مشاهدة النسخة كاملة : رساله عاجلة الى ( مستر شريف واصحاب الخبرة والمشورة )

مسلول
03-07-2012, 12:09 PM
لقد تورطت مع احد مكاتب السفر ودفعت فلوس من اجل السفر للسعودية وكنت متعشما انه بعد ظهور نتيجة اختبارات الكادر سيصدر قرار التعيين مباشرة ولكن للاسف تاخر القرار والشركة تتصل على يوميا لاستكمال اجراءات السفر مثل الفحوصات الطبية وانا اخشى ان يتاخر قرارالتعيين لاشهر وبالتالى يضيع على ما دفعته من فلوس فهل اروح للشركة وكمل الاجراءات حتى لا تضيع فلوسى ؟ فى حين اخشى ان يتاخر قرار التعيين ؟ وبالتالى يضيع حقى فى الوظيفة ؟ من هنا ارسل لكم رسالتى ؟ ولعلى اجد من يعطينى النصيحة الطيبة وبارك الله فيكم وجزاكم الله خيرا

مخنوقة من الوزارة
03-07-2012, 12:16 PM
اعمل اجرارءاتك عااااااااادى خالص واتكل على الله وسافر اذا مجاش التعيين وعند نزول التعيين بعد سفرك ابقى انزل ولو على حساب مرتبك بالخصم مش مشكلة ضحى حاجة بسيطة بس هتاخد حقك فلبد دى لانك اصلا انت مش مستقر فسعودية فاى وقت مبيحتاجوش بيفنشووووو ملهمش عزيززززز فكدة يبقى اخدت حقكككك والله المستعان

om hams
03-07-2012, 12:34 PM
هل لو سافرت مش ممكن ان احد اقاربك يقدم اوراق تعيينك وتعمل الفيش قبل السفر على فكره انا نفس المشكله بس ادارتى رافضه تعطينى اجازه الا بعد صدور قرار التعيين واتسرعت مثلك وجهزت ورق سفرى مرافقه زوج وحصلت على الفيزا ماذا نفعل ياريت ترد ياستاذ شريف افادك الله

شريف حسن .
03-07-2012, 12:38 PM
لقد تورطت مع احد مكاتب السفر ودفعت فلوس من اجل السفر للسعودية وكنت متعشما انه بعد ظهور نتيجة اختبارات الكادر سيصدر قرار التعيين مباشرة ولكن للاسف تاخر القرار والشركة تتصل على يوميا لاستكمال اجراءات السفر مثل الفحوصات الطبية وانا اخشى ان يتاخر قرارالتعيين لاشهر وبالتالى يضيع على ما دفعته من فلوس فهل اروح للشركة وكمل الاجراءات حتى لا تضيع فلوسى ؟ فى حين اخشى ان يتاخر قرار التعيين ؟ وبالتالى يضيع حقى فى الوظيفة ؟ من هنا ارسل لكم رسالتى ؟ ولعلى اجد من يعطينى النصيحة الطيبة وبارك الله فيكم وجزاكم الله خيرا

لا طبعا أنتظر شوية القرار كده كده ان شاء الله هيكون فى خلال هذا الشهر

وبعدين مش هينفع تاخد اجازة بدون مرتب الا بعد مرور 6 شهور يعنى ليه دفعت الفلوس

ان كان هناك امكانية استرداد النقود استردها حتى تتمكن من السفر وضامن وظيفتك بدل من اللى سافر

ورجع دلوقتى بيعيد اللى عمله

الخلاصة لو انت متنازل عن تعب الايام السابقة مفابل السفر ووظيفة هتعوضك عن اللى فات اتكل على الله

لكن هتسافر سنة ولا سنتين وترجع تعيد من تانى لا استحمل 6 شهور كمان واحفظ وظيفتك وبعدين سافر

