مشاهدة النسخة كاملة : إمتحان القدرات ( فنون وعمارة ) ..

TheMobiler
24-04-2012, 01:25 PM

إزيكم :) ؟

كان عندى 4 إستفسارات عن : إمتحان القدرات ( فنون وعمارة )

أولاً : أيه ميعاد الإمتحان فنون , ميعاد إمتحان عمارة ؟

ثانياً : لو لقدر الله واحد دخل إمتحن وحاسس إنه معملش كويس , ممكن يمتحن تانى عادى ؟

ثالثاً : فين مكان الإمتحانين دول ؟

رابعاً : هل فى كورسات أو دروس ممكن أنزلها تفيدنى عشان أكون جاهز للإمتحانين ؟

وأسف على الإطالة :rolleyes:

تحياتى

مناجاةُ النجاةَََِ
24-04-2012, 08:26 PM
هو هندسة ليها امتحانات زي دي؟؟

بسمة العرب
24-04-2012, 08:52 PM

ثانياً : لو لقدر الله واحد دخل إمتحن وحاسس إنه معملش كويس , ممكن يمتحن تانى عادى ؟

تحياتى

اولا:ميعاد الاتنين تقريبا مع بعض وبيبقى بعد ظهور نتيجة الثانوية العامة يعنى بتمتحن بعد ظهور النتيجة وقبل ما نتيجة التنسيق تظهر يعنى انت تبقى رايح عارف نتيجتك لكن مش عارف مجموعك جايبها والا لا لان نتيجة التنسيق مبتبقاش ظهرت لسة.
ثانيا:معتقدش انك ينفع تمتحن تانى هى فرصة واحدة بس وبيبقى متحدد وقت معين بعده مينفعش تمتحن الامتحان تانى نهائى وعموما ان شاء الله النجاح بيبقى سهل ومضمون ومش صعب متقلقش.
ثالثا:فى كلية الفنون الجميله القريبة ليك سواء كانت الزمالك او اسكندرية او المنيا او الاقصر.
رابعا:ايوة فى كورسات كتير قوى ممكن تاخدها فى كورس فى الكليه نفسها بيتحدد قبل الامتحان المفروض تسال عليه وممكن برده لو بتاخد فى مركز معين يبقى فيه مدرس بيدى الكورسات واعتقد انك ممكن تنزل حاجات من على النت والموضوع على فكرة من اسهل ما يكون هما بس بيشوفوا ايدك هتمشى فى الكلية والا لا وبالتوفيق.

بسمة العرب
24-04-2012, 08:54 PM
هو هندسة ليها امتحانات زي دي؟؟

لا هندسة ملهاش اى امتحان قدرات.

TheMobiler
25-04-2012, 11:29 AM
اولا:ميعاد الاتنين تقريبا مع بعض وبيبقى بعد ظهور نتيجة الثانوية العامة يعنى بتمتحن بعد ظهور النتيجة وقبل ما نتيجة التنسيق تظهر يعنى انت تبقى رايح عارف نتيجتك لكن مش عارف مجموعك جايبها والا لا لان نتيجة التنسيق مبتبقاش ظهرت لسة.
ثانيا:معتقدش انك ينفع تمتحن تانى هى فرصة واحدة بس وبيبقى متحدد وقت معين بعده مينفعش تمتحن الامتحان تانى نهائى وعموما ان شاء الله النجاح بيبقى سهل ومضمون ومش صعب متقلقش.
ثالثا:فى كلية الفنون الجميله القريبة ليك سواء كانت الزمالك او اسكندرية او المنيا او الاقصر.
رابعا:ايوة فى كورسات كتير قوى ممكن تاخدها فى كورس فى الكليه نفسها بيتحدد قبل الامتحان المفروض تسال عليه وممكن برده لو بتاخد فى مركز معين يبقى فيه مدرس بيدى الكورسات واعتقد انك ممكن تنزل حاجات من على النت والموضوع على فكرة من اسهل ما يكون هما بس بيشوفوا ايدك هتمشى فى الكلية والا لا وبالتوفيق.

جزاك الله خيراً بجد :) تعبتك معايا .

بس أنا سمعت إن القدرات بتبقى بعد امتحانات الثانوية علطول .. وبالأبجدية أو حاجة كدة !

هل دة صح ؟؟

شكراً :rolleyes:

Mohamed.Helmy
25-04-2012, 11:48 AM
جزاك الله خيراً بجد :) تعبتك معايا .

بس أنا سمعت إن القدرات بتبقى بعد امتحانات الثانوية علطول .. وبالأبجدية أو حاجة كدة !

هل دة صح ؟؟

شكراً :rolleyes:

السلام عليكم :)

بص هي مش بتبقى بعد امتحانات الثانوية على طول .. هو بعد امتحانات الثانوية الوزير بيحدد ميعاد معين للقدرات و مدة امتحانات القدرات بتبقى مفتوحة لمدة اسبوع تقريبا كل يوم حروف ميعنة ( يعني بالابجدي ^^ )

بس انت المفروض تروح اليوم اللى هيحددوا الوزير تقدم ورقك و كده وهما هيقولولك امتاحانك يوم كام

و السنة اللى فاتت كان اول يوم فى امتحان القدرات يوم 16/7 (( اللى هو يوم نتيجة الثانوية العامة :d ))

يارب اكون قدرت افيدك ^^

و ربنا يوفقك و يوفقنا جميعا ان شاء الله

:)

TheMobiler
25-04-2012, 11:58 AM
السلام عليكم :)

بص هي مش بتبقى بعد امتحانات الثانوية على طول .. هو بعد امتحانات الثانوية الوزير بيحدد ميعاد معين للقدرات و مدة امتحانات القدرات بتبقى مفتوحة لمدة اسبوع تقريبا كل يوم حروف ميعنة ( يعني بالابجدي ^^ )

بس انت المفروض تروح اليوم اللى هيحددوا الوزير تقدم ورقك و كده وهما هيقولولك امتاحانك يوم كام

و السنة اللى فاتت كان اول يوم فى امتحان القدرات يوم 16/7 (( اللى هو يوم نتيجة الثانوية العامة :d ))

يارب اكون قدرت افيدك ^^

و ربنا يوفقك و يوفقنا جميعا ان شاء الله

:)

أشكرك جداً يا حلمى على المساعدة :) جزاك الله خيراً

أصلى بصراحة مكسل أخد كورس القدرات دلوقتى . وكنت عاوز أخدها بعد الامتحانات وخلاص !

