مشاهدة النسخة كاملة : مخنوق؟زهقان؟فقدت الأمل؟..خش هنا

ArabianPDA
24-06-2012, 08:25 AM
السلام عليكم..

اخواني في الله يارب تكونوا كويسين يارب وتكون الامتحانات كويسه معاكم .. آمين
في ظل بعض البؤس الي انا شايفه في عيون ناس حواليا كتير في الثانويه حبيت اقول حاجه انا عشتها لما كنت قدكم وبجد نادم عليها جداااا ومش عايزكم في يوم تعيشوها..

اليأس

وطبعاً اقصد اليأس من امتحان عدي بنتيجه مش طيبه أو بتعب من المذاكره وانك مش قادر تفتح الكتاب تاني وزهقت خلاص من بعد السنه الطويله دي ..
انا عشت الاتنين ..

وانا هقولكم حاجه ..
امتحان التفاضل بتاعنا انا خرجت منه عاكك بالمعني الحرفي والرياضه كانت اسهل ماده عندي والكيميا كنت بكرهها وقلت يومها خلاص وانا مستقبلي ضاع وبقيت بذاكر الكيميا من غير نفس "مهي باظت"
سبحان الله الي يخلي الماده الي بكرهها كره العما اقفلها والماده الي بحبها انقص فيها وانا ساعتها عرفت حاجه انتو هتحسوا بيها ممكن مش دلوقتي لكن يوم النتيجه اكتر..
انا ليه شغلت نفسي بشئ متعملش اصلاً وحسابات ربنا غير حساباتنا خالص ما يمكن ربنا اداك قرصه ودن صغيره لو من غيرها كنت جيت في ماده تانيه ونقصت جداااااااا..
يمكن ربنا خلاك تنقص شويه في تانيه عشان متنامش في تالته وكله بينام في تالته وكاتبلك مجموع انت نفسك محلمتش بيه ..
انا عندي زميلي والله كان جايب في تانيه 96 في تالته جاب من غير المستوي 99.8!!! تصووووور معايا يعني 204.5 في تالته!
وبلسانه ان نقصانه في تانيه احسن شئ حصله لأنه علمه حجات كتير يمكن لو مكانش اتعلمها وجاب مثلا في تانيه 98 ولا 99 كان استمر ع الي بيضيع وقته "منا كدا كدا بجيب درجات من غير ما اذاكر" وبلط في تالته!

فكر ديماً بإيجابيه وان ربنا مش هيكتبلك حاجه وحشه بل انه مدام من صنع ربنا فهو اجمل ما في الوجود..
ومتقولش خلاص انا عكيت في الي فات اكمل عك ابداااااا
حسابات ربنا غيرنا خالص
والكلام الي بتسمعوه عن ان المصحح يمكن ميقراش الغلط ده حقيقي ووالله بتحصل معجزات بس خليك مع ربنا
صدقني ربنا مدام انت معاه هتخرج من اي امتحان وعندك شئ اسمه راحه البال بأن ده في ايد ربنا ..

انا عندي زميل ليا في الكليه ربنا يحفظه والله والله بيدخل الامتحان ويمكن مفتحش الكتاب بجد بس تلاقيه ديماً خارج مبتسم وديماً المصحف في ايده والله ما شفته في حياتي غير وفي ايده مصحف وتلاقيه جايب امتيازات ومش العيل الي بيخبي ابداً الفكره ان بالرغم انه بيذاكر قليل بس ربنا بارك في وقته وفي عقله وفي ورقته

خليك كده:) مش ليه يارب بتنقصني انا وانا بذاكر وبعمل وفلان لأ
ببساطه لأن ربنا عالم الاحسن ليك

وتعبير كليات القمه مش صح لأن كل الكليات قمه
والتعبير ده طلاب الكليات الي اسمها القمه اطلقوها علي كلياتهم مش اكتر لكن والله نص الي معانا في طب بيشيلوا مواد!
تصور واحد جايب 99 ولا 100 وارقام كده وبيشيل واهو في كليه قمه ! وفي المقابل واحد دخل تجاره اي شئ ورضي وذاكر واتعين معيد شوف ده هيبقي فين وده فين

اما الزهق فده طبيعي ومفيش مانع تدي نفسك ريست انت مثلا قدامك احياء ولا كيميا ريح يوم وابعد عن المذاكره خااااااالص..لأن ده احسن من انك تذاكر بدون شغف بالي بتذاكره بالعكس انت لما تقضي يوم مع اصحابك وكده هترجع مشتاق للكتب وهتنجز بشكل رائع

