سمحت انا كنت عايزة اعرف الكليات الخاصة لعلاج طبيعى فين وبتاخد م كام والمصاريف اد ايه؟؟
وهل ينفع اقدم بعد النتيجة ولا خلاص؟؟
ولو متعرفش لو سمحت تسالى حد بجد انا محتاجة المعلومات ذى ضرورى...
ع فكرة انا جايبة95.7 ولكن حاسة جداا ان مش هلحقها ف العام..

esraa osama1994
19-07-2013, 03:12 PM
بص هوا الموضوع مفيهوش تحيز ولا حاجه بس بجد مجال العلاج الطبيعى شيق جدا و يحببك تدرسه و هتبقى مبسوط فيه

dr.eslam el mahy
29-07-2013, 06:44 PM
شكرا ليكوا جدا

vip777
31-07-2013, 03:50 PM
انا كنت عايز اعرف هي دراسة سهلة ؟ و ممكن محضرش المحاضرات و اجيب تقدير ؟ اية معاد الامتحانات؟ بنسبة لجامعة قاهرة؟ عشان جاتلي في التنسيق ..يعني من الاخر اقدر امشي فيها من غير ما اروح او حتي اروح الحاجات المهمة بس

Rozal Nona
31-07-2013, 09:46 PM
انا ان شاء الله هخش علاج طبيبعى 6 اكتوبر كنت عايزة اعرف الدراسة هناك حلوة؟
ويا ريت لو حد هنا 6 اكتوبر يقولى النظام ماشى ازاى
شكــــــــــــرا ليكو

vip777
31-07-2013, 10:12 PM
يا ريت رد ضروري عشان اعرف اروح اقدم في الكلية ولا لا....

محمدغانم25
31-07-2013, 10:57 PM
ياجماعة انا ها اقدم علاج طبيعي في فاروس ياريت حد يقولي مستقبلها ايه وشكرا

emanomar
16-08-2013, 03:15 AM
لو سمحتم انا المفروض هدخل كليه علاج طبيعى ومش عارفه معاد التقديم او نظام الكليه ممكن تساعدونى

Nada_Mohsen
20-08-2013, 01:27 PM
لو سمحتم انا المفروض هدخل كليه علاج طبيعى ومش عارفه معاد التقديم او نظام الكليه ممكن تساعدونى

بالنسبة لو حضرتك دخلت علاج طبيعى جامعة القاهرة
(التقديم ان شاء الله ببدفعة الجديدة هيبدا الاسبوع الجاي والمقابلة الشخصية هتكون يوم 3 و4 سبتمبر )
ده نقلا عن إتحاد الطلبة

ام ليدا
25-08-2013, 01:36 PM
لو سمحتوا عاوزه اعرف طبيعة الاختبارات فى كلية العلاج الطبيعى جامعة كفر الشيخ

ام ليدا
25-08-2013, 01:48 PM
ياريت الرد بسرعه

aia99
25-07-2014, 09:55 AM
هل يمكن إعطائى معلومات عن كلية العلاج الطبيعى ؟

سمكة89
31-07-2014, 12:19 AM
لوسمحتوا انا علاج طبيعى بنى سويف كنت عايزه اعرف هى احسن ولا القاهرة وايه الفرق فى الدراسه
وهل اقدر احول ليها وانا من بنى سويف

EL.kaymoo
15-08-2014, 01:53 PM
شكرا جدااااااااااااااااااااااا وجزاك الله كل خير

طاب انا عايز اعرف احنا في سنة اولي هناخد كام مادة؟؟؟؟؟؟؟

mahmoud 146
02-09-2014, 12:00 AM
انا معاق وكنت عايز أقدم في علاج طبيعي جامعة فاروس فعايز أسأل هل المهنه دي مناسبه ليا ولا لا ؟ وهل الكليه دي كويسه لأن في ناس بيقولو كويسه وناس ثانيه بتقول مستواها مش قد كده بس انا مقدميش حل تاني لاني من اسكندريه

