مشاهدة النسخة كاملة : التنسيييييييييييييييييييييييييييييييييق

احمدك يارب
13-07-2012, 10:09 PM
معلش قبل بس ماادخل الموضوع في مشكله كل ماافتح المنتدي واجي اكتب يقولي الكلام قليل وكده وساعات مبيرداش يكتب يبقي ايه المشكله؟
ثانيا بقي انا راحه اقدم بكره واسحب الاستماره ياتري في اسئله هسالها بكره ولا ايه وبعد مااسحب الاستماره هروح الجامعه الي هيا حلوان يعني ولاايه وياتررررررررري التنسيق السنه دي احتمال تاخد من كاااااااام انا قلقاااااااانه موت يعني انا حاسه اني ممكن اجيب 85%في امل الحقها ولاايه طمنوني

احمدك يارب
13-07-2012, 10:39 PM
ياجماعه في ناس كتير بتقولي انها بتاخد من الادبي 88اواكتر ياااااااااااااااااااريت تطمنوني انا تعبت والله

ايمان هارون
13-07-2012, 11:14 PM
ياجماعه في ناس كتير بتقولي انها بتاخد من الادبي 88اواكتر ياااااااااااااااااااريت تطمنوني انا تعبت واللهبصى انتى فى املى تلحقيها باذن الله بم ان مجموعك معدى ال80 وكمان انتى بتروحى تسحبى الاستمارة ومش بتتسالى ف حاجة تانى يوم بتروحى الكلية الى ف المنيل مش تروحى الجامعه الى ف حلوان لانك بتتسالى ف الكلية الى ف المنيل ف انتى اركبى المترو وانزل محطة السيدة زينب اتجاة حلوان دة على فكرة وهتنزلى من المحطة هتركبى ميكروباص بيقول قصر وجامعه اركبى وقوليلة قبل ام تركبى نزلنى قبل كوبرى الجامعه وانزلى هناك هتلاقى جامع هناك امشى ف الشارع بتاع الجامع دة عند المسرح العائم وخوشى ف اخر الشارع هتلاقى كلية السياحة ف اخر الشارع قبل الفندق بصى انا بشرحلك عشان لو انتى مش تعرفى عنوان الكلية مش تتوهى انا كدة شرحتلك بالتفصيل وروحى بدرى عشان بتروحى هناك ف الكلية بردة بتعملى اجرات بياخدو منك ورق وفلوس 100 جنية وبيدوكى استمارة بردة عشان تختارى فيها القسم:rolleyes: وباذن الله اشوفك معايا السنة الجاية

احمدك يارب
14-07-2012, 03:57 PM
يااااااااااااااااااااااااااارب ياعسل ابقي معاكي
طب هو ان شاء الله لو دخلتها مكانها مش هيبقي بردوا في المنيل ولاايه
ولا هيبقي في جامعه حلوان نفسها

micheal abadeer
14-07-2012, 04:36 PM
ان شاء الله تلحقيها

ايمان هارون
15-07-2012, 04:00 AM
يااااااااااااااااااااااااااارب ياعسل ابقي معاكي
طب هو ان شاء الله لو دخلتها مكانها مش هيبقي بردوا في المنيل ولاايه
ولا هيبقي في جامعه حلوان نفسها
لا هتبقى ف المنيل معانا خلاص مبقاش فى كلية سياحة جوا الجامعه هى مفيش غير كلية واحدة ف المنيل والتانية الى كانت ف الجامعه زمان دى باعوها يعنى هتبقى معايا وهنبقا فريندز وهطهق ف عيشتك :022yb4::stickjo4:ولة اية رائيك ياقمر ربنا يوافقك اللهم امين

nehal_nona
31-07-2012, 08:00 AM
يا جماعة عند استفسار السنة الا فاتت الكلية اخذت من 255 جامعة حلوان يعنى اية تعليم تبادلى وعايزة اعرف هو القدرات شغالة ولا اية النظام ولازم مجموع الانجليش 35 وكدة ولا د فى قسم ارشاد سياحى

Ahmed Asko
31-07-2012, 09:21 AM
يا جماعة عند استفسار السنة الا فاتت الكلية اخذت من 255 جامعة حلوان يعنى اية تعليم تبادلى وعايزة اعرف هو القدرات شغالة ولا اية النظام ولازم مجموع الانجليش 35 وكدة ولا د فى قسم ارشاد سياحى