واياكم ان تفقدوا الامل"معرفش الجمله صح نحويا ولا لا:d"
وربنا معاكم يارب ويسعد ايامكم

P.S:
وحشتوني وربنا بقالي كتير مدخلتش وحبيت اطمن عليكم

smsmzeros
24-06-2012, 08:35 AM
يا سلام على دا كلام
جميل جداً جداً جداً بس يا خساره جى متأخر
انا ضعت ف2 وكملت مسلسل الضياع ولسه بخرجو ف3
وهنشوف الدرما بتعتو يوم النتيجه والاكشن وكل حاجه ربنا يسترها
انا السنادى ضااااااااايع بمعنى الكلمه هدفى ضااااااااع
حتى لو قفلت وجبت 100 فالرياضه 2 والماده الادبيه
مش هوصلو
موضوعك جميل يا دوك ربنا يوفقك

EZEL coming
24-06-2012, 08:36 AM
ايييييييييييييييييييييية الكلام الجامد دة انت عندك حق يا دكتور احنا نسبها على ربنا عز وجل وانت كمان وحشتنا

EZEL coming
24-06-2012, 08:38 AM
يا سلام على دا كلام
مش هوصلو
لا يأس مع الثانوية ولا ثانوية مع اليأس سبها على ربنا يمكن ربنا كتبلك حاجة احسن من كدة بكتير وعلى فكرة انا المسلسل بتاعى شبه بتاعك

smsmzeros
24-06-2012, 08:40 AM
لا يأس مع الثانوية ولا ثانوية مع اليأس سبها على ربنا يمكن ربنا كتبلك حاجة احسن من كدة بكتير وعلى فكرة انا المسلسل بتاعى شبه بتاعك

يعم انتا ممكن تعوض شويه فادبى انا بقى خلاااااص
على العموم ربنا يوفقنا
وبعدين الثانويه الراعى الرسمى لليأس

EZEL coming
24-06-2012, 08:42 AM
يعم انتا ممكن تعوض شويه فادبى انا بقى خلاااااص
على العموم ربنا يوفقنا
وبعدين الثانويه الراعى الرسمى لليأس
ياعم قول كلام غير دة دة انا مبوظ الدنيا خالص اعوض اية ياعم الحاج بس فى مثل بيقول لا تبكى على الشكولاتة السايحة :d

smsmzeros
24-06-2012, 08:44 AM
ياعم قول كلام غير دة دة انا مبوظ الدنيا خالص اعوض اية ياعم الحاج بس فى مثل بيقول لا تبكى على الشكولاتة السايحة :d

هههههههههه مبكيش امال اعمل ايه احطها فتلاجه ههههههههه
حلو المثل دا سكرو زياده:]

EZEL coming
24-06-2012, 08:50 AM
هههههههههه مبكيش امال اعمل ايه احطها فتلاجه ههههههههه
حلو المثل دا سكرو زياده:]
ههههه الثانوية دى هتودينا العناية المخففة

د/نداء الجنة المصرية
24-06-2012, 09:06 AM
جزاك الله خيرا وفعلا ياريت ماحدش يفقد الامل مش بس فى الثانوية ده فى كل حاجة وحتى اللى مايدخلش الكلية اللى عايزها مايفقدش الامل ويحط هدف تانى قدامه ويصمم عليه وربنا مع الجميع

smsmzeros
24-06-2012, 09:07 AM
اخرتها كده

smsmzeros
24-06-2012, 09:11 AM
جزاك الله خيرا وفعلا ياريت ماحدش يفقد الامل مش بس فى الثانوية ده فى كل حاجة وحتى اللى مايدخلش الكلية اللى عايزها مايفقدش الامل ويحط هدف تانى قدامه ويصمم عليه وربنا مع الجميع

مهوا سهل تغيير الهدف على كده بقى لما تكون بتحلم بحاجه بقالك كام سنه ومتوصلش ليها يبقى خلاص غيرها (سهل الكلام يا ساره والله)

Dr..Soha
24-06-2012, 09:19 AM
ربنا يكرمك يادكتر ويوفقك ادعلنا بقى .

