مشاهدة النسخة كاملة : استفسارات سياحه وفنادق حلوان

mina nemo
13-07-2012, 07:40 PM
بصوا انا مينا انشاء الله 4 ارشاد يا جماعه انا كنت زيكوا اول لما كنت عايز اقدم فى الكليه كنت محتاج اى حد يدينى اى معلومه او يرد عليا فى سؤال ومعلش انا عارف ان الموضوع دا جيه متأخر بس خلوها عليكوا بقى
فا اللى عندوا اى سؤال يكتبوا هنا وانا انشاء الله هرد عليه

هالة محمد 2
13-07-2012, 07:47 PM
بصوا انا مينا انشاء الله 4 ارشاد يا جماعه انا كنت زيكوا اول لما كنت عايز اقدم فى الكليه كنت محتاج اى حد يدينى اى معلومه او يرد عليا فى سؤال ومعلش انا عارف ان الموضوع دا جيه متأخر بس خلوها عليكوا بقى
فا اللى عندوا اى سؤال يكتبوا هنا وانا انشاء الله هرد عليه
طيب دلوقتى انا مش عارفة كلية السيااحة هتاخد من كام وانا معملتش اختبارات الانترفيو هى تقريبا هتاخد من كام السنة دى وممكن اعمل الانتر فيو بعد الانتيجة ولا اية

Ahmed Asko
13-07-2012, 08:33 PM
ياريت تكلمنا عن إرشاد وايه نظامها فى الدراسة ونظام اللغات فيها

احمدك يارب
13-07-2012, 10:05 PM
ياجمااااااااااااااااعه انتوا شافين الكليه هتاخد من كام السنه دي انا هقدم بكررررره بس خايفه لاملحقهاش وياتري لما اسحب الاستماره وكده هيبقي في اسئله قبل النتيجه ولاايه

ايمان هارون
13-07-2012, 11:32 PM
طيب دلوقتى انا مش عارفة كلية السيااحة هتاخد من كام وانا معملتش اختبارات الانترفيو هى تقريبا هتاخد من كام السنة دى وممكن اعمل الانتر فيو بعد الانتيجة ولا اية[/ QUOTE]
يابنتى اسمعى الكلام وانزلى اعملى قبلها مفيش قدرات بعد النتيجة يعنى لو مجموعك جابها وانتى كاتبها ف الرغبات ومعملتيش القدرات مش هتخوشى الكلية لان موقع التنسيق بيختارك بعد ميعرف انك نجحتى ف القدرات واستوفا فيكى شرط اللغات والمجموع
[QUOTE=Ahmed Asko;4643926]ياريت تكلمنا عن إرشاد وايه نظامها فى الدراسة ونظام اللغات فيها
ارشاد عسسسسسسسسسسل والله وفيها لغتين الانجليزى وبتاخد لغة تانية هعى لغتك ف ثانوى يعنى لو فرنساوى هتاخدة تانى وبتدرس التاريخ بالنفصيل المملل وبيبقا فى تخطيط للمتحف يعنى خريطة المتحف دة بيبقا عليك مذاكرتة واحيانا بترسم تخطيط معبد الكرنك ربنا معا بتوع ارشاد
ياجمااااااااااااااااعه انتوا شافين الكليه هتاخد من كام السنه دي انا هقدم بكررررره بس خايفه لاملحقهاش وياتري لما اسحب الاستماره وكده هيبقي في اسئله قبل النتيجه ولاايهبصى ف حدود 88 من زمان بس بعد القدرات وكدة نزلت السنة الى فاتت ف فى امل انها تاخد من 80 فاعملى القدرات والةى فيه الخير يقدمه انا عملتها وكنت عارفا انها هتاخد من 90 وانا مجموعى كان هيجيب ال85 بالعافية والحمدلله دخلتها مرحلة اولى كمان:022yb4:عقبالك

mina nemo
14-07-2012, 02:55 PM
طيب دلوقتى انا مش عارفة كلية السيااحة هتاخد من كام وانا معملتش اختبارات الانترفيو هى تقريبا هتاخد من كام السنة دى وممكن اعمل الانتر فيو بعد الانتيجة ولا اية
بصى يا هاله زى ما ايمان قالتلك كده انتى تروحى تعملى الانترفيو اللى هو اخر معاد ليه بكره وده مافيش خوف منه خالص و90% من الناس دا لو مكنش اكتر بتعدى فيه فانتى تعملى الانترفيو علشان لو مجموعك جابها ماتندميش بعد كده

ياريت تكلمنا عن إرشاد وايه نظامها فى الدراسة ونظام اللغات فيها
بص يا احمد ارشاد قسم كويس بتدفع حوالى 3.500 وبتدرس اثار وتاريخ وهيرو دول اهم المواد اللى هما التخصص يعنى مستمريين معاك ال 4 سنين ومن اول سنه تانيه بتاخد ماده اسمها متحف دى الدراسه والحاضرات بتاعتها بتبقى فى المتحف المصرى وبتمتحن فيها فى المتحف برضو.

