مشاهدة النسخة كاملة : كل اللي داخل صيدلة وخصوصا القاهرة هام جدا

fatma darweesh
18-07-2012, 11:17 PM
سلام عليكم
مبروك لطلبة الثانويه العامة اللي جابوا مجموع كبير وعايزين يدخلوا صيدلة القاهرة او اى كلية صيدلة تانيه
انا طالبة في صيدلة القاهرة
وتحت امركم في اى استفسار

دكتور حسام طلعت
19-07-2012, 03:05 AM
انا الحمدلله خلصت ثالثة ثانوي و جبت مجموع 97.6% و عايز أخش كلية صيدلة جامعة القاهرة
بس كنت عايز اسأل علي نظام الصيدلة الكلينيكال بيتطبق في جامعة القاهرة و لا لأ ... و هل هو مجاني زي اللي موجود في صيدلة عين شمس و لا لأ .. و لو بفلوس حيبقي بكام ...؟
شكرا ً مقدما ً

po11122
19-07-2012, 03:58 PM
انا طالب ثانوى عام الحمدلله نجحت و خلصت 3 ثانوى و الحمدلله علمى علوم

و بأذن الله مجموعى الحمدلله كويس

عامة انا مستبعد طب بشرى تماما - مش ميولى - و كمان ممكن التنسيق ميجيش لوحده

و اختيارى باذن الله تعالى بين ( صيدلة و طب اسنان )

و سألت كتير و الناس كانت مختلفة فى الاراء

المهم عشان ما اطولش و اوجع دماغك انا قررت ان يكون الفيصل فى القصة ديه المحتوى الدراسى
لكل كلية
قياريت اتمنى من حضرتك وضع المحتوى الدراسى لكلية صيدلة وياريت تفصيلياً الى حد ما

و لو انا بحب وحدة الوظيفة و البناء فى الكائن الحى فى مادة الاحياء 3 ثانوى

و مكنتش بحب الوراثة اوى او dna

ايهما افضل ( صيدلة و طب اسنان ) ؟

و شكرا ....

fatma darweesh
20-07-2012, 02:00 AM
انا الحمدلله خلصت ثالثة ثانوي و جبت مجموع 97.6% و عايز أخش كلية صيدلة جامعة القاهرة
بس كنت عايز اسأل علي نظام الصيدلة الكلينيكال بيتطبق في جامعة القاهرة و لا لأ ... و هل هو مجاني زي اللي موجود في صيدلة عين شمس و لا لأ .. و لو بفلوس حيبقي بكام ...؟
شكرا ً مقدما ً

سلام عليكم
اولا الف مبروك علي النتيجةوباذن الله خير
بالنسبة للصيدلة الكلينيكال هى موجودة في جامعه القاهرة بس بفلوس اعتقد في السنة ما يبدا من 13,000 واى استفسار تانى تحت امرك

fatma darweesh
20-07-2012, 02:06 AM
انا طالب ثانوى عام الحمدلله نجحت و خلصت 3 ثانوى و الحمدلله علمى علوم

و بأذن الله مجموعى الحمدلله كويس

عامة انا مستبعد طب بشرى تماما - مش ميولى - و كمان ممكن التنسيق ميجيش لوحده

و اختيارى باذن الله تعالى بين ( صيدلة و طب اسنان )

و سألت كتير و الناس كانت مختلفة فى الاراء

المهم عشان ما اطولش و اوجع دماغك انا قررت ان يكون الفيصل فى القصة ديه المحتوى الدراسى
لكل كلية
قياريت اتمنى من حضرتك وضع المحتوى الدراسى لكلية صيدلة وياريت تفصيلياً الى حد ما

و لو انا بحب وحدة الوظيفة و البناء فى الكائن الحى فى مادة الاحياء 3 ثانوى

و مكنتش بحب الوراثة اوى او dna

ايهما افضل ( صيدلة و طب اسنان ) ؟

و شكرا ....

سلام عليكم
اولا الف مبروك علي النتيجة وان شاء الله ربنا يوفقك للخير
بالنسبة للثانويه العامة فانت داخل علي مرحلة مختلفه تماما فمتقارنش بين المواد في ثانوى والمواد في كلية
وبالنسبة لصيدلة فالمواد في سنة اولي هم 6 مواد
كميا عضويه \كميا تحليليه \كميا فيزيائيه \نباتات طبيه \تاريخ ومدخل صيدلة \رياضه وتطبيقات صيدلية ده بالنسبة للترم الاول
الكلية معظم شغلها كميا وتفرعاتها بس ممتعه فعلا والشغل العملي كمان جميل ماشاء الله
اما عن اسنان فانا مش اقدر اقولك ايه هى موادهم للاسف
بس لو عندك استفسار عن اى حاجة في صيدلة قولي ولو انا مش اعرف هسال واجيب لك رد

babagamil
20-07-2012, 02:06 AM
طيب عايز اعرف هل صيدلة كلينيكال تطبق فى عين شمس ؟؟ وهل مجانى ام بمصاريف؟؟

fatma darweesh
20-07-2012, 02:14 AM
طيب عايز اعرف هل صيدلة كلينيكال تطبق فى عين شمس ؟؟ وهل مجانى ام بمصاريف؟؟

