مشاهدة النسخة كاملة : ما وضع مادة الكمبيوتر في الثانوية الجديدة؟

عبد القادر69
27-04-2012, 06:26 PM
لم أجد ولا رأي يناقش وضعية مادة الكمبيوتر وتكنولوجيا المعلومات في نظام الثانوية العامة الجديدة، ولذلك لابد من لفت النظر إلى أهمية المادة وضرورة أن تكون مادة مستقلة ومادة مجموع في النظام الجديد.

العدوى1
27-04-2012, 10:32 PM
الله ينور عليك اخيرا لقيت حد بيكلم عن الموضوع ياراجل انا زهقت بعت فاكس للوزير وبقت فاكس لمستشار المادة وبعت للجمهورية عشان نلحق اتعديلات وبقول اله هو انا االمدرس الوحيد اللى بكلم ولا ايه اخيرا انا بهنيك وبهنى نفسى اننا تبنينا الفكرة وياريت الكل يشارك ويعمل زى معملت ويبعت فاكس للوزير بادراج المادة ضمت التعديلات يايت كلنا نبعت عشان يحسوا باهمية الموضوع وشكرا وياريت نتواصل معا

asem_fawzy
05-05-2012, 10:44 PM
والله ياستاذنا الفاضل انا زهقت من وضع المادة المتدهور على الرغم من كونها اهم مادة ازاى عايزين يخلوا الثانوية العامة شهادة منتهية من غير ماتكون اهم مادة مؤهلة لسوق العمل غير مدرجة ضمن المجموع والطالب لايهتم باى مادة غير مدرجة ضمن المجموع علاوة على وجود قطاع يسمى الهندسة والحاسبات اسم قطاع على غير مسمى لانة مافيش اى حاجة خاصة بالحاسب يتم تدريسها ربنا يسهل ويتم وضعها فى الاعتبار

marwasamy
05-05-2012, 11:24 PM
المشكلة انهم مش هيرضوا يحطوة فى الثانوية لان ممكن 10 درجات او حتى 20 درجة تعلى من المجموع وطبعا دة غير مطلوب

ولكن نطلب ان يكون مادة نجاح ورسوب .وعليهات 50 درجة

عماد رشاد الديب
09-05-2012, 08:07 AM
يجب الفيام بحملة لزيادة الاهتمام للمادة لما لها من اهمية

الأستاذة / أم أمل
09-05-2012, 08:16 AM
فعلا لابد من وقفة لكى تهتم الوزارة

لان المادة ليس ها كتاب فى الصف الأول الثانوى

أما الصف الثانى فتم الغاء نصف الكتاب والأمتحان النظرى

أين الكمبيوتر التعليمى فى الوزارة ؟

رقية محمد عيسي
11-05-2012, 06:46 PM
يا أستاذي دي مش مادة و لا محسوبة علي المواد دي مجرد نشاط معدوم الاهمية اسف علي كلامي بس هو دة الواقع أنا مدرس كمبيوتر

dev_badawy
14-05-2012, 02:54 AM
فعلا لابد من وقفة لكى تهتم الوزارة

لان المادة ليس ها كتاب فى الصف الأول الثانوى

أما الصف الثانى فتم الغاء نصف الكتاب والأمتحان النظرى

أين الكمبيوتر التعليمى فى الوزارة ؟
اتفق معكم فى هذا الكلام طبعا
يارب يفهوا ده

مراد جرافيك
17-05-2012, 05:45 PM
أنا مدرس كمبيوتر يا ريت نتبنى فكرة رفع شأن هذه المادة حتى ولو تم عمل جروب ونصل به إلى وزارة التربية والتعليم

ahashem82
21-05-2012, 06:59 PM
عندما أعلنوا نظام الثانوية الجديد قالوا أن الكمبيوتر سيكون مادة نجاح ورسوب بدون مجموع ومادة مؤهلة لبعض الكليات في قطاع الهندسة والحاسبات ولكن لم يتم تأكيد أي شئ من هذا حتى الآن.

