مشاهدة النسخة كاملة : مشيخة الأزهر تتخذ إجراءات تصعيدية ضد مصححى الشرقية

الاستاذ عوض على
05-07-2012, 04:44 PM
اتخذت مشيخة الأزهر إجراءات تصعيدية ضد امتناع مقدرى الدرجات بمركز تصحيح الشرقية عن التصحيح، فقد تم إسناد أعمال مركز تصحيح الشهادة الثانوية إلى مركز المنوفية، بينما أسندت أعمال مركز تصحيح الشهادة الإعدادية إلى مركز المنصورة.

ووافق الإمام الأكبر د. أحمد الطيب على إعطاء القائمين على مراكز المنوفية والمنصورة مكافأة نصف شهر، لتعويضهم عن الجهد الإضافى المبذول، وتقديرًا لوطنيتهم فى تقبل وتحمل هذا العبء الإضافى، وليكونوا قدوة حسنة للعاملين، كما سيتم بحث اتخاذ إجراءات ضد الممتنعين وهى حرمانهم من التصحيح لمدة أربع سنوات.

وكان مصححو الثانوية الأزهرية بخمس محافظات، أعلنوا الثلاثاء الماضى الدخول فى إضراب عن العمل حتى يتم منحهم حافز الإثابة أسوة بالتربية والتعليم، وتجمهر المعلمون أمام مقر الإدارة المركزية بالزقازيق، للمطالبة بحافز الإثابة وزيادة مكافأة تصحيح أوراق الإجابة.

http://www1.youm7.com/News.asp?NewsID=724077&SecID=97&IssueID=168

m.medhat ramadan
05-07-2012, 05:16 PM
لاحول ولاقوة الا بالله ده نتيجة تخازل الزملاء فى المحافظات الاخري

مصطفى1234
05-07-2012, 05:18 PM
موقف غير مشرف من رجال الدقهلية والمنوفية

ليه مفيش تعين
05-07-2012, 05:22 PM
لازم نعمل حاجة لنساند الموظفين الشرفاء بمنطقة الشرقية وغيرهم من المناطق التى قامة بالاعتصام

a1k2a3
05-07-2012, 06:19 PM
الأرزاق بالله يا شيخنا ولسنا نادمين مهما كان العقاب ..وتحياتى لأوفياء المنوفيه والمنصوره .. يا خساره على الرجاله؟؟؟

tiger200843
05-07-2012, 06:22 PM
وطنية امال مش وطنية
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
وتقديرًا لوطنيتهم فى تقبل وتحمل هذا العبء الإضافى، وليكونوا قدوة حسنة للعاملين،
كما سيتم بحث اتخاذ إجراءات ضد الممتنعين وهى حرمانهم من التصحيح لمدة أربع سنوات.
يا رب يتم منعنا من التصحيح مدي الحياة لانة مش مفيد او مجدي
دة بيقف علي المدرسين بخسارة

زكريا مختار
05-07-2012, 06:26 PM
حسبي الله ونعم الوكيل مش هنكون ايد واحده ابدا وماحدش يشتكي بعد كدا من اي حاجة لاننا لانستحق

hany mohmed
05-07-2012, 06:28 PM
يقول الله فى الحديث الشريف يابن ادم لا تحف من ذى سلطان مادام سلطانى موجود *ويقول الرسول (ص)
اطلبوا الامور بعزته انفس فان الامور تجرى بمقادير (يعنى الرزق)

ndeem55
05-07-2012, 09:26 PM
هذه ادارة الفشل
الناس تطلب حقوقها ، وفضيلتك موش حاسس بهم ، ثم لا تعدهم بشئ ولا تحل لهم مشاكل وتشجع المتخاذلين وتعاقب الشرفاء
ارحل ياشيخ مبارك فقد رحل مثلك الأعلى ، فهل تنتظر عودته ثانية ، وعودة لجنة السياسات ؟

aposlama2011
05-07-2012, 10:06 PM
اللة المستعان

حاتم الزامك
05-07-2012, 10:15 PM
منوفية منوفية ....انتخبو شفيق بفارق 700.000 صوت

Dolphin
05-07-2012, 10:43 PM
الاضراب غير مجدي في الأزهر

لجين ا براهيم شريف
06-07-2012, 12:31 AM
عدلت فامنت فنمت يا عمر
اخيرا شيخ الازهر خد باله من مطالب المعلمين.
بس يا تري هل هيا مشروعه ولا لاء؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بس الغريب انه لم يعلق ولم يقول ان المدرسين دول امتنعوا عن التصحيح ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
امانه يا جماعه حد يعرفه.......................