لا تعليم تبادلى ده تبعدى عنه خالص والقدرات خلصت بس ممكن يفتحوها تانى وعشان تخشى الكلية لازم فوق 35 فى كل الأقسام ولو طبعة اقل من 35 مينفعش تخشى الكلية

ايمان هارون
31-07-2012, 04:57 PM
يا جماعة عند استفسار السنة الا فاتت الكلية اخذت من 255 جامعة حلوان يعنى اية تعليم تبادلى وعايزة اعرف هو القدرات شغالة ولا اية النظام ولازم مجموع الانجليش 35 وكدة ولا د فى قسم ارشاد سياحىبصى تعليم تبادلى دة للناس الى مجموعها اقل من المجموع الكلى للكلية واقل من الانجليزى الى مطلوب يعنى لو انتى مجموعك اقل من 35 متخوشيش الكلية العادية انما لو اقل عادى ممكن تخوشى تبادلى وتبادلى دة بيبقا ليها مواعيد لفتح القدرات ملهاش علاقة بالتنسيق انزلى الكلية واسالى امتى هيتفتح القدرات بتاعت التعليم التبادلى والتبادلى دة اتفاقية بين جامعه حلوان وشركة امريكان لمساعدات الطلاب الى مجموعهم قليل ف اللغات او ف المجموع الكلى انهم يخوشو الكلية والدراسة ف التبادلى بتبقا 75 % عملى و25 % نظرى يعنى بتيجى يوم واحد الكلية بيتشرحلك المواد النظرى وبيبقا فى اربع ايام بتنزلى فيهم ف الاسبوع اى مطعم من مطاعم امريكانا يعنى كنتاكى او هرديز او اى مطعم ماكدونالدز بتنزلى تدربى على كل حاجة ف المطعم دةة يعنى ازى تبقى ششيف بتبدائى من جارسون لحد ام بتبقى مدير دة كل الى فيها ولم بتتخرجى ممكن تسافرى تشتغلى مدير مطعم ف اى بلد عربى او ف مصر هنا او تشتغلى ف مجال الفنادق لان قسمك بيبقا فنادق وممكن تبقى شيف يعنى القسم دة حلو وبتاخدى مرتب ف الشهر مقابل انك بتنزلى تدريب ارباع ايام ف الاسبوع ف اى مطعم من الى انا قولت عليهم دول موفقة انا زمايلى فيها وحلوة اوى

nehal_nona
31-07-2012, 06:33 PM
انا رحت سالت فى كلية وقولى القدرات بتاع تعليم تبادبى يوم الخميس الا جاى ان شاء الله بس بسال هى كلية حلوة والا فى عين حلوان د كلية سياحة وفنادق مش تعليم تبادلى

nehal_nona
31-07-2012, 06:34 PM
لا تعليم تبادلى ده تبعدى عنه خالص والقدرات خلصت بس ممكن يفتحوها تانى وعشان تخشى الكلية لازم فوق 35 فى كل الأقسام ولو طبعة اقل من 35 مينفعش تخشى الكلية
لية وحش ولا اية

ايمان هارون
31-07-2012, 10:51 PM
انا رحت سالت فى كلية وقولى القدرات بتاع تعليم تبادبى يوم الخميس الا جاى ان شاء الله بس بسال هى كلية حلوة والا فى عين حلوان د كلية سياحة وفنادق مش تعليم تبادلى
رووووووووووحى انتى بتبقا معانا ف نفس الكلية بيختلف بس انك بتنزلى اربع ايام ف مطعم وبتبقى معانا ف الكلية الى ف المنيل مبقاش فى كلية خلاص ف عين حلوان والتعليم التبادلى حلو جدا مش وحش بس هو معمول للى درجات اللغات عنده مش قوى صدقيني ف واحد زميلنا ف التعليم التبادلى جايبة 28 من 50 ف الانجليزى وجايب مجموعه الكلى 80 ف المية وكان بأمكانة يخوش اداب او تجارة بس سياحة مستقبلها احسن واحمد بيقولك لا التعليم التبادلى وحش هو ميعرفش عنه معلومات كتير