نظام الكلينيكال موجود مجانى في حلوان
اما عين شمس فمعلش ادينى وقت اسال وارد علي حضرتك

babagamil
20-07-2012, 03:03 AM
طيب ميرسى لحضرتك وعايز اعرف فرص عمل صيدله كلينيكال بعد التخرج علشان انا جايب 98 ونفسى ادخل اسنان بس واضح ان مش هلحق للأسف مع ان والله تعبت بجد ع العموم ياريت حضرتك تستفسرى وتعرفينى

دكتور حسام طلعت
20-07-2012, 02:56 PM
أولا ً شكراً جزيلا ً للرد ... بس كنت عايز أعرف يا دكتورة هل ممكن أدرس صيدلة عادي زي زي طلاب الصيدلة العاديين و بعدين اخد فارما دي اللي هي دبلومة سنتين في الصيدلة الكلينيكال و لا ما ينفعش ... و لو ينفع وقتها حكون زي اللي درس كلينيكال من أول ما دخل كلية الصيدلة و لا هو أحسن علما ً مني ... كمان سؤال أخير و أنا أسف إني طولت علي حضرتك كنت عايز أعرف إيه الفرق بين راتب الصيدلي العادي و راتب الصيدلي الكلينيكال و هل في أمل النظام دة يتطبق في مصر أم لا ... شكرا ً جزيلا ً من القلب و رمضان كريم

zz123
20-07-2012, 11:21 PM
يادكتوره انا جيبه 97.3 انا ممكن الحق ايه فى ظل المجاميع دى انا عرفه انه مجموع بسيط

fatma darweesh
21-07-2012, 01:04 AM
طيب ميرسى لحضرتك وعايز اعرف فرص عمل صيدله كلينيكال بعد التخرج علشان انا جايب 98 ونفسى ادخل اسنان بس واضح ان مش هلحق للأسف مع ان والله تعبت بجد ع العموم ياريت حضرتك تستفسرى وتعرفينى

كلينيكال مجال شغلها في مصر هو مستشفي 57357 وده افضل مكان للشغل او حتى التدريب فيه وباذن الله تلحق الكلية اللي تحبها ولو ربنا قدر بصيدلة تنورنا
واى استفسار تحت امرك

fatma darweesh
21-07-2012, 01:09 AM
أولا ً شكراً جزيلا ً للرد ... بس كنت عايز أعرف يا دكتورة هل ممكن أدرس صيدلة عادي زي زي طلاب الصيدلة العاديين و بعدين اخد فارما دي اللي هي دبلومة سنتين في الصيدلة الكلينيكال و لا ما ينفعش ... و لو ينفع وقتها حكون زي اللي درس كلينيكال من أول ما دخل كلية الصيدلة و لا هو أحسن علما ً مني ... كمان سؤال أخير و أنا أسف إني طولت علي حضرتك كنت عايز أعرف إيه الفرق بين راتب الصيدلي العادي و راتب الصيدلي الكلينيكال و هل في أمل النظام دة يتطبق في مصر أم لا ... شكرا ً جزيلا ً من القلب و رمضان كريم

بالنسبة للكورسات ممكن جدا ومستواك بيكون زى خريج الكلينيكال وفي اقل من سنتين كمان وممكن كمان تبقي افضل من خريج كلينيكال لان في الكليات نظام الكلينيكال في وجهة نظري غير مفعل بشكل جيد
الفرق بين الرواتب انا صراحة مش عارفه بس بردو اسال ناس اكبر منى واقول لحضرتك
بالنسبة لتطبيق الكلينيكال فهو مطبق فعليا في مستشفي 57357 وده افضل مكان للتدريب كمان وباذن الله هيتم تعميمه في السنين الجايه
وانا تحت امركم في اى استفسار
:)

fatma darweesh
21-07-2012, 01:11 AM
يادكتوره انا جيبه 97.3 انا ممكن الحق ايه فى ظل المجاميع دى انا عرفه انه مجموع بسيط

مجموعك تقريبا نفس مجموعى فمتقلقيش باذن الله تلحقي حتى لو جت اقاليم متقلقيش لانك بسهولة جدا بتحولي لحلوان او القاهرة حسب المكان المتوفر اكتر وباذن الله خير :)

Randa Gamal
21-07-2012, 01:31 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا طالبة ثانوية وخلصت 2 ثانوي الحمد لله والمشكلة إني دلوقتي لازم أحدد هكمل علمي علوم ولا علمي رياضة...وأنا بصراحة محتارة جداً بين هندسة و صيدلة، و سؤالي هو: هل هناك تعيين من قبل الحكومة لخريجين كلية صيدلة؟
شكراً يا دكتورة وجزاكم الله كل خير.

nourmandy
21-07-2012, 01:55 AM
أنا عايزه أعرف ايه هى الأدوات المطلوبه لأولى صيدله
و شكراااااا

Marwa Mokhtar
24-07-2012, 06:02 PM
ممكن تكلميني عن مجالات العمل علشان بسمع كلام كتير أوي
انه الشغل صعب و بهدلة و حاجات كدة و خصوصا لو حد شغال في صيدلية مش بتاعته