ويا ريت لو تعمل صلاة استخارة ربنا هيكرمك ان شاء الله

ربنا معاك ويوفقك بأذن الله

om hams
03-07-2012, 12:42 PM
مين اللى قال ياستاذ شريف اننا لازم نستنى سته شهور انت مش قلت ممكن ناخد الاجازه بعدها مباشره وانا سالت الاستاذ عبد الرحمن المنياوى وقال ان فتره الاختبار عدت وممكن ناخد اجازه مباشره

om hams
03-07-2012, 12:44 PM
ارجوووووووووووك ترد عليا انت قلقتنى جدا متاكد ولا سامع وقالوا لى فى الاداره كمان انا ينفع اخد اجازه بعد صدور قرار التعيين

om hams
03-07-2012, 12:47 PM
وعلى فكره انا معلم مساعد منذ خمس سنوات

om hams
03-07-2012, 12:52 PM
فينك استاذ شريف

محمد حسين الشربينى
03-07-2012, 12:55 PM

عصفور فى اليد خير من 10 على الشجر
لازم تنتظر قرار التعيين وبعده يمر 6 شهور على الأقل
ودى الحقيقة من الأخر
و لا تسافر فتضيع حقك فى التعيين فهذا حقك وحق أولادك واسرتك
وتوكل على الله بيده كل الخير
وعسى أن تكرهوا شيئاً ويجعل الله فيه خيراً كثيراً

وبعدين مكتب ايه اللى بياخد فلوس قبل ما يعطيك التأشيرة يا أخى

محمد حسين الشربينى
03-07-2012, 12:56 PM
مين اللى قال ياستاذ شريف اننا لازم نستنى سته شهور انت مش قلت ممكن ناخد الاجازه بعدها مباشره وانا سالت الاستاذ عبد الرحمن المنياوى وقال ان فتره الاختبار عدت وممكن ناخد اجازه مباشره

ده اللى حصل لزملائنا بالظبط
طلبوا انتظار 6 شهور بعد قرار التعيين بعدين نسافر

مخنوقة من الوزارة
03-07-2012, 01:00 PM
على فكرة فعلا فية ناس كتييييييييييير عندنا بمحافظة الشرقية اتثبتت فى شهر 1/7/2011 وسافرو تانى يوم التعيين

محمد حسين الشربينى
03-07-2012, 01:05 PM
ادارتى رافضه تعطينى اجازه الا بعد صدور قرار التعيين واتسرعت مثلك وجهزت ورق سفرى مرافقه زوج وحصلت على الفيزا ماذا نفعل ياريت ترد ياستاذ شريف افادك الله

ما هوه ده الصح والادارة موقفها صح 100%
ولازم حضرتك بنفسك تخلصى كل أوراق التعيين الأول
قبل كل الخطوات اللى انتى عملتيها
والفيزا ربنا معاها واستعوضى ربنا فى فلوسها دى الحقيقة من الأخر
الفيزا ممكن تيجى تانى وتالت ورابع
اما التعيين مرة واحدة
وربنا يوفقك للقرار الصحيح

محمد حسين الشربينى
03-07-2012, 01:07 PM
على فكرة فعلا فية ناس كتييييييييييير عندنا بمحافظة الشرقية اتثبتت فى شهر 1/7/2011 وسافرو تانى يوم التعيين

الله اعلم
احنا فى الدقهلية خلو زملائنا ميخدوش اجازة بدون مرتب الا بعد6 شهور من قرار التعيين
والله اعلى واعلم

om hams
03-07-2012, 01:23 PM
فى الغربيه قالو بعد قرار التعيين مباشره عشان كده انا محتاره

د.عبدالرحمن المنياوي
03-07-2012, 01:25 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
تحية تقدير لاخوتي الأستاذ شريف حسن و الاستاذ محمد حسين لما يبذلوه من مجهود لإفادة إخوانهم واخواتهم في قطاع التعليم ..
وإذا سمح لي فإنه لي تعليق هنا في هذه النقطة ..

أولا لازم كلنا نتفق إن موظفين التربية والتعليم الإداريين المتواجدين في الإدارات والمديريات أغلبهم من أكثر الناس جهلا بتطبيق القوانين والقرارات منذ بداية تطبيق نظام الكادر .. استحالة تقدر تطلع برأي موحد من الإدارة لو سألت أكثر من مسئول.. ولو طلعت برأي أتحداك لو كنت تثق إنه سليم .. الموضوع ده خلى ناس كتير تتعطل وناس كتير تنضر بدون عزاء من الموظفين بعد تقديمهم آراء قانونية غير سليمة.. وكأن الموظفين بيتكسفوا يرسلوا استفسارات للوزراة .. ولازم يفتوا ..

خلينا بس نرجع لموضوعنا .. انا بدات البداية دي علشان اقول مش لازم يكون الموظف الإداري على حق لأني شخصيا دخلت مع الكثير منهم في صدامات كانت تنتهي لصالحي إما من النيابة الإدارية او من الوزارة او من المحافظ ..