Mr...Ahmed
06-07-2012, 01:49 AM

انت جبت من الاخرررررر

ابراهيم صقر
06-07-2012, 05:04 AM
لاضياع لحق وراءه مطالب

الاستاذ عوض على
06-07-2012, 06:25 AM
الأرزاق بالله يا شيخنا ولسنا نادمين مهما كان العقاب ..وتحياتى لأوفياء المنوفيه والمنصوره .. يا خساره على الرجاله؟؟؟

مليار تحية

لأبطال الشرقية

الاستاذ عوض على
06-07-2012, 06:29 AM

لا أبدا
نحن قمنا بالاضراب قبل ذلك مرتين
فى المرة الأولى حصلنا على مكافأة الامتحانت بعد أن كانت لمعلمى التربية والتعليم فقط !!

وفى المرة الثانية حصلنا على كادر المعلم بعد أن كان لهم فقط !!

ولكن هذه المرة لم يكن أحد يعرف

وكثير من معلمى الأزهر فى غفلة ولا يعرفون الحقوق الكثيرة التى حصل عليها معلمى التربية والتعليم فقط !!

الدولة لا تعتبرنا معلمين بل تعتبرنا .................... !!

hamadaosman
06-07-2012, 10:09 AM
انا كنت فى مركز التصحيح وامتنعت عن التصحيح لكن المشكلة فى البهوات اللى صححو متعرفش هم خدوا حقوقهم واحنا مخدناش بالنا ولا ايه بالظبط
يعنى كان فيهم واحد عمل هيصة فى اول يوم مش مصححين عايزين حقوقنا اتفاجأ ان هو بيصحح جوه
ويا سيدنا احنا مش عايزين نصحح خالص [لا والنبى لنصحح ]
على اساس ان احنا بناخد بالالوفات
طيب مش يشوف ابناؤه عاملين اضراب ليه
هو نفس عند مبارك بالظبط يعنى مبارك كان حيعين شيخ ازهر متدين:stickjo4:

مستر شوكت
06-07-2012, 11:18 AM
:angry2::stickjo4:تقصد تقديرا لخيانتهم لزملائهم

monsieur ibrahim
06-07-2012, 11:24 AM
من غير زعل هل يتساوى مستوى معلم الازهر مع معلم التربيه والتعليم اتمنى الرد بموضوعيه وبنقاش هادف

ايهاب22
06-07-2012, 11:50 AM
متوقع ايه من محافظات الفلول عيب عليهم فعلا مصر مش هتتطور طول ما فيها امثالهم حسبنا الله ونعم الوكيل

martinhobby
06-07-2012, 11:56 AM
وكمان ممكن الرد من غير زعل مش الناس الللى فى تصحيح الاعدادية والثانوية كل سنة هما هما اللى بيطلعوا تصحيح بمعنى أخر يعنى بيطلعوا بالكوسة من الاخر الشخصيات اللى شغالة بالكوسة والمحسوبية ينفع تطالب بحقوق دة أساسا لو فية حق مكنتوش طلعتوا تصحيح دة أنا أعرف ناس بتططلع تصحيح ثانوية بقلها 11 سنة بصراحة فية مدرسين فى الازهر كتيلر مينعوش بيعين بطاطا
وبردة فية وكلاء وشيوخ معاهد بتحضر صدفة عشان يشوفوا مصالحهم اللى برة

mhmoudhassan52
06-07-2012, 11:58 AM
لان مدرس التربية والتعليم درس فى امريكا مش فى مصر انت بتقول مستوى هو فى مستوى فى مصر بلا خيبة لعلمك ان اعرف مدرسين كتير فى التربية والتعليم مستواهم هابط جدا

مدرس برنس
06-07-2012, 01:37 PM
كنا نتوقع ان شيخ الازهر سيقول انه سيدرس مطالب المعلمين بدلا من التهديد والوعيد ولكنه عضو لجنة السياسات السابق فماذا ننتظر منه وشكرا لرجال الشرقيه وغيرهم لا يستحق التعليق.