و صيدلة كلينكال نظام الدراسة فيها ايه؟ زي صيدلة عادي و لا احسن؟

*مسلمة مصرية*
24-07-2012, 10:36 PM
يا Dr.fatma darweesh ربنا يجازيكى كل خير .......... بس لو سمحتى لو أنا مش بحب الكيمياء أكتب صيدلة فى رغباتى ولا لأ.....؟ أرجووووووووووووووووووو الرد سرييييييييييييعا
(اللهم عجل بنصر أهل سوريا و بورما و فلسطين وكل المستضعفين)قولوا اااااااااااامين

fatma darweesh
26-07-2012, 02:21 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا طالبة ثانوية وخلصت 2 ثانوي الحمد لله والمشكلة إني دلوقتي لازم أحدد هكمل علمي علوم ولا علمي رياضة...وأنا بصراحة محتارة جداً بين هندسة و صيدلة، و سؤالي هو: هل هناك تعيين من قبل الحكومة لخريجين كلية صيدلة؟
شكراً يا دكتورة وجزاكم الله كل خير.

في تعيين من الحكومة بس مش كل الناس بيجيلهم التعيين ده وعادة بيبقي تكليف او في شركة حكوميه

fatma darweesh
26-07-2012, 02:23 AM
أنا عايزه أعرف ايه هى الأدوات المطلوبه لأولى صيدله
و شكراااااا

بالنسبة للادوات متقلقيش احنا هنعمل ليكم جروب وحفلة استقبال هنعرفكم فيها كل اللي عايزين تعرفوه

lolaatt
28-07-2012, 02:30 PM
عايزة اعرف ازاى لو جاتلى صيدله فى اسيوط مثلا وعايزه احول القاهره ازاى ؟؟ وانا عندى مكان اقامه فى المنصوره وشهاده الميلاد والرقم القومى وهل يوجد مستندات اخرى مطلوبه علشان التحزيل يتقبل واحول ازاى ؟؟؟

marwa&ahmed
29-07-2012, 01:46 AM
بجد ربنا يكرمك في اللى بتعمليه ده
انا جايبه 97.2 ومحبطه تماما لانى شكلى مش هلحق كليه صيدله
بالرغم من انها املى طوال سنين دراستي

live4egypt
29-07-2012, 06:41 PM
أختى فاطمة أولا أشكرك على الموضوع الجميل..أنا الحمد لله كنت بختار ما بين أسنان و صيدله و جاتلى صيدلة القاهرة و الحمد لله...أنا سمعت من واحد صاحبتى ف أسنان ان اول يوم عمللهم زى جولة ف الكليه يعرفوهم بيها و بالاماكن و ان أول اسبوع كان مفيش Sections هل ده بيحصل ف صيدلة...و انا بصراحة خايفه من حاجة ف صيدله بس ماتضحكيش عليا (الزحمة)هل فعلا العذذ كبير أوى و زحمة و لا ايه؟ و أول يوم أعمل ايه أجيب معايا ايه و أروح فين ممكن تفيدينى ربنا يكرمك =)

fatma darweesh
01-08-2012, 01:25 AM
أختى فاطمة أولا أشكرك على الموضوع الجميل..أنا الحمد لله كنت بختار ما بين أسنان و صيدله و جاتلى صيدلة القاهرة و الحمد لله...أنا سمعت من واحد صاحبتى ف أسنان ان اول يوم عمللهم زى جولة ف الكليه يعرفوهم بيها و بالاماكن و ان أول اسبوع كان مفيش sections هل ده بيحصل ف صيدلة...و انا بصراحة خايفه من حاجة ف صيدله بس ماتضحكيش عليا (الزحمة)هل فعلا العذذ كبير أوى و زحمة و لا ايه؟ و أول يوم أعمل ايه أجيب معايا ايه و أروح فين ممكن تفيدينى ربنا يكرمك =)

الف مبروك علي الكلية يا جميل منورانا
احنا فعلا بنحضرلكم حفلة استقبال للدفعه وهنوريكم الكلية ونعرفكم كل حاجة واحنا معاكم مش هنسيبكم
فعلا او اسبوع مفيش سكاشن
بالنسبة للزحمة فمتقلقيش انتو هتتقسموا جروبين وباذن الله خير
المهم تتابعي معانا في جروب خاص بدفعتكم اسمه صيدلة القاهرة دفعه 2017 علي الفيس ابحثى عنه وابعتى اضافه واحنا هنقبل وتتابعى معانا :)

mahy.truefriends
04-08-2012, 09:07 PM
انا الحمدلله جتلي صيدله القاهره و ان شاء الله الكليه تبقي كويسه

mahy.truefriends
04-08-2012, 09:08 PM
شكرا يا دكتوره الموضوع ده حلو و
انا عايزه اعرف هي ايام الاجازه امتي و المحاضرات غالبا بتبتدي امتي و بنخلص امتي ؟؟؟
بس و الدراسه مرهقه ولا عادي؟؟
و ازاي اجيب تقديرات مرتفعه من الاول و شكرا