mahmoud 146
02-09-2014, 12:42 AM
انا معاق وكنت عايز أقدم في علاج طبيعي جامعة فاروس فعايز أسأل هل المهنه دي مناسبه ليا ولا لا ؟ وهل الكليه دي كويسه لأن في ناس بيقولو كويسه وناس ثانيه بتقول مستواها مش قد كده بس انا مقدميش حل تاني لاني من اسكندريه
مع العلم أن إعاقتي اني انا مولود بتشوه خلقي في رجلي ويلبس طرف صناعي
ولكن انا اقدراتحرك عادي بس بعكاز حالياً والدكتور قالي أن مع التمرينات والتأهيل همشي من غير عكاز قريب هبقي موزون الي حد ما

wagdi sobhi
21-10-2014, 01:27 AM
لو سمحتوا ممكن امتحانات سابقة للفرقة الاولى علاج طبيعى وشكرا

kanima
15-12-2014, 08:03 PM
السلام عليكم أنا طالبة دفعة أولى علاج طبيعى
بواجة مشكلة معقدة مع الفيزياء
ياريت لو حد هنا يرد عليا ابعت له
مسائل فيويا ويحلها ويصورها ويبعتهالى يايت يا ريت بد
وجزاكم خيرا

mahmoud apdella
19-01-2015, 01:55 AM
انا عضو جديد وانا فى 3 ثانوى وكنت عاوز اعرف عن كلية العلاج الطبيعى وما هى مميزاتها بعد التخرج

Esraa Sebak
16-04-2015, 10:26 PM
انا فى 3 ثانوى علمى علوم وكنت محتاجة اعرف كلية علاج طبيعى بتقبل من مجموع كام
وايه الاقسام اللى فيها لو سمحتوا تفيدونى :078111rg3:

Flickaa
25-04-2015, 10:05 AM
تنسيق السنة اللي فاتت 2014 96.3% كفر الشيخ 96.1% القاهرة و بني سويف
و اللي قبلها 2013 كلهم كانوا 395.5 (96.4%)

Ameenoo14
17-06-2015, 06:18 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لدي كم أستفسار مهمة لي
1 ماهي جميع المواد التي سوف ندرسها
2 ماهي أفضل الكتب للتجهيز للدراسة
3 درجة dpt كم سنة دراسة عندنا ... وفي أمريكا كم سنة يدرسون

أخر سؤال
1 بعد الأنتهاء من الدراسة هل أستطيع العمل في أمريكا أو أوروبا

جزاكم الله خيرا

نمحمد
09-08-2015, 04:48 AM
هل كلية العلاج الطبعيى تعطى لقب د كتور ام اخصائى وماهى افضل الاقسام:)

regrit
15-09-2015, 12:48 PM
بعد اذنك يا دكتور هو دكتور العلاج الطبيعى ينفع يكشف بالسماعه على المريض ؟

DPT-Blue Phoenix
16-09-2015, 08:54 PM
بعد اذنك يا دكتور هو دكتور العلاج الطبيعى ينفع يكشف بالسماعه على المريض ؟

فى بعض الروندات او سنين العملى فى الكلية هتستعملى السماعة دى

لكن فى انواع كتير جدا لتقييم وللتشخيص اشمعنا السماعة يعنى ؟!

هيثم ساره
03-04-2016, 01:51 PM
مقارنه ما بين compare between
acute and chronic effects of exercise on central nervous system
ياريت حد يفيدنا لو سمحتوا وبارك الله فيه وجزاه الله خيرا
ضروووووووووووووووووووووري جدا

اسلام5ب
30-04-2016, 08:25 PM
المجموع من كام

dota 2012
23-07-2016, 10:30 PM
حد هنا ف علاج طبيعى جامعة مصر العلوم والتكنولوجيا ؟؟؟؟؟

yarab yarab
29-09-2016, 01:09 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كنت عاوزة استفسر عن كلية العلاج الطبيعى كفر الشيخ 2016 موادها واقسامها وتكليفها وطبيعة شغلها
وهل هى افضل ولا صيدلة ؟
وهل تم الغاء تكليف كليات الصيدلة او فى فكرة ان يلغوه ولا موجود ؟
وهتبقى افضل ليا فى المستقبل ولا صيدلة؟