شكراً وربنا يوفقك

bahaaeldeen
28-04-2012, 12:57 PM

تحياتى

اولا ميعاد الامتحان اتقدم بقى اخر ميعاد يوم 17 مايو الكلام دة اكيد فى اسكندرية حلوان لسه مش عارفين ف الاحسن تروح تتأكد

ثانيا الامتحان مينفعش تعيده غير بظروف معينة وهتضطر تسحب استمارة جديدة ودة امر صعب

ثالثا مكان الامتحانين فى كلية الفنون الجميلة اللى عايز تدخلها وممكن اى كلية فنون عادى

رابعا اكيد عمارة هتحتاج كورس وفنون برضو لكن انت لو عرفت الفكرة هتبقى سهلة وركز على الملزمة اللى هييجى منها الامتحان :)

aya 93
01-05-2012, 05:36 PM
السلام عليكم

أنا في أولي حاسبات

وعايزة أحول لفنون جميلة عمارة اسكندرية
وتأكدت ان مجموعي في سنة تخرجي يجيبها اللي هو 93.78

كنت عايزة أعرف امتحان القدرات
متاح ليا وهل أقدر امتحنه في حلوان أو لأ ؟!
شكراً

bahaaeldeen
01-05-2012, 09:07 PM
السلام عليكم

أنا في أولي حاسبات

وعايزة أحول لفنون جميلة عمارة اسكندرية
وتأكدت ان مجموعي في سنة تخرجي يجيبها اللي هو 93.78

كنت عايزة أعرف امتحان القدرات
متاح ليا وهل أقدر امتحنه في حلوان أو لأ ؟!
شكراً

حضرتك هتجيبى الدوسيه وتقدميه لشئون الطلبة فى الوقت دة
لان كل كلية وليها نظامها مع فنون جميلة يعنى مش اقدر اقول اة او لا على حسب الكلية نفسها
ياريت الايام دى علشان القدرات اتقدمت مواعيدها اخر يوم 17/ مايو

nashwa el-razzaz
07-05-2012, 04:08 PM
انا ف 3 ثانوى وعاوزه ادخل فنون جميلة بس ان شاء الله جامعه حلوان مش اسكندريه
مش عارفه يعنى اخد كورسات دلوقتى والمفروض الحق امتحن قدرات ولا عادى امتحنها بعد النتيجه

bahaaeldeen
08-05-2012, 11:19 PM
انا ف 3 ثانوى وعاوزه ادخل فنون جميلة بس ان شاء الله جامعه حلوان مش اسكندريه
مش عارفه يعنى اخد كورسات دلوقتى والمفروض الحق امتحن قدرات ولا عادى امتحنها بعد النتيجه

روحى قدمى حالا قبل يوم 17 مايو يا نشوى
المصاريف 300 جنيه اقل من كدة
والامتحانات هتكون بالكليةبعد انتهاء الثانوى ب 48 ساعة

انا فى الزمالك اللى هى فنون جميلة اى سؤال انا تحت امرك

nashwa el-razzaz
13-05-2012, 09:12 PM
انا ماعرفش اى حاجه عن امتحان القدرات ده ولا معايا اى حاجه اذاكر منها عشان امتحنها
اعمل ايه ؟؟

وصال؟؟
13-05-2012, 09:29 PM
روحى قدمى حالا قبل يوم 17 مايو يا نشوى
المصاريف 300 جنيه اقل من كدة
والامتحانات هتكون بالكليةبعد انتهاء الثانوى ب 48 ساعة
01114084670
انا فى الزمالك اللى هى فنون جميلة اى سؤال انا تحت امرك

السلام عليكم
كنت عايز استفسر عن حاجه
روحى قدمى حالا قبل يوم 17 مايو .......... يعنى بعد يوم 17 مايو هيقفلوا باب التقديم ؟ انا افتكرت هيكون مفتوح لحد بعد امتحانات الثانويه العامه .. ارجوك اخبرنى بالتفصيل
وشكرا لك .. انا ثالثه ثانوى

bahaaeldeen
14-05-2012, 12:05 AM
السلام عليكم
كنت عايز استفسر عن حاجه
روحى قدمى حالا قبل يوم 17 مايو .......... يعنى بعد يوم 17 مايو هيقفلوا باب التقديم ؟ انا افتكرت هيكون مفتوح لحد بعد امتحانات الثانويه العامه .. ارجوك اخبرنى بالتفصيل
وشكرا لك .. انا ثالثه ثانوى

انا بكرة هجيب الرد النهائى بتاع الكلية دى

اخر موعد تقديم فى الاسكندرية يوم 17
الامتحانات هتبدا بعد انتهائء الثانوى بيومين

gogo kota
07-07-2012, 07:55 PM
انا بدأت اخد الكورسات دى بس خايفه من الامتحان ممكن حد يكلمنى عن الامتحان
بيحصل فيه ايه؟؟
زايه نوع الاسأله اللى بتيجى؟؟