مشاهدة النسخة كاملة : (المستغيث) قصة قصيرة من اعمال والدى
زهرة الياسمين 03-05-2008, 12:59 AM هذه القصة كتبت بقلم ابى وهو رهن الاعتقال السياسى عام 1994 وها هى امامكم لتقولوا لى رايكم وتدونوا اراءكم وتقييمكم المستغيث بقلم سعيد الشرقاوى
وقف يرنو إليها فقد بدت ضاحكة مرسلة شعرها الناعم الذى يبدو كليل بلا بدر تداعبه نسمة الهواء العليلة فتفرقه ثم تجمعه وعيناهاالسوداوين البراقتين وثيابها الضيقة التى تصف رشاقة بدنها . اقترب منها رويداً فتركته وانصرفت وهى تنظر خلفها متدللة تبعها ملهوفاً وقفت برهة كاد يلحق بها انطلقت مرة اخرى عاش لحظات فى استغراب شديد عندما رأى قدميها تطويان الهواء طياً فهى تعلو تاركة الأرض لحق بها مد يديه إلى أعلى كالغريق المستغيث . عادت مسرعة وقبل ان تلحق الأرض قدماها مدت إلية يدها تعلق بها أخذته إلى أعلى وراحا يبتعدان عن الأرض رويداً رويداً حتى بدت وكأنهما ينظران إليها من نافذة طائرة . مسحا الصحراء ببصريهما فإذا بقصر جميل يبدو وكأنه درة . هبطا أمامه . نظر إليها ونظرت إليه تسمرت قدماه . أومأت برأسها تشير إليه بالدخول لم يلفت نظره أثاث القصر فقد تعلق بصره بها . إقترب . كاد يخوض فى بحر من الطين الآسن . وفجأة إرتعدت فرائصه دارت عيناه فى رأسه يمنة ويسرة . جف ريقه . يبس لسانه لم ينطق ببنت شفه بدا مذهولاً يحملق فى فرقٍ ورعب شديدين فقد بدأت تتغير إنطلق مسرعاً إنطلقت خلفه ناشرة شعرها المجعد الذى أصبح يبدو كأعواد الحطب الجاف المحترق شاغرة فاهها مظهرةً أنيابها الزرقاء الطويله تقهقه كزعيم الأبالسة نظر خلفه فتعثرت قدماه وقع على الأرض كادت تلحق به صرخ مستغيثاً فاستيقظ الجميع على صراخه قام من فراشه مفزوعاً بصق عن يساره ثلاثاً . إستعاذ . تشهد . أقسم ألا ينام بعد الفجر مرةً أخرى حتى يتلو أذكار الصباح
goda2 03-05-2008, 01:06 AM جميله اوى فعلا اعتبرها نصيحة نصلى الفجر ونقول الازكار ولو فى ايدينا ممكن نقرأ قرأن
بجد حلوة اوى
زهرة الياسمين 03-05-2008, 08:38 AM السلام عليكم الى اختى goda2 شكرا لك على هذا التعليق الجميل واريد ان اقول لك ان الرسول صلى الله علية وسلم قال (من صلى الفجر ثم جلس يذكر الله حتى تطلع الشمس كتبت له كأجر حجة وعمرة تامة تامة تامة) لك مودتى واحترامى
زهرة الياسمين 03-05-2008, 08:44 AM السلام عليكم اختى goda2 شكرا لك على هذا التعليق الجميل وقد قال الرسول صلى الله عليه وسلم(من صلى الفجر ثم جلس يذكر الله حتى تطلع الشمس كتبت له كأجر حجة وعمرة تامة تامة تامة) لك مودتى واحترامى
goda2 03-05-2008, 09:14 AM ارجوكى بلاش تقولى جودا قولى مشمشة احسن
zizo2_2 11-05-2008, 08:26 PM رائعة تلك القصة
زهرة الياسمين 06-06-2008, 02:59 AM ممرورك الاجمل جزاك الله خير
زهرة الياسمين 06-06-2008, 12:50 PM انانا عايزة افهم هى القصه وحشه لدرجة ان التعليقات 6 فقط من 56 مشاهدة لا بجد يا ريت تقولوا رايكم بصراحه وبدون احراج على العموم شكرا:(:(:(:(:(:(:(
msamido 08-06-2008, 01:50 PM انا اكتفيت بالتصويت علشان مش لاقى كلام اقوله عليها
فاعــ خير ــل 08-06-2008, 02:25 PM السلام عليكم الى اختى goda2 شكرا لك على هذا التعليق الجميل واريد ان اقول لك ان الرسول صلى الله علية وسلم قال (من صلى الفجر ثم جلس يذكر الله حتى تطلع الشمس كتبت له كأجر حجة وعمرة تامة تامة تامة) لك مودتى واحترامى
السلام عليكم اختى goda2 شكرا لك على هذا التعليق الجميل وقد قال الرسول صلى الله عليه وسلم(من صلى الفجر ثم جلس يذكر الله حتى تطلع الشمس كتبت له كأجر حجة وعمرة تامة تامة تامة) لك مودتى واحترامى
حديث ضعيف.