د/نداء الجنة المصرية
24-06-2012, 09:32 AM
مهوا سهل تغيير الهدف على كده بقى لما تكون بتحلم بحاجه بقالك كام سنه ومتوصلش ليها يبقى خلاص غيرها (سهل الكلام يا ساره والله)

لا مش كلام انا اصلا اهدافى كان لايمكن تتحقق لانى كنت عايزة هندسة بترول ودى مش للبنات وغيرتها وبقيت مصممة على الطب وعندى استعداد لاى حاجة لو ربنا ماارادش

مناجاةُ النجاةَََِ
24-06-2012, 11:15 AM
"مهما حصل أملي بالله كبير" بس برضو مش هيهون عليا ان اشوف دموع اهلي ..و خصوصا انهم بكوا عليا بجد من عمايلي السنة دي..انا ف تانية و دلوقتي خصوصا عرفت الحكمة من نقصاني ايه او يمكن تكون مش صح بس قعدت مع نفسي و افتكرت اني كنت بتغر لما الاقي اجاباتي صح و ابص للعيال انهم مش حاجة ف حين" اني زيي زيهم تراب ف تراب" يعني عرفت ليه نقصت10 ف الكيميا..بجد كنت هتغر ع كل خلق الله..لكن الحمدلله دلوقتي ربنا اذهب عني الغرور دا..و بارك الله فيك يا د.محمد ع وقفتك جمبنا..

بقايا قلب
24-06-2012, 11:20 AM
دايما مواضيعك تكتب بماء الدهب

ربنا يكتبلك بكل كلمه حسنه ويريح بالك زى ما بتريح بال الناس الغلابه دول :d

smsmzeros
24-06-2012, 12:01 PM
لا مش كلام انا اصلا اهدافى كان لايمكن تتحقق لانى كنت عايزة هندسة بترول ودى مش للبنات وغيرتها وبقيت مصممة على الطب وعندى استعداد لاى حاجة لو ربنا ماارادش

يا سلام من بترول الى طب (ما شاء الله عليكى)وهوا كده تغيير ربنا يديكى الصحه يا اختى بالله شدى حيلك كده وربنا يوفقك انا عندى استعداد لاى حاجه ماشى وهدخلها واثبت نفسى فيها برضو بس برضو مش هكون فرحان نفس فرحتى لما اثبت نفسى فالحاجه اللى بحبها

smsmzeros
24-06-2012, 12:03 PM

هههههههه على اساس انك مش تبع الغلابه دول

ArabianPDA
24-06-2012, 01:48 PM
ربنا يكرمك يادكتر ويوفقك ادعلنا بقى .
ربنا معاكم يارب وينور بصيرتكم

"مهما حصل أملي بالله كبير" بس برضو مش هيهون عليا ان اشوف دموع اهلي ..و خصوصا انهم بكوا عليا بجد من عمايلي السنة دي..انا ف تانية و دلوقتي خصوصا عرفت الحكمة من نقصاني ايه او يمكن تكون مش صح بس قعدت مع نفسي و افتكرت اني كنت بتغر لما الاقي اجاباتي صح و ابص للعيال انهم مش حاجة ف حين" اني زيي زيهم تراب ف تراب" يعني عرفت ليه نقصت10 ف الكيميا..بجد كنت هتغر ع كل خلق الله..لكن الحمدلله دلوقتي ربنا اذهب عني الغرور دا..و بارك الله فيك يا د.محمد ع وقفتك جمبنا..
بالظبط لأن استمرار النجاح = فشل في الاساس
والله انا بالأقلام الي باخدها السنادي مع كل قلم بصلح حاجه في طريقه مذاكرتي وكده بجد هتفيدني قدام فمش نهايه المطاف ابداً..
وشدي حيلك وربنا يحفظك
يا سلام على دا كلام
مش هوصلو

هههههههههه انا بعمل فيلم زيه في الكليه :d:d:d
"الحب في زمن الكوليرا" :p
ايييييييييييييييييييييية الكلام الجامد دة انت عندك حق يا دكتور احنا نسبها على ربنا عز وجل وانت كمان وحشتنا

وربنا المنتدي ده وحشني جدااااا واحلي ايام حياتي كانت فيه ..
ايام :(

آ حبيبي .. ههههههههه
ربنا يوفقك يارب

Hager Adel
24-06-2012, 02:39 PM
شكرا على روح التفاؤل دى
فعلا محتاجنها دلوقتى
دعواتكم معانا فى الميكانيكا