الوزير في قراره بتعيين من اجتازوا كادر إبريل 2011 ثبتهم بقرار 244وأسقط عنهم مدة الـ6شهور لعملهم كمعلمين مساعدين مدة سابقة .. والقرار كان واضح في النقطة دي .. الموظفين بقى يقولوا ماينفعش اجازة بدون مرتب يبقوا بيفتوا ..

الموظفين قالوا كده معايا في حالة معينة .. ولما واجهتهم بالقرار قالوا طيب أصل الدرجات ماوصلتش ولما توصل ماشي ..

أما بالنسبة لحالتك يا أخي انا أرى إنك لو قدرت تسحب فلوسك أوكي .. أما لو ماقدرتش فامشي في اجراءاتك عادي يمكن يطلع لك القرار في الفترة دي .. وبعدها تمشي على طول .. واعتقد ان القرار سيكون قريبا ..

om hams
03-07-2012, 01:27 PM
انا لو خسرت الفبزا المره دى مش هاخدها تانى لانى اخدتها قبل كده ومعرفتش وانتهت وما سافرتش بيها وقالو لو ما سافرتش المره دى بيها مش هاخده تانى وده سبب مشكله بينى وبين جوزى لانها اخر فرصه

om hams
03-07-2012, 01:36 PM
انا اخذت الفيزا قبل كده وما سافرتش بيها ولما اخذته المره دى حذرونى من عدم السفر يعنى مش هاشوفها تانى وده سبب مشكله جامده بينى انا وزوجى اعمل اييييييييييييييه افيدونى وكمان فى الاداره رفضو حصولى على الاجازه لحين صدور قرار التعيين مع العلم باننى بالعقد المميز منذ خمس سنوات متتاليه ونجحت بكادر ابريل 2012

eren hany
03-07-2012, 02:01 PM
انا لى زملائى اخدو اجازة بعد التعيين بشهر واحد وكانت مدة الاجازة 6 شهور
وانا مشكلتى ايضا جهزت ورق كا رت زيارة لجوزى فى الكويت ومنتظرة قرار التعيين

eren hany
03-07-2012, 02:04 PM
هما تعبين الناس لية مايعينونا خالى كل واحد يشوف حالة ولا كل الى قعد على كرسى يزل الناس كدة

محمد حسين الشربينى
03-07-2012, 03:01 PM
انا لو خسرت الفبزا المره دى مش هاخدها تانى لانى اخدتها قبل كده ومعرفتش وانتهت وما سافرتش بيها وقالو لو ما سافرتش المره دى بيها مش هاخده تانى وده سبب مشكله بينى وبين جوزى لانها اخر فرصه

لازم قرار التعيين الاول

مسلول
03-07-2012, 04:43 PM
بارك الله فيكم جميعا لاهتمامكم الطيب وجعلكم الله عونا لنا للخير وعلى الخير اما بخصوص موضوع 6 شهور بعد التعيين مسئول المديرية قال لى ينفع تعمل اجازة لعد قرار التعيين مما دفعنى الى التعشم فى صدور قرار التعيين قريبا مما حملنى على التعاقد مع مدرسة بالسعودية والارتباط ماديا مع الشركة المكلفة بلتعاقد فارجو من الله ان يصادقنى الحق فى سرعة صدور قرار التعيين واتمنى متابعتكم البناءة لى ولغيرى فى الامر نفسه وبارك الله فيكم جميعا

مسلول
03-07-2012, 04:50 PM
بارك اللهفيكم جميعا لاهتمامكم وجعلكم الله عونا لنا للخير دائما وانا سالت فى المديرية قالوا ينفع عمل الاجازة بعد صدور قرار التعيين مباشرة فاتمنى ان يصدر القرار قريبا وشكرا لك يا دكتور عبد الرحمن المنياوى

ahmed_khater
03-07-2012, 06:04 PM
انا لم اوقع اى عقود حيى الان لهذة الاسباس مع العلم اننى تعيين 3/7/2011 ولم امتحن الكادر و صحيفة الاحوال مكتوب بها : معلم مساعد _ تعيين وانا على الدرجة الثالثة
الا استطسع السفر بعد انقضاء مدة ال 6 اشهر تحت الاختبار

شريف حسن .
03-07-2012, 06:28 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..
تحية تقدير لاخوتي الأستاذ شريف حسن و الاستاذ محمد حسين لما يبذلوه من مجهود لإفادة إخوانهم واخواتهم في قطاع التعليم ..
وإذا سمح لي فإنه لي تعليق هنا في هذه النقطة ..