أبو صهيب السوهاجي
06-07-2012, 02:30 PM
يقول الله فى الحديث الشريف يابن ادم لا تحف من ذى سلطان مادام سلطانى موجود *ويقول الرسول (ص)
اطلبوا الامور بعزته انفس فان الامور تجرى بمقادير (يعنى الرزق)

فضلاً راجع صحة الحديث وأفدنا بارك الله فيكم

الاهلى2
06-07-2012, 02:54 PM
احسن مش عاوزين صحح بس يا ريت بقي يبقي ينزل هو اللي شغالين معاه يراقبوا عشان كمان مش طالبه مراقبه علي الامتحانان وسلملي علي الوطنيه

mezo_nana
06-07-2012, 02:59 PM
انا حاسس ان المنوفية دى محافظة مش مصرية وفيه عداء بينها وبين الناس الغلابة اللى فى المحافظات التانية نفسى كل الازهر يبقوا رجالة مش شوية رجالة وشوية .............. الا من رحم ربى

مسيو إيهاب
06-07-2012, 03:04 PM
ياريت تتقفل المؤسسة الفاشلة ده
ونسرح كل اللى فيها
مؤرسسة مقرفة وفاشلة

مس ايمي
06-07-2012, 03:04 PM
حسبنا الله ونعم الوكيل

أيمن حارس
06-07-2012, 04:06 PM
مصائب قوم عند قوم فوائد

أزهريي
06-07-2012, 04:58 PM
لا يضيع حق وراؤه مطالب

مسيو إيهاب
06-07-2012, 05:19 PM
يسقط يسقط شيخ الزهر
يسقط يسقط أـصحاب العمم

monsieur ibrahim
06-07-2012, 07:20 PM
بعد اذن الجميع انا اعرف مدرسين كتيرة بالشرقيه كانوا حااصلين على كلياتهم لمدة9-10سنواتكانوا بياخدوا ا
سنه الكليه فى3 سنواتوعلشان يشتغلوا دفعوا مبلغ35 الف جنيه علشان التعيين فى الازهر الشريف وفى الاخر الاساتذه يقولوا ان مدرسى التربيه والتعليم جايين من امريكا حسب اللى حنا شايفينه من تدنى مستوى معلم الازهر فهم يستحقون هذه المعامله واللى زعلان يجى الابراهيميه وهيشوف المبدعين الازهريين اللى مابيروحوشولاعارفين حاجه فى موادهم خاصه معهد فتيات شرقيه مباشر-الابراهيميه اللى همهم الكبير انهم يدوا دروس وبس دون مراعاة ومحاسبه من الخالق ........ربنا ينتقم منهم

aothm
06-07-2012, 08:34 PM
طيب : يا طيب شوف مطالب الناس اية دا عمر ابن الخطاب خاف أن يسأله ربه عن الحمارررر ونحن بشرررررررر وقد كرمنا الله على العالمين، ضيعت حقوقنا منكم لله

MRAIAS
06-07-2012, 08:53 PM
قيادات الازهر فاشلة ورجعيه ....حسبنا الله ونعم الوكيل

لحظات صدق
06-07-2012, 09:30 PM
انا وكتير مثلى لم يكن عندنا فكره عن الاضراب قبل ما يوم التصحيح
بس لما روحنا القازيق ولقينا الزملاء مضربين وقفنا معهم حتى لو احنا مش موفقين على اسلوب الاضراب لكن دول ملاء وانا كنا حزلنهم كانوا حصل لهم ضرر قولنا لضرر على الكل والفايده برضه للكل
حتى لو قفلوا المركزخمس سنين احسن كفاية المشوار000000000 وان شاء الله يكون الاضراب دة سبب ان الشيخ ياخد باله مننا شويه وناخد جزء من اهتمامه

رائدبيو
06-07-2012, 11:30 PM
أرجو حرماننا جميعا من التصيحيح مدى الحياة وسلملى على المنوفية والمنصورة وبيت العيلة والجيش.
إذا كان رب البيت نائم فشيمة أهل البيت السرقة والتهليب.
والله حرام عليك. هذه الأيام المساواة بين الأزهر والتربية والتعليم حرام هههههههههههههههههه.
المنوفى لايلوف لو أكلته لحم الكتوف.
المنصورة أولها مصنع صابون وآخرها مصنع لبن. أحفاد لويس.

سعد الشيخ
06-07-2012, 11:39 PM
لو حدث أي ضرر لمدرسي الشرقية عليهم أن يتحدوا ويعملوا الآتي
1- رفع قضية جماعية في المحاكم على الأزهر
2- الإضراب العام عن أعمال امتحانات الدور الثاني للنقل مراقبة وتصحيح . والاعتصام داخل العمل.
3 - مواصلة ذلك حتى لو تطلب الأمر للدراسة القادمة .
ترى هل سيستقدمون مدرسين من محافظات أخرى ... بالطبع لا وستكون المشيخة أمام أمر واقع وستضطر للمصالحة مع المدرسين وتلبية طلباتهم .