دموع الفرح
24-06-2012, 05:05 PM
انا هنتحر خلاص بجد

smsmzeros
24-06-2012, 05:25 PM
انا هنتحر خلاص بجد

لا حول ولا قوة الا بالله
ايه الكلام دا لاتقنطى من رحمة الله

هالة محمد 2
24-06-2012, 06:15 PM
والله بجد موضوع جميل جدا
بس المشكلة فى الى حوليك كمان حاجة تانى الواحد بيكون مؤمن جدا بان دا نصيب من عند ربنا ودايما اختيار ربنا هو الافضل فى كل شى بس ساعة النتيجة مش بتلاقى حاجة من الكلام دا يفضلوا يقولوا انتى مش ذاكرتى والكلام دا والى باكدلى ان دا فعلا نصيب من عند ربنا انى لما بدخل الامتحان ساعات مش بعرف احل ومجرد ما بخرج بقول الاجابة نموذاجية كمان وبحل كويس اوى فى الامتحانات وبرضو مش بجيب مجموع بجد انا عايشة فى حالة ما يعلم بيها الا ربنا وبرضو بحمد ربنا على كل حال:(

smsmzeros
24-06-2012, 07:51 PM
والله بجد موضوع جميل جدا
بس المشكلة فى الى حوليك كمان حاجة تانى الواحد بيكون مؤمن جدا بان دا نصيب من عند ربنا ودايما اختيار ربنا هو الافضل فى كل شى بس ساعة النتيجة مش بتلاقى حاجة من الكلام دا يفضلوا يقولوا انتى مش ذاكرتى والكلام دا والى باكدلى ان دا فعلا نصيب من عند ربنا انى لما بدخل الامتحان ساعات مش بعرف احل ومجرد ما بخرج بقول الاجابة نموذاجية كمان وبحل كويس اوى فى الامتحانات وبرضو مش بجيب مجموع بجد انا عايشة فى حالة ما يعلم بيها الا ربنا وبرضو بحمد ربنا على كل حال:(

قال المولى عز وجل انا عند ظن عبدى بى
وامرنا بعدم القنوط من رحمة فهو العزيز الحكيم العليم
ان شاء الله ربنا هيكرمنا كلنا
انا اتفأئلت اوى

dandana.s
24-06-2012, 09:26 PM
جزاك-الله-كل-خير
فعلا-احساس-الواحد-ان-اللى-بيحصل-دة-من-تقدير-ربنا-الواحد-بيرتاح-كتير

bright stars
24-06-2012, 09:39 PM
عندك حق كلامك ليه معني كبير بس اهم حاجه
قل لن يصيبنا الا ماكتب الله لنا
الف شكر علي روح التفاؤل دي وربنا يجزيك ويجزينا كل خير

Alyaa Dfnany
24-06-2012, 09:43 PM
شكرا جزيلا .. وياريت كلنا نبقى متفائلين

وان شاء الله ربنا يكرمنا ...

مع انى مش متفائلة من ساعة اللى عملته فى الجبر .. ربنا يستر

بس خليكو احسن منى و تفائلو ^ ^

هالة محمد 2
24-06-2012, 10:09 PM
عندك حق كلامك ليه معني كبير بس اهم حاجه
قل لن يصيبنا الا ماكتب الله لنا
الف شكر علي روح التفاؤل دي وربنا يجزيك ويجزينا كل خير

انا عارفة الكلام دا كويس اوى وراضية بالى ربنا كاتبهولى
بس بقا الى حوليا يقولوا لا دا هى مش بتذاكر دى فاشلة والكلام دا وانا من اقل كلامة بروح فى عالم تانى

bright stars
24-06-2012, 10:28 PM
انا عارفة الكلام دا كويس اوى وراضية بالى ربنا كاتبهولى
بس بقا الى حوليا يقولوا لا دا هى مش بتذاكر دى فاشلة والكلام دا وانا من اقل كلامة بروح فى عالم تانى

لا لا ياست الكل انتي عايشه وبتذاكري مش عشان الناس يقولو دي كويسه وشاطره انتي حياتك دي كلها عشان ترضي ربنا اولا ثم تحققي هدفك وتبني الطريق اللي هتمشي عليه طول حياتك وحتي لوذاكرتي الناس وكلامهم مش هتسيبك
لاسلامة من ألسن الناس

doha94
24-06-2012, 10:37 PM
هااااااااااااااله التوقيع بتاعك تحفففففففففففففففففففففففففففففففففففه عاجبنى اووووى

هالة محمد 2
24-06-2012, 10:52 PM
هااااااااااااااله التوقيع بتاعك تحفففففففففففففففففففففففففففففففففففه عاجبنى اووووى
دا انا لقيتة فى توقيع واحدة واخدنة
هههههههههههه