ايمان هارون
31-07-2012, 10:56 PM
لية وحش ولا ايةمش وحشة ولة حاجة انا مش هضرك انا مش مستفادة اى حاجة القسم بتاع تبادلى دة حلو هو ميعرفش حاجات كتير عن تبادلى انا دايما بنصح الى مجموعهم جايب عادى يخوشو عادى عشان بيبقا ليكي حرية تختارى القسم الى تحبية انما لو مجموعك مش جايب مضيعيش من ايدك الفرصة دى ولمعلوماتك امريكان يعنى الى هى تعليم تبادلى بتختار الطلاب بعناية شديدة وبتهتم بمظهرهم اوى عن الكلية العادية لانك بتبقى واجهه وانتى شغالة ف المطاعم بتاعتهم بس لازم تعرفى اهلك ان جزء من دراستك ودة الى ممكن بعض الاهالى ترفضة انك يبقا جزء من تعليمك شغل وبتاخدى عليه فلوس ف مطعم :(مووووووفقة روحى امتحنى ومتسمعيش لحد هما كدة كدة هناك بيشرحو ليكي نظام الدراسة روحى اسمعى الشرح عجبك اوك معجبكيش انتى حرة بس عشان الفرصة مش تضيع من ايديكى :bosyht9:وتعملى كدة ف النهاية وزى مقولتلك بيبقا ليكي فرصة بعد ام تخلصى تعليم تشتغلى برا مصر

Ahmed Asko
01-08-2012, 02:21 AM
ما ده قصدى يا جدعان الى جايب مجموع فى الانجليش يدخل عادى احسن والى جاب اقل من 35 يخش تبادلى

ايمان هارون
01-08-2012, 03:00 AM
ما ده قصدى يا جدعان الى جايب مجموع فى الانجليش يدخل عادى احسن والى جاب اقل من 35 يخش تبادلىماهى خافت يكون القسم وحش ولة حاجة فهمتها اننا قصدنا انو لو جابت مجموعها عادى تخوشها افضل :) وياكبير انا فاهماك

Ahmed Asko
01-08-2012, 06:27 AM
عموما توقعاتكم ان الكلية السنادى هتاخد من كام ؟

ايمان هارون
01-08-2012, 08:11 AM
عموما توقعاتكم ان الكلية السنادى هتاخد من كام ؟لا هى نازلة مرحلة تانية بس مظونش حلوان هتنزل مرحلة تالتة بس ممكن الفيوم والمنيا واليكس الكليات دى تنزل مرحلة تالتة عادى جدا وهى ممكن تاخد لحد
70% عادى جدا:o عشان بيبقا ف عدد مطلوب انو يكون موجودة ف الكلية وطول ما العدد لسة مش اتملا يبقا عادى خلاص تنزل مرحلة تانية وتالتة ورابعه بس السؤال هنا هو التنسيق السنة دى هيتقسم اربعة فعلا اربع مراحل

Ahmed Asko
01-08-2012, 01:12 PM
لا مفيش حاجة اسمها مرحلة رابعة هما 3 بس
هو صحيح إرشاد عاوز مجموع خاص

ايمان هارون
01-08-2012, 03:52 PM
لا مفيش حاجة اسمها مرحلة رابعة هما 3 بس
هو صحيح إرشاد عاوز مجموع خاصلالالالالالالالا مش عاوز مجموع خاص مدا مجموعك جاب الكلية عادى تخوش ارشاد زى اى قسم بس الى محتاج مجموع خاص الاقسام الانجليزيليها تنسيق داخلى

Ahmed Asko
01-08-2012, 06:04 PM
لازم الأقسام الانجليزى ده أبقى فوق 40 مينفعش 38 :d
خلاص بقى شكلها هترسى على دراسات سياحية عربى

ايمان هارون
01-08-2012, 06:39 PM
اه مينفعش ف اى لية للاسف ل لسياحة ولة تجارة ولة حقوق لازم اعلا من 40

mostafaborio
02-08-2012, 08:16 AM
لو سمحتوا انا جالى سياحه و فنادق حلوان وعديت من القدرات و جايب 39 انجليزى كنت عاوز اسال قسم سياحه انجليزى ليه اى اشتراطات ولا لا يعنى مثلا ليه تنسيق لوحده ولا طالما دخلت الكليه خلاص اختار اللى انا عاوزه ؟ ارجو الرد لانى مش لاقى حد يفيدنى