حامل الورد
07-07-2012, 03:23 PM
جزاء اية يااهبل احنة بناخد اية علساننتجازة

ا\السيد مسعد
07-07-2012, 06:47 PM
علمت ان رزقى لن يأ خذه غيرى فطمئن قلبى ..... شى يبقى وشىء يضحك شيخ لجنه السياسات بهدد الشرفاء و يهدى العملاء سياسه الاستعمار البريطانى زمان فرق تسد .........واللهى العظيم الذى لا اله الا هو ان لن نخاف ولن نتراجع يا شيخ السياسات يبتاع بيت العيله وان شاء الله مصيرك زى مصير كبيرك اللى فى السجن

a1k2a3
07-07-2012, 06:52 PM
من غير زعل هل يتساوى مستوى معلم الازهر مع معلم التربيه والتعليم اتمنى الرد بموضوعيه وبنقاش هادف

حضرتك أنا مدرس لغة انجليزية بالأزهر وخريج أداب عين شمس . وعلى استعداد لمناظرة من تشاء من مدرسى وموجهى التربية والتعليم . يا أخى لى زملاء بالتربية والتعليم وأعرف مستواهم جيدا. ولى ملحوظه.. هل يوجد فى التربية والتعليم ما يستطيع أن يناظر مدرسى الأزهر فى العلوم الشرعية والعربية ؟ ( أعتقد وبكل تاكيد ... لا ...) كفى جهل بالأمور . تحياتى لك .

monsieur ibrahim
07-07-2012, 09:07 PM
شكرا جزيلا ايهاالصديق اولا انا مدرس لغه فرنسيه معايا دراسات عليا فى طرق التدريس ن تربيه الزقازيق الكلام اللى قلته ان خريج الازهر ضليع فى العلوم الشرعيه والعربيه وليست الثقافيه ولو لاحظت حضرتك انك خريج تربيه وتعليم عين شمس والقصد من كلامى ان خريج الازهر نفسه ليس بمستوى خريج التربيه والتعليم وبعد اذنك اذا كان ربع التربيه والتعليم ضعيف فأن معظم خريجى الازهر لا يصلحون للتدريس واحكم بنفسك فى معهدك وشوف ان معظم العاملين معاك شغالين بدفع فلوس للعمل عمرك شوفت التربيه والتعليم فيها فلوس تتدفع للتعيين من خلال قضايا الضم فى القضاء الادارى كفى جهل بالامور.تحياتى لك واتمنى الرد

اسد 1977
07-07-2012, 09:17 PM
اي مدرس مطلع وبيذاكر اكيد بيكون قوي في تخصصه سواء كان ازهرى او تربية و تعليم...الاهم من ذلك احترام كل منا للاخر وللاسف هذا مانفتقده

سعد الشيخ
07-07-2012, 11:30 PM
جزاء اية يااهبل احنة بناخد اية علساننتجازة
السلام عليكم
من هو الأهبل يا حامل الورد ؟
تعليقك جاء بعد كلامي مباشرة وبالطبع لو تقصدني فأنت لست حامل ورد ولكن أشياء أخرى...
أرجو التفسير:angry2:

aposlama2011
07-07-2012, 11:56 PM
الحمد للة
واللة المستعاااااااااااااااان

الفيلسوف
08-07-2012, 12:11 AM
للأسف أنا من الدقهلية وكنت ضمن أعضاء التصحيح لكن ثانوى وفوجئت أن أوراق الشرقية - اعدادى - سوف تصحح بالدقهلية لكنى توقعت أن المدرسين سوف يرفضون تضامناً مع زملائهم فى الشرقية
بصراحة حقهم يعملوا أى حاجة فينا الما مش بنتحد أبداً

amr elsharef
08-07-2012, 12:47 AM
علمت أن رزقى لن يأخذه غيرى فاطمأن قلبى ربنا يجازى كل ظالم