Osama Saeed
24-06-2012, 11:34 PM
موضوع جميل جدا
انا راضى بقضاء الله
يعنى سبحان الله
اصعب حاجات فى الامتحان بعملها صح
والحاجات السهلة بقع فيها
واختم بكلمة الحمدلله على كل شىء:d

ArabianPDA
25-06-2012, 08:53 AM
موضوع جميل جدا
انا راضى بقضاء الله
يعنى سبحان الله
اصعب حاجات فى الامتحان بعملها صح
والحاجات السهلة بقع فيها
واختم بكلمة الحمدلله على كل شىء:d

انا كمان عندي نفس الكارثه دي :d
عادي عادي

الحمد لله علي كل شئ

درة الفردوس
25-06-2012, 10:07 AM
بجد بجد انا مش لاقيه كلام اقوله يعبر عن شكرى لحضرتك يا دكتور
ميرسى جدا جدا جدا
وحمدالله على السلامه بعد الغيبه الطويله دى
مبروك علينا عودتك لينا يا دكتور

Osama Saeed
25-06-2012, 01:03 PM
انا كمان عندي نفس الكارثه دي :d
عادي عادي
الحمد لله علي كل شئ

الحمد لله :022yb4:

دكتور كريم الزعيقي
25-06-2012, 01:13 PM

ArabianPDA
25-06-2012, 01:34 PM
الجميل اني بكتب كلام غير الي انا بعمله خالث:d:p
يلا بقي بجد الواحد زعلان علي حاله ف الخرابه دي :angry:
ربنا يوفق الجميع لما يحب ويرضي

ArabianPDA
25-06-2012, 01:37 PM
بجد بجد انا مش لاقيه كلام اقوله يعبر عن شكرى لحضرتك يا دكتور
ميرسى جدا جدا جدا
وحمدالله على السلامه بعد الغيبه الطويله دى
مبروك علينا عودتك لينا يا دكتور
جازاكي الله خيراً

د/نداء الجنة المصرية
25-06-2012, 06:11 PM
يا سلام من بترول الى طب (ما شاء الله عليكى)وهوا كده تغيير ربنا يديكى الصحه يا اختى بالله شدى حيلك كده وربنا يوفقك انا عندى استعداد لاى حاجه ماشى وهدخلها واثبت نفسى فيها برضو بس برضو مش هكون فرحان نفس فرحتى لما اثبت نفسى فالحاجه اللى بحبها

ربنا يوفقك ويوفق الجميع وان شاء الله كله هايحقق اللى هو بيتمناه

smsmzeros
25-06-2012, 06:31 PM
ربنا يوفقك ويوفق الجميع وان شاء الله كله هايحقق اللى هو بيتمناه
اللهم امين
لكن توفيق الجميع انا لست متأكداً بعد اليوم

bright stars
25-06-2012, 10:33 PM
اللهم امين

ليه بس كده؟ تفاءل خيرا انشاء الله

د/نداء الجنة المصرية
26-06-2012, 04:16 AM
اللهم امين

ماتركزش فى اللى حليته تخيل بعد كل امتحان انك حليته كله صح وهتلاقى نفسك جبت النهاية فى كل المواد الثقة فى الله ليها عامل كبير انت مش عارف التصحيح بيكون عامل ازاى فخلى ثقتك فى الله تدفعك لانك تتعب عشان تقفل المواد اللى جاية وبعدين انا مش فاهمة حاجة فى فروع الرياضة بس طالما الميكانيكا دى عليها20درجة بس يبقى الاخطاء فيها ماعليهاش درجات كتير وفكر دائما فى ان الله عند ظن عبده به

smsmzeros
26-06-2012, 09:45 AM
ماتركزش فى اللى حليته تخيل بعد كل امتحان انك حليته كله صح وهتلاقى نفسك جبت النهاية فى كل المواد الثقة فى الله ليها عامل كبير انت مش عارف التصحيح بيكون عامل ازاى فخلى ثقتك فى الله تدفعك لانك تتعب عشان تقفل المواد اللى جاية وبعدين انا مش فاهمة حاجة فى فروع الرياضة بس طالما الميكانيكا دى عليها20درجة بس يبقى الاخطاء فيها ماعليهاش درجات كتير وفكر دائما فى ان الله عند ظن عبده به

وبعدين اتخيل ايه بس اضحك على نفسى يعنى
المسأله عليها 2.5 اضربيهم فى 8

هنووودة
14-08-2014, 05:44 AM
كلام جمييييييييييييل جدا وواقعي ربنا يوفقك يارب