ismibra
22-05-2012, 06:33 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
اتمنى ان يكون هناك من يسمع لان مشكلة مادة الكمبيوتر انها تحارب من كثيرين ولكن المسئولين عن المادة من مستشارين وموجهين اوائل فى وادى والمدرسون فى وادى اخر لان هذه المادة هى شريان اى تعلم فى العالم ولكن نحن فى مصر وما ادراك ما هى مصر قمة التخلف فى كل شئ وشكرا

ismibra
24-05-2012, 09:32 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الفاضل لو عاوز تعرف وضع المادة فى الثانوية العامة الجديدة هذه هى وضعها
مواد يمتحن فيها الطالب ولا تضاف درجاتها للمجموع (التربية الدينية و المواطنة وحقوق الإنسان ـ تكنولوجيا المعلومات)
حسب آخر تعليمات السيد الفاضل وزير التربية والتعليم
هى دى مصر يا فاضل وشكرا

alzahpy6
25-05-2012, 01:55 AM
السلام عليكم لو سمحتو قبلوا ماتحكوا عن مصير الحاسب احكوا على ان يسند هذا التخصص لاهله فى جميع الادارات والمديريات وفى الوزارة للاسف لايوجد مسؤول فالادارة ولا فى المدريه يكون تخصصه حاسب الى علشان ينحاز للمادة كلها من خريجى تجارة ومن مواد تانيه اكتر من مساعد سوزان فالوزراة خريج دبلوم زراعه اصلا يبقى ازاى هيجيب حق الحاسب الالى واحنا فالمنيا بهتنا تظلم وشكوى للوزير وعاملين واقفة امام المحافظ ومام المديريه لكى يتم تعين السادة الموجهين ان يكونو من ابناء الحاسب وان يكونوا من التخصص ارجوا من الجميع ان يتخذ حزونا وان يسير معنا فى كافه الادرارت والمديريات وان نقف لان ابناء المادة هم اقدر بان يعلوا من شئنها ولن تاتى كرامة ولا دعم للحاسب الالى الا من ابنائها ومن اولاد التخصص تعالوا معنا على مستوى الجمهوريه بان تسند المادة الاى اهلها وان تكون لمتخصصيها هم اقدر بها وان يرفعوا من شائنها ياريت كلنا نبقى ايد واحدة

alzahpy6
25-05-2012, 02:02 AM
السلام عليكم لو سمحتو قبلوا ماتتكلموا عن مصير الحاسب ااتكلمواعلى ان يسند هذا التخصص لاهله فى جميع الادارات والمديريات وفى الوزارة للاسف لايوجد مسؤول فالادارة ولا فى المدريه يكون تخصصه حاسب الى علشان ينحاز للمادة كلها من خريجى تجارة ومن مواد تانيه اكتر من مساعد سوزان مسؤولة الحاسب الالى فالوزراة خريج دبلوم زراعه واصلا سوزان نفسها خريجة ايه تحدى ان تكون تصص او انها بتفهم اى شيء عن الحاسب الالى اصلا يبقى ازاى هيجيب حق الحاسب الالى واحنا فى محافظة المنيا عاملين واقفة ومقدمين تظلمات وشكاوى تظلم وشكوى للوزير وعاملين واقفة امام المحافظ وامام المديريه لكى يتم تعين السادة الموجهين ان يكونو من ابناء الحاسب وان يكونوا من التخصص ارجوا من الجميع ان يتخذ حزونا وان يسير معنا فى كافه الادارات والمديريات وان نقف مع بعضينا لان ابناء المادة هم اقدر بان يعلوا من شئنها ولن تاتى كرامة ولا دعم للحاسب الالى الا من ابنائها ومن اولاد التخصص تعالوا معنا على مستوى الجمهوريه ان نقف وقفه رجل واحد بان نطال بالمطالب وهى ان يسند الحاسب لابنئه من نفس التخصص ان يكون تخصصهم حاسب الى بان تسند المادة الى اهلها وان تكون لمتخصصيها هم اقدر بها وان يرفعوا من شائنها ياريت كلنا نبقى ايد واحدة