أولا لازم كلنا نتفق إن موظفين التربية والتعليم الإداريين المتواجدين في الإدارات والمديريات أغلبهم من أكثر الناس جهلا بتطبيق القوانين والقرارات منذ بداية تطبيق نظام الكادر .. استحالة تقدر تطلع برأي موحد من الإدارة لو سألت أكثر من مسئول.. ولو طلعت برأي أتحداك لو كنت تثق إنه سليم .. الموضوع ده خلى ناس كتير تتعطل وناس كتير تنضر بدون عزاء من الموظفين بعد تقديمهم آراء قانونية غير سليمة.. وكأن الموظفين بيتكسفوا يرسلوا استفسارات للوزراة .. ولازم يفتوا ..

خلينا بس نرجع لموضوعنا .. انا بدات البداية دي علشان اقول مش لازم يكون الموظف الإداري على حق لأني شخصيا دخلت مع الكثير منهم في صدامات كانت تنتهي لصالحي إما من النيابة الإدارية او من الوزارة او من المحافظ ..

الوزير في قراره بتعيين من اجتازوا كادر إبريل 2011 ثبتهم بقرار 244وأسقط عنهم مدة الـ6شهور لعملهم كمعلمين مساعدين مدة سابقة .. والقرار كان واضح في النقطة دي .. الموظفين بقى يقولوا ماينفعش اجازة بدون مرتب يبقوا بيفتوا ..

الموظفين قالوا كده معايا في حالة معينة .. ولما واجهتهم بالقرار قالوا طيب أصل الدرجات ماوصلتش ولما توصل ماشي ..

أما بالنسبة لحالتك يا أخي انا أرى إنك لو قدرت تسحب فلوسك أوكي .. أما لو ماقدرتش فامشي في اجراءاتك عادي يمكن يطلع لك القرار في الفترة دي .. وبعدها تمشي على طول .. واعتقد ان القرار سيكون قريبا ..

شكرا لحضرتك د \ عبد الرحمن على الافادة بس هو ده فعلا اللى حصل مع اصحاب قرار53 و 244

الموظفين فى الادارة عندنا قالولهم مفيش سفر ولا سحب قرض الا بعد 6 شهور

هنعمل ايه بيعطلوا مصالح الناس بون فهم ولا حتى يحاول يفهم من احد

هما عايزين القرار مفس بحيث يقول انه يحق ليه السفر او لا ويجوز يسحب قرض او لا

هنعمل ايه ربنا يستر

بشكر حضرتك مرة ثانية د \ عبد الرحمن بارك الله فيك

Rabee hassan
03-07-2012, 06:46 PM
بارك الله فيكم جمعيا
الدكتور عبد الرحمن
والاستاذ شريف حسن
والاستاذ محمد حسين

شريف حسن .
04-07-2012, 03:34 PM
بارك الله فيكم جمعيا
الدكتور عبد الرحمن
والاستاذ شريف حسن
والاستاذ محمد حسين

شكرا لحضرتك مستر ربيع

بارك الله فيك

alqadhi
04-07-2012, 03:53 PM
بارك اللهفيكم جميعا لاهتمامكم وجعلكم الله عونا لنا للخير دائما وانا سالت فى المديرية قالوا ينفع عمل الاجازة بعد صدور قرار التعيين مباشرة فاتمنى ان يصدر القرار قريبا وشكرا لك يا دكتور عبد الرحمن المنياوى

انصحك اخي بالتعيين اولا ولا تخطأ مثلما فعلت انا ولكن كان هذا في عهد النظام البائد "نظيف وحكومته"
ولكن انتظر التعيين مهما كانت التضحيات فالسفر سهل جدا كل عااااام وهناك ليس لهم امان ممكن تمشي حتي بعد شهر وتكون خسرت اكتر من اللي كنت هتخسره هنا معاذ الله

mr jemmy
04-07-2012, 05:12 PM
انا رايى الذى لا قيمة له انك قدامك حل من الاتنين ترجع فلوسك وتستنى التعيين او تستعوض ربنا على الفلوس لو مش هينفع ترجعها لان فرصة التعيين مش هتتكرر تانى لا بعد سنوات وكمان تضمن انك ترجع بلدك تلاقى وظيفة مستنياك ولا ايه