محمد مجاهد فريد
08-07-2012, 01:20 AM
شكرا جزيلا ايهاالصديق اولا انا مدرس لغه فرنسيه معايا دراسات عليا فى طرق التدريس ن تربيه الزقازيق الكلام اللى قلته ان خريج الازهر ضليع فى العلوم الشرعيه والعربيه وليست الثقافيه ولو لاحظت حضرتك انك خريج تربيه وتعليم عين شمس والقصد من كلامى ان خريج الازهر نفسه ليس بمستوى خريج التربيه والتعليم وبعد اذنك اذا كان ربع التربيه والتعليم ضعيف فأن معظم خريجى الازهر لا يصلحون للتدريس واحكم بنفسك فى معهدك وشوف ان معظم العاملين معاك شغالين بدفع فلوس للعمل عمرك شوفت التربيه والتعليم فيها فلوس تتدفع للتعيين من خلال قضايا الضم فى القضاء الادارى كفى جهل بالامور.تحياتى لك واتمنى الرد
عزيزى المسيو ابراهيم انا من مدرسى الازهر مدرس مادة رياضيات و اعمل بلازهر و انا مستعد ايضا لعمل مناظرة مع اى من مدرسى الرياضيات فى التربية و التعليم فانا من خريجى كليه العلوم جامعة قناة السويس و اعمل بالازهر و على فكرة حوالى 70 فى المئة من معلمى الازهر من المواد الثقافية خريجى كليات اكاديمية و ليست تربية و انت تعلم او لا تعلم ان الكليات الاكاديمية اقوى مليون مرة من كليات التربية و هذا للعلم فقط

مسيو إيهاب
08-07-2012, 01:39 AM
عزيزى المسيو ابراهيم انا من مدرسى الازهر مدرس مادة رياضيات و اعمل بلازهر و انا مستعد ايضا لعمل مناظرة مع اى من مدرسى الرياضيات فى التربية و التعليم فانا من خريجى كليه العلوم جامعة قناة السويس و اعمل بالازهر و على فكرة حوالى 70 فى المئة من معلمى الازهر من المواد الثقافية خريجى كليات اكاديمية و ليست تربية و انت تعلم او لا تعلم ان الكليات الاكاديمية اقوى مليون مرة من كليات التربية و هذا للعلم فقط

أولا انا اللى دخل خريجى اكاديمى ولا خريج تربوى
ثانيا الموضوع محدد ياريت محدش يخرج عليه
ثالثا ده اللى شيخ المنصر وشلة على بابا أصحاب العمم نفسهم فيه الفرقة
رابعا بدلا ما كل واحد عايز يعمل مناظرة اتحدوا وشوفوا وسيلة للاتحاد ضد شيخ المنصر وأعوانه
خامسا انا شايف الفرقة فى مدرسى الأزهر وللاسف اللى هيطالب اى حاجة بعد فشل اعتصام رجالة الشرقية يبقى عايز ينضرب بالشوز لان سبب فشل الاعتصام هو تخاذل معلمى المناطق الاخرى وخاصة المنوفية والمنصورة

أ / محمد صالح الاخضر
08-07-2012, 11:43 AM
وطنية امال مش وطنية
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
وتقديرًا لوطنيتهم فى تقبل وتحمل هذا العبء الإضافى، وليكونوا قدوة حسنة للعاملين،
كما سيتم بحث اتخاذ إجراءات ضد الممتنعين وهى حرمانهم من التصحيح لمدة أربع سنوات.
يا رب يتم منعنا من التصحيح مدي الحياة لانة مش مفيد او مجدي
دة بيقف علي المدرسين بخسارة
تحية لرجال الشرقية العظماء

tiger200843
08-07-2012, 12:53 PM
اقتباس من احد الزملاء
بعد اذن الجميع انا اعرف مدرسين كتيرة بالشرقيه كانوا حااصلين على كلياتهم لمدة9-10سنواتكانوا بياخدوا ا
سنه الكليه فى3 سنواتوعلشان يشتغلوا دفعوا مبلغ35 الف جنيه علشان التعيين فى الازهر الشريف وفى الاخر الاساتذه يقولوا ان مدرسى التربيه والتعليم جايين من امريكا حسب اللى حنا شايفينه من تدنى مستوى معلم الازهر فهم يستحقون هذه المعامله واللى زعلان يجى الابراهيميه وهيشوف المبدعين الازهريين اللى مابيروحوشولاعارفين حاجه فى موادهم خاصه معهد فتيات شرقيه مباشر-الابراهيميه اللى همهم الكبير انهم يدوا دروس وبس دون مراعاة ومحاسبه من الخالق ........ربنا ينتقم منهم

الرد

اخي الكريم اذا كان عندك مدرسين مش عارفين
فبلاش تعمم لان فيه مدرسين في الازهر اكفاء و لهم كل التحية
و انزل المعاهد الي شغالة و شوف بعينك
واذا كان عندك في الابراهيمية احنا هنا في قسم فاقوس التعليمي عارفين حقوق الطلاب و نراعي الله فيهم
و كمان نحن نجتهد لتوصيل المعلومة الي الطلاب و لا نقصر فيهم ابدا
مدرسين فاقوس اقوياء