زهرة الياسمين 09-06-2008, 10:29 AM انا اكتفيت بالتصويت علشان مش لاقى كلام اقوله عليها
يعنى حضرتك تقصد عشان وحشه او ايه ياريت توضح ;);););) بس على اى حال مشكوووووووووور على المرور
زهرة الياسمين 09-06-2008, 10:35 AM حديث ضعيف.
جزاك الله خير اخى الفاضل على التوضيح ولكنك لم تقل رأيك فى القصه :huh::huh::huh:
زهرة الياسمين 09-06-2008, 10:55 AM أسفه بس بجد مش فهماها خالص فا مش هقدر اصوت عشان مش اعرف عن ايه!! :(
ممكن تفهميهالي لو تحبي؟ شكرا :)
اولا شكرا لمررك الطيب :):)
ثالنيا اكيد ياجميل هفهمهالك اسمعى يا ستى:
هوه واحد شاف واحده جميله شعرها طويل وعنيها حلوه وهكذا الى اخره ولما مشى وراها تركته ومشيت طبعا هوه مشى وراها تانى :lol: ولكنه كان فى استغراب لما شافها بتمشى بسرعه جدا كأنها بتطير وبعدين مدت له ايديها عشان يطيرو سوا وهوه مكدبش خبر مشى معاها وهوه متلهف:p بس وبعدين فضلوا يطيروا واخيرا وصلوا لمكان حلو جدا كأنه قصر بس الراجل لم يلاحظ جمال المكان لانه كان ملخوم فى البنت الجميله :mad: وفجأه الراجل ارتعش وخاف وكان مذعور وده طبعا عشان شاف الجميله بتتحول الى منظر مخيف شعر منكوش وانياب بارزه وكانت بتضحك زى ابليس الراجل كان مرعوب جدا :eek::eek: وعندما حاول الهروب كانت هتمسكه بس هوه جرى وصرخ صرخه جامده هذه الصرخه ايقظته من النوم لانه كان بيحلم:lol::lol: بس شاف الكابوس ده لانه لم يقل اذكار الصباح قبل النوم ونستفيد منها انه مهما كان الامر لازم نقول اذكار الصباح لانها تحمينا من الشيطان ووسوسته.
يارب يكون الشرح عجبك وتكونى استفدتى منها :):):) تقبلى تحياتى
msamido 09-06-2008, 12:30 PM يعنى حضرتك تقصد عشان وحشه او ايه ياريت توضح ;);););) بس على اى حال مشكوووووووووور على المرور
جميله طبعا يا زهرة
الرهينه 15-06-2008, 12:54 AM بجد القصه رائعه يا جوجو
قولى لعمو تسلم ايدك وان شالله دايما تتحفنا بقصصك الجميله دى
وجزاكم الله كل خير يا حبيبتى:)
عاشقـــ الانمى ـــة 15-06-2008, 06:51 AM جوجو انا عايزة استضافة فى بيتكم لمدة أسبوع عشان عمو يعملنى الشعر والكلام الجميل دا
زهرة الياسمين 19-07-2008, 11:41 AM بجد القصه رائعه يا جوجو
قولى لعمو تسلم ايدك وان شالله دايما تتحفنا بقصصك الجميله دى
وجزاكم الله كل خير يا حبيبتى:)
جزانا واياكى ويسلملى مرورك وشكرا على ذوقك الجميل وانا اسفه جدا على التاخير فى الرد كنا معاقبين ومش بنفتح الجهاز لمدة شهر :mad: ربنا يخليلى تواجدك العطر:D:D
زهرة الياسمين 19-07-2008, 11:44 AM جوجو انا عايزة استضافة فى بيتكم لمدة أسبوع عشان عمو يعملنى الشعر والكلام الجميل دا
يا سلاااااام ده انتى تنورى يا قمر وتشرفينا بس اللى مايرجعش فى كلامه :D:D شكرا لمرورك يا جميل
lamis11 19-07-2008, 11:53 AM ليه بس شكلكوا مبتبطلوش شقاوة على العموم القصة رائعة وللعلم أنا أحيي القصص القصيرة كلام قليل وفائدة كثيرة تسلم الأنامل للكاتب وللناقل........
زهرة الياسمين 29-07-2008, 07:58 PM ليه بس شكلكوا مبتبطلوش شقاوة على العموم القصة رائعة وللعلم أنا أحيي القصص القصيرة كلام قليل وفائدة كثيرة تسلم الأنامل للكاتب وللناقل........
حياكى الله يا لميس يا قمر ويسلملى ذوقك وتواجدك العطر والدائم:):):D:rolleyes:
|