ياجمااااااااااااااااعه انتوا شافين الكليه هتاخد من كام السنه دي انا هقدم بكررررره بس خايفه لاملحقهاش وياتري لما اسحب الاستماره وكده هيبقي في اسئله قبل النتيجه ولاايه
هى الكليه عموما بتاخد من 85 ل 90 ادبى وحوالى 89 لفوق علمى بس هى نزلت السنه اللى فاتت بسبب ان كان الانترفيو بقى قبل التنسيق فناس كتير فاتها الانترفيو وماتقبلتش
انت بتسحب الاستماره وبعد كده بتروحى الكليه تعملى الانترفيو وبتبقى اسئله سهله

[quote=هالة محمد 2;4643837]طيب دلوقتى انا مش عارفة كلية السيااحة هتاخد من كام وانا معملتش اختبارات الانترفيو هى تقريبا هتاخد من كام السنة دى وممكن اعمل الانتر فيو بعد الانتيجة ولا اية[/ quote]
يابنتى اسمعى الكلام وانزلى اعملى قبلها مفيش قدرات بعد النتيجة يعنى لو مجموعك جابها وانتى كاتبها ف الرغبات ومعملتيش القدرات مش هتخوشى الكلية لان موقع التنسيق بيختارك بعد ميعرف انك نجحتى ف القدرات واستوفا فيكى شرط اللغات والمجموع

ارشاد عسسسسسسسسسسل والله وفيها لغتين الانجليزى وبتاخد لغة تانية هعى لغتك ف ثانوى يعنى لو فرنساوى هتاخدة تانى وبتدرس التاريخ بالنفصيل المملل وبيبقا فى تخطيط للمتحف يعنى خريطة المتحف دة بيبقا عليك مذاكرتة واحيانا بترسم تخطيط معبد الكرنك ربنا معا بتوع ارشاد
بصى ف حدود 88 من زمان بس بعد القدرات وكدة نزلت السنة الى فاتت ف فى امل انها تاخد من 80 فاعملى القدرات والةى فيه الخير يقدمه انا عملتها وكنت عارفا انها هتاخد من 90 وانا مجموعى كان هيجيب ال85 بالعافية والحمدلله دخلتها مرحلة اولى كمان:022yb4:عقبالك
ميرسى يا ايمان على ردودك

Ahmed Asko
14-07-2012, 04:55 PM
اعتقد يا جدعان انهم بيقبلوا كل الناس الى عملوا الانترفيو وهما عاملين الموضوع ده عشان 100 جنيه

ايمان هارون
15-07-2012, 04:12 AM
اعتقد يا جدعان انهم بيقبلوا كل الناس الى عملوا الانترفيو وهما عاملين الموضوع ده عشان 100 جنيه
هههههههههه مين الى ضحك عليك وقالك كدة هما بيقبلو كل الناس يعنى انا كان ف اول يوم انا امتحنت فية كنا 40 واحد بس يعنى كان الاقبال على القدرات قليل اوى وتعرف رغم عددنا الصغير دة ف ناس سقطت سبعة من الاربعين الى كانو رايحين اول يوم سقطو ومعنى انك عديت تحمد ربنا على فكرة ممكن يكون ببركة دعاء الوالدين وقعت ف ايد دكتور كويس كان فى ناس بتقع ف ايد دكاترة كل كلامة انجليزي والواحد خارج من ثانوى حفظلة كلمتين بالعافية ومنش بيعرف يصد قصادهم بالاخص الى ثانوى حكومى فهمت ان المشكلة مش ف ال100 جنية وعادى لو هما بيقبلو عدد كبير معنى انهم بيبقلو عدد كبير معناه ان سياحة حلون بتقبل دة مش معناه ان كل الى اتقبل هيخوش الكلية ممكن تفرق معاك على واحد ف المية تحدفك المنيا ساعتها الكلية هتبقا اة نجحتك ف القدرات بس انتة مدخلتهاش انتة دخلت ف اخر الدنيا عشان يبقا الدكاترة والله ماقصرو معاكم نجحوكم ورفعو التنسيق وانتم اتوزعتو على كليات كتير فهمت لو هما بينجحو كتير بينجحو كتير لية علشان فيما بعد تتوزعو بس باامانة فى ناس بتسقط ف القدرات وبلاخص بيسقطو بتوع سياحة خمس سنين لانهم بيبقو كتير جدا بس عشان انتة رايح ف الروقان زى ماناكنت راحة مش اتعذبت ف الاسالة تعالة بقا كمان شوية لما تلاقى الناس اتكدست عليهم هتلاقيهم بيسقطو من المية 80 واحد:blush:
بصى يا هاله زى ما ايمان قالتلك كده انتى تروحى تعملى الانترفيو اللى هو اخر معاد ليه بكره وده مافيش خوف منه خالص و90% من الناس دا لو مكنش اكتر بتعدى فيه فانتى تعملى الانترفيو علشان لو مجموعك جابها ماتندميش بعد كده

بص يا احمد ارشاد قسم كويس بتدفع حوالى 3.500 وبتدرس اثار وتاريخ وهيرو دول اهم المواد اللى هما التخصص يعنى مستمريين معاك ال 4 سنين ومن اول سنه تانيه بتاخد ماده اسمها متحف دى الدراسه والحاضرات بتاعتها بتبقى فى المتحف المصرى وبتمتحن فيها فى المتحف برضو.

هى الكليه عموما بتاخد من 85 ل 90 ادبى وحوالى 89 لفوق علمى بس هى نزلت السنه اللى فاتت بسبب ان كان الانترفيو بقى قبل التنسيق فناس كتير فاتها الانترفيو وماتقبلتش
انت بتسحب الاستماره وبعد كده بتروحى الكليه تعملى الانترفيو وبتبقى اسئله سهله

[quote=ايمان هارون;4644403]
ميرسى يا ايمان على ردودكسورى يا مينا ردت من غير استأذن منك ويارب كلهم يخوشو انا كنت عاملة زيهم السنة الى فاتت بردة كنت بتعلق ف اشاية ههههههه ربنا معانا ف النتيجة بقا:av4056bb7jp3:

Ahmed Asko
15-07-2012, 04:22 AM
صحيح يا جدعان سؤال هو تافهه شوية بس جه على دماغى
هو إرشاد سياحى بس هما الى بيطلعوا رحلات للاماكن السياحية

ايمان هارون
15-07-2012, 04:29 AM
نووووووو هما مش بيطلعو رحلات اصلا :av4056bb7jp3:هما بيبقو موجودين ف المزار السياحية والناس بتوع قسم دراسات سياحية الى بيشتغلو تور ليدر هما الى بيروحو مع السياح ف كل حتى وهما الى بيودوهم للمكان الى فيه المرشد عشان يشرح ليهم المزار دة وكمان المرشد بيبقا معاه رخصة بانو يرشد ف اماكن محددة يعنى مينفعش يكون مثلا معاه للقاهرة ويروح اسوان يرشد هناك الا اذا كان هناك ف نقص ف المرشدين وبيساذنو تقريبا النقابة :slap1qk6: بس ف التور ليدر هو الى بيروح مع السياح ف كل حتى وبيبقا معاهم ف الفندق كل حاجة كل حاجة

Ahmed Asko
15-07-2012, 05:00 AM
نووووووو هما مش بيطلعو رحلات اصلا :av4056bb7jp3:هما بيبقو موجودين ف المزار السياحية والناس بتوع قسم دراسات سياحية الى بيشتغلو تور ليدر هما الى بيروحو مع السياح ف كل حتى وهما الى بيودوهم للمكان الى فيه المرشد عشان يشرح ليهم المزار دة وكمان المرشد بيبقا معاه رخصة بانو يرشد ف اماكن محددة يعنى مينفعش يكون مثلا معاه للقاهرة ويروح اسوان يرشد هناك الا اذا كان هناك ف نقص ف المرشدين وبيساذنو تقريبا النقابة :slap1qk6: بس ف التور ليدر هو الى بيروح مع السياح ف كل حتى وبيبقا معاهم ف الفندق كل حاجة كل حاجة

مفهمتيش قصدى انا اقصد الكلية لما بتطلع رحلات

ايمان هارون
16-07-2012, 02:39 AM
مفهمتيش قصدى انا اقصد الكلية لما بتطلع رحلات
اها كل سنة بيبقا فى رحلة لطلاب رحلة علمية لكن بقالهم سنين الى فاتت ودى مش بيطلعو عشان الامن غير مستتب ف البلاد :friendsxs3:

mohamed mo7md
16-07-2012, 04:19 AM

يا راجل رحلات ايه هو انت هتبقى فاضى عاشان تطلع رحلات :):):):):):):):):)

Ahmed Asko
16-07-2012, 11:12 AM
ياريت بس يا جدعان تقولولنا أزاى اعرف نتيجة القدرات اروح الكلية ولا اتصل بيهم

ايمان هارون
16-07-2012, 01:46 PM
ياريت بس يا جدعان تقولولنا أزاى اعرف نتيجة القدرات اروح الكلية ولا اتصل بيهملا روح الكلية بيبقو معلقين ورقة مكتوب فيها الساقطين والباقى بيبقا ناجح لان الناجحين بيبقو اكتر ربنا يوافقك ف نتيجة انهاردة:rolleyes:

Ahmed Asko
16-07-2012, 02:10 PM
لا روح الكلية بيبقو معلقين ورقة مكتوب فيها الساقطين والباقى بيبقا ناجح لان الناجحين بيبقو اكتر ربنا يوافقك ف نتيجة انهاردة:rolleyes:

ياااااااااااااارب
عموما انا لو روحت بكرة هلاقيها طلعت

ايمان هارون
16-07-2012, 08:47 PM
ياااااااااااااارب
عموما انا لو روحت بكرة هلاقيها طلعتروح الاربع اضمن ليك ;)

manosh pink
30-07-2012, 05:15 AM
طيب ممكن لو سمحت تفدني
انا دلوقتي جايبة 90 % ادبي وجالي اداب قاهرة بس انا عايزة احول سياحة وفنادق حلوان ومش عملت اختبار القدرات يا ترى هينفع ولا ايه :( :(

Ahmed Asko
30-07-2012, 06:52 AM
طيب ممكن لو سمحت تفدني
انا دلوقتي جايبة 90 % ادبي وجالي اداب قاهرة بس انا عايزة احول سياحة وفنادق حلوان ومش عملت اختبار القدرات يا ترى هينفع ولا ايه :( :(

املك بقى يفتحوا القدرات تانى لو مفتحوهاش يبقى يعوض عليكى ربنا عموما روحلى الكلية فى المنيل واسألى اضمن

ايمان هارون
30-07-2012, 04:06 PM
املك بقى يفتحوا القدرات تانى لو مفتحوهاش يبقى يعوض عليكى ربنا عموما روحلى الكلية فى المنيل واسألى اضمن
زى مهووووووووو قالك بالظبط

manosh pink
31-07-2012, 12:11 AM
طيب انا محتارة جدااااااااااا بين اداب وسياحة ومش عارفة اعمل ايه !!
ممكن تقولولي اي مميزات سياحة وممكن تشتغل ايه لما نتخرج منها

ايمان هارون
31-07-2012, 12:25 AM
طيب انا محتارة جدااااااااااا بين اداب وسياحة ومش عارفة اعمل ايه !!
ممكن تقولولي اي مميزات سياحة وممكن تشتغل ايه لما نتخرج منهابتشتغلى ف المطار موظفه حجز تذاكر او بتعملى رحلات للسياح وتحجزى ليهم او بتبقى مرافقة للسياح وبتشتغلى ف الدعاية والاعلان وبتشتغلى ف التسويق وممكن تشتغلى شيف ف فندق او مرشدة سياحية فى شغلللللللللل تير والكلية افضل من اداب كفاية اوى ان عدد الطلاب اصغر من بتوع اداب الى هما اكتر من 1000

ديينا مجدي
09-08-2012, 03:10 PM
ممكن يا ايمان من فضلك تضيفيني عالفيس عشان عاوزه اسالك على حاجه ضروري بليز انا ايميلي dodo.66666* yahoo.com واسمي dina magdy بليز ضيفيني ضروري

ايمان هارون
09-08-2012, 07:35 PM
ممكن يا ايمان من فضلك تضيفيني عالفيس عشان عاوزه اسالك على حاجه ضروري بليز انا ايميلي dodo.66666* yahoo.com واسمي dina magdy بليز ضيفيني ضروريبصى انا هضيفك على الياهو عشان مش بخوش فيس كتير وبيبقا عاملة تعطيل للاكونت ف فترة الاجازة باخود اجازة من اصحابى كمان :d:dاوكا ابقى افتحى الياهو هتلاقينى